Hoeveel ampère is gevaarlijk ?

• Topicstarter Topicstarter Alien555
  • Startdatum Startdatum
A

Alien555

Guest
Ik ben een beetje in de war...

Ik wil 5 ledlampjes (diodes), parallelgeschakeld, voorzien van stroom door gebruik van een 9-volt-batterij. Gewoon onderdeel van een knutselideetje.

Nu heb ik een programma (Yenka, ook bekend als Crocodile Clips) dat aangeeft dat als je dit doet zonder weerstand, de stroomsterkte maar liefst... 16 ampère bedraagt op de draad (die bloot ligt).

Elders lees ik in verschillende bronnen dat een stroomsterkte van 0,02 ampère, oftwel 20mA reeds zeer gevaarlijk is.

Aldus mijn misschien domme vraag: kan je doodgaan door het werken met een batterijtje en wat ledlampjes ?
Uiteraard gebruik ik een zeer dunne draad, is dit het element waar ik vergeet rekening mee te houden ? In het programma kan ik geen dikte voor de draad aangeven.

Een gelijkspanning van 120 Volt of lager of een wisselspanning van 50 Volt of lager zijn voor gezonde mensen in het algemeen niet gevaarlijk. Wel vervelend maar niet dodelijk. Dus die 9 Volt hoef jij je geen zorgen te maken. Die 16 Ampère in combinatie met dunne draadjes wel.
Hoge stromen door dunne draadjes bij lage spanningen kunnen wel veel warmte genereren en dus mogelijk brand veroorzaken. (de bekende brand door kortsluiting)

De 20mA waar jij aan refereert geldt bij 230V installaties.

Aldus mijn misschien domme vraag: kan je doodgaan door het werken met een batterijtje en wat ledlampjes ?

Nee hoor, die stroomsterkte krijg je echt niet te verwerken omdat jouw weerstand hoog genoeg is. Om het gevaarlijk te laten worden heb je een veel hogere spanning nodig.
Voor het overleven van je ledjes is een weerstand wel aan te raden!!!

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Genoeg voorgangers zie ik nu

Bedankt, fijne antwoorden.

Aangezien ik wat probeer bij te leren over elektriciteit rijst een nieuwe vraag:

Is 10 ampère dan niet gewoon 10 ampère ? Zoals een kat een kat is.
Jullie halen de factor spanning erbij. 9 volt niet gevaarlijk, 230 volt wel gevaarlijk. Maar waarom zijn de 10 ampères van een 230 volt dan wel gevaarlijk en die van 9 volt niet ?

Het is niet de auto of de snelheid die fataal zijn. Het is de combinatie. Als je aangereden wordt door een auto die stapvoets rijdt, ga je dat wel merken maar is niet dodelijk. Tenzij de auto heel groot is en stapvoets over je heen blijft rijden, dan zal het gewicht van de auto bepalend zijn voor de schade. Komt die auto met 100km/u tegen je aan, dan is de schade gegarandeerd fataal.

Is wat kort door de bocht maar de snelheid is de spanning en de auto zelf de stroom. ;)

Ik ben geen electro man, dus als ik onzin vertel dan "my apologies" maar dit is te verklaren met de wet van Ohm
I=U/R
Waar I de stroom is, U de spanning en R de weerstand.

De weerstand is die van je lichaam (huid) die zal per conditie anders zijn (lange weg / korte weg / nat of droog enz) maar voor de vergelijking met hoge en lage spanning moet je die gewoon gelijk houden.

De spanning is het voltage (9V batterij of 230V uit het stopcontact).

Reken dan de I (stroom) maar uit.
9V gedeeld door iets (lichaams weerstand) is laag, I is laag, geen probleem.
230V gedeeld door iets (lichaams weerstand) is hoger, I is hoger, wel een probleem!

Denk maar aan een auto accu, als je beide polen beet pakt is er niets aan de hand (hoge weerstand). Als je een steeksleutel over beide polen laat vallen (lage weerstand) dan krijg je meer vuurwerk als uit een gemiddelde vuurpijl.

Ik heb in het verleden wel eens gewerkt met een spanning van 42V, maar wel met een stroom van ruim 400A. En ik kan je verzekeren: als je dat te verwerken krijgt gaat je lampje heel even heel fel aan en dan definitief uit!
Het is dus niet alleen de spanning die bepaalt wat gevaarlijk is, maar ook zeker de stroomsterkte.

