HKM Nimbus 4, 6,6m

Die Nimbus kan in theorie idd. een fractie langzamer, en daalt dan ook een paar cm/sec langzamer.
Maar, dan vlieg je wel heeeeel erg dicht tegen de overtrek aan. Gevaarlijk dicht.

Eerlijk gezegd geloof ik er niets van dat je zo dicht tegen de overtrek gaat cirkelen. Ja, je zulft best aardig wat up trekken in een bel, maar niet zoveel.
En als je aan de veilige kant blijft (zo'n 13 m/s), dan is de JS-1 al beter/gelijk (ja: volgens XFLR5).
Dirk, nu maak je geen eerlijke vergelijking. Als je met de Nimbus wat harder gaat vliegen om verder van de overtrek te komen, dan moet je met de JS-1 procentueel net zoveel harder gaan vliegen om even ver van de overtrek te blijven. Dus Nimbus 13 m/s, dan JS-1 misschien 15 m/s, en dan de waardes vergelijken. Gelijke snelheid bij deze kisten geeft een verschillende invalshoek, en je wilt lijkt me bij gelijke invalshoek vergelijken.
Met dit in het achterhoofd is de verwachting toch dat de Nimbus beter zal thermieken, door iets lagere daalsnelheid en kleinere bochtstraal door een wat lagere vliegsnelheid. Maar wereldschokkend zullen de verschillen niet zijn. De grafieken laten verder zien dat de JS-1 beter zal zijn bij hoge snelheden. Allemaal geen nieuws denk ik, maar wel leuk dat de theorie onze verwachtingen bevestigt.

@Berrie, is het handig om de vario zo dicht bij het wiel te plaatsen? Een vario bevat een zeer sensitieve druksensor die meet via een gaatje. Daar wil je geen vuil in hebben.

Als ik nog even mag doorgaan in het kader van de zichtbaarheid? Mijn Nimbus 4, niet van HKM maar voorzien van vleugels uit de werkplaats van tragflaechenbau-mueller. Welk profiel deze hebben weet ik nog niet, een foto komt tzt. Het is niet bepaald een lichtgewicht, in ieder geval boven de 10 kg. Hij is wel thermiek sterk. Sterk zijn ook de vleugels, ik kan de Nimbus heel dynamisch vliegen als ik dat wil. Deze Nimbus zal well niet zo mooi zijn als een voll gfk toestel, maar ik denk dat het vliegplezier er niet minder om zal worden. Voor de zichtbaarheid heb ik gekozen voor een diepe rode kleur in combinatie met wit natuurlijk. Hoe dat uitpakt zullen jullie waarschijnlijk in maart zelf wel kunnen zien, ik wil dan gaan vliegen met deze zwever. Ik heb nog wat optisch werk te doen, kan voorlopig even vooruit.

Ik hoop dat deze rode vlakken breed genoeg zijn voor een goede zichtbaarheid. Een volledig rode onderkant hoeft denk ik niet, maar deze stroken zijn wel erg smal.

Deze stroken helpen niets! sorry....
Mijn ervaring is, dat zelfs een geheel donkere onderzijde wanneer die onderbroken zou worden met witte stroken, idem als bij jouw kist die rode stroken, het geheel minder goed zichtbaar wordt. Onderzijde in zijn geheel donker(blauw) is de beste optie.

succes

Arno, daar hoef je geen sorry voor te zeggen. wel laat ik het ff zo, en ga ik eerst vliegen. Het is maar folie, het kan er vanaf.. ;-)

Raymond,
Gevoelsmatig heb je wellicht een punt, maar ik vergelijk niet identieke snelheden, ik vergelijk dezelfde plek in het vliegspectrum van de kist. Heel cru gesteld: als je beide kisten zou vergelijken bij de snelheid aan het eind van het Nimbus-lijntje, doet die Nimbus het honderden keren beter, want de JS1 is daar overtrokken en dondert naar beneden.
GNvOx6.jpg

Inderdaad als je naar het 'puntje'van het Nimbus-lijntje gaat, zit je met de Nimbus beter. Maar als je bij beide 1,5 m/s boven de snelheid van het 'puntje ' vliegt is de daalsnelheid gelijk. De Nimbus zal dan iets langzamer vliegen dan de JS1 (maar met gelijke daalsnelheid). Daardoor zal de Nimbus een iets kleinere draaicirkel hebben, dus iets meer in het centrum van de bel kunnen vliegen. Dat betekent iets harder stijgende lucht. Hoe groot dat effect is ... kweenie ...
Maar als je 2 of meer m/s boven de minimumsnelheid blijft vliegen (ik cirkel in de thermiek nooit met veel up, een beetje, zeg 25% à 33%), dan is de JS1 altijd beter volgens XFLR5.

