HMS Victory - Caldercraft - 1:72

Het komt mij allemaal zeer bekend voor, maar hier zie je dan toch de grote verschillen ontstaan tussen het Caldercraft pakket en dat van de Agostini
Maar het is allemaal weer heel mooi wat je hier tentoon spreid Paul, knap hoor :thumbsup::thumbsup:
 
Wat veranderingen:.

De jufferblokken moesten closed heart blokken zijn

Ik wilde toch even laten zien hoe ik dat heb gedaan, waarschijnlijk zijn er gemakkelijker manieren, maar dit werkt wel. De uitdaging is om de blokken op de goede plaats en een strak touw rond de boegspriet te krijgen.

De eerste had ik al gedaan




Wel even de afmetingen uitrekenen. Je weet de diameter van de boegspriet dus met omtrek = Pi x diameter weet je ook de omtrek.

Een 0,25mm draad door een 0,40mm draad



En terug op de juiste afstand voor de omtrek van het blok (plus de trens)




Blok in een derde handje, met de dikke draad achter het blok




Knoop maken en vasttrekken



Beide einden in een klem




Bindsel maken



En de tweede is klaar



De derde heeft een slip mechanisme om de draad aan te trekken als 'ie om de boegspriet zit

Beide einden in klemmen





een eind terug naar het blok, zodat er een lus ontstaat. Deze wordt meegenomen in het bindsel





De lus.
De draad door het bindsel is slippend



Trek de draad aan bij het vrije einde, vastzetten met secondelijm en snij de restjes af



Gr. Paul
 
Wat vooruitgang met de fokkemast


De verschillende delen (ondermast, fokkesteng, fokkebramsteng (met fokkebovenbramsteng), fokkemars, bramdwarszalingen, bramlangszalingenen handmast (Nederlandse benaming?)) zijn klaar. Veel zoekwerk, vooral wat betreft de schijven in de verschillende mast delen.

De delen, met de onderkant van de fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd:



upload_2021-2-8_9-28-29.gif



De bovenzijde van fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd



upload_2021-2-8_9-28-29.gif



Details:

Het ezelshoofd heeft 4 blokken: In het midden de toppenantblokken. Achter/onder: de bouwbeschrijving zegt voor de fore topmast yard cluelines, maar in Zu Mondfeld zie ik ook iets met stengewindreep. Iemand??

De dwarszalingen (rechts) lopen taps toe aan de onderkant en de langszalingen ook en zijn afgerond.

Schijven voor de voor de bramsteng boelijns zitten in het achtereind van de langszalingen en lopen schuin. (aan de grote mast zitten die schijven aan de voorzijde).



upload_2021-2-8_9-28-29.gif



upload_2021-2-8_9-28-29.gif



De fokkesteng heeft twee schijven. De onderste in de hieling, diagonaal van voor-bakboord naar achter stuurboord. Daar boven een schijf van voor stuurboord naar achter bakboord. Daardoorheen liepen de stengewindrepen, voor het strijken van de stengen.


upload_2021-2-8_9-28-29.gif

.

upload_2021-2-8_9-28-29.gif



De fokkebramsteng geeft 4 schjijven. de onderste net boven de hieling; diagonaal van voor-stuurboord naar achter-bakboord.



upload_2021-2-8_9-28-29.gif



De rest van de schijven volgens McKay:


upload_2021-2-8_9-28-29.gif



Volgende: de mast opbouwen en schildpadden (schijvenblok), kardeelblok, latten voor de geleiding van de ra monteren.
 
Zeer verzorgd uitgevoerd weer.
:thumbsup:

Zijn dat standaardblokken van Caldercraft, of Kolderstok?
 
Laatst bewerkt:
De 2mm blokken zijn van Syren. De andere van Clasicmodel (inderdaad met één s) Het zijn blokken uit Polen.
Ik vond de blokken van Caldercraft te hoekig en Kolderstok had toen geen blokken
 
Ondertussen is de fokkemast klaar, en de grote mast bijna.

Ik heb een vraag over de bezaansmast: moet daar een "rubbing paunch" op of niet?

De bouwbeschrijving zegt van niet, en ook Longridge en McKay (in McGowan HMS Victory) schrijven en tekenen van niet.

Maar James Lees zegt van wel, en ook in de tekening van McKay in The 100-gun ship, Victory" zie je een rubbing paunch op de bezaansmast.
Nogal verwarrend. Weet iemand het?

Dezelfde verwarring wat betreft de fid hole en fid van de mizzen topgallant mast. BB en McKay zeggen van niet, maar Lees zegt van wel.....

Iemand die het weet?
 
Laatst bewerkt:
Dank je Herby. Ik vermoedde al dat de bezaansmast geen rubbing paunch moest hebben. Toch wel gek eigenlijk, want ook bij die mast wil je mast en ra's beschermen.
Over de fid: dat klinkt heel logisch, en zit de BB er een beetje naast.
Ik kan weer verder!
 
