Hallo Gerald,
Volgens mij klopt dat wel, inderdaad Wim van Heteren was er ook bij.
Ik ben daar twee x geweest. 1 keer met motor op bok (en daar was Kurt ook bij) en 1 keer met een witte saab (of wat er voor doorging), waar ik wat vluchtjes mee maakte.
Inderdaad, nu je het zegt, de nodige moteren ( ook die van Eddie) liepen vast.
Er waren toen ook bouwers uit Duitsland en Belgie bij aanwezig. Die Saab is toen naar Belgie gegaan (die Belgische mensen waren nogal enthousiast over het model) en ik had er al zoveel mee gevlogen (en geexperimenteerd) dat ik hem wel wilde afstaan, vermits ik er een afdruk van zou krijgen.
Ik heb vernomen dat er wel nadien mee op Helchteren is gevlogen.
Afdruk nooit meer gezien...
In die tijd was je als een kind zo blij om wat Inconel te kunnen bemachtigen (eigenlijk nog steeds) en van kera lagertjes hadden we helemaal nog nooit gehoord. Regelaartje een simpel eigenbouw stroom(vaart) regeling. ( Schema stond in eoa Duits modelbouw blad. Prima ding, tot vorige maand in gebruik geweest, nu toch op ECU overgegaan, ik werd wel erg antiek

) Eddie was toen in staat om de nodige materialen voor zelfbouwers te bemachtigen. Hij heeft mij in ieder geval altijd kunnen helpen. (en nog)
Dat motortje uit die tijd heb ik nog steeds. Daarna nog een stuk of 7 of 8 gebouwd, deels voor vrienden, die daar de nodige jaren mee vliegen/gevlogen hebben.
Over het algemeen gaan die motortjes wel een jaar of 5 mee, op een gegeven moment wordt men nonchalance, beetje trilling is dan niet meer erg, beetje vuil ook niet en bij gloeiend heet weer met veel stof en zand, moet het ook allemaal kunnen. (kijken hoelang zo'ding het volhoudt).
Gemiddeld werd met die dingen zo'n 3 tot 5 keer per week gevlogen ( alleen 's winters, dan alleen op zaterdag en zondag ), waarbij toch wel per keer tussen de 5 à 10 vluchten gemaakt werd.
Eigenlijk lopen die dingen betrouwbaarder als een modelzuiger motortje.
Heb globaal mijn motortjes tot nu toe alleen onderhoud gegeven ( 1 x per jaar balanceren en indien nodig nieuw lager setje, schoonmaken en that's all.
Nu ben ik het torretje dus aan het optimaliseren en maak dankbaar gebruik van alle suggesties, zoals ik die van jou en de anderen op dit forum gezien heb.
Dank, dat je zoveel bruikbare info en mooie foto's op deze site plaatst.
Ik hou het voorlopig bij de kj-achtigen, alhoewel ik een Wrenachtige (ook naar Kamps/KJ en eigen ondervinding geconstrueerd) half gereed heb, maar eigenlijk stil heb gelegd (stuwer of turboprop beslissing).
Eigenlijk valt mij dat turboprop ding tegen na deze van dichtbij gezien te hebben. Heb er een van een kennis (zelfbouwkit van Wren) uitgebalanceerd, techniek is leuk, maar het vliegen ermee staat mij niet bijzonder aan. ( Het is erg stil, niet spectaculair, je kunt net zo goed een electro uitvoering maken) en eigenlijk vindt ik zuigergeluid bij een prop leuker.
Een stuwer/jet is toch wel leuker. Ieder zijn meug toch?
:wink:
In ieder geval groet,
Jacques