La Licorne - De Eenhoorn

Andy,
super bedankt, deze foto's was ik al even aan het zoeken! Ik kon mij herinneren dat je recent een quizvraag naar aanleiding van een gerepareerde las had geplaatst, maar vond hem niet zo snel meer terug. Deze foto's zijn een schat aan informatie, ook de details van het achtersteven en de vingerlingen zijn verhelderend.
Grt
Diederik

Olie experiment

Vandaag een klein beetje vooruitgang geboekt met de proefstukjes van olie op verouderd eiken fineer. Voorlopig heb ik in huis:
Danish oil, Walnoot olie, Artesania Latina licht en donker. Om de rand tussen de waterlijn en eerste berghout een ebben effect te geven heb ik Fiebing's Oil Dye aangeschaft (normaal om leer te beschermen, bv zadels, maar ook gebruikt voor fret boards van guitaren).
De berghouten komen later, ik wil hiervoor echt ebben hout en gezwart eiken vergelijken. Ik zal ook dit weekeinde proberen nog foto's bij daglicht te maken.

full

full

De Danish oil is zo op het eerste gezicht het meest naar mijn smaak, maar 't moet nog intrekken en drogen en morgen komt er voor een deel nog een tweede laag overheen.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ook heel benieuwd naar het vergelijk. Ik gebruik meestal Danish Oil maar overweeg steeds vaker over te schakelen naar beits (ook nog een optie !)

True Oil heb ik nog niet besteld, probleem is dat er zoveel veel opties zijn. De verzendkosten voor alle potjes apart loopt ook nogal op, ik probeer zoveel mogelijk producten via dezelfde leveranciers te bestellen. Verschillende lakken hebben ook al de revue gepasseerd.
Ik bijt mezelf straks in de vingers als ik meer dan 100euro uitgeef aan allemaal proefstukjes en uiteindelijk het potje walnoot olie van de supermarkt hier op de hoek kies (nog geen 2 euro :D).

Ik ben nu tijdens het drogen van het hout, intussen aan het kijken naar mogelijkheden voor het onderwaterschip.
Heeft iemand van jullie ervaring met het gebruik van Humbrol Weathering Powders?
Mogelijk dat ik eerst een gelijkmatige, matte laag gebroken wit aanbreng (bv bentheimer geel) en deze verouder met accenten in oker-wit (in de kiertjes en naden). Ik weet niet of dit een uitkomst biedt?

[URL="
- Introduction to Weathering Powders - YouTube[/URL]
[URL="
- Weathering Powder - Dried Mud, Dust & Rust - YouTube[/URL]

Grt
Diederik

Ik heb er geen ervaring mee. Voor grotere oppervlakken lijkt het me wel wat lastiger. Je moet dan misschien meer in 1 keer mixen en het hele onderwaterschip als geheel behandelen om kleurverschillen te voorkomen die je misschien gaat krijgen als je het stukje bij beetje doet.

Foto's bij daglicht

Eindelijk eens overdag thuis: ik heb gepoogd een paar foto's bij daglicht te maken om m'n proefstukjes te tonen:

De eikenkleurige afwerking is van links naar rechts:
danish oil 1 laag, 2 lagen, walnoot olie en artesania licht en donker.

De ebbenkleurige laag is fiebing's oil dye 1laag en 2 lagen.

De berghout ertussen is echt ebbenhout (linkerhelft) zonder afwerking en rechts eiken met fiebing's (1 laag)

full

Het wit van het onderwaterschip: vlnr:
1 - Cetabever vloerbeits (transparant vergrijsd wit op terpentinebasis),
2 - Decorfin waterbasis 'gebroken wit'122
3 - Revell matt 5 gemengd met speldeknop oker 85matt,
4 - Histor op waterbasis bentheimer geel (magura mat)
5 - twee laagjes 1 (Cetabever), tweede laag 1 en 3 gemengd
6 = twee laagjes 1

Ik vind de bentheimer geel (3) de mooiste kleur, maar heb een hekel aan waterbasisverf (ik heb altijd het gevoel dat ik met tip-ex zit te smeren). Ik vind het transparant van 1,5 en 6 ook wel wat hebben, maar wil iets meer warme okerkleur erin verwerken.

Nog wat detail opnames:

full

full

full

Wit: v.l.n.r.
- Histor bentheimer geel (acryl),
- Cetabever transparante vloerbeits met druppeltje matt wit 5 en speldeknop oker 85 revell (alkyd),
- Cetabever alleen

Sorry Spijkertje.
Bij de bovenste foto die kleur boven de witte streep.
Welke is dat, vindt ik een mooie kleur.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

ik heb geprobeerd ebben na te bootsen met zwarte olie op verouderd donker eiken fineer (fiebing's oil dye, wordt meestal gebuikt voor leer, zoals zadels, en fret boards van guitaren)

Lastig inschatten zo. Op ieder beeldscherm ziet het er weer wat anders uit. Maar geeft wel een aardig beeld en zelf heb je dan nog de ervaring van het werken met de verschillende producten :thumbsup:

Lastig inschatten zo...

Klopt, elke foto lijkt ook weer anders, ik ben wel redelijk tevreden met het effect mat vs glans op meeste stukjes, ... behalve het blauw: volgens het blik is het mat (alkydverf) ik twijfel nog om er een matte laag blanke lak op waterbasis overheen te leggen.

ziet er heel goed uit. bij mijn volgende schip moeten we maar eens samen gaan zitten. Mijn eerste beits experiment is minder goed uitgevallen :)

Samen zitten en resultaten vergelijken ben ik voor :thumbsup:. Ik ben het er niet mee eens dat jouw beits experiment minder goed is uitgevallen, op de foto's ziet het er fraai uit.

Rechts is met matte blanke laag neem ik aan. Op de foto lijkt het blauw niet meer zo tot z'n recht te komen. Links licht opschuren al geprobeerd? Dat ging bij m'n onderwaterschip wel aardig. Blauw blijft blijkbaar een lastige kleur. Ik had er ook wat problemen mee.

Komende week komt er eindelijk een einde aan m'n getreuzel en zal ik de knoop doorhakken en m'n romp eens gaan afwerken. Ik heb nog een afspraak met een meubelrestaurateur en als die me niet op andere ideeën kan brengen ga ik door met de danish oil. Het blauw ben ik nog steeds niet over uit, maar dit kan gaande weg nog aangepast worden.
Het onderwaterschip geeft een beetje het effect weer wat ik met transparante vloerbeits wil bereiken.

Uit verveling heb ik een foto gemaakt van hoe de romp er nu uit ziet en hoe ik het over ongeveer een half jaar wil hebben.
(Voor de liefhebbers van 'minder kitsch' kan ik ook eventueel een versie met minder ornamenten tonen)

full

full

full

full

Graag commentaar:
schiet maar raak :snipersmile::showass:, nu kan ik nog terug ...

Grt,
Diederik

Back