Update 99
Deze week had ik toevallig weer eens de hogere dekken in mijn handen, (die liggen veilig op een andere plek) en ik probeerde nog eens of alles past. Bij het vorige dek had ik ervaren dat er wat werking zit in het dek.
Helaas paste het dek dus niet. Probleem.
De bedoeling is dat de dekken zoals hieronder in zwart weergegeven, in elkaar passen.
Het bleek dat de wanden van het dek waar ik mee bezig ben iets naar elkaar toe zijn gaan zitten. Waarschijnlijk door werking van het hout / triplex. Wellicht is de bodem wat hol gaan staan.
Nu kan ik het hogere dek natuurlijk wel wat smaller maken maar dat tast direct de hele vorm van het schip aan. Dat is geen optie.
De enige oplossing is de wanden uit elkaar te drukken.
Met een stuk draadeind en enkele koppelmoeren heb ik enkele “stempels” geplaatst om de wanden van het lowergundeck wat uit elkaar te drukken zodat het middlegundeck weer past.
Hopelijk blijft het in die vorm als de definitieve dekbalken er op zitten en de stempels weer weg kunnen.
Foto: Met een paar stempels de wanden iets uit elkaar gedrukt.
Bij het passen van het middlegundeck op het lowergundeck bleek het middlegundeck best nog wel wat flexibiliteit te hebben. Daarom heb ik besloten om eerst dat dek wat meer stijfheid te geven, zodat de pasvorm hopelijk behouden blijft.
Wel jammer dat daardoor het detailleren van het lowergundeck op een wat lager pitje komt te staan.
Maar beter zo dan straks met niet passende dekken te blijven zitten.
Foto: Het middlegundeck staat passend gefixeerd op het lowergundeck, klaar om verstevigd te worden.
Dat het middlegundeck weer past op het lowergundeck zie je op onderstaande foto's.
Foto: Middlegundeck (blank hout) past weer op lowergundeck. De naad loopt tussen de twee gangen van het middelste berghout.
Hierna had ik even zin in wat anders.
Op de tafels van de bemanning staat een aantal huishoudelijke artikelen. Borden, bekers, schalen, bakken etc.
Ik heb uit een stukje rondhout (Bamboestokje) wat kommetjes gemaakt. Met een freesje een holletje gemaakt in de kopse kant van het rondhout. Stukje afgezaagd en met duim vastgeklemd om rond te vijlen. In een uurtje had ik er een stuk of tien. Voor alle bemanningsleden zal er zo'n kom zijn geweest. Dus in theorie moet ik er een 800 maken?
Foto: Productie van schalen.
Wordt vervolgd.