HMS Victory, Binnenste buiten.

Mochten jullie toevallig eens in de buurt van Hillegom (Haarlem) komen dan mag je me altijd een pb-tje sturen om een afspraak te maken haar bij mij thuis te bezichtigen.
Ik hoor het wel.

Nou zeer intressant
Ik moet voor mijn werk Eind Maart naat Haarlem (Daar licht Het Schip waar ik op Werk)

Ik ben erg geintreseerd en neem zeker nog eens contact op rond die tijd
Michael

Update 96
Vorige week beloofde ik u een paar foto's van het maken van de netten met de proppen.
Hier komen ze.

full

Foto: Proppen maken. Een stukje touw (1mm) wordt omwikkeld met een stuk van 0,5mm. Samen wordt het dus 2mm dik wat de doorsnede van de kanonsloop is.

full

Foto: Eindjes afknippen en dan heb je een rij proppen.

full

Foto: Uit een stuk tule rechthoekjes geknipt en aan de zijden een touw (0,1 mm) doorgeregen en met verdunde houtlijm gezekerd.

full

Foto: Eindjes touw aan elkaar gebonden, knoop gezekerd en korte eind afgeknipt.

full

Foto: Netten gevuld met de “proppenworst.”

full

Foto: Netten natgemaakt met verdunde houtlijm en opgehangen om er een ronding in te krijgen.

full

Foto: Veertien netten met proppen.

full

Foto: Twee netten opgehangen naast de fokkemast.

Verder heb ik weer een dekbalk gemonteerd. Een waaraan weer twee luikentalies zijn gemonteerd.

full

Foto: Luikentalie aan bakboord.

Ook de scheve pilaar die ik de vorige week heb gemaakt is onder deze dekbalk geplaatst.

full

Foto: “Scheve” pilaar onder dekbalk.

Een heleboel updates geleden heb ik laten zien hoe ik het gereedschap heb gemaakt waarmee een kanonsloop wordt schoon gemaakt en de lading (kruit, prop, kogel en prop) wordt aangestampt.
Dit gereedschap hangt in twee rekken die aan het plafond hangen. Ik heb geen plafond want anders zie je niets en daarom heb ik ze op twee pennen gelegd die in de zijkant van een dekbalk steken.

full

Foto: Kanons gereedschap. (Krijg het niet mooi scherp in beeld)

Deze dekbalk had ook verlichting.

full

Foto: Nieuwe dekbalk met twee nieuwe lantaarns.

full

Foto: Overzicht van de huidige situatie. Links onder zie je op het dek een paar donkere vlekken. Dit is origineel. Zie foto in vorige update.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik vind het prachtig maar dat soort dingen krijg ik niet voor elkaar
Hoop dat je als de dag in Lelystad door gaat er ook van te mogen
genieten Duizel is te ver. Het WvH komt dan zeker ook.
Bedankt voor je mooie foto's
gr Ton

Update 97
Deze week heb ik weer een paar dekbalken voorzien van alle details en geplaatst.
Het gaat nu eentonig worden. Alleen maar dekbalken plaatsten met af en toe iets extra's. Meters maken dus.
Volgende week moet er een trap worden geplaatst, dus dan heb ik weer iets leuks om te laten zien.
Nu alleen maar de stand van zaken.

full

Foto: De stand van zaken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 98
Ja, vorige week kondigde ik al aan een trap te moeten maken.
Een hele tijd terug heb ik dat al eens laten zien, maar nu dus nog een keer voor degene die later hebben ingeschakeld.

full

Foto: Tooltje om de trapbomen in te zagen. De latjes zijn van 2x2 vuren en de trapbomen van 1,5 x 3 mm beuken.

full

Foto: De trapbomen met blokjes resthout op juiste afstand vastlijmen. Zaagsnedes ook zo goed mogelijk haaks zetten.

full

Foto: Traptreden erin gezet. Die zijn van 5x0,4 mm Lindenhout versmald tot 4x0,4 mm. Er zit een kleine onregelmatigheid tussen de treden, maar dat accepteer ik.

full

Foto: Trap los geplaatst en pilaren erin gezet. De trap staat nog los. Ga ik pas vastzetten als het volgende dek er is zodat ik hem op de plaats waar hij op het hogere dek uitkomt kan uitrichten. Waarschijnlijk moet in de opening van het hogere dek nog een trede worden toegevoegd om de afstap niet te groot te maken. Ook dan pas kan ik er een leuning aanmaken.

full

Foto: De trap van andere kanten gezien.

full

Foto: Bij het vastzetten van een kanon kreeg ik onverwacht hulp van de bemanning.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ja.
Bij deze manier van bouwen is er bijna niets op de juiste maat te koop. Je moet dus alles zelf bedenken en elk probleem (uitdaging) zelf oplossen.

Het is ook nog eens een stuk leuker ook om alles zelf uit te denken en te maken

Update 99
Deze week had ik toevallig weer eens de hogere dekken in mijn handen, (die liggen veilig op een andere plek) en ik probeerde nog eens of alles past. Bij het vorige dek had ik ervaren dat er wat werking zit in het dek.
Helaas paste het dek dus niet. Probleem.
De bedoeling is dat de dekken zoals hieronder in zwart weergegeven, in elkaar passen.

full

Het bleek dat de wanden van het dek waar ik mee bezig ben iets naar elkaar toe zijn gaan zitten. Waarschijnlijk door werking van het hout / triplex. Wellicht is de bodem wat hol gaan staan.
Nu kan ik het hogere dek natuurlijk wel wat smaller maken maar dat tast direct de hele vorm van het schip aan. Dat is geen optie.
De enige oplossing is de wanden uit elkaar te drukken.
Met een stuk draadeind en enkele koppelmoeren heb ik enkele “stempels” geplaatst om de wanden van het lowergundeck wat uit elkaar te drukken zodat het middlegundeck weer past.
Hopelijk blijft het in die vorm als de definitieve dekbalken er op zitten en de stempels weer weg kunnen.

full

Foto: Met een paar stempels de wanden iets uit elkaar gedrukt.

Bij het passen van het middlegundeck op het lowergundeck bleek het middlegundeck best nog wel wat flexibiliteit te hebben. Daarom heb ik besloten om eerst dat dek wat meer stijfheid te geven, zodat de pasvorm hopelijk behouden blijft.
Wel jammer dat daardoor het detailleren van het lowergundeck op een wat lager pitje komt te staan.
Maar beter zo dan straks met niet passende dekken te blijven zitten.

full

Foto: Het middlegundeck staat passend gefixeerd op het lowergundeck, klaar om verstevigd te worden.

Dat het middlegundeck weer past op het lowergundeck zie je op onderstaande foto's.

full

Foto: Middlegundeck (blank hout) past weer op lowergundeck. De naad loopt tussen de twee gangen van het middelste berghout.

Hierna had ik even zin in wat anders.
Op de tafels van de bemanning staat een aantal huishoudelijke artikelen. Borden, bekers, schalen, bakken etc.
Ik heb uit een stukje rondhout (Bamboestokje) wat kommetjes gemaakt. Met een freesje een holletje gemaakt in de kopse kant van het rondhout. Stukje afgezaagd en met duim vastgeklemd om rond te vijlen. In een uurtje had ik er een stuk of tien. Voor alle bemanningsleden zal er zo'n kom zijn geweest. Dus in theorie moet ik er een 800 maken?

full

Foto: Productie van schalen.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Pfff! En ik weet dat ze vroeger ook nog eens twee bakjes per bemanningslid hadden - 1.600 stuks dus!

Back