Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Henk je gaat als de brandweer :thumbsup: Respect voor al je werk :worship: en dan nog meerdere kisten tegelijk aanpakken ook :hammer:

    Je bent aangekomen bij de moeilijkste klus, de reparatie van de cabane, het vleugelmiddenstuk.
    Deze bepaalt de hele 'zit' van de vleugels, instelhoeken en uitlijning moeten kloppen.
    Gelukkig is er d.m.v. de kabels enige stelruimte.
    De instelhoek is gelijk aan die van de ondervleugel, deze staat op 2,5 graden, dat is vast een basis gegeven

    De kabels en knijphulzen (quetschhulsen) komen van Toni Clark, hij heeft tegenwoordig wel iets andere kabeldiameters en dubbel uitgevoerde hulzen

    Groeten, Ralf
     
  2. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Nog even een opmerking over dit aanhechtingspunt van de achterste vliegdraden aan de onderzijde:
    Het M3 tapgat gaat niet DOOR (is blind), dus zorg dat de bout niet langer is dan het draad op de dikke (met zilver) opgesoldeerde ring
    (M3x6 of 8 zaten erbij)

    SE5a.JPG
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Ralf bedankt voor alles...Ik zal er een bestelling uit doen..dan kan ik eind van de week de cabane weer opbouwen..
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2018
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Zolang de stukken nog heel zijn is het niet echt kapot..

    Tja..daar moest je misschien even over nadenken..:eek:

    Het gelaagde Domenjoz propblok is gelijmd en ligt te drogen dus dan maar even aan de SE5a verder.

    Waar waren we gebleven..oh ja...dat gat in de linker rompzijde...dit dus...
    DSC_3993.JPG


    Nou dat gat is mooi weg....Hier kun je ook zien dat het deel achter de verticale rijging ( de nieuwe bekleding die er bij zat) iets doorzichtiger is dan verder naar achter ( vóór de rijging zit er plaat onder dus daar zie je geen verschil. Mogelijk dat het nog wat bijtrekt na het spanlakken... 100_6707.JPG


    En ik was met de cabane gestart...zoals gezegd de stukken waren nog heel en ik heb bij alle 4 struts de uiteinden in mindere of meerdere mate al van bekleding ontdaan...(moet hier en daar nog wat meer doen) en de brokstukken met cellotape op zijn plaats gezet. Belangrijk daarbij is dat eerst de houtrafels verwijdert worden want anders is het niet exact in positie te krijgen.
    100_6705.JPG


    Daarna heb ik de uitstekende metaaldelen een beetje gericht...met de nadruk op een beetje. Nu gaan we kijken hoe het echt moet zitten...dus de zaak opgebouwd en 3 van de 4 struts passen ..nou ja...ze zitten. Zoals je ziet klopt er niets van en nu is het de kunst om het echt goed te krijgen....
    Nu niet aan dat vleugelstuk gaan buigen of aan de struts maar ze er weer afhalen en een beetje verder in de juiste stand brengen en dan er weer op zetten...net zolang totdat het op het oog klopt. Dan kunnen de uiteinden gerepareerd worden (maar dat zien we later) en kunnen de spandraden er in. En hoewel ze spandraden heten zijn ze er niet voor om de zaak te spannen ( in model te trekken) maar om het in het model te houden...klein nuance verschil...;)
    100_6704.JPG 100_6703.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2018
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Na één uitricht rondje zit de cabane er spatzuiver op...
    100_6710.JPG

    Hoe...??? Door de metalen uiteinden van de struts exact in de juiste hoek te buigen...cabane vleugel breedte- rompbreedte/2= wat de strut scheef moet staan...dit dus...90 mm van het zwevende deel tot het blok...
    100_6708.JPG

    Dan de struts er op...
    100_6709.JPG


    En dan klopt het Gwoon...Later zien we wel of de beide vleugels parallel in bovenaanzicht zitten en of het haaks op de romp is en waterpas (tw. parallel aan het stabilo)..dat is een kwestie van een slag of zelf een halve slag op de cabane spanners..

    Nu kunnen de strut uiteinden verder ontkleed worden...de breuken gelijmd en..oh ja...dat zien we de volgende keer...
     
