La Licorne - De Eenhoorn

:help:

Ik heb nood aan advies over olie en het afwerken van hout met olie

welke soort moet ik gebruiken:
Danish oil, chinese tung olie, een combinatie, andere opties?

De bouw is inmiddels tot een volledige stilstand gekomen, ik had al enige tijd m'n bedenkingen over het plan de huid en de berghouten van de Eenhoorn af te werken met alkyd lak. Nadat deze bedenkingen zijn bevestigd op de ontmoetingsdag heb ik het over een andere boeg gegooid:

- ik heb altijd een weerstand gehad tegen lak op waterbasis / acrylaat...echt funderen kan ik deze mening niet, ik heb het gevoel dat het minder degelijk is. Ook vind ik het niet zo prettig aanbrengen, ondanks het gemak van het schoonmaken van de penselen en de afwezige stank. Mijn proefstukjes zijn tot nu toe allen afgekeurd: het hout gaat er bij mij niet echt van 'leven', ....het begrip 'witte mist' durf ik nog maar fluisterend uit te spreken ;).

- met lak op alkyd / terpentine basis heb ik al redelijke eindresultaten geboekt, maar zoals ik al aangaf ben ik niet 100% overtuigd. De lak in eiglans ligt echt op het hout en glanst behoorlijk (ook 1 flinterdun laagje). De berghouten wilde ik met donker ebben lak afwerken, maar ook hier vind ik de glans storend. Dezelfde lak in mat bestaat niet, eiglans is het dichtste alternatief. Ook al bestaat er een kleurverf in volledig mat, dan glanst het nog ... de fortuining heb ik in mat blauw geschilderd, maar de tweede dunne laag is ook echt glanzend uitgevallen.

Hier een voorbeeld van eiglans (alkyd links) en mat (acryl rechts onder de munt). Berghouten zijn eiglans donker ebben (alkyd en nog nat)

full

- uiteindelijk heb ik dus alle plannen overboord gegooid en ben ik weer terug naar af met experimenteren, nu met olie. Op het forum MSW heb ik een geslaagd voorbeeld gevonden in de vorm van het verslag van de Prins Willem van Michiel. Deze heeft alles in Danish Oil afgewerkt en de donkere berghouten zijn niet gelakt, maar uit donker, bijna zwart, ebben. Intussen heb ik ebben latjes besteld.
Ik heb al een tijd hout olie van artesania latina in huis (donker en licht), maar de proefstukjes hiermee hebben me niet overtuigd. Ik heb geen idee wat voor soort ingrediënten erin zitten.

Daarom aan jullie de vraag of er mensen zijn met goede ervaring met olie en zo ja welke merken en/of welke tips om het goed aan te brengen?
Ik begrijp ook dat Danish oil een verzamelnaam is van duizend en één varianten, elk flesje kost meer dan 10 euro, dus als ik verschillende proefstukjes wil maken ben ik al snel een fortuin kwijt :(...

:?:

Alvast dank!

Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb geen ervaring met olie, maar gezien mijn ervaringen met een matte vernis op waterbasis ga ik straks toch ook maar voor olie (Danish Oil)
Maar wacht wél even jouw bevindingen af;)

De eenige ervaring die ik heb met olie is op volle schaal op de scouting werden de riemen masten en ander bewegend hout altijd in de gewoone lijnolie gezet

weet niet dat deze in nl te krijgen is anders moet je ff over de meet rijden ;)

ik gebruikmeestal voor mijn schepen nr 2 en als ik ze echt donker wil hebben nr 3. wil je ze licht van kleur dan moet je voor nr 1 gaan maar die vind ik zelf iets te licht.

Our Colors our Speciality | Novita

op deze link zie ik dat je stalen kunt bestellen en er staat ook ebben tussen , heb ik zelf nog niet gebruikt dus weet niet wat het geeft maar probeer een staal te bestellen zou ik zeggen.

dit is in mijn ogen nog de beste beits die er is om schepen te beitsen is helemaal mat en geeft een zeer mooi rezultaat je kan alsje wil er ook nog een laagje lijnolie overzetten maar is niet echt nodig.

het is dun als water en smeert ook zo uit heel leuk om mee te werken en je kan er ook gewoon over lijmen met witte houtlijm.

Heb zelf geen ervaringen met olie. Meen te herinneren dat Hans op de Friesland olie had gebruikt, maar daar niet tevreden mee was. Zou dus even goed testen wat de voor en nadelen zijn. Succes

Alles in houtkleur doe ik met Danish Oil en het bevalt mij prima, het is voor €11.85 incl. B.T.W. per halve liter te koop bij Baptist in Arnhem.
Met 'n halve liter kun je verschillende schepen doen dus zo duur is het niet.

