HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Erik B, 5 okt 2021.

Tags:
  1. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Ik zat nog eens naar je form te kijken en het plaatje als hieronder.. zie dat je zo mooi de verbindingen maakt. En hoe heb jij ervoor gezorgd dat het hout deze 'look' heeft?

Vroeg me af hoe je dit doet?
    Groeten en alvast bedankt voor je reactie.

upload_2023-11-10_12-2-24.png

Erik B vindt dit leuk.
  2. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Dag Tim,

Voor de uitstraling van het hout doe ik eigenlijk niet veel anders dan anderen op dit forum. In dit geval heb ik het (noten)hout behandeld met "midden eikenbeits" van kolderstok. Wanneer je dit na het beitsen nog enkele schuurbeurten geeft (en daarna weer beitst), komt het mooi op kleur. Daarna heb ik het hout geolied met olie voor hardhouten tuinmeubelen. Dat is ongeveer het zelfde spul als de Deense olie die te koop is bij kolderstok.
    Tot slot kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat mijn onvermogen om super strakke schepen te bouwen, zo nu en dan bijdraagt aan een wat authentiekere look... ;):)

P Voogt, Constant Willems, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt Walter!

4. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik denk dan toch dat dit te maken heeft met het schuren na het beitsen. En daarna weer beitsen. Het geeft absoluut een mooi resultaat. Ook ik vroeg me af hoe je dit effect bereikte. Maarre... niet te negatief over je eigen onvermogen want het ziet er strak en prachtig uit.

Erik B vindt dit leuk.
  5. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt Hans!
    Wat ik bedoel, bijvoorbeeld in de foto hierboven, zijn de kleine kiertjes aan het einde van de dropplanks en de wat chaotische verdeling van de houten pennen. Ik had het plan om dat allemaal wat strakker te maken maar vind het achteraf niet heel erg dat dat niet helemaal gelukt is.

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    De laatste weken verder gegaan met het detailleren van de grote mars, het ezelshoofd en de bijbehorende blokken. Een leuk maar tijdrovend klusje! Op de foto's zit alles dry-fit in elkaar en heb ik een "dummy-steng" gebruikt. Deze wordt later vervangen door de echte steng.

1.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg

Edwin1966, Hans Groenenberg, JanZMC en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
  8. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Zoals te zien is heb ik ook al wat proeftouwen gemaakt voor het hoofdwand van de grootte mast.
    Tot mijn ergenis kom ik een beetje vreemd uit met het eerste hoofdtouw van het wand. Bij mijn weten loopt het eerste hoofdtouw van het wand (vanaf de boeg gezien) bijna altijd evenwijdig met de as van de ondermast. Behalve bij Artesania... Zie onder staande foto van m'n model en van de de tekening. Het eerste hoofdtouw (en de overige touwen) lopen naam mijn idee veel te schuin naar achter. Met andere woorden: de rust met de juffers lijkt bij artesania iets te ver naar achter op het schip getekend. Mijn vermoeden lijkt bevestigd te worden wanneer ik kijk naar andere modellen en tekeningen van de bounty. Kijk maar eens naar de positie van de trap en de rust t.o.v. de grootte mast op andere voorbeelden. Daar staat de mast achter of gelijk met de trap... Helaas laat dit zich erg moeilijk oplossen..

Mijn model en tekening Artesania:

27.jpg 28.jpg

ANDERE BOUNTY'S:

hms-bounty-1.jpg Knipsel 2.JPG Knipsel.JPG

walter10, P Voogt, Hans Groenenberg en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ondanks de verkeerde plaatsing van de rust (die niemand zal opvallen) heb jij een goed oog voor details. Je marsen zijn geweldig mooi gemaakt. Je gebruik van veroudering is zeer mooi.

P Voogt en Erik B vinden dit leuk.
  10. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Erg mooi. Veroudering is prachtig.
    Zit me af te vragen of de hoek waaronder je de foto hebt gemaakt niet vertekend. Eea lijkt mij gewoon erg goed.
    Je moet je ook afvragen of de tekeningen wel overeenkomen met de realiteit van destijds?

ergo: wel heel erg mooi gebouwd met een bizar mooie kleurstelling!

Genoegen om naar te kijken naar al die details! Respect ✊

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  11. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Thnx! Stephan!

Dat de rust wat verder naar achteren zit vind ik niet zo erg. De daardoor wat vreemde stand van het want tov de mast, ben ik niet zo blij mee. Maar goed, weinig maar aan te doen ben ik bang

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt voor de complimenten Rob! De hoek van de foto is helaas niet de (gehele) oorzaak

Laatst bewerkt: 25 nov 2023
  13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Je zou ook kunnen stellen dat de mast te veel naar voor getekend is.
    De rust begint, zoals ook bij de andere modellen net na de traptreden. De mast ligt bij Artesania geheel voor deze treden, maar bij de andere aangehaalde modellen ligt de achterzijde van de mast eerder gelijk met de achterzijde van deze treden.
    De mast een cm naar achter verplaatsen is echter in dit stadium van de bouw ook niet meer realistisch.
    Artesania is niet de enige samensteller van bouwdozen die in dat bedje ziek is. De HMS Victory van Sergal heeft dat ook, en nog veel erger, maar die geven nog in de handleiding aan dat dit het geval is. :)

Trouwens hoe meer het voorste hoofdtouw van het want naar achter helt, hoe meer de grote ra kan gebrast worden.:yes:

P Voogt en Erik B vinden dit leuk.
  14. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ik denk dat je inderdaad een punt mbt de positie van de mast. Bedankt voor je inbreng Herman! Ik accepteer het maar gewoon en bouw lekker verder..

Hans Groenenberg, Ptèr en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dergelijke beslissingen zijn niet gemakkelijk maar horen bij het bouwen van een bouwdoos, vaak meerdere keren tijdens de bouw! :)
    Een juist besluit wat mij betreft die later door geen sterveling zal opvallen behalve jijzelf en de 100% puristen....

Blijf je werk erg waarderen en zoals de anderen ook al zeiden ziet die mars er gewoonweg subliem uit! :worship:

Stephan Kertész en P Voogt vinden dit leuk.
  16. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Thnx Peter!

Ptèr vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Heel mooi werk maak je Erik.

Erik B vindt dit leuk.
  18. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Het ziet er allemaal heel netjes uit hoor, en ach niet te veel prakkiseren met dat want, want zoals al eerder geschreven een kniesoor die daar op let ;):)

Erik B vindt dit leuk.
  19. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Bedankt heren!!

Stephan Kertész en Jaques vinden dit leuk.
  20. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Ik was al een poosje niet meer ‘langs geweest’. Je masten en met name de marsen zijn schitterend, met al hun details. Mooi werk, Erik.
    Gr. Peter

Erik B en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina