Heb vandaag na 5 jaar onbruik mijn Robbe (Schluter) Ornith weer eens opgestart. Ik heb hem in 2004 na eerst heel veel op een PC simulator te hebben geoefend bij Quartel gekocht en indertijd na drie 'live' lessen te hebben gehad nog een keer of 8 mee gevlogen. Toen een keer in een bocht naar me toe (op een afstand van zo'n 40 meter bij me vandaan, hoogte 15m) volledig de controle kwijtgeraakt en toen smakte de heli tegen de grond. Na alles weer zelf gerepareerd (hoofdas,rotorbladen, uitlaat, staartrotor bladen en -as, en nog wat zaken)te hebben en afgesteld heb ik er nog 2 of 3 keer mee gevlogen.
De laatste keer merkte ik dat de motor uit zichzelf steeds harder ging lopen, precies zoals wanneer je de brandstof afknijpt en vlak voordat hij dan afslaat. Nou heb ik altijd een snelvulnippel gemonteerd gehad, en ik vermoed dat de motor via dat nippeltje valse lucht aanzuigt en dan sterft door het arme mengsel. Is dat een plausibel verhaal?
Terug naar vandaag. Ik heb beneden in onze parkeergarage de motor weer eens gestart nadat ik in de afgelopen alle accu's weer goed had opgeladen (zender, ontvanger, gloeiplugaccu, accu van de electr.starter). Ook moest ik mij na al die jaren weer echt verdiepen in de zender (Futaba FX-18 ) en alle extra switches en schuifjes die ik er indertijd allemaal op had gezet t.b.v. extra funktie's zoals autorotatie, idle-up, throttle cut-off, gyro instelling etc.
Hoe dan ook, de motor startte vrijwel meteen, ik had gelukkig het trucje onthouden om de heli op z'n kant te houden met de uitlaatpoort naar beneden om hydro-lock van de zuiger tegen te gaan. Na even met de gloeiplug aangekoppeld warmgedraaid te hebben heb ik die ontkoppeld en toen sloeg hij af. Weer gestart, en met iets hogere toeren losgekoppeld en toen bleef hij mooi lopen. Het viel me wel op dat het mengsel erg rijk stond, kwam een hoop olie uit de uitlaat spetteren. Beter te rijk dan te arm toch? Toen daar onderin de garage (grote ruimte hoor, geen auto's maar wel een laag plafond) de hele boel goed op toeren gebracht (wat een onwaarschijnlijk geweld, wat een energie zit er dan in die roterende delen!!) en toen ik bijna zover was om hem even 'op te pakken' in een lage hover ging de motor weer harder lopen en sloeg toen af.
Toen heb ik de boel maar weer ingepakt met trillende handen en knieen, vond het toch wel spannend allemaal. Binnenkort maar even dat snelvulventiel by-passen en een open veldje opzoeken....
Gr. Mick