    Fuel Monkey vindt dit leuk.
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Geweldig goed bezig Henk!
    Je ziet op de laatste foto trouwens heel duidelijk waar de romp wel en geen spanlak heeft gehad
    Dat was mij nooit eerder opgevallen moet ik zeggen

    Groeten, Ralf
     
    Fuel Monkey en Énke Blériot vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Een 3 mm spanstiftje...dat is voldoende.

    De cabane struts zijn bijna gefikst..
    Alle 4 waren ze aan de rompzijde gescheurd en de brokstukken cq gespleten uiteinden met 2 K lijm weer gerepareerd. Vervolgens de ontbrekende houtsplinter gleufjes opgevuld met 2K plamuur.
    Toen de bekleding er weer om gewikkeld muv de laatste 2 cm. Dan een stukje omwikkeld met carbon roving/epoxy en dat zwart geschilderd...nu moeten de uiteinden nog wat geplamuurd en geschilderd worden waardoor het wat opliggend wordt en dan zou je zweren dat er een metalen sok om het uiteinde zit..
    100_6715.JPG




    Ondertussen de tijd "gedood" met de motor (want die is nu aan de beurt om weer ingebouwd te worden). De inlaattrechter er weer aan gelijmd en een nieuw messing gesoldeerd gashandeltje gemaakt want de oude er op geperste kunststof was iets gescheurd. ( ja...we inspecteren gelijk alles nauwgezet...:D)


    Er zaten 2 assen in het doossie..een holle as en hééél krom ( zal de meest recente zijn..?) en een massieve die een fractie krom was. Die op de draaibank gezet met het propflens einde in de spantang en ...een tikkie op de juiste plek en het was weer spatzuiver.

    Ralf..bij ontvangst van de kist had ik al een opmerking geplaatst over de trekkracht borging van de propflens/as...beter gezegd het ontbreken er van.

    De as kan niet naar voren vanwege de achterste inlegspie (in een gesloten sleufje) die tegen het achterste kogellager drukt maar...de propflens zou wel van de as kunnen schuiven. Die is "geborgd" met twee M3 boutjes die bovenop de voorste spie drukken. Dus nix axiale borging...
    Daarom..heel eenvoudig een gat langs de flens geboord en er een 3 mm spanstift in gezet, dat is al voldoende. De as wordt daardoor in principe niet zwakker want het aangrijpingspunt voor eventueel knikken zit dichter naar het kogellager.... daar waar de propflens begint...
    100_6716.JPG


    Uiteraard komt er een kleine uitsparing in de achterkant van de prop zodat deze ondanks de spanstift weer mooi tegen de flens ligt.

    Nog een vraagje...ik zag ergens in je verslag dat je onder de motor een bakje had gemaakt voor de accu's...van dat bakje is niets van terug te vinden..wel wat ongeschilderde plekken aan de binnenkanten van de rompzijkanten daar waar het gezeten heeft. Had je dat later weer verwijdert vanwege het lichtere stabilo en de accu's ergens anders ( meer richting de cockpit) gezet?
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2018
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Chapeau weer hoor :thumbsup:
    De meest kromme as was de nieuwste.
    De accubak heeft de grootste klap opgevangen en is helaas niet meer

    Groeten, Ralf
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Dan maken we Gwoon weer een nieuwe...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2018
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    T'gaat steeds sneller...

    De nieuwe spandraden en busjes van TC zijn binnen. De busjes zijn nu met een dubbel gat...en.. je kunt één slag dunnere busjes nemen dan de leverancier voorschrijft...dan past het nog mooier.

    Ralf..ik heb de achterste dwarsverspanning kruislings gemaakt...is wat stabieler...

