Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Met alle respect hoor, maar mij lijkt het uithollen om gewicht te besparen eigenlijk het allerlaatste waar je aan moet denken (om de laatste grammen eraf te krijgen). Het is redelijk wat werk en de romp kan er zwakker van worden. En hoeveel bespaar je nou eigenlijk: 6 of 7g? Zou je niet eerst alle andere gewichtsbesparingen moeten doen?....

Als je 6 à 7 gram kan besparen is dat best veel voor zo'n klein "ding" (tot 20% gewichtsbesparing op het airframe), in principe moet je onder de 60 gram vliegklaar blijven (en elke gram minder verbeterd de vliegeigenschappen weer een stukje), maar het "ideaal-gewicht" ligt rond de 45 gram ...

Spectrum AR4300(L) ontvanger incl. 2 lineaire servo's ca. 4 gram, 2 grams brushless + 1S LiPo 3A controler + 3"x2" propje (samen ca 3 gram) 120ma 25C 1S Lipo (met op AR4300 passende connector) ca. 4.5 gram ... samen dus 10,5 gram (theorie, meestal toch een paar grammetjes meer) ... als je 5,5 gram "uithold", dan zou je onder de 50 gram kunnen blijven ... en dan zou hij ook redelijk moeten vliegen ...
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat het uithollen van de romp bedoelt wordt om alle elektronica mooi weg te werken. je moet immers een accu, en ontvanger kwijt, plus vaak nog een servo.
volgens mij gaat dit dan niet per se om gewicht te besparen

Fireforx, daarom zei ik ook "uithollen om gewicht te besparen". Ik heb m'n Fox natuurlijk ook uitgehold om de elektronica mooi weg te werken. Maar helemaal uithollen zag ik niet zo zitten omdat de romp dan nogal fragiel kan worden. Ik ben een beginner en hou wel van een stevig stukje schuim zodat hij niet gelijk versnippert als ik ergens op knal.

Dirk, ik ben het met je eens dat 6 a 7 gram best veel is. Maar het gaat dus wel ten koste van de stevigheid. 50g AUW is inderdaad erg weinig. Toch vraag ik me af of dat met een 1s 2g borstelloze motor goed vliegt. Waarschijnlijk heb je dan niet echt vermogen over. Ik heb gekozen voor 2s met een 5g motor en dat geeft genoeg vermogen om ook nog een keychain camera (15g) mee te dragen. AUW is boven de 100g, maar het vliegt eigenlijk best goed. Ik bedoelde met m'n vorige post vooral dat voordat je offers brengt door de laatste grammen schuim eruit te snijden, je misschien beter eerst de overige 'gratis' besparingen kunt doen. Besparingen dus waar je eigenlijk verder geen nadeel van hebt. Jou "Spectrum AR4300(L) ontvanger incl. 2 lineaire servo's ca. 4 gram" is daar ook een mooi voorbeeld van.

Martin
 
...Maar helemaal uithollen zag ik niet zo zitten omdat de romp dan nogal fragiel kan worden. Ik ben een beginner en hou wel van een stevig stukje schuim zodat hij niet gelijk versnippert als ik ergens op knal.

hoe lichter hoe minder kwetsbaar bij een crash

Toch vraag ik me af of dat met een 1s 2g borstelloze motor goed vliegt. Waarschijnlijk heb je dan niet echt vermogen over. ...

HK (en andere Chineesjes, ook via de lokale modelbouw(web)winkel) leveren motortjes in de 2 à 3 grams klasse die op 1S ca. 6 watt vermogen leveren, dat is bij een 45 grams model wel 150W/kg, moet voldoende zijn ...

...
 
150W/Kg voldoende? Misschien bij een tamme trainer bovendekker maar voor een Fox zeker niet. Mijn eerste Fox met vijfgrams motortje zat op nog geen 60G thrust op een 2S350 lipo (goed 21W bij 2.6A) en dat vloog maar amper. De tweede had een tiengrams motor die 95 gram thrust leverde op dezelfde lipo en ook geen 3A trok bij een goeie 30W en dat vloog toch een stuk beter. Beide Foxjes uitgehold en totaalgewicht rond de 84 gram.