Maar, de praktijk zal het uitwijzen ... ;)

Een vario bevat een zeer sensitieve druksensor die meet via een gaatje. Daar wil je geen vuil in hebben.

Goeie van je! Ik zal hem in een stukje schuimrubber steken.

@SRS. Mooie slanke kist! Heb je er al mee gevlogen?

Een vraag: hoe heb jij de uitstaande servocovers vast zitten aan de onderzijde van je vleugels? Bij mij laten ze in de beschermzak steeds los. Heel irritant.

Mijn arm is nog niet wat het zijn moet, maar ik kan inmiddels weer wat kleine klusjes doen.

De pop is in het kuipje vastgezet. Ik heb 2 gaatjes in de kuip geboord, tiewrap erdoorheen en door de riemen van de pop, en hij zit keurig vast.
Nimbus-55.JPG

Ik had voor een paar euro een setje besteld met een stuurknuppel, flaphandel, remklephandel en ontkoppelhaak.
Nimbus-54.JPG

Verder had ik nog wat holle 2mm aluminium buis staan. Gaatje in de knuppel boren om het aluminium in te kunnen steken.
Nimbus-53.JPG

De vingers van de pop staan erg wijd open. Terence had de tip gegeven de vingers met de fohn te verwarmen en dan met kromme vingers af te laten koelen. Werkt aardig, de vingers staan nu krommer.
Situatie voor:
Nimbus-56.JPG

Situatie na, met stuurknuppel, flaphandel en remklephandel aangebracht in de kuip. Ook met wat stickers erbij (functie remklephandel en markings voor de flapstanden).
Nimbus-59.JPG

Ontkoppelhaak is in het instrumentenbord gezet. Gaatje geboord en de haak aan de achterzijde gefixeerd met wat smeltlijm.
Nimbus-60.JPG

Nog een goede tip van Terence: de ogen zijn opnieuw geschilderd waardoor de pop wat meer naar beneden (in deze liggende stand dus naar voren) kijkt. Nu alleen nog het koppie wat voorover zien te kantelen.
Ik ben nog steeds erg blij met deze pop, ik vind hem bijna net zo mooi als de 'echte' dure poppen, maar heb een fractie van de prijs betaald.
Nimbus-61.JPG

En als ik dan naar het totaalplaatje kijk wordt ik erg blij. Tjonge, wat wordt dit gaaf! :)
Nimbus-62.JPG

Had deze pop ook gezien en gaat ook in de B4 komen. Wordt een gave kist .

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb even moeten denken over de stroomvoorziening in deze kist. Voor het eerst wil ik een akkuweiche gebruiken. Voor de mensen die niet weten wat dat is: op een akkuweiche sluit je 2 accu's aan. De weiche trekt stroom uit de accu met het laagste voltage, zijn de accu's even vol dan trekt hij uit beide accu's tegelijk of om en om (volgens mij kan dat per systeem verschillen).

Mijn AR12120 ontvanger heeft een ingebouwde akkuweiche en kan stromen tot 35A continu aan. Ik zie dus geen noodzaak om een aparte stroomvoorziening voor de servo's aan te leggen. Er lagen al 2 2S1600 LiFe accu's in het model. Probleem is echter dat de ontvanger de spanning voor de servo's niet terugbrengt. Er zijn geen HV servo's gebruikt, dus die trekken de hoge spanning niet langdurig. NiMh accu's worden door Spektrum afgeraden voor deze ontvanger. Dan heb je de keuze tussen het gebruik van 2 BEC's, of het gebruik van een aparte akkuweiche die de spanning ook terugregelt.

Na wat zoekwerk heb ik een Jeti BEC 2 gekocht, een akkuweiche. Die sluit ik aan op één van de ontvanger ingangen. De weiche functie van de ontvanger wordt verder dus niet gebruikt. Ik heb de duurdere versie met magneetswitch gekocht, zo hoeft het model gedurende een vliegdag niet open te worden gemaakt. Het is een prachtig ding, ziet er zeer hoogwaardig uit. Het output voltage is in 4 stappen instelbaar en heb ik op 5,7V gezet.
De weiche kan op een paar pootjes worden geplaatst, zodat het koellichaam aan de onderzijde lucht proeft.
Nimbus-65.JPG

