tergemble zei:
hey
ik vroeg me af hoeveel sneller een auto zal gaan met 4 wielaandrijving, in vergelijking met een 2wielaandrijving ?
Stel dat ze dezelfde motor hebben en dat de afstand van de wielassen dezelfde zijn.
logischer wijze zou ik zeggen dat een 4x4 2 maal zo snel gaat....maar volgens mij is er toch meer.....maar wat ?
Help ! :lol:
Wat vraag je nu precies??? Sneller in acceleratie, sneller qua topsnelheid?? Off-road onverhard, off-road tapijt oid [vaak veel grip], on-road???
Een goed vergelijk zal je nooit krijgen, aangezien er bijna geen 2wd en 4wd in dezelfde uitvoering te koop zijn!!! Wanneer dit toch het geval is, is er met 1 van beide iets mis qua; gewichtsverdeling, daarmee de geometrie, enz!!! 4wd rijders waarbij de voorwielaandrijving is weggevallen kunnen dit wel bevestigen!!
Bp omstandigheden kunnen in het voordeel werken tov de ander:
4wd: uiteraard beter waar weinig grip heerst, of een kort bochtig circuit, uitaccelereren, bovenal een stuk "gemakkelijker" te beheersen voor de bestuurder tov een 2wd!!
2wd: deze modellen worden vaak voor een bp doel gebouwd, denk aan buggy's. Doordat je nu een andere gewichtverdeling kan toepassen, "jumpen" ze vaak een stuk beter dan hun 4wd broertjes!!! Doordat je een groot gedeelte van de aandrijflijn mist, bespaar je gewicht [wanneer een reglement hier geen restrictie kent, is het een voordeel], minder weerstand in de aandrijflijn doordat je minder in rotatie hoeft te zetten!!
Dat een 4wd 2x sneller is dan een 2wd, zal waarschijnlijk slechts enkel voorkomen op ijs-pistes oid. Ook ken mij niet bedenken wat de wielbasis voor nadelig invloed kan hebben, buiten het stuurkarakter om!!!