De olieen die gebruikt worden voor tuin meubelen zijn prima, en bij elke doe het zelfzaak te koop heb er goede ervaring mee.
Groet Ton

Mannen alvast veel dank voor de tips!

@ Dirk, ik heb intussen wat staaltjes van die Novita beits besteld, maar ik krijg nog een bevestigingsmail, hoop dat t snel binnen is. als ik het goed heb gelezen is dit een mix tussen beits en lijnolie.

@ Germt, ik zal je stap voor stap al m'n missers tonen, als de camera het tenminste vast wil leggen, en hopelijk een goed eindresultaat.
Ik heb trouwens ook nog het verslag van die Russin nageplozen die ook de WvH bouwt, jij kent haar denk ik wel.
Het verslag wil vandaag niet openen: http://www.chez-xandra.be
Ook zij maakt gebruik van olie: zuivere walnootolie. Ik weet niet wat ze er allemaal mee doet: met google vertaler lijkt het wel een soort massagesalon-orgie op haar werf geweest te zijn, maar het eindresultaat mag er wezen. Heb intussen dus maar een flesje bij de supermarkt gekocht voor nog geen 2euro.

Overigens heb ik met twee kleine ambachtelijke meubelrestaurateurs in de regio contact gezocht en hoop ze snel te bezoeken om ook nog wat tips van de beroepshoutwormen te horen.

Samengevat heb ik volgende opties tot nu toe:

- Lijnolie, ik denk meest correct voor een 17e eeuws schip
- Chinese tung, blijkbaar de 'koningin' onder de oliën
- Danish oil (rustin's), komt 't meest voor in engelstalige modelbouwsites
- Novita Beits van Dirk, veel kleurschakeringen
- Walnoot olie, Russische orgie verzekerd!:D
- Artesania olie: helemaal geen orgie :( , te dof, te saai...

...ik denk dat ik uiteindelijk toch een paar tientjes kwijt ben om al deze stalen uit te proberen.

Oh ja, bijna vergeten te vragen: heeft iemand van jullie ervaring met 'teinte cire', een soort kleurpigment op waterbasis dat veel door franse meubelmakers wordt gebruikt om nieuwe reparaties te maskeren tegen het oude hout?

nogmaals dank voor het meedenken

Grt
Diederik

Sorry maar met lijnolie bedoel dan je lijnzaadolie of dubbel gekookte lijnzaadolie.

Je hebt 2 soorten bindingsmiddelen om met pigment te verven.
Een op water basis en een op olie basis.
Maar teinte cire is toch een soort wax:confused:

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Mannen alvast veel dank voor de tips!

@ - Walnoot olie, Russische orgie verzekerd!:D
- Artesania olie: helemaal geen orgie :( , te dof, te saai...

Nou, dan is mijn keuze niet moeilijk:rolleyes:
De site van Xandra ken ik, die bouw ligt even stil, ze is net bevallen (Walnoot olie:confused:)

Nou, dan is mijn keuze niet moeilijk:rolleyes:
De site van Xandra ken ik, die bouw ligt even stil, ze is net bevallen (Walnoot olie:confused:)

@ Germt, ik heb Xandra nog niet ontmoet, dus ik wacht nog even met kiezen ;). Ik had wel meer temperament verwacht van een merk met de naam Artesania Latina.
Gisteren kon ik wél op de link doorkomen, hoop dat het jullie wel lukt. De bouw lijkt wel weer op gang te zijn sinds de bevalling (allemaal babyfoto's op de mantel...)

@ Frankwin, zou best kunnen dat 'teinte cire' een soort wax is, ik hoop dat die meubelmakers mij daar antwoord op kunnen geven. Ik weet niet of je het verslag kent van Ward op 't andere forum (La Renommee). Hij is de enige modelbouwer die ik het tot nu heb zien gebruiken en hij had het over iets op waterbasis... bij hem geeft 't een hele mooie 'zwarte' tint, iets wat ik anders hoop te bereiken met berghouten van echt ebben hout (heb inmiddels een Duitse site gevonden die de latjes op maat levert)

Lijnolie of lijnzaadolie, enkel of dubbelgekookt: ik weet niet of deze termen in de praktijk door elkaar worden gebruikt en hetzelfde zijn? Ik ben er wel achter gekomen dat voor elke term weer duizend en één varianten worden bedoeld.

Grt
Diederik

Laatst bewerkt:
Zeer interessant ben al tijdje me verdiepen in verven met pigment.

Lijnolie of lijnzaadolie is het zelfde.

