Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
neen, geen rubbing paunch op de bazaanmastIk heb een vraag over de bezaansmast: moet daar een "rubbing paunch" op of niet?
Dezelfde verwarring wat betreft de fid hole en fid van de mizzen topgallant mast.
Aan de bazaanra, (cross jack yard) werd uiterste zelden of eigenlijk nooit een zeil gehangen, waardoor het ook niet nodig was om deze ra te laten zakken om het zeil te bevestigen of af te nemen, en bij het ophalen/neerlaten kon het zeil dus ook niet beschadigen bij het over de mastringen glijden.Toch wel gek eigenlijk, want ook bij die mast wil je mast en ra's beschermen
Magik voel me vereerd!
IK ook, wel niet voor de Victoryk kijk regelmatig mij cornwall model boats
Wat vooruitgang met de fokkemast
De verschillende delen (ondermast, fokkesteng, fokkebramsteng (met fokkebovenbramsteng), fokkemars, bramdwarszalingen, bramlangszalingenen handmast (Nederlandse benaming?)) zijn klaar. Veel zoekwerk, vooral wat betreft de schijven in de verschillende mast delen.
De delen, met de onderkant van de fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd:
Bekijk bijlage 421155
De bovenzijde van fokkemars, bramzalingen en ezelshoofd
Bekijk bijlage 421158
Details:
Het ezelshoofd heeft 4 blokken: In het midden de toppenantblokken. Achter/onder: de bouwbeschrijving zegt voor de fore topmast yard cluelines, maar in Zu Mondfeld zie ik ook iets met stengewindreep. Iemand??
De dwarszalingen (rechts) lopen taps toe aan de onderkant en de langszalingen ook en zijn afgerond.
Schijven voor de voor de bramsteng boelijns zitten in het achtereind van de langszalingen en lopen schuin. (aan de grote mast zitten die schijven aan de voorzijde).
Bekijk bijlage 421157
Bekijk bijlage 421154
De fokkesteng heeft twee schijven. De onderste in de hieling, diagonaal van voor-bakboord naar achter stuurboord. Daar boven een schijf van voor stuurboord naar achter bakboord. Daardoorheen liepen de stengewindrepen, voor het strijken van de stengen.
Bekijk bijlage 421159
.
Bekijk bijlage 421161
De fokkebramsteng geeft 4 schjijven. de onderste net boven de hieling; diagonaal van voor-stuurboord naar achter-bakboord.
Bekijk bijlage 421156
De rest van de schijven volgens McKay:
Bekijk bijlage 421160
Volgende: de mast opbouwen en schildpadden (schijvenblok), kardeelblok, latten voor de geleiding van de ra monteren.