jazz 80-6-18 draad van BEC te dun ! Let op !

Ik heb inmiddels een antwoord van Kontronik gekregen mijn mail aan Kontronik was:

Hallo,

Ich hatte ein SebArt Sukhoi van 1,54 meter und ist leider abgesturtz. Ich wollte ein flat-spin machen und hatte auf ein mall kein emphangst mehr und die flugzeug ist darbei ins wasser abgeturzt. Nun nach was untersuchung komme ich zu Konklusion das es wahrscheinlich die regler gewesen ist. Meine grund darfur sind die folgene argumente:

1 Er ist abgesturzt duch das ich keine emfangst mehr hatt, aber nach dem absturz waren alle servodraden noch angeschlossen und wenn ich spatter die emphanger wieder getestet hatte funktioneerde er wieder. So die empanger ist noch gut.

2 Auch alle servo’s sind noch gut und funktioneren noch.

3 Warum die regeler…nun auf Hollandische forum ( jazz-80-6-18-draad-van-bec-te-dun-let-op ) gibts es auch leute die probleme mit dem regler hatten. Sie konstatieren das folgenes die spanning von die BEC soll kann so weit ein sinken das die emphanger nich mehr richtig funtioneerd und fur 2 seconden ausschaltet.

4 Viellicht haben sie auch das probleme konstatiert weil sie die neue JIVE regler mit zwei BEC ausgange gemacht haben (zwei Parallele BEC kabel)

Ich konnte leider die regler selber nicht mehr prufen weil die regeler wahrscheinlich durch wasser kaput gegangen ist.

Meine setup war:

Motor: Hacker A50-16S
Regelaar: Kontonik Jazz 80-6-18
Accu: flight power EVO25-3700 6S
Servo’s: hoogteroer, richtingroer en rolroeren Hyprion Atlas Digital HP-DS20-FMD
Ontvanger: Gaupner/JR SMC-19 DS 35 met kristal
Propeller: APC E prop 16X10

Mfg,

Daniël Kiwiet.

Dit is de reaktie van Kontronik:

Sehr geehrter Herr Kiwiet,

wenn die Spannung des BEC soweit einsinkt, daß der Empfänger ausschaltet,
dann ist nicht das BEC defekt, sondern überlastet.
Der Drehzahlsteller kann 3A Dauer, 4A Peak. Mehr geben wir nicht an.
Eine Überlastung ist kein Fehler des Drehzahlstellers.
Wir empfehlen gemäß Anleitung immer einen Zusatzakku zur Sicherheit.

mit bestem Gruss

Michael Franz

Dit was eigenlijk wel het verwachte antwoord.......

Mvg,

Laatst bewerkt door een moderator:
helaas.:sad:
Daar kan je dus eigenlijk niks mee....
(maar het is van hun kant op zich ook wel begrijpelijk...)

Het is ook wel begrijpelijk maar ik dacht omdat zij bij hun nieuwe regelaars dan 2 BEC snoeren gebruiken zij eigenlijk naar mijn idee een constructiefoutje bekenden..............vandaar dat ik mail naar hun heb gestuurd maar op dit punt reageren zij dan niet op.

Mvg,

ja, het was te verwachten, maar toch vind ik het een zwak antwoord .....

Zij weten ook dat er een verliesspanning over de bec-draad valt bij zware belasting, de draad is gewoon te dun, ze hebben inderdaad niet voor niets in de jive regelaars deze dubbel uitgevoerd.

Als je goed beslagen ten ijs wilt komen dan zul je ook de stroom moeten meten en de spanning aan het begin van de kabel en aan het einde, bij een belasting van 3A.
Helaas kan ik de stroom niet nauwkeurig meten, de spanning wel, maar ja, ik moet aan kunnen tonen dat er niet meer dan 3A loopt en dan toch de spanning aan het einde van de bec-kabel zakt.
Ik zal proberen met de "servo current monitor" van eagle tree vanavond wat metingen te doen, eens kijken of dat lukt. Alleen kan ik dan niet gelijktijdig spanning meten voor zover ik weet.

Ik vind dit antwoord matig .... een beetje uit de hoogte zelfs .... ze verschuilen zich achter de kleine lettertjes in de handleiding.

Ik ben geneigd om te zeggen "voor mij geen kontronik meer" ....

Laatst bewerkt:
Weerstand van 1.66Ohm (flinke weerstand ;)) en je hebt 3A constant. Neem een multimeter en je kan het zo nameten, ook nauwkeurig. Dan kan je ook goed de spanningsval meten.

op zich een goed idee, echter meet een multimeter de gemiddelde waarde, (of RMS) en ziet hij pieken over het hoofd , en ik wil ook de pieken meten als de servo zo heen en weer staan te zwaaien.
Maar goed ik zou wel een scope hiervoor kunnen gebruiken, dan kan het wel ;-)
Voorlopig wil ik niet in de kabels gaan snijden/solderen ....

Ik probeer eerst de eagle tree ...

kontronik maakt het voor zichzelf wel heel simpel... In bovenstaande mailtje staat gewoon dat alleen de BEC-stroom de limiet is. Over het aantal servo's hebben ze het nergens over. Dat mag je zelf uitzoeken. (Het is dan ook makkelijk praten dat je hier dan overheen bent gegaan.)
Nouja, volgens de specs kan de BEC 3A continue en 4A piek leveren. Je mag dus verwachten dat bij de 4A de spanning nog voldoende hoog is dat alles nog normaal functioneert.
Het testen met servo's heeft weinig zin, die stroompieken zijn zo kort dat ze moeilijk te meten zijn.
Gewoon een weerstand gebruiken dus.

Hoi,

Toch weer een reaktie van mij .

Ik vlieg inmiddels al weer een eindje met de T-rex 500 met Jazz 80 en no problemo .
Zelfde regelaar heb ik in mijn T-rex 600 gehad met 3 x 9252 , csm 720-Robbe 9251 .
Ook hier nooit problemen .

Als ik op de Duitse Forums kijk RC-heli.de en RC-heli-fan.org , vliegen daar ook enmorm veel mensen met de jazz 80 zonder problemen .

Henk

Vergelijkbare probleem.

Ik heb zojuist deze hele thread gevonden en helemaal doorgelezen.

Daarbij durf ik te beweren, dezelfde euvel te hebben waardoor onlangs een vliegtuig onbestuurbaar werd.

Verhaal:

Eind 2006 heb ik een Calmato Sports gekocht, deze is omgebouwd naar elektro en voorzien van een 2.4 Ghz Spektrum 6100 ontvanger.
De Spektrum full-range zender was toen net uit.
Deze setup was een experiment om te kijken of deze nieuwe techniek betrouwbaar werkt.

Er is een Jazz 80 regelaar gebruikt op 6S LiPo. De 6100 ontvanger is niet aangeraden voor full range toepassingen. Maar dat hoorde bij de 2.4 Ghz experiment. ;)

De calmato heeft vorige seizoen meerdere keren gevlogen zonder problemen, echter, niet noemenswaardig veel vluchten. (Ik vermoed 10-20 keer.)

Een nieuwe seizoen, de boel weer opgepakt.
Vliegtuig aangesloten, alles leek goed te werken, vervolgens vliegen.
Ongeveer 2 minuten tijdens het vliegen gaf rudder een vreemde reactie.
Vliegtuig direct landen, echter, tijdens het landen stopte ook de hoogte roer ermee.
Gevolg: vliegtuig wel op veld, helaas met uitgebroken neuswiel.

Terwijl de vliegtuig nog niet is aangeraakt besturing controleren.
Daarbij bleek de hoogte roer helemaal dood. Rudder wil langzaam met een hoop gejitter bewegen op commando van de zender.
Rolroer en motor doen het wel zonder problemen.

De eerste gedachte is natuurlijk gestraft te worden voor het toepassen van een 6100 ontvanger in een dergelijke kist.
Echter, er was de hele tijd controle over rolroer en motor en je kan dus niet spreken over ontvangst problemen.

Dit werd ook bevestigd doordat motor en rolroer nog reageerde.

De hoogte roer was overigens voorzien van een digitale servo. De jitterende rudder was voorzien van een analoge servo.