Nee, dat kan niet. Veilige lage spanning is 42volt (volgens NEN zus-en-zoveel).
Zie
nl.wikipedia.org/wiki/Laagspanning

Bij LEDs moet je een voorschakel-weerstand gebruiken. Sticky/faq/belangrijk, permant vastgepind bovenaan in het Model elektronica subforum:
LED calculator en veel LED-info

Ik heb in het verleden wel eens gewerkt met een spanning van 42V, maar wel met een stroom van ruim 400A.

Dat houdt dus een weerstand van net 0,1Ω in, hoe je dat kan bereiken snap ik niet.

Maar ik denk dat zolang er niet is ingegaan op de forum tipjes van Ron, de discussie hier weinig zin heeft.

Groet,

Ad

Ik heb in het verleden wel eens gewerkt met een spanning van 42V, maar wel met een stroom van ruim 400A. En ik kan je verzekeren: als je dat te verwerken krijgt gaat je lampje heel even heel fel aan en dan definitief uit! ...
Dat klopt Willem, dan ben je even zo'n ouderwetse kooldraadlamp, maar zo'n hoge stroom krijgt je lichaam onder normale huis/tuin/burger-omstandigheden niet te verwerken, zelfs de 400V drie-fasen/sterkstroom/draaistroom-spanning in de werkplaats krijgt dat niet voor elkaar.

Ik heb weleens een filmpje van man gezien die lopende op een trein de bovenleiding aanraakte (India, Pakistan?, in NL meestal nog 1,5kV). Geen idee hoeveel stroom er dan loopt. Youtube maar eens op electric shock death. Waarschuwing, het is bepaald geen leuk filmpje(s), daarom ook geen link gegeven.

Forumtipjes:
  • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
Bedankt, fijne antwoorden.

Aangezien ik wat probeer bij te leren over elektriciteit rijst een nieuwe vraag:

Is 10 ampère dan niet gewoon 10 ampère ? Zoals een kat een kat is.
Jullie halen de factor spanning erbij. 9 volt niet gevaarlijk, 230 volt wel gevaarlijk. Maar waarom zijn de 10 ampères van een 230 volt dan wel gevaarlijk en die van 9 volt niet ?

Wat je hier vergeet is dat de spanning (voltage) het aangeboden medium is en de stroom daarbij bepaalt wordt door de aangesloten belasitng, hoe hoger de weerstand des te lager de stroom. Al heb je een voeding die heel veel amperage kan geven zal het niet gegeven worden als de aangesloten weerstand niet laag genoeg is.

Ik heb in het verleden wel eens gewerkt met een spanning van 42V, maar wel met een stroom van ruim 400A. En ik kan je verzekeren: als je dat te verwerken krijgt gaat je lampje heel even heel fel aan en dan definitief uit!
Het is dus niet alleen de spanning die bepaalt wat gevaarlijk is, maar ook zeker de stroomsterkte.

Kom op mensen wordt er niet gelezen wat er wordt geschreven?
Ja, het klopt dat 20mA door je hart al dodelijk kan zijn, dat is geen sprookje of bangmakerij. Maar om die stroom te laten lopen is er een bepaalde spanning nodig. Je kent de wet van Ohm toch wel? De spanning is de stroom maal de weerstand (U=IxR).
Om een bepaalde stroom door een geleider te laten lopen is een bepaalde spanning nodig. Hoe hoog die spanning is hangt af van de gewenste stroom en de weerstand van die geleider.
Gaan we met de gegevens die we kennen aan het rekenen dan krijgen we het volgende resultaat:
De stroom is 20mA (0,02A). De spanning is 9V. Hoe hoog moet dan de weerstand zijn? De spanning gedeeld door de stroom! In dit geval: 9V/0,02A=450Ohm. Dus als je een weerstand van 450Ohm op een batterij van 9V aansluit zal er 20mA door die weerstand gaan lopen.

Wat nu als jij de + en de - van die batterij met je vingertjes aanraakt? Hoevaal stroom gaat er dan lopen?
De weerstand van onze (droge) huid is heel erg hoog, meestal meer dan 2MegaOhm (meer dan 2.000.000 Ohm). Als je natte handen hebt wordt die weerstand lager maar blijft toch nog behoorlijk hoog. Als ik het laag inschat kom je op misschien 400 kiloOhm (400.000 Ohm).
Deel die 9V dan door de weerstand om de stroom te krijgen. Dat wordt dan 9V/400000Ohm=0,0000225A, dat is 0,0225mA. Die stroom is zo laag dat je daar echt niets van krijgt, je zal het niet eens voelen!
Raak nu die + en - pool van die 9V batterij eens aan met je tong! De weerstand van je tong is duidelijk lager misschien wel zo laag als 100 kiloOhm. De stroom die dan door je tong loopt is nog steeds erg laag, niet meer dan 9V/100000Ohm=0,00009 of te wel 0,09mA. Toch zal je dat voelen als een tintelend, stekend gevoel. Dit kan totaal geen kwaad en je hoeft echt niet bang te zijn dat je dus een dodelijke stroom door je heen zal krijgen uit een 9V batterij.

