hlg gezocht

ik wil gewoon gemakkelijk beginnen voordat ik f3j ga vliegen. ik begrijp niet wat er moeilijk is om soms maar 3 minuten te vliegen en soms maar 30 seconden met een vliegtuig dat erg licht weegt een wedstrijd f3j pilot lagt hierom. ook moet je niet op een stip landen maar in een groot veld. zijn hier dlg piloten van plan f3j te gaan vliegen of is de stap te groot.

Als nu een voormalig Europees F3J kampioen (Alex), die dat overigens met eigen ontworpen en gebouwde modellen is geworden, nu zegt dat F3K niet makkelijker is dan F3J.... mag ik jou dan een héél klein beetje eigenwijs noemen ;) .
En niet alleen op F3J ongekende prestaties, maar nu F3K ook in de top meedraait, vaak een eerste plek haalt op grote internationale wedstrijden, en dat ook nog doet met een eigen ontworpen en gebouwd model.... lijkt me dat deze persoon recht van spreken heeft, en dat we best e.e.a. van hem mogen aannemen :yes: .

Eigen ervaringen...
Vroeger ook begonnen met HLG. Eén van de eerste meetings in 2006 nog met een HLG:
HPIM1632%252520%252528Small%252529.jpg

Vliegt leuk, zeer tevreden, maar de prestaties van zo'n model is natuurlijk nog geen 10% van de huidige DLG modellen.
Overstap op een Blaster 1. Vliegt echt beter, je gooit hoger, en af en toe pak je een belletje mee. Dat is sensatiegevoel...
Een paar jaar niets, tot het vorig jaar begon te kriebelen. Op een wedstrijd twee dagen aanwezig geweest, en het virus stak weer de kop op.
Ik heb toe op advies een beter model DLG gekocht, ééntje die mee komt met de huidige topmodellen (hetzij in de handen van een ervaren vlieger ;) ). Een gebruikte Tantalus.
Je leert daarmee echt aanmerkelijk beter vliegen. Je hebt meer starthoogte, je kan grotere afstanden afleggen, je kan onder verschillende weersomstandigheden de kist optimaal afstellen. Dit kost tijd, toewijding, hoge processorsnelheid in je hoofd, en oefenen/proberen. Je krijgt er ontzettend veel plezier voor terug, zéér veel voldoening (als het lukt, en als je de verschillende instellingen leert kennen), ook merk je dat je kennis op vlieggebied behoorlijk toeneemt.
En dan hebben we het alleen nog maar over het vliegen van het model. Dan heb je nog het zoeken naar thermiek. Dat betekend dat je de gehele omgeving moet leren kennen, verschillende weersomstandigheden geven weer totaal andere vliegomstandigheden, soms is het niet meer zoeken naar thermiek, maar ontwijken van daalgebieden. Je kist optimaal leren kennen, hoe maak je optimaal gebruik van die lichte grote bellen, of hoe pak je die hele kleine heftige turbulente belletjes mee. Hoe gedraagt hij zich met een ander zwaartepunt, en waarom gooit hij me daar uit de bel, waarom centreert hij zich daar juist goed, en daar weer niet, enz. enz. Daarnaast komt er tijdens de wedstrijden nog een extra dimensie bij. Vooral taktische beslissingen die je snel moet maken, soms een overwogen gok, en concentratie en alertheid als een uitgehongerd roofdier.
Dit gaat overigens allemaal vanzelf, je word gedreven door je eigen (als het goed is toenemende) prestaties.
Na een wedstrijddag ben je lichamelijk en geestelijk "op", met een voldaan gevoel!

En dan ben ik absolute beginner! De toppers doen hier nog een schepje bovenop. F3K makkelijk? Ja, dat kan, en néé, beslist niet!

Zelf heb ik geen ervaring met F3J. Wel met grotere zwevers, en die vlieg je om relaxed een dagje te vliegen. Het is niet moeilijk om vanaf een redelijk starthoogte een lange tijd in de lucht te blijven, en het is niet moeilijk om in het handje te landen wanneer je dat wilt. De DLG modellen bieden mij beslist vele malen meer uitdaging!

Vriendelijke groeten,
Aldert

dit soort reakties kun je verwachten op een dlg forum maar lees dit nog maar eens goed
fireforx309 DLGen is niet moeilijk , zelfs mensen van 60 kunnen dit nog.
Herr Zimmermann Du hast recht....F3K ist kinderspiel

Conclusie: F3K top vlieger en Europees kampioen F3J Alex Hoekstra weet niet hoe het zit? :hammer:

Laatst bewerkt:
Aldert,

Leuk verhaal en goede reklame voor DLG. Het kan zo op de F3K site geplaatst worden :-)

Bas (voormalig F3J piloot).

Laatst bewerkt:
ik wil gewoon gemakkelijk beginnen voordat ik f3j ga vliegen. ik begrijp niet wat er moeilijk is om soms maar 3 minuten te vliegen en soms maar 30 seconden met een vliegtuig dat erg licht weegt een wedstrijd f3j pilot lagt hierom. ook moet je niet op een stip landen maar in een groot veld. zijn hier dlg piloten van plan f3j te gaan vliegen of is de stap te groot.

hihi vroeger heb ik ook f3j gedaan
voor mij is de stap naar f3k veel groter geworden
vind niet dat je de 2 klasse's kunt vergelijken
zou zeggen koop gerust een f3k toestel en doe eens een wedstrijd mee
je zal zien dat er andere zaken zijn die je in f3j niet tegen komt

lees dit nog maar eens goed
fireforx309 DLGen is niet moeilijk , zelfs mensen van 60 kunnen dit nog.

