Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

  1. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    kom op zeg. Heel kort geleden zat iedereen behalve ik gewoon een uur te laden en nu is het troep? Het zijn minstens net zo sterke cellen voor de halve prijs.
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    allright, maar de G3 accu's koop je mijns inziens voor het 5C laden. Doe je dat niet dan hebben ze alsnog wat pluspuntjes van de mooie ontlaadcurve en dergelijke, maar deze accu's onderscheiden zich vooral door dat laden.

    (@ jouw post: over superlatieven gesproken... :cool:)
     
  3. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    je kan dan wel 2 vliegtuigen bewapenen voor de prijs van 1 ;)
     
  4. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    tot nu toe 5 vluchten met de GX 2200 4S in de FJ.
    Moet zeggen TOP (tot nu toe, max 3C laden), houdt de spanning beter onder maxlast (70A) dan een Polyquest 2000 30C (+/- 20cycli) (ca 1V hoger).

    wordt vervolgd.......
     
  5. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    hier even een update van mijn kant de 5s 3300 G3 CX doet het extreem goed in mijn 58" EF extra.
    Eerst ongeveer 40 ladingen met 9 tot 10 A 3C
    Daarna ben ik over gegaan naar 14A, 4C+ ( nieuwe lader +log)
    dit doe ik nu al 40 ladingen,
    Bij de meeste ladingen heb ik niet gewacht met laden tot de accu koud was maar gewoon direct na vlucht op de lader.

    wat extra gegevens
    - Max stroom is nu al 60 vluchten rond de 90 A, 27C, net weer gemeten, 92 A was 40 vluchten geleden ook zo ( ben toen over gegaan op Xoar 15x10 ).
    - Twee keer accu leeg gevlogen doordat de afslag van 3.2 volt per cell te laag was, lader stopte er 3250mAh in.
    - de afslag spanning heb ik nu verhoogt door 6s te kiezen en hem op 2.9V per cell te zetten. is dus uiteindelijk 3.5 volt per cell.

    Met mijn 2x 5000 G3 CX ging het minder goed, 1 cell van 1 van de accu's stond naar 2 maal testen in mijn 88" EF extra extreem bol en wilde ook niet meer terug.
    Hyperion heeft blijkbaar niet alleen goede accu's maar ook een goede service, ik krijg namelijkeen nieuwe.

    Conclusie, na +-80 vuchten, en 3-4C laden is de accu nog perfect.
    en 1 lipo accupack G3 per vliegtuig en een fatsoenlijke lader is meer dan genoeg. Heb nu toch echt het gevoel dat het ook goedkoper is als metanol.

    Bart,
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Mooi bericht Bart!

    De prestaties op langere duur lijken dus ook prima te zijn!
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb gisteren na lang wachten 2x 6s 5000 mAh CX binnengekregen :) Prachtig verpakt en perfect in balans. Ik moet nog even precies meten op de mV nauwkeurig maar de balancer zei perfect :)

    Wat me opvalt is dat de celler dikken zijn dan de gemiddelde packs. Dat lijkt al goed. Draden zijn iets dunner dan verwacht meer dikker is niet nodig en puur extra gewicht ;) Er waren 4800 zippy 'r met draden van 5mm diameter. Dat zijn startkabel draden! Kan 1000A door. Beetje overdreven ;) Vanavond stekkers eraan en de eerste cycles op de laders even doen. Dan zondag in de calmato nog rustig invliegen en dan los in de edge :)
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Wachten tot je accu koud is, is dan ook onzin bij lipo's.

    Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je vliegt, maar als je regelmatig vliegt _is_ electro simpelweg goedkoper dan methanol.. tot ongeveer 2m spanwijdte.. dan wordt benzine de beste/goedkoopste optie.