Maar je moet dus wel opletten met hogere spanningen, hoe hoger de spanning des te groter de stroom wordt die er door je lichaam kan gaan lopen. Bij 230V is de stroom feitelijk nog steeds te laag om direct dodelijk te zijn. Het probleem is alleen dat er dan zoveel stroom gaat lopen dat je spieren gaan verkrampen en dat je niet meer los kunt laten. Je hart kan van slag raken en ook je ademhaling kan verstoord worden. Al met al niet pleziering en als het langer duurt kan het zeker dodelijk zijn.

Nu hoor ik al mensen roepen, hoe zit het dan met schrikdraad?
De spanning die op schrikdraad staat is heel erg hoog. Het zijn hele korte pieken die tot wel 30.000V op kunnen lopen. Er zitten echter twee heel belangrijke beveiligingen ingebouwd. De eerste is het feit dat het maar heel korte pulsen zijn. Het tweede is dat de stroom die er geleverd kan worden slechts heel erg klein is, meestal niet meer dan 0,000001A of te wel 100µA (100 microAmpère).
Het effect is dat je een stevige schok krijgt die je goed voelt en die in sommige gevallen zelfs flink pijn kan doen. Als die stroom door je hart gaat zou het misschien wel eens kunnen gebeuren dat je hart een keer overslaat of een paar keer extra klopt. Dat voel je dan duidelijk in je hoofd. Dat is zeer onplezierig en niet geheel ongevaarlijk. Maar voor zo ver ik weet, is het nooit dodelijk. Helaas kan je als je een beetje gevoelig bent, er best een poos last van hebben.
Hoe ik dat weet? Ach ik heb wel eens tegen een draadje gepiest en toen bleek dat het schrikdraad was. #@@^@*)_!@$^!)+_$&@ :mrgreen: :oops:

Hoe ik dat weet? Ach ik heb wel eens tegen een draadje gepiest en toen bleek dat het schrikdraad was. #@@^@*)_!@$^!)+_$&@

Hier nog zo'n sukkel... Midden in de nacht, tijdens een militaire oefening. Ik heb de Heer op een wat minder prettige wijze aangeroepen, waarop er bij de boerderij op 20 meter afstand een raam openging en iemand nogal nors zei: "Als de Heer doet wat jij zojuist gevraagd hebt, ziet het er somber voor je uit, vriend..."

Even een citaat uit een VCA-cursus:
Bij stroomdoorgang door het lichaam kunnen de gevolgen voor de mens verschillend zijn, van een lichte nauwelijks merkbare prikkeling tot hartstilstand. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de gevaren voor de mens bij verschillende stroomsterkten.

Tabel

Stroomsterkte in het lichaam en de gevolgen voor de mens
0 tot 2 mA prikkelend gevoel
2 tot 10 mA Kramp in de onderarm
loslaten van de spanningsdraad is nog met moeite mogelijk
10 tot 20 mA Kramp
loslaten van de spanningsdraad is niet meer mogelijk
20 tot 30 mA Ademnood:
bij ontbreken van directe hulp is verstikking het gevolg
30 tot 100 mA Ernstige ademnood
verstikking volgt meestal direct
meer dan 100 mA Meestal dodelijk

De gevolgen van stroomdoorgang door het lichaam zullen per situatie verschillend zijn. Onderstaande factoren kunnen daarbij een rol spelen:

- de stroomsterkte;

- de spanning (wisselspanning kan vanaf 50 V dodelijk zijn, gelijkspanning vanaf 120 V);

- de duur van de stroomdoorgang door het lichaam;

- de weg van de stroom door het lichaam;

- de conditie van de getroffene;

- omgevingsfactoren (temperatuur, vochtigheid, vloerweerstand).

Van bovengenoemde factoren heeft de stroomsterkte de meeste invloed . Een geringe stroomsterkte van 0,2 tot 2 mA geeft een prikkelend gevoel. Wordt de stroomsterkte opgevoerd, dan gaat het prikkelend gevoel over in spierkramp. Op een gegeven moment is men niet meer in staat om een in de hand hebbend, onder spanning staand voorwerp los te laten.