Het vijfgrams motortje heb ik later op een depron zelfbouw toestelletje gedraaid dat 55 gram woog en dat ging verticaal (ook meer vleugel oppervlak trouwens). De Fox heeft ook een vrij smal en dun vleugeltje, dat helpt ook niet.

Ik zag overigens dat er alweer een nieuw alternatief voor de Fox bij gekomen is. Maker is Carson zo te zien (van de speelgoed autootjes), ze zijn op marktplaats te vinden. Span is 60cm, lijkt nog het meest op een Fox met een T-staart.

Marktplaats.nl > Zweefvliegtuig, schuim, goed vliegend - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw

 
Laatst bewerkt:
HK (en andere Chineesjes, ook via de lokale modelbouw(web)winkel) leveren motortjes in de 2 à 3 grams klasse die op 1S ca. 6 watt vermogen leveren, dat is bij een 45 grams model wel 150W/kg, moet voldoende zijn ...

Je bedoelt 133.3W/kg. Bovendien kan ik me herinneren dat je er in een vorige post nog een grammetje naast zat qua gewicht en nog wat zaken als motor-mount, roertjes, pushrods en lijm niet had meegeteld. We komen toch echt niet onder de 50g uit, ben ik bang. In de mbf.nl en rcg.com threads heb ik nog niemand gezien die onder de 50g zit. Dan wordt het dus max 120W ingaand vermogen per kg. Ik heb ook zo'n HK 2g buitenlopertje en die levert ongeveer 20g stuwkracht. Geen idee wat de efficiency van het motortje is, maar meer dan 80% zal het niet zijn verwacht ik: 96W/kg. Het wordt zo wel heel ruime bochten sturen om 'm uberhaupt in de lucht te houden ;).

20g/50g ratio gaat wel, maar dan heb je volgens mij wel iets meer vleugeloppervlak nodig, zoals b.v. hier te zien, offtopic, oeps :eek:


Houdt trouwens ook niet echt over hoor.

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cool. Dat gaat denk ik wel lukken ja. Maar het hangt van je totale gewicht af. Hoe zwaar gaat het worden denk je?

De mini-swift klapprops van HK passen er waarschijnlijk wel goed op, Deze prop past op je 2mm as. 2100kv op 2s lipo is met deze prop ook goed te doen.

HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Mini-Swift Replacement Folding Propeller & Spinner

Martin

Ik zat inderdaad ook naar die te kijken. Het gewicht van het toestel weet ik morgenavond. zal dan ook wat foto's posten.
 
Van die propjes heb ik nog wel een paar voor je liggen. Even omrekenen + 85 cent verzendkosten en ze komen jouw kant op :) de motortjes heb ik helaas niet meer liggen. (nou ja, eentje)
 
hij is nu zonder electronica of besturing 140 gram.
Ik moet even kijken hoe ik het makkelijste de ailerons maak.

Vanavond post ik nog wat foto's
 
140g is wel veel hoor, dat wegen 3 lege foxjes bij elkaar nog niet eens (zonder kogel). Of bedoel je dat de accu en servo's er al wel in zitten? Maar goed, vliegen zal het wel.

In plaats van rolroeren kun je ook de motoren gebruiken om te sturen, scheelt weer wat gewicht en geknutsel he :). Maar dat vliegt natuurlijk wel heel anders. Ga je trouwens met 2s of 3s lipo's vliegen? Afhankelijk van je totaalgewicht en vleugeloppervlak wordt 't op 2s wellicht vol gas geven om uberhaupt in de lucht te blijven. Als ik het voorzichtig schat dan denk ik dat je per 100g totaal gewicht ongeveer 1 fox vleugeloppervlak nodig hebt om rustig (half gas) op 2s te kunnen vliegen. Maar we zullen zien, je kunt natuurlijk gewoon met 2s beginnen en naar 3s gaan als dat nodig is. Je merkt het natuurlijk snel genoeg als ie niet vliegt ;).