De opnemer voor de magneetswitch is geplaatst onder de neuslijst van de linker vleugelwortel. De magneet moet net voor het lampje gehouden worden en dan schakelt het systeem in of uit. De magneet moet daarbij in de juiste orientatie worden gehouden, een puntje op de magneet moet naar rechts wijzen, anders werkt het nog niet. Per ongeluk aan of uitzetten is zo vrijwel uitgesloten.
Nimbus-67.JPG

De lampjes op de weiche zijn enorm fel.
Nimbus-68.JPG

De 12 kanaals ontvanger zit helemaal volgeplugd, elk kanaal is in gebruik. Daarbij hangen er ook nog 4 satellieten aan. Dat geeft een flinke hoeveelheid snoeren.
Twee van de satellieten zijn ongeveer onder de achterlijst van de vleugel geplaatst. Om ze daar te krijgen heb ik een soort 'handje-op-stok' gebruikt. De satellieten worden met wat klittenband tegen de romp geplaatst. Het klittenband plak ik goed tegen de romp met wat smeltlijm.
Nimbus-63.JPG

De antennes staan keurig 90 graden ten opzichte van elkaar. De andere 2 satellieten zijn voor in de romp tegen de zijwand geplaatst onder 45 graden, ook weer 90 graden ten opzichte van elkaar.
Nimbus-64.JPG

De bedrading is hier en daar met tiewraps bij elkaar gebonden. Op enkele plaatsen zijn snoeren met smeltlijm tegen de romp geplakt om te voorkomen dat ze tussen bijvoorbeeld de aansturing van het wiel zouden kunnen komen.
Nimbus-66.JPG

Ik heb nu nog slechts één klusje te doen: een cockpitraampje inbouwen. Maar dat zou ook later kunnen. Verder alleen nog het model uitwegen en dan is hij vliegklaar :yes:

Gisteren heb ik het raampje in de kap gemaakt. Eerst een beetje proberen waar hij moet komen, dan de benodigde uitsnede aftekenen op de kap.
Nimbus-71.JPG

Eerst grof uitsnijden met een rond zaagje in de dremel.
Nimbus-73.JPG

Dan nabewerken tot een mooi gat. Op de foto ziet het er erg hobbelig uit, maar het is maar een klein gat en in de praktijk ziet het er netjes uit.
Nimbus-74.JPG

Maar dan begint het probleem. Er zijn 6 schroefjes om de geleiderails van het raampje mee te bevestigen. En die zijn kleeeeeeiiiiiiin!
Nimbus-75.JPG

Eerst gaatjes van 0,8mm geboord. Dan moet het schroefje erin. Ja hoor, eerste schroefje is meteen weggeschoten en op de vloer verdwenen :mad:. Ondanks de laminaat vloer (speciaal voor dit soort dingen een mooie gladde vloer gekozen) is het schroefje nergens meer te vinden. En je hebt ze alle 6 nodig natuurlijk..... Nou ja, dan maar één minder.
Uiteindelijk alle schroefjes (min één) erin gekregen, maar wat een ramp. De rails zitten naar achteren ook nog eens wat te ver uit elkaar (ondanks zorgvuldig meermalen proberen blijkbaar toch iets verschoven) waardoor het raampje eruit valt als je hem in de rails naar achteren schuift. Nu is dat schuiven eigenlijk niet belangrijk, dus het raampje wordt vastgelijmd. Het gaat om het schaal uiterlijk, en dat is dan toch wel goed gelukt.
Nimbus-77.JPG

Ik maak hoezen voor de vleugels van radiator folie. Vleugelhoezen zijn al eerder gemaakt, maar ik kwam nog net te kort voor het stabilo. Die is vandaag gefabriceerd.

Ik gebruik bubbelfolie die aan één kant is belegd met hele dunne aluminiumfolie. Als je dat op elkaar legt kun je het met de foliebout mooi aan elkaar smelten.
Standje foliebout:
Nimbus-79.JPG

Eerst grof uitsnijden.
Nimbus-78.JPG

Ik maak een gecombineerde hoes voor stabilo en tippen. In de stabilohoes komt een extra vak voor de tippen. Door de bout enigszins te kantelen kun je die insert goed vastzetten.
Nimbus-80.JPG

Nimbus-81.JPG

Verder kun je de randen simpel met een platte bout aan elkaar smelten.
Nimbus-82.JPG

En dan heb je een mooie vleugelzak! Flap eraan die naar binnen geklapt wordt zodat er niets uit kan glijden.
Nimbus-83.JPG

Labeltje erop zodat je weet wat erin zit.
Nimbus-84.JPG

Zakken voor de vleugels waren eerder al gemaakt en liggen keurig op de plank.
Nimbus-85.JPG

En nu alles weer naar de woonkamer verhuizen om het zwaartepunt goed te leggen.
Nimbus-86.JPG

Gisteren heb ik de Nimbus uitgewogen. Het plan was om het zwaartepunt op 110 mm te leggen, wat in de XFLR5 berekeningen al conservatief leek. En toch begon ik gedurende de dag weer te twijfelen.

