LED calculators en veel LED-info, -uitleg en -voorbeelden

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 3 okt 2008.

1. CobaltBlue

CobaltBlue

Lid geworden:
    12 feb 2017
    Ben er vnaaf weer. Laters.

2. Frits37

Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    24 apr 2015
    Voor nu heb ik alleen deze info. Ik heb een datasheet opgevraagd. IMG_20210527_145920.png

3. Eugène

Eugène

Lid geworden:
    16 okt 2021
  4. Modeltrucker93

Modeltrucker93

Lid geworden:
    18 aug 2013
    Roelof_l vindt dit leuk.
  5. Klusmanpatrick

Klusmanpatrick

Lid geworden:
    3 jun 2023
    Beste leden : graag stelde ik hier de volgende vraag :
    Ik zou graag 4 led spots van elk 3v 20 mA ik een messing holle mast plaatsen, deze worden bediend door een Quadro memory switch van Krick maar hoe sluit ik mijn led’s aan, in serie of parallel met of zonder weerstand en welke weerstand,
    Kan mij daar iemand een degelijk antwoord op geven want ik heb heel Google mans af gegaan en zie het bos niet meer door de bomen ,
    Mvg en dank aan het goede risicoloos antwoord , ben al 12 spotjes kwijt geraakt door verkeerde verbinding
    Patrick

6. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Je zult weerstanden moeten gebruiken, waarschijnlijk is dat de reden waarom je wat spots hebt gesloopt?

Op welke spanning wordt het aangesloten, dan kunnen we bepalen wat gaat werken.

7. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Zoals Roelof al aangeeft heb je altijd een weerstand nodig. Maar eerst de vraag in serie of parallel of elke led een eigen weerstand.
    Uit efficiency oogpunt gezien is led's in serie het beste. Nadeel is wel dat als één led kapot gaat alle led's uit gaan, het is net als met kerstboomlampjes.
    