    Bij m'n WindS heb ik m'n packs en lader inmiddels terugverdiend aan wat ik anders aan brandstof had uitgegeven. Alles wat ik nu nog vlieg is 'winst' tov. methanol.. de lader is al 'winst'.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren even aan het laden en ontladen geweest. 50% en 100% vol beide packs perfect in balans :) Ontladen tot 3.3v per cel op 2A en 4700 eruit. Daarna een beetje onbalans in beide packs. Volgende keer tot 3.5v per cel maar gaan......
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.523
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren de eerste 2 vluchten gemaakt met de 12s CX 5000. Ging erg goed :) De accu had 4x gecycled op de lader en presteerde prima. Na de vlucht waren ze net voelbaar warm, erg goed :) Ter vergelijk heb ik nieuwe Zippy Rhino's genomen 4900 25C. Deze hadden 1 cycle gemaakt op de lader. Prestaties waren gelijk en zeker niet minder. Na de vlucht waren de rhino's wel warmer. Weerstand van de hyperions lijkt dus lager. Uitstekend :) Ook nog even Zippy R 4800 25C gevlogen van 1 jaar oud met ongeveer 80 cycles. Deze presteerden merkbaar minder en werden ook wat warmer. Toch lijkt een weerstands meting op de lader in het voordeel van de Zippy R's (9 mOhm tegen 11 mOhm van de Hyperion / Rhino's). Die meting is helaas niet betrouwbaar blijkbaar.

    Dit was getest in een edge 540 met axi 5345/16 met 24x10 Mejzlik prop en CC110 regelaar. Deze combi trekt tegen de 125A, dus 25C voor de 5000 packs.
     
  11. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Hallo,

    Het draadje even door gelezen en doorsnee allemaal goede berichten over de Hyperion VX.
    Zijn er inmiddels nog meer berichten over de VX lipo's wat betreft levenduur.
    Ik ga zelf 2x een 5S 5000 mAh Hyperion VX bestellen voor een Yak 55sp van 2,10 meter.
    Was van plan om er A123 in te gooien puur omdat je die kunt snelladen, maar dat kan nu ook met die lipo's lees ik.

    Mvg,
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Waarom VX, CX kan meer dan genoeg leveren, continu 25C * 5000mAh =
    125 A, dit is wat ik maximaal trek in mijn extra 88" van 7.5 kg , scheeld
    weer 100 gram. Ik heb ook de 3300mAh CX en deze gaat nog steed naar
    92 A net als 60 vluchten geleden. Ik laad de 3300mAh en de 5000mAh op
    het moment met 15A ( heb geen zin om de lader anders in te stellen tussen de accu's ).

    Bart ,
     
  13. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Oke dat zijn goede berichten. Laad jij ze ook direct weer na het vliegen.

    Mvg,
     
  14. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    @ daniel: ja dus
     
  15. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Nou klinkt allemaal veelbelovend. Maar wachten tot Aircraft world weer terug is van vakantie en dan maar bestellen.

    Mvg,
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Bart,
    wat zijn je ervaringen nu 2,5 maand later?
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.509
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hopelijk woensdag mijn eerste paketen binnen:) dan even flink testen in de jepe pyranha
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    nee, eerst even een aantal cycles lief zijn voor je pakketten he!
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    NEE! Gelijk vol gebruiken en met de maximale laadstroom laden!
     
  20. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Zit nu op 170+ vluchten met die ene 3300mAh, en we gaan gewoon
    verder, had even het gevoel dat de Ri omhoog ging omdat ik minder
    mAhjes in mijn accu kon stoppen. Maar dat leek vals alarm. ik was
    KnifeEdge spins aan het oefenen, waar door je gemiddeld veel meer
    stroom trekt waardoor de afslag eerder was omdat de spanning
    bij hogere stromen iets meer in elkaar duikt.

    De stroom koud bij vol gas is nog het zelfde (92 A) als +-100 vluchten
    geleden, met de zelfde setup ( prop, motor, regelaar, accu en vliegtuig )

    Gisteren nog 7 vluchten gedaan, niet het gevoel dat deze accu het snel
    gaat begeven. Ga binnen kort wel een tweede halen. Puur om te kijken
    wat het verschil is.

    Oh wat ben ik blij dat ik dit draadje gevonden heb, net voordat ik A123's wilde gaan bestellen :)

    PS. mijn lader staat nu al een hele tijd op 15A laden kan nog iets hoger:).

    Bart,
     

Deel Deze Pagina