Toch wel gek eigenlijk, want ook bij die mast wil je mast en ra's beschermen
Aan de bazaanra, (cross jack yard) werd uiterste zelden of eigenlijk nooit een zeil gehangen, waardoor het ook niet nodig was om deze ra te laten zakken om het zeil te bevestigen of af te nemen, en bij het ophalen/neerlaten kon het zeil dus ook niet beschadigen bij het over de mastringen glijden.
En daarom vermoed ik dus dat er geen nood was aan een rubbing pounch.
 
Zo Paul,

Op een iets koudere dag in mei maar weer eens je hele verslag van voor naar achter gelezen.
Uiteraard niet zonder reden......
Ik heb net het boek besteld van Longridge, de anatomy of the Victory (of zoiets)
Ook niet zonder reden.
Over een paar maanden (hoop ik)zal de Caldecraft Victory ook bij mij thuis gaan binnen vallen( arme UPS)
Dus ga vooral door en jouw verslag zal als leidraad voor mij zijn.

Sjors
 
The anatomy of Nelsons Ships is werkelijk voortreffelijk. Mijn exemplaar, tweedehand eerste druk, is tot op de draad versleten van het lezen en herlezen en uit- en omrekenen :)
 
@sjors: Ik hoop dat mijn bouwverslag nuttig is. Zelf had ik ook veel aan het verslag van Gil Middleton op MSW.
Begrijp ik het goed dat je meerdere modellen tegelijk bouwt zoals Snake?
In ieder geval veel succes met de Victory, ik ga je volgen.
@herby: Helemaal eens met je. Onmisbaar is ook "100-gun ship Victory" van McKay, onder de loep-lamp gaat er nog een wereld van details open in dat boek. Maar dat ligt misschien ook aan mijn (ogen)leeftijd...
 
Laatst bewerkt:
@Herby63, ik ben erg benieuwd naar het boek. Wat ik gehoord heb is het een goed naslag werk om er bij te hebben.

@paulbo, jouw verslag is heel nuttig! Ik heb al verschillende dingen gezien waar ik wat mee ken. Eigenlijk is dit een idee van mijn vrouw om 1 log te volgen. Dus dat ben jij geworden ik bouw momenteel alleen aan de Snake. De Nuestra staat even op de plank omdat de voorste mast is gebroken. Komt wel een keer goed alleen nu nog even niet.

Sjors
 
k kijk regelmatig mij cornwall model boats
IK ook, wel niet voor de Victory :) hou er rekening mee dat er inklaringskosten, en BTW, en voor dergelijke grote aankopen misschien ook invoerrechten bijkomen, waardoor aankopen in GB niet meer interessant is.
ik zou sites als Ebay in EU, amazon.nl of De in de gaten houden, dan weet je dat de aangekondigde prijs ook de betaalde prijs wordt.
Ook bepaalde winkels met webshop zijn de moeite waard om te volgen vb Baillien in Antwerpen heeft soms voordelige prijzen.

Wat het boek betreft: na een algemene inleiding over de constructie van schepen uit die periode, is het een zeer gedetailleerde beschrijving van een modelbouwer voor modelbouwers. Enige nadeel is de maatvoering, soms die van het werkelijke schip, soms van zijn model in schaal 1/48, en alles in voeten en inches.
 
Wat vooruitgang met de fokkemast


De verschillende delen (ondermast, fokkesteng, fokkebramsteng (met fokkebovenbramsteng), fokkemars, bramdwarszalingen, bramlangszalingenen handmast (Nederlandse benaming?)) zijn klaar. Veel zoekwerk, vooral wat betreft de schijven in de verschillende mast delen.

De delen, met de onderkant van de fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd:



Bekijk bijlage 421155


De bovenzijde van fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd



Bekijk bijlage 421158


Details:

Het ezelshoofd heeft 4 blokken: In het midden de toppenantblokken. Achter/onder: de bouwbeschrijving zegt voor de fore topmast yard cluelines, maar in Zu Mondfeld zie ik ook iets met stengewindreep. Iemand??

De dwarszalingen (rechts) lopen taps toe aan de onderkant en de langszalingen ook en zijn afgerond.

Schijven voor de voor de bramsteng boelijns zitten in het achtereind van de langszalingen en lopen schuin. (aan de grote mast zitten die schijven aan de voorzijde).



Bekijk bijlage 421157


Bekijk bijlage 421154


De fokkesteng heeft twee schijven. De onderste in de hieling, diagonaal van voor-bakboord naar achter stuurboord. Daar boven een schijf van voor stuurboord naar achter bakboord. Daardoorheen liepen de stengewindrepen, voor het strijken van de stengen.


Bekijk bijlage 421159
.

Bekijk bijlage 421161


De fokkebramsteng geeft 4 schjijven. de onderste net boven de hieling; diagonaal van voor-stuurboord naar achter-bakboord.



Bekijk bijlage 421156


De rest van de schijven volgens McKay:


Bekijk bijlage 421160


Volgende: de mast opbouwen en schildpadden (schijvenblok), kardeelblok, latten voor de geleiding van de ra monteren.
:worship::yes:
 
Back
Top