Fotor
Forum veteraan
Dirk, nu maak je geen eerlijke vergelijking. Als je met de Nimbus wat harder gaat vliegen om verder van de overtrek te komen, dan moet je met de JS-1 procentueel net zoveel harder gaan vliegen om even ver van de overtrek te blijven. Dus Nimbus 13 m/s, dan JS-1 misschien 15 m/s, en dan de waardes vergelijken. Gelijke snelheid bij deze kisten geeft een verschillende invalshoek, en je wilt lijkt me bij gelijke invalshoek vergelijken.Die Nimbus kan in theorie idd. een fractie langzamer, en daalt dan ook een paar cm/sec langzamer.
Maar, dan vlieg je wel heeeeel erg dicht tegen de overtrek aan. Gevaarlijk dicht.
Eerlijk gezegd geloof ik er niets van dat je zo dicht tegen de overtrek gaat cirkelen. Ja, je zulft best aardig wat up trekken in een bel, maar niet zoveel.
En als je aan de veilige kant blijft (zo'n 13 m/s), dan is de JS-1 al beter/gelijk (ja: volgens XFLR5).
Met dit in het achterhoofd is de verwachting toch dat de Nimbus beter zal thermieken, door iets lagere daalsnelheid en kleinere bochtstraal door een wat lagere vliegsnelheid. Maar wereldschokkend zullen de verschillen niet zijn. De grafieken laten verder zien dat de JS-1 beter zal zijn bij hoge snelheden. Allemaal geen nieuws denk ik, maar wel leuk dat de theorie onze verwachtingen bevestigt.
@Berrie, is het handig om de vario zo dicht bij het wiel te plaatsen? Een vario bevat een zeer sensitieve druksensor die meet via een gaatje. Daar wil je geen vuil in hebben.