HKM Nimbus 4, 6,6m

Nou ja als je deze gigabak de lucht in stuurt is het best wel fijn een idee te hebben dat het een beetje klopt hè...

Ik heb, aangaande het zwaartepunt & XFRL5 & grote schaalzwevers, eens de stapel Aufwinds eens doorgeworsteld, want ik wist dat ergens een artikel was waarin e.a. aan ervaring werd gedeeld. Direct ook maar alles wat met het HQDS profiel te maken heeft door genomen. Over nieuwe profielen niets dan goeds natuurlijk............

Het betreffende artikel met de elementen 'zwaartepunt & XFRL5 & grote schaalzwevers'staat in Aufwind 2/2014. Dit gaat over de Apis 1:2.5. Helaas weinig diepgaande info over de XFRL5 analyse. Wel de opmerking dat het zwaartepunt uiteindelijk 10mm verder naar voren is geplaatst dan XFRL5 aangaf. Dit ter info.

Dan wat anders. Onze 'laptopsloper' is lekker bezig geweest met Lego:

uzDmUO.jpg

Je herkent er vast een JS1 in met een DS16 zender.

Jasper heeft van mij weinig hulp gehad. Ik heb hem slechts gewezen op de verhoudingen romp/vleugel.

De rest is toch echt van hem!

Vandaag heb ik het zwaartepunt uitgewogen. Hiermee is de JS1 klaar voor de maiden! Vóór die tijd nog effe hele kleine schroefjes zien te scoren om de deksels op de vleugelservo's goed vast te zetten. Zo alleen met tape is vreselijk irritant.

Vanmiddag ook een 1:3 (6mtr/12kg) ASH26 ingemeten, waarvan de vliegeigenschappen bij de piloot zeer bekend zijn. Vanavond gaat 'ie in XFRL5. Ben benieuwd.

De eerste twee luikjes zitten met schroefjes vast. De schroefjes komen hier vandaan: http://www.microschroeven.nl/index....8&group_id=10000054&lang=nl&justinbasket=true

RJVq9I.jpg

Het zit veel prettiger dan alleen maar met tape! Om de luikjes vast te kunnen zetten heb ik wel houten latjes in de vleugel moeten lijmen. Natuurlijk de gaatjes in de luikjes netjes verzinken zodat de kopjes van de schroefjes niet uitsteken.

Nog zes servodeksels te gaan.

• Like
Reactions: jve
Vandaag heeft de JS1 bij Cumulus in Kampen zijn maiden gehad. Ik ben zo tevreden als een baby die net gedronken heeft.

Wat een heerlijk gemakkelijk vliegende kist!:beer::yes::worship::kwijl::thumbsup::koud::yes::worship:

Ik heb twee vluchten kunnen maken. Bij de derde start bleek dat zijwind (waar ik even niet op gelet had, omdat mijn focas lag in het feit dat de sleper ipv 12S nu een 10S pakket aan boord had.) toegenomen was. Daar houd de JS1 dus niet van. Een draaier als gevolg. Met minimale schade, maar waarmee niet verder te vliegen was. Bertus was gelukkig zo helder dat hij de lijn los koppelde. Ik "bevroor" helaas...

Verder heb ik er even niets over te vertellen. De ervaringen worden nog "verwerkt" in mijn hoofd.

Laatst bewerkt:
Raymond heeft zijn Nimbus vrij uitgebreid kunnen vliegen. Maar hem kennende komt'ie met films en foto's...

Raymond, Berrie, nogmaals gefeliciteerd met jullie maidens.
Het zijn mooie kisten om naar te kijken en veel vliegplezier toegewenst met deze 2 juweeltjes! :thumbsup:

Kramp in mijn kaken komt in de buurt ja :D.

