HMS Sovereign of the Seas by JosK

Ik verbaas me sowieso over het gebruik van bamboe. Is een hard en vrij stug materiaal, en laat zich ook nog eens niet erg makkelijk schuren. :(

Dat Bamboe is inderdaad lastig om te verwerken, vooral ook omdat in elke plank wel een aanhechting zit, en het spul vreselijk slecht geschaafd is.

groet Peter

Laatste stand van zaken. Heb de afgelopen tijd vrijwel geen tijd gehad en lig dus flink achter. De lage romp is nu eindelijk gesloten en kan nu aan de opbouw starten. En daarna komt t schuurwerk. Zie wel dat ik bij de boeg wat moet bijwerken met hout vuller.
DSC06242.JPG
DSC06243.JPG
DSC06244.JPG
DSC06245.JPG
DSC06246.JPG
DSC06247.JPG
DSC06248.JPG

Oh ja, het aantal kanonnen heeft zich ook uitgebreid en de barkas is ook uptodate.
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een fijn gevoel is dat nietwaar Jos, dat de onderkant dicht is en dat je weer een stapje verder kunt gaan.
En na een goeie schuurbeurt ziet ie er weer heel anders uit wat opvullen betreft Jos.

Ja, Peter: schuren, schuren....etc. Een aantal plekken, vooral de boeg, gecorrigeerd met houtvuller. En dan weer schuren. Het eindresultaat zie je niet goed op de foto's, maar lijkt me prima. Zo glad als baby-billetjes. Nu begint het aftekenen voor de kanonpoorten. Ga in ieder geval een malletje maken voor de poortopeningen.
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
De geschutpoorten zijn gereed. Eerst een malletje gemaakt van 13 x 12 mm. Aftekenen, zoveel mogelijk uitboren met een (voor mij 4 mm houtboortje, een freesje in de proxxon-boormachine en afwerken met een platte vijl. Zo werken is mij ondanks het groot aantal poorten niet tegen gevallen. Peter, ga nu het systeem (geschutpoort-kozijnen) van Piet proberen. Daarvoor eerst even zoeken naar de juiste plankjes (1,5 mm dik en 13 cq 10 mm breed).

DSC06287.JPG

Goed plan, alleen 13 cq 10 mm breed lijkt mij wat aan de brede kant...?
Piet, de geschutpoorten zijn 13 x 12 mm. Maw. de koker dient toch 13 x 12 mm te zijn; links en rechts latten van 12 mm en boven en onder 13 - (2 x 1,5) = 10 mm.
Latjes heb ik inmiddels besteld: hebben standaardafmetingen van 1,5 x 10 mm en 1,5 x 15 mm. Dus ik hoef alleen het latje van 15 m mm naar 12 mm aan te passen.

Piet, de geschutpoorten zijn 13 x 12 mm. Maw. de koker dient toch 13 x 12 mm te zijn; links en rechts latten van 12 mm en boven en onder 13 - (2 x 1,5) = 10 mm.
Latjes heb ik inmiddels besteld: hebben standaardafmetingen van 1,5 x 10 mm en 1,5 x 15 mm. Dus ik hoef alleen het latje van 15 m mm naar 12 mm aan te passen.
Je hebt dikte, lengte en breedte. Als je geschutpoorten 13 x 12 mm zijn dan is dit de lengte en respectievelijk de hoogte (hetgeen ook een lengte is) van je latjes voor de kozijntjes en niet de breedte. De breedte is in dit geval de diepte. Vandaar mijn opmerking.

Succes met het maken van je kokers Jos, als je hem klaar hebt, stukjes van 5 mm. elk maken.
Want dat was de breedte van de door mij gebruikte plankjes.

De beukenhouten latjes op breedte gezaagd en gelijmd tot kokers met een buitenmaat van 13 x 12 mm. Daarna de koker met de elektrische figuurzaag in breedte van 5 mm afgezaagd. E.e.a. bijschuren en in de bootwand lijmen. Zoveel mogelijk gelijk houden met de voorkant van de wand; voorkomt straks bijschuren. Deze methode in afwijking tot de instructies van D'agostini lijkt me eenvoudiger en sneller.

DSC06293.JPG
DSC06295.JPG

Back