Gekookte lijnzaad olie
Gekookte lijnzaadolie wordt verkregen door rauwe lijnolie tot circa 200 graden te verhitten en toevoegingen bij te voegen waardoor de eigenschappen veranderen en een natuurlijk drogende olie ontstaat.

Dubbel gekookte lijnzaad olie
Door de olie nogmaals te koken wordt de zuurgraad verder verlaagd waardoor een minder agressieve olie wordt verkregen.

Trucje om het eerder op te laten drogen is het vermengen met thinner.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Zeer interessant ben al tijdje me verdiepen in verven met pigment.

Lijnolie of lijnzaadolie is het zelfde.

Gekookte lijnzaad olie
Gekookte lijnzaadolie wordt verkregen door rauwe lijnolie tot circa 200 graden te verhitten en toevoegingen bij te voegen waardoor de eigenschappen veranderen en een natuurlijk drogende olie ontstaat.

Dubbel gekookte lijnzaad olie
Door de olie nogmaals te koken wordt de zuurgraad verder verlaagd waardoor een minder agressieve olie wordt verkregen.

Trucje om het eerder op te laten drogen is het vermengen met thinner.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Bedankt, duidelijke uitleg. Dubbel gekookt dan!
Thinner lijkt me een betere optie dan het schip afbakken in de oven...

Frankwin, met jouw kennis van verfmengen ben je ook vast in staat om een historisch correcte witte verf (van dat vuile oker witte spul dat je op schepen in musea ziet) voor het onderwaterschip te maken. Weet zeker dat je er goed geld aan zou kunnen verdienen ;)

Lood wit.
Mag niet meer.
Maar..........
Je bedoeld gifmenger;)
En ik moet nog veel leren ben maar een 3e klasser.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Een kleine waarschuwing.

Als lappen of keukenpapier met lijnzaadolie op een hoop worden gelegd kan er een exotherme chemische reactie optreden, met warmteontwikkeling tot gevolg. Dit heet 'broei' en kan tot brand leiden. Er wordt daarom geadviseerd om lappen en doeken waar lijnzaadolie in zit, vlak op te hangen om de lappen te laten drogen.

Groetjes,
Houtworm der 3e klasse

Ik lees nu pas deze berichten. Ik heb zelf Danish Oil gebruikt op De Friesland. Tenminst... daar waar ik geen verf gebruikt heb. Het is die "halve liter" van Babptist die ik hiervoor gebruik :) Op zich is het wel bevallen maar ik vind de resultaten niet spectaculair. Mocht je gaan verweren om het schip een oud uiterlijk te geven zou ik geen olie gebruiken. Maar op zich droogt Danish Oil vrij snel en het laat geen 'vettig' laagje achter of zo.

Dacht ik dat ik al een heel eind was in de keuze richting olie, blijkt er nog een hele wereld open te liggen:
Politoer, ooit wel van gehoord, maar nooit echt bij stilgestaan.
Ik ben vanochtend bij een ervaren antiek en meubel restaurateur geweest en hij heeft me verteld dat de afwerking in politoer superieur is aan alle andere technieken van houtafwerking.

Politoer is een oplossing van schellak (een soort was) in alcohol. Je brengt het in verschillende lagen met een doek aan tot het gewenste effect is bereikt, van dof tot extreme hoogglans (zoals de afwerking van zwarte piano's) in alle mogelijke tinten en kleurschakeringen.
De ontelbare grondstoffen zijn niet zomaar op internet te vinden en meeste professionele restaurateurs bouwen hun eigen unieke verzameling op door de jaren heen, uit verschillende landen. De kant-en-klare politoer oplossingen op de markt kunnen blijkbaar niet tippen aan de eigen brouwsels van sommige vakmannen.

Ben erg benieuwd:
Ik heb afgesproken dat ik de komende weken verder ga experimenteren met olie en als ik een staaltje heb waar ik tevreden over ben, zal hij eenzelfde staaltje afwerken met een uniek mengseltje politoer: hij verzekert mij ervan dat zijn resultaat mooier gaat zijn dan het mijne.

Zijn er onder ons forumleden toevallig ook die meer weten over politoer? Of zelfs mee gewerkt hebben?
Hoewel de bouw niet echt opschiet op deze manier ben ik intussen wel een heel stuk wijzer geworden over iets wat me altijd wel heeft gefascineerd, maar nooit echt de tijd voor heb genomen.
Binnenkort krijg ik ook nog wat meer uitleg over de verschillende technieken van het aanbrengen van bladgoud op m'n ornamenten:
Sta echt te springen :banana:

Grt
Diederik

Back