Mannen bedankt voor de complimenten. Nu nog zorgen dat het origineel ook een beetje lukt.
Wat betreft de ornamenten is het net een kerstboom: thuis begint mijn vrouw al de andere helft van de kerstballen en slingers alweer op te bergen, terwijl ik er het liefst nog honderden lampen en tientallen ballen aan toe voeg: er komt een omslagpunt waarbij het téveel wordt. (Hoewel, bij een schip uit de vloot van Louis IV kun je er best wel een klein beetje overheen denk ik

).
@Erik, je hebt wel gelijk wat betreft het onderwaterschip. Het wit was functioneel bedoeld en niet cosmetisch. De Batavia is tegenwoordig bekleed met een dikke kunststof laag van enkele cm extra en geeft een gifgroene aanslag op het wit.
Ik heb deze keuze voor transparant gemaakt omdat ik altijd nog een laag dekkende, watergedragen verf over alkydverf kan leggen als ik spijt krijg, andersom lukt niet meer. (Ooit geleerd van onze offsetdrukker Ruud, ik mis hem trouwens, waar is hij...

)
@ Frankwin, toekomstkijken met 'microsoft paint' is voor mij een fijne manier om m'n hersenspinsels wat grijpbaarder te maken, meestal eerst een potloodschets en vervolgens een schets op een echte foto....Bevalt het niet? Geen man overboord!
De foto's komen hier niet echt tot hun recht met 800 pixels.
@ Rob, waarom deze band donker is weet ik eerlijk gezegd ook niet, je komt het bij veel schepen tegen vanaf het einde van de zeventiende eeuw (alle europese landen). Bij dit schip heb ik me grotendeels gehouden aan het ontwerp van 'Le Brillant'.
Ik kan me voorstellen dat de zwarte delen van de romp het meest vatbaar waren voor aanslag en verweer (langs de boeg en waterlijn).
Nogmaals dank voor de input en als er nog minpunten zijn hoor ik het 't liefste nu en niet over enkele maanden
Grt
Diederik