De Nimbus vloog fantastisch. Het slepen is probleemloos, gaat heel mooi stabiel naar boven. Bij de eerste vlucht moest ik even wat trimmen, maar daarna vloog het vliegtuig uitstekend. Ondanks de geprogrammeerde rol-rudder mix haakte hij wel behoorlijk. Na het verhogen van de mixwaarde werd dat een stuk beter. Ik begrijp nu goed waarom deze Nimbus als thermiekbeest wordt aangeduid, hij draait verrassend kort en is lekker langzaam. Op een gegeven moment heb ik enkele minuten onder de 50 meter op een nulletje gepield, en dat met een 6,6m schaalbak! Heerlijk vind ik dat. Ook landen is probleemloos. Hij wordt lekker langzaam met de flaps naar beneden, en de glijhoek regel je met de verstoorders. De Nimbus is geen snelheidsbeest, maar een looping trek je na kort aanduiken moeiteloos. Daarbij komen de tippen prachtig omhoog. Ook in de landing veren de vleugels erg schaalgetrouw. Prachtig gezicht.
Kortom: een heerlijke kist!

Foto's en filmbeelden volgen later, ik ga eerst even tukken. De wekker gaat weer erg vroeg morgenochtend (straks dus...).

Hier nog wat foto's van de sleepmeeting gisteren.

Berrie wilde graag een rustig veld om zijn in dit draadje besproken JS-1 in te vliegen. Dat heeft hij voor elkaar gekregen door de eerste vlucht van de dag te maken. Zo was hij verzekerd van alle ruimte voor zichzelf, zowel in de lucht als op het veld.
De start verliep vlekkeloos.
Kampen-01.JPG

Aan belangstelling geen gebrek.
Kampen-02.JPG

Blijkbaar voelde het model al snel goed aan, want ik heb de JS-1 al tijdens zijn allereerste vlucht een complete rol zien draaien :koud:

Aanvliegen ging ook zeer netjes, met een mooie rustige snelheid.
Kampen-03.JPG

Kampen-04.JPG

Kampen-05.JPG

Initieel had ik wat bedenkingen over de bomen die ruim voor het veld in de aanvliegroute stonden, maar toen ik eenmaal aanschouwd had hoe Berrie's JS-1 daar zonder problemen overheen vloog en meer dan ruim voldoende had aan de lengte van het veld verdween die angst.

Zelf heb ik eerst een start gemaakt met mijn Ka-7, even de vingers invliegen. Daarna ook de Nimbus achter Berts Piper gehangen.
Het rennende mannetje was ook hier aanwezig.
Kampen-06.JPG

De vlucht verliep uitstekend, zoals al eerder beschreven. Niet meteen met een complete rol, maar de derde en vierde vlucht heb ik wel mooie loopings gedraaid.
Kampen-07.JPG

Een trotse en blije Fotor!
Kampen-08.JPG

Ik ga zo nog wat onboard videobeelden achter elkaar zetten. De hoeveelheid beelden van buitenaf is helaas beperkt, de filmer heeft de opname- en pauzestand verwisseld en heeft dus keurig de hele vlucht 'gefilmd' in de pauze-stand. Jammer maar helaas.

Bij het bekijken van de ruwe beelden kwam ik nog een verrassing tegen. Ik heb samen met een kleiner en langzamer model in het circuit gezeten, we kwamen soort van tegelijk binnen. Ik was er van overtuigd dat ik bij hem binnendoor gevlogen ben, maar op de beelden is te zien dat mijn circuit duidelijk ruimer was, op final ben ik zeer dichtbij met fors hogere snelheid net onder het andere model doorgevlogen. Het heeft weinig gescheeld of ik had hem van achteren geramd. Hier heb ik me flink verkeken op het grootte- en snelheidsvershil. Leermoment, gelukkig deze keer zonder schade.

Dat is grappig....ik heb jouw Nimbus gefilmd met mijn Kult. Ik heb daarbij altijd "lucht" tussen de modellen gehouden maar ook wij zijn een paar keer griezelig dicht bij elkaar geweest terwijl ik zou zweren dat ik een heel eind bij je vandaan vloog, juist om geen risico te lopen.:oops:

Laatst bewerkt:
Gave foto's van de JS1. Ik ben echt nog vol van gisteren.

De eerste landing van de JS1, met commentaar van Bertus:rofl:

Laatst bewerkt:
Mooi mooi mooi...
Als ik dat zo zag vliegen had ik het gevoel... dat had ik ook nog wel gekund..
Berrie vertelde me nog 1 wens, hopelijk kan ie die deze zomer waarheid laten worden en ons van de foto's laten genieten.

GJ

Back