:help:
Ik heb nood aan
advies over olie en het afwerken van hout met olie
welke soort moet ik gebruiken:
Danish oil, chinese tung olie, een combinatie, andere opties?
De bouw is inmiddels tot een volledige stilstand gekomen, ik had al enige tijd m'n bedenkingen over het plan de huid en de berghouten van de Eenhoorn af te werken met alkyd lak. Nadat deze bedenkingen zijn bevestigd op de ontmoetingsdag heb ik het over een andere boeg gegooid:
- ik heb altijd een weerstand gehad tegen lak op waterbasis / acrylaat...echt funderen kan ik deze mening niet, ik heb het gevoel dat het minder degelijk is. Ook vind ik het niet zo prettig aanbrengen, ondanks het gemak van het schoonmaken van de penselen en de afwezige stank. Mijn proefstukjes zijn tot nu toe allen afgekeurd: het hout gaat er bij mij niet echt van 'leven', ....het begrip
'witte mist' durf ik nog maar fluisterend uit te spreken

.
- met lak op alkyd / terpentine basis heb ik al redelijke eindresultaten geboekt, maar zoals ik al aangaf ben ik niet 100% overtuigd. De lak in eiglans ligt echt
op het hout en glanst behoorlijk (ook 1 flinterdun laagje). De berghouten wilde ik met donker ebben lak afwerken, maar ook hier vind ik de glans storend. Dezelfde lak in mat bestaat niet, eiglans is het dichtste alternatief. Ook al bestaat er een kleurverf in volledig mat, dan glanst het nog ... de fortuining heb ik in
mat blauw geschilderd, maar de tweede dunne laag is ook echt glanzend uitgevallen.
Hier een voorbeeld van eiglans (alkyd links) en mat (acryl rechts onder de munt). Berghouten zijn eiglans donker ebben (alkyd en nog nat)
- uiteindelijk heb ik dus alle plannen overboord gegooid en ben ik weer terug naar af met experimenteren, nu met olie. Op het forum MSW heb ik een geslaagd voorbeeld gevonden in de vorm van het verslag van de Prins Willem van Michiel. Deze heeft alles in Danish Oil afgewerkt en de donkere berghouten zijn niet gelakt, maar uit donker, bijna zwart, ebben. Intussen heb ik ebben latjes besteld.
Ik heb al een tijd hout olie van artesania latina in huis (donker en licht), maar de proefstukjes hiermee hebben me niet overtuigd. Ik heb geen idee wat voor soort ingrediënten erin zitten.
Daarom aan jullie de vraag of er mensen zijn met goede ervaring met olie en zo ja welke merken en/of welke tips om het goed aan te brengen?
Ik begrijp ook dat Danish oil een verzamelnaam is van duizend en één varianten, elk flesje kost meer dan 10 euro, dus als ik verschillende proefstukjes wil maken ben ik al snel een fortuin kwijt

...
:?:
Alvast dank!
Diederik