hoeveel sneller gaat een 4x4 ?

• Topicstarter Topicstarter tergemble
  • Startdatum Startdatum
T

tergemble

Guest
hey
ik vroeg me af hoeveel sneller een auto zal gaan met 4 wielaandrijving, in vergelijking met een 2wielaandrijving ?
Stel dat ze dezelfde motor hebben en dat de afstand van de wielassen dezelfde zijn.

logischer wijze zou ik zeggen dat een 4x4 2 maal zo snel gaat....maar volgens mij is er toch meer.....maar wat ?

Help ! :lol:

Het gaat om de omtrek van de band en je tandwielverhouding om de snelheid te bepalen.

4wd heeft alleen door het ontbreken van een middendifferentieel wat meer wrijving en verliest daardoor wat vermogen mede door het extra gewicht van de extra aandrijving.

In theorie gaan beide in een dezelfde setup net zo hard.

Praktijk zal een 2wd sneller zijn, was het enkel alleen al dat hij zwaarder is, en meer wrijving heeft van de extra onderdelen.

Op gladde ondergrond is een 4X4 wel weer sneller, meer tractie. Echter op een recht stuk met veel grip zou de 2WD sneller moeten zijn. Een 4X4 is wel makkelijker te besturen.

Roelof zei:
Het gaat om de omtrek van de band en je tandwielverhouding om de snelheid te bepalen.

4wd heeft alleen door het ontbreken van een middendifferentieel wat meer wrijving en verliest daardoor wat vermogen mede door het extra gewicht van de extra aandrijving.

In theorie gaan beide in een dezelfde setup net zo hard.

Niet door het ontbreken van het middendiff, maar juist door de aanwezigheid ervan 8)

Dirk Jan zei:
Niet door het ontbreken van het middendiff, maar juist door de aanwezigheid ervan 8)

Offroad heeft een middendiff, heel veel onroads hebben het niet....

tergemble zei:
hey
ik vroeg me af hoeveel sneller een auto zal gaan met 4 wielaandrijving, in vergelijking met een 2wielaandrijving ?
Stel dat ze dezelfde motor hebben en dat de afstand van de wielassen dezelfde zijn.

logischer wijze zou ik zeggen dat een 4x4 2 maal zo snel gaat....maar volgens mij is er toch meer.....maar wat ?

Help ! :lol:

Wat vraag je nu precies??? Sneller in acceleratie, sneller qua topsnelheid?? Off-road onverhard, off-road tapijt oid [vaak veel grip], on-road???

Een goed vergelijk zal je nooit krijgen, aangezien er bijna geen 2wd en 4wd in dezelfde uitvoering te koop zijn!!! Wanneer dit toch het geval is, is er met 1 van beide iets mis qua; gewichtsverdeling, daarmee de geometrie, enz!!! 4wd rijders waarbij de voorwielaandrijving is weggevallen kunnen dit wel bevestigen!!

Bp omstandigheden kunnen in het voordeel werken tov de ander:

4wd: uiteraard beter waar weinig grip heerst, of een kort bochtig circuit, uitaccelereren, bovenal een stuk "gemakkelijker" te beheersen voor de bestuurder tov een 2wd!!

2wd: deze modellen worden vaak voor een bp doel gebouwd, denk aan buggy's. Doordat je nu een andere gewichtverdeling kan toepassen, "jumpen" ze vaak een stuk beter dan hun 4wd broertjes!!! Doordat je een groot gedeelte van de aandrijflijn mist, bespaar je gewicht [wanneer een reglement hier geen restrictie kent, is het een voordeel], minder weerstand in de aandrijflijn doordat je minder in rotatie hoeft te zetten!!

Dat een 4wd 2x sneller is dan een 2wd, zal waarschijnlijk slechts enkel voorkomen op ijs-pistes oid. Ook ken mij niet bedenken wat de wielbasis voor nadelig invloed kan hebben, buiten het stuurkarakter om!!!

Roelof zei:
Dirk Jan zei:

Offroad heeft een middendiff, heel veel onroads hebben het niet....

Ik snap nu wat je bedoelde. Ik ging even uit van een buggy maar dan zou het nog niet kloppen omdat een middendiff inderdaad minder wrijving geeft. Ik had het gewoon verkeerd gelezen 8)
Als je naar een 1/8 onroad kijkt heb je helemaal meer wrijving, want die hebben een starre achteras (maar dat hoef ik jouw niet uit te leggen).

Maar dat een 4X4 twee keer zo snel is is natuurlijk onzin. Het feit dat er 2 wielen extra worden aangedreven betekent niet dat je snelheid verdubbelt. Je snelheid verdubbelt pas als de wielassen twee keer zo snel gaan draaien of als je twee keer zo grote wielen monteert.
Met het aandrijven van 4 wielen krijg je alleen maar meer grip, de snelheid van de wielassen blijft onveranderd en daardoor dus ook de wagensnelheid. Wat zeg ik... deze zal zoals gezegd eerder iets lager liggen door de extra wrijving die optreedt.

r-s racer zei:
op het rechte stuk zou de 2wd sneller zijn en op een bochtig circuit de 4wd

Victor zei:
Een corally cct of pro10 of sp12M alle 1/12 (2wd) wagens gaan veel sneller dan de corally rdx (4wd).

Leuk om dat te zeggen maar wat is de redenering ?

Vooral die laatste is appels met bananen vergelijken. Daar moet je een RDX 4wd en een RDX 2wd tegen elkaar zetten om een goede vergelijking in dit verhaal weer te geven en wie gaat er dan winnen ?

Ik denk toch dat de 2WD wint maar zal nipt zijn aangezien het heel soepel lopen van de auto's tegenwoordig dus minimaal snelheids verlies.
Dit gaat dan wel over een recht stuk het op een circuit mag het duidelijk zijn.

Verder kun je natuurlijk een direct aangedreven auto, cct pro10, niet vergelijken ten eerste al omdat deze geen diff hebben.

Corally zei:
Verder kun je natuurlijk een direct aangedreven auto, cct pro10, niet vergelijken ten eerste al omdat deze geen diff hebben.

Die hebben wel degelijk een diff, je bedoelt denk ik onafhankelijke vering :roll:

Back