De stroomsterkte waarbij dit plaats vindt noemen we de grensstroomsterkte. Deze kan variëren van 10 tot 20 mA.

Bij hogere stroomsterkten wordt de ademhaling belemmerd en verkrampt de hartspier. Hierbij kan hartfibrillatie optreden, waardoor de bloedsomloop stopt, dit leidt in het ergste geval tot de dood. We spreken dan van elektrocutie. Dit gebeurt bij een gemiddelde stroomsterkte van 100 mA.

Een aanvulling hierop: Als je een stroomvoerend voorwerp vasthebt, en je kunt het niet meer loslaten (je zit dus boven de grensstroomsterkte) ga je zweten. Zweet is zout water. Geleidt als een tierelier. Gevolg: er gaat nóg meer stroom lopen en je komt in acute ademnood.

1e hulp:
Stroom uitschakelen (moet dus iemand anders doen)
Getroffen persoon van het stroomhoudend voorwerp scheiden (met een niet-geleidend voorwerp, anders is de hulpverlener wellicht ook de sjaak)
Daarna meteen ademhaling controleren en monitoren en richting EHBOpost van het ziekenhuis, ook als het slachtoffer bij bewustzijn is en weer "gewoon" ademt.

Maar: eer dat je zover komt dat je "aan de stroom hangt", moet je een aantal hele elementaire fouten gemaakt hebben... Met een 9V batterij gaat je dat niet lukken.

hallo, ik heb volgende week examens en was juist het vak AREI (algemeen regelement op elektrische installatie's aan het studeren) in nederland volgens mij NEN1010.

nu zien wij daar grotendeels dus een deel van veiligheid voor de mens in qua elektrische schokken enzo. hier wat tabellen:

Code:
UITWERKING VAN STROOM OP MENSELIJK LICHAAM:

AC:                     DC:

1A                      1A        -->hartstilstand
75mA                  300mA   --> onomkeerbare hartfibrilatie
30mA                  120mA   --> ademhalingsverlamming
10mA                  40mA     --> spierverkramping
0,5mA                 2mA       --> gewaarwording

daarna heeft inderdaad de spanning ook veel te maken met hoe gevaarlijk alles is.
ook de toestand van de huid: BB1, BB2 of BB3 dus droge huid, vochtige huid of natte huid.

verder kunnen we dus met de formule van de wet van ohm:
Uf=I*R en de R bestaat uit 3 onderdelen:

R= R1+R2+R3
R1= de contactweerstand tussen het organisme van de stroomvoerende geleiders (dus wat jij aanraakt van kabel)

R2= de inwendige weerstand van het lichaam (jij dus)

R3= de contactweerstand tussen voeten en aarde.

dus je kan dan ook rap het vermogen die door je gaat berekenen:

P=R*I²

HARTSTROOMFACTOR:

dit is dus een tabelletje met hoe groot de stroom is door je hart.

Code:
VAN:                     naar:                                        factor:

linkerhand             een of beide voeten                       1
twee handen         twee voeten                                 1
linkerhand             rechterhand                                  0,4
rechterhand          een of beide voeten                        0,8
rug                      rechterhand                                  0,3
rug                      linkerhand                                     0,7
borst                    rechterhand                                 1,3
borst                   linkerhand                                     1,5
zitvlak                 een of beide handen                        0,7

dus je ziet als je gelektrocuteerd wordt dat het het gevaarlijkste is van de borst naar de linker hand, en het minst gevaarlijk van je rug naar de rechterhand.

en nu de ABSOLUTE CONVENTIONELE GRENSSPANNING (wanneer gevaarlijk)

Code:
TOESTAND:                    WISSEL:     GELIJK+RIMPEL:         GELIJK Z RIMPEL

droge huid                        50V             75                         120
natte huid                        25 V            36                          60
onderwatergedompeld         12V             18                          30
nu ik kan hier nog wel een tijdje over bezig zijn :D maar denk dat je nu toch het belangrijkste weet.

EDIT: nadat ik het gepost heb zijn zo te zien mijn tabellen die ik gemaakt heb jammergenoeg veranderd van vorm

Laatst bewerkt:
nadat ik het gepost heb zijn zo te zien mijn tabellen die ik gemaakt heb jammergenoeg veranderd van vorm ...
Plaats je tabel tussen de [code] [/code] tags d.m.v. de
code.gif
knop. Daarmee schakel je over op fixed space characters en blijft je lay-out behouden.

Zie ook
nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
De Engelstalige versie is beter/uitgebreider
en.wikipedia.org/wiki/Electric_shock

Laatst bewerkt door een moderator:
Back