Nogmaals succes,
Martin
 
Mijn fox weegt 84 gram vliegklaar inclusief 2S350 lipo; vliegt halfgas redelijk (hoogte geven levert alleen een stall op, daarvoor heb ik minimaal 2/3 gas nodig) en ik vlieg op een vergelijkbaar motortje met een 5x2,5 propje. Trekt volgas ongeveer 4,8A (trekt het 6A regelaartje prima) en vliegt dan een minuut of zeven.

Plaats anders een foto hoe het er nu uitziet en wat er al aanwezig is in het toestel. Als die 140 gram leeg is zit er aardig lijm in of je hebt misschien teveel romp laten zitten (uithollen!)

Je zou eigenlijk uit moeten komen op maximaal 150 gram vliegklaar (en dan reken ik dat je twee volledige vleugels vrijwel helemaal gebruikt!) dan kom je qua vleugelbelasting netjes uit. Is te doen!
 
Ik gebruik vrijwel 2 complete vleugels van de fox, Ik kom er ook net achter dat ik tijdens het wegen de 3 mooie knikkers nog in de kapjes had zitten. Ik ben niet van plan de rompjes uit te hollen. Wel moet ik het middelste rompje nog inkorten.

Ik heb er ook voor gekozen om de rompen niet vast te lijmen zodat die tijdens harde landingen of crashes nog wat kan incaseren.

de setup wordt waarschijnlijk 2x de C10 motoren i.c.m. de klap props van de mini swift met de welbekende 6a regelaars. Qua lipo wil ik eerst een 2s proberen om te kijken of het uberhaupt vliegt. Op youtube heeft iemand vrijwel hetzelfde model als mij alleen dan met 1 duwprop en die vliegt ook aardig.

Hierbij nog wat beloofde foto's.
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG
 
Is de bedoeling om de twee buitenste rompen nog aan de voorkant in te korten zoals bij de P38 zodat je een soort motorpods krijgt? Daar kun je denk ik ook nog flink gewicht besparen (al zullen klapprops dan weinig zin meer hebben denk ik)

Goed dat de knikkers er nog inzaten, scheelt aanzienlijk inderdaad. Ziet er netjes uit! Dat gaat zeker wel vliegen (maar reken niet op een goede zwever, mijn fox zweeft als een baksteen)
 
Als je de vleugelbelasting onder de 25 gram/dm² houdt, dan zou zo'n C10 motortje net voldoende prop-speed moeten kunnen opbouwen om hem vliegend te houden (= meer dan 8,5m/sec of te wel 30 km/uur), ga je zwaarder dan heb je meer motorvermogen nodig (hoger Kv met gelijke prop, of gelijk Kv met prop met meer spoed) ...
 
... (maar reken niet op een goede zwever, mijn fox zweeft als een baksteen) ...
Om te zweven zou de Fox een vleugelbelasting moeten hebben van onder de 10 gram/dm² , daar voldoet een kale Fox net/net niet aan ... en om echt goed te kunnen zweven zou een kistje van dit formaat eerder een vleugelbelasting van 5 gram/dm² moeten hebben.
 
Het hoeft niet per se te zweven zolang het al vliegt met half gas ben ik tevreden.

Ik zie net dat de 6a regelaar in backorder is bij HK iemand hier die er nog 1 over heeft?

En @ Sadkingbilly welke motor had jij nog de c10 of die st_motor van HK?
 
Ik heb nog wel diverse spullen van HK.

6st. 6x3 Propellers
HobbyKing R/C Hobby Store : 6x3 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc)

1x 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
HobbyKing R/C Hobby Store : 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)

1x HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
HobbyKing R/C Hobby Store : HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo

1x Rhino 360mAh 3S 11.1v 20C Lipoly Pack
HobbyKing R/C Hobby Store : Rhino 360mAh 3S 11.1v 20C Lipoly Pack

Heb eventueel ook nog wel een aangepaste fox liggen. Daar hoef je alleen nog maar elektra in de maken en vliegen maar.
 
knikkers eruit gehaald en middenromp ingekort, kom nu op een 95 gram uit.
C10 motoren worden besteld alleen nog een 6a regelaar ergens zien te krijgen aangezien die in backorder is bij HK.
 
Back
Top