Tweede gedachten was dat er op een of ander manier een servo draad tussen de besturing gekomen was omdat het probleem zich tot 2 servo's beperkt had die naast elkaar zitten.

Vervolgens regelaar los gekoppelt om enige verdere schade te voorkomen.
Bij het verwijderen van vleugen bleek dit niet het geval, en zelfs onmogelijk.

Vervolgens weer de boel aangesloten, alles werkte weer normaal.

Ik zou echter verwachten dat de 6100 ontvanger, eerder problemen zou geven dan de servo's.

Echter, Corrien schreef eerder in deze thread

Hierbij is het dan ook weer niet eens de ontvanger, die als eerste gaat storen, maar de servo's gaan elkaar staan pesten. Voor een betrouwbare werking hebben deze een zo stabiel mogelijke spanning nodig. Wordt deze spanning minder stabiel, dan gaan ze naarmate de instabiliteit erger is staan brommen, trillen of zwabberen. Je krijgt hierbij ook een sneeuwbaleffect. Als één servo onrustig wordt staat deze de spanning instabieler te maken, waarop de tweede mee gaat doen en de eerste nog onrustiger wordt, enz.

In deze thread gaat (terecht) veel aandacht uit na de servo-snoer dikte. Gevoelsmatig vertrouw ik echter ook niet de BEC helemaal.

Ik heb daarom besloten om na reparatie van de neuswiel, over te gaan op een losse BEC van castle creations om verdere risico's uit te sluiten.

Bedankt voor de topic starter om deze thread te starten!

Ik heb daarom besloten om na reparatie van de neuswiel, over te gaan op een losse BEC van castle creations om verdere risico's uit te sluiten.

Bedankt voor de topic starter om deze thread te starten!

Ja ik heb inmiddels dan ook een nieuwe Sukhoi besteld en daar dus een DIGI-switch in zetten met een losse ontvanger accu om zo ook de BEC van de regelaar te vervangen.

Mvg,

Ja ik heb inmiddels dan ook een nieuwe Sukhoi besteld en daar dus een DIGI-switch in zetten met een losse ontvanger accu om zo ook de BEC van de regelaar te vervangen.

Dat lijkt mij ook geen verkeerde keus.

Even een algemene opmerking voor andere die dit ook doen:

Je moet hierbij zorgen dat de BEC van de regelaar wordt uitgeschakeld.
(Draadje dat de spanning geeft moet worden losgehaald/doorgeknipt.)

Ik heb zelf niet gemeten, maar ik ben toch wel erg benieuwd of de beschreven grote spanningsval echt alleen door een dunne servo snoertje komt?
Zal de BEC niet wat nare eigenschappen hebben waardoor dit versterkt wordt?

Nog niet tevreden met het antwoord van Kontronik heb ik nog een mail gestuurd:

Hallo Michael,

Die spanningsverlust ist nach meine meinung die schuld van die zu lange und zu dunne BEC-cable warum haben sie dan bei die neue regler 2 BEC-cable und nicht ein BEC-cable verwendet.

Mfg,

Daniël.

antwoord:

Hallo Daniel,

weil das neue BEC 5A Dauer und 15A kurz kann.
Der Spannunsgverlust bei 3A beträgt ca. 0,15V, das kann nicht die Ursache sein.

gruss

Michael Franz

Dus volgens hun kan het niets anders zijn dan overbelasting zoals ze in het eerdere mail gezegd hebben.

Mvg,

Hallo heren
Michel schreef
"kontronik maakt het voor zichzelf wel heel simpel... In bovenstaande mailtje staat gewoon dat alleen de BEC-stroom de limiet is. Over het aantal servo's hebben ze het nergens over. Dat mag je zelf uitzoeken. (Het is dan ook makkelijk praten dat je hier dan overheen bent gegaan.)"
Wat wil je anders : stroom in ampers is een standaard die een ieder moet begrijpen!
Het aantal servo's is een onnauwkeurige beschrijving
De stroom kan per Type Servo sterk verschilen ,Dus Moet je van te voren uitzoeken hoeveel stroom je gebruikt bij volle belasting van Alle ingebruik zijde Servo's
En dank Kan je wel eens verkeerd uitkomen met het totaal amperage dat een "bec" kan leveren
Maar of je dat de Kontronik in dit geval dan kwalijk moet nemen
IK dacht het niet,,,,, maar wie ben ik
iets om over na te denken groeten jan