Ik heb op RCGroups een paar (ex?)eigenaren een bericht gestuurd, en een mail naar HKM verzonden. Van één eigenaar heb ik al bericht terug. Hij had streepjes op de vleugel staan op 98 mm (wat HKM ook op de site als cg opgeeft) dus dacht dat hij daar ooit begonnen was. Hij geeft aan normaal vrij achterlijk te vliegen, dus het kon zijn dat er in de tussentijd lood verwijderd was. Een (heel kort) verslag van zijn eerste vlucht:
The 6.6 meter HKM Nimbus 4 had its first flights last weekend in Lancaster, PA. The launch, flight performance and landing are -- A DREAM. The plane exploits even the smallest amount of lift and I love how the wings make a beautiful Nimbus curve when pushed. All in all I could not be more happy with this plane.
En dat door iemand die aangeeft vaak achterlijk te vliegen. Conclusie: zwaartepunt gewoon op 98 mm zetten.

Mijn balans bleek sterk genoeg voor bijna 9 kg.
Nimbus-87.JPG

Er kon ruim 300 gram lood verwijderd worden. Nu heb ik natuurlijk andere spullen teruggeplaatst (pop, BEC), maar toch is de romp nu 30 gram lichter geworden dan bij de vorige meting.
Nimbus-89.JPG

Het totaalgewicht komt nu op 8645 gram. Op de website geeft HKM 9346 gram op, met specificatie van de afzonderlijke delen. Het lijkt erop dat alle delen bij mij lichter zijn. Blijkbaar hebben ze het productieproces wat geoptimaliseerd (minder epoxy gebruik?) waardoor alle delen nu lichter zijn. De vleugelbelasting komt hiermee op 77 g/dm2, volgens mij een hele nette waarde voor een 6,6m kist.

Voor de gewicht-liefhebbers onder ons een onderverdeling:
Romp 3766 (incl apparatuur, accu's, pop, lood)
Verbinder 624
Stabilo 201
Vleugel li-binnen 1074 (incl verbinder voor buitenvleugel)
Vleugel re-binnen 1068
Vleugel li-buiten 950
Vleugel re-buiten 924
Tippen 38

Dus nu is de Nimbus klaar voor zijn eerste vlucht! :yes:
En nu wachten op een mooie gelegenheid. Afhankelijk van het weer wordt dat waarschijnlijk op de Maasvlakte (oude duin bij Z-ZW wind) of ergens achter een sleepkist (uitnodigingen welkom ;)).

Dan iets heel anders.
Onlangs kwam ik lijstjes tegen op het forum met een soort ranglijsten van de forumleden. Bij het aantal likes sta ik inmiddels op de 2e plek! Een groot van deze likes komt uit mijn Elefant bouwdraadje (waar ik binnenkort hopelijk weer verder kan na het afronden van deze Nimbus), maar ook hier krijg ik veel likes.

Nu ben ik op geen enkele manier uit op 'geliked worden', maar het is wel leuk om te zien dat mensen de onderwerpen waarover ik schrijf blijkbaar leuk vinden. Het allerbelangrijkste criterium is natuurlijk: "vind ik het zelf leuk?" Het antwoord daarop is 'ja', anders doe ik het niet en schrijf ik er niet over.
Bij het aantal media sta ik ook in de top-5, en dat zou ook wel eens deels de vele likes kunnen verklaren. Foto's doen het altijd goed. Het is best wat werk om elke keer weer al die foto's waar nodig te bewerken en online te krijgen, maar het maakt een verslag wel veel mooier en leuker om te lezen. Video's doen het nog beter. Die zijn nog veel meer werk om te maken, maar gelukkig vind ik dat zelf erg leuk om te doen.

Hopelijk binnenkort een video van een geslaagde maiden van mijn Nimbus!

Vanmorgen antwoord gehad van HKM op mijn zwaartepunt-vraag:
lieber Raymond
denke nicht soviel nach einfach fliegen und Freude haben
alles gute und viel spaß h.w.
Oftewel: niet nadenken maar gewoon gaan met die banaan.
Ik heb er smakelijk om kunnen lachen :rofl:

Back