    100_6730.JPG





    Hé...wat mot dat buissie daar op de uitlaat??...
    100_6723.JPG



    De lange uitlaatpijpen aan het repareren....
    100_6724.JPG



    Het front/radiator krijgt een andere look...fff wachten...
    100_6722.JPG


    Eerst een balkje om de accubak bodem op te lijmen... 100_6725.JPG



    En de kat kan al zowat in't bakkie...
    100_6728.JPG


    Snap nu eindelijk waarom die uitlaatpijpen zo lang zijn...kan de piloot de handen er aan warmen...toch?...
    100_6731.JPG
     
    serge pot, strutter, MichielNED676 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.581
    Locatie:
    Woerden
    Mij is verteld door mensen bij de Shuttleworth Collection dat die lange uitlaten er op zijn gezet om de vlammen uit de uitlaten buiten het zichtveld van de piloot te brengen. Tijdens de eerste vluchten met deze kist had de (test) piloot erg veel last van de felle flitsen uit die pijpen welke het zicht naar voren flink belemmerde. Bij vluchten in de schemer en de nacht was dit nog veel erger. Overigens moest de piloot bij het uitstappen na een vlucht goed opletten dat hij de uitlaat niet vastpakte of er op ging staan. Psssssssssss. ;)
     
    ron van sommeren en Énke Blériot vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Dat kun je beter weggooien...

    Morgen en overmorgen is het weer Blériot prop dagen dus vandaag lekker verder met de SE5a...wat hebben we gedaan...

    ...nou...de staart zit er aan en tevens wat spannertjes toegevoegd...maakt het wat makkelijker...
    100_6732.JPG





    De vuurpijpen waren toch zo mooi door Ralf geschilderd...een beetje gemêleerd...kan ik nooit namaken zonder de zelfde verf dus...gewoon helemaal anders gemaakt. Alleen het uiteinde kon ik zo houden...toch nog een vleugje Ralf er aan gebleven...
    100_6734.JPG


    Het front is wat anders geworden...moet kunnen vindt ik..t'ís een civiele SE5a...oh... bestaat dat ook al..jawelzeker!!!... 100_6738.JPG



    Ach kijk nou dan...een gebroken pootje..wat zielig...nix zielig...gewoon weggooien!!!( zei Hanneke).

    Maar dat doen ze met jouw toch ook niet (mag ik hopen) zou je ooit een gebroken pootje oplopen dus...
    100_6739.JPG




    De assen zijn weer recht...echt recht...op de draaibank gedaan...geen slingering meer waar te nemen. Gelijk maar in de lak gezet....
    100_6743.JPG




    De onderbalk was een makkie...fff lijmen....
    100_6747.JPG



    En het gebroken pootje...hout is een natuur produkt net als jouw onderdanen dus...rafels weggehaald en keurig tegen elkaar gezet. Nu hoop ik dat het vannacht weer aan elkaar groeit..:eek::eek::p:p
    100_6746.JPG
     
  13. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Als ik jou was zou ik een nieuwe maken..:D

    Groet Jan...:bye:
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.955
    Locatie:
    Rosmalen
    Flink water geven en binnen houden. Buiten nachtvorst.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Jan..als je mij was zou je GEEN nieuwe maken...als ik jouw was dan misschien wel..:eek::p

    Kijk..het is of iets speciaals doen met het hout...of...het beslag verliezen...wacht maar af...

    Onno...heb je advies gevolgd..gaat nu vast goed komen..:D:D.
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wow, fantastisch Henk! :worship::worship::worship:
    Je laat het allemaal zo gemakkelijk lijken, maar wat een werk en passie stop je erin :eek:
    Het zwart op de neus staat heel gaaf, de radiatoren heb je ook weer mooi kreukvrij gekregen :banana:
    Dat pijpje op de demperpijp, ga je smoke toevoegen?

    Ik geniet volop van je restauratie, wat wordt het weer een prachtkist :beer:

    Groeten, Ralf
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Yep...smokie SE..
    Maar...nu realiseer ik me pas goed wat een werk je allemaal verzet hebt om de kist te maken...het is de mooiste ARTF kit die ik ooit heb gescoord!!
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.680
    Locatie:
    Zwolle
    Nou weet je wat...ik zal voor het gebroken pootje een tippie van de sluier oplichten...Blitske weet het al maar mag nix zeggen:
    - ondertorens Domenjoz Blériot..hu..??
    - in combi met Cabane struts SE5a look

    Het moet een geringe druk- en een geringe trekkracht kunnen weerstaan. Geen buiging of tordering...valt wel mee..
     
    onno10 vindt dit leuk.
  19. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Nou ik zit er klaar voor laat maar zien..:thumbsup:
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.955
    Locatie:
    Rosmalen
    Nog een tipje van de sluier.
    Red Bull methode...;)
     

Deel Deze Pagina