ja, dat klopt. Maar kontronik maakt toch een regelaar voor modelbouwers? Niet voor een elektrotechnicus.
Ik weet ook wel dat er technisch een limiet is voor de maximale stroom. Maar we praten bij servo's veel over piekstromen, en niet over continue stromen. En die piekstroom is niet gemakkelijk te meten. Dus een servo-indicatie kan toch geen kwaad?

Maar kontronik maakt toch een regelaar voor modelbouwers? Niet voor een elektrotechnicus.

Mee eens.

Bij een 80 ampere regelaar, die tot 6s gaat en zich tot een duurdere segment regelaar rekent, mag je ervan uitgaan dat ze worden toegepast in een heli of vliegtuig met minimaal 4 digitale servo's. Als dat niet realistisch is, moet je het geen BEC noemen.

Overigens is het bedenkelijk dat de Jazz een BEC heeft van 4A piek en 'das neue BEC 15A kurz kann'.
Waarom zal je een degelijke fikse sprong maken als de Jazz weinig problemen gaf.

OK Michel
Sommige fabriekanten geven inderdaad aan hoeveel servo's er op de "bec"aan kunnen
worden aangesloten.
Het probleem is natuurlijk dat je niet weet hoeveel een servo in vollast aan stroom trekt
tevens verschillen diversen servo's hierin erg onderling
Het probleem is nog groter gewordend met digitalen servo's die nog meer stroom vragen
Dus blijft het onduidelijk aan te geven hoeveel servo's op een "bec" mogen worden aangesloten (dat wil ik maar zegen)
Dus heb ik liever dat de frabriekanten van servo's gaan opgeven hoeveel stroom er onder vollast wordt gebruikt ( en niet in rust hoeveel stroom er loopt)
maar dat schep natuurlijk een slecht image als je servo erg veel vraagt aan stroom t.o.v
een ander fabriekant.
Maar zins er digitalen Servo's meer en meer ingeburgerd zijn zullen de "bec's" steeds meer vermogen moeten gaan leveren (een ieder wil een strekeren servo die nog erg snel is ook)
lees eigenlijk meer vermogen in korte tijd.
Dus zullen de fabriekanten hierop steeds beter moeten inspelen

Maar reken voor je zelf maar uit wat voor "bec" voor max stroom moet leveren
Ik gebruik al jaren een losse "bec" van nominaal 3 amp op een TRex 450 met 3 analoge servo's op de kop en 1 digitalen op de hek
Dus waar ligt het kwaat??
groeten jan

Kontronik schreef:
"wenn die Spannung des BEC soweit einsinkt, daß der Empfänger ausschaltet,
dann ist nicht das BEC defekt, sondern überlastet."

Feit blijft dat het hele probleem van Bas is opgelost door een tweede servokabeltje parallel te solderen.
De BEC zelf is dus niet overbelast, maar het dunne servokabeltje ;)

Laatst bewerkt:
Kontronik schreef:
"wenn die Spannung des BEC soweit einsinkt, daß der Empfänger ausschaltet,
dann ist nicht das BEC defekt, sondern überlastet."

Feit blijft dat het hele probleem van Bas is opgelost door een tweede servokabeltje parallel te solderen.
De BEC zelf is dus niet overbelast, maar het dunne servokabeltje ;)

Maar dat krijg je ze niet aan het verstand. Maar willen het ook niet weten als ze dat toegeven dat hun materiaal niet functioneerd dan...............

Mvg,

dan..................
moeten ze toegeven dat hun produkt niet 100% functioneert, gaat hun geld kosten..........................................

Laatst bewerkt:
ja maar mensen lees het gene wat ze aanraden dan ook even goed ze zeggen daar mee dat ze hun eigen aperatuur niet vertrouwen want je word aangeraden om een tweede ontvanger accu te nemen terwijl je juist een bec neemt om die ontvanger accu niet nodig te maken.

Back