Wel eerwaarde Buckhard, wellicht mag ik je een welgemeend advies geven en dat is dat je eerst goed nagaat wiens advies je het beste kan opvolgen. De oplettende lezer weet wel wat ik hiermee bedoel. Los van het feit wat er nu moeilijker is ken ik geen belevenis die in het modelvliegen meer voldoening geeft dan het op eigen kracht omhoog gooien van je kist om vervolgens een lange vlucht te maken. Succes

DLGen is niet moeilijk , zelfs mensen van 60 kunnen dit nog

een dlg de lucht in slingeren is niet moeilijk, lekker een middagje in een veldje vluchtjes van 1,5 minuut bij elkaar gooien is erg leuke en eenvoudig.

F3K vliegen is in wedstrijd verband dlg-en en dat is echt heel wat anders.
Bij een 'simpele' AULD heb je met 3 minuten al niet zomaar de winst in handen, laat staan 30 seconden....ik ben benieuwd hoe Buckhard denkt met zulke vliegtijden iets te kunnen bereiken.

de goede f3j piloten vliegen nog steeds f3j andere zijn misschien dlg gaan vliegen omdat het te moeilijk was en ze niet konden winnen.
Wubbe Klinkt als: "Niet gehinderd door enige kennis van zaken"

de nederlandse f3j piloten hebben zich geplaatst voor het wk de nederlandse dlg piloten niet. wie is er nou niet gehinderd door enige kennis van zaken.

...de nederlandse f3j piloten hebben zich geplaatst voor het wk de nederlandse dlg piloten niet. wie is er nou niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Dat bewijs je hier zelf mee, dat je zeker gehinderd bent door enige kennis van zaken. Dat er toevallig geen F3K vliegers zijn voor de WK is niet omdat ze niet geplaatst zijn, maar om totaal andere redenen.

Maar dat geeft helemaal niets. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze. En je mag ook denken wat je wilt, daarom is het ook een mening.

Weer on topic.
Welke DLG heb je zelf in gedachte om te gaan vliegen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Jo..o..o..ngens!
Jo..o..o.ngens!
Laat je toch niet zo opjutten door Buckhard.
Gewoon niet op reageren.......

Trouwens is de titel niet; "hlg gezocht" ?
Nou dan.

Spass

Ich bin ja sehr froh endlich ein biesjen leben in die brouwerij am DLG forum.....Herr Janszen wolte mahl Herr Buckhard in dem bucket werfen..aber das war bestimmt sehr schade gewesen.... Herr Buckhard bitte weiter gehen ich habe selden so viel spass gehabt:yes:

de goede f3j piloten vliegen nog steeds f3j andere zijn misschien dlg gaan vliegen omdat het te moeilijk was en ze niet konden winnen.
Wubbe Klinkt als: "Niet gehinderd door enige kennis van zaken"

de nederlandse f3j piloten hebben zich geplaatst voor het wk de nederlandse dlg piloten niet. wie is er nou niet gehinderd door enige kennis van zaken.

heel simpellde buitenlandse f3j piloten zijn niet op komen dagen ,gek he dat nederland zich dan geplaatst heeft ;)

maar om nu te zeggen welke dlg er genomen zou moeten worden , zou ik zeggen kijk goed rond op het forum en het www welke het meeste genoemd word met goede eigenschappen en ga daar voor .

en ook op het www.f3k.nl site staan wat modellen ,waarvan je de tekening via mail kan opvragen ,tevens staat daar een goede uitleg .

JanLemmer Trouwens is de titel niet; "hlg gezocht" ? Nou dan.

ik heb gevraagd welk vliegtuig ik moet kopen maar niemand geeft daar antwoord op. aaalie noemde de tantalus maar die wil ik niet want die heeft lelijke kleuren.

Er zijn ook 60+ jaar oude F3J piloten....
F3J is makkelijker dan karten en Formule 1 is makkelijker dan F3K
En alles wat ik op een forum tik is waar.

Dank voor het vermaak Buck..

Klopt trouwens wat je zegt over de Tantalus... die van mij is zwart.. bah!
Alle F3K's zijn lelijk en voor een mooie hlg zou je bij Alex kunnen aankloppen.
Inkoppen als je denkt dat hij een mooie voor je maakt.

Zaag eens een stuk van een F3J, wordt ie lichter van... vliegt ie vast ook langer en lijkt ie meer op een F3K kist....

Eh.. dit was mijn bijdrage.

En nog steeds geldt: bouw een MIMI!

ik heb gevraagd welk vliegtuig ik moet kopen maar niemand geeft daar antwoord op. aaalie noemde de tantalus maar die wil ik niet want die heeft lelijke kleuren.[/SIZE][/FONT]

Genau auf dem Pickel, die kleuren zijn nicht best. Na bruin is grau mijn lieblingskleur maar die geeft het niet bij Tantalus. Dus voor mij ook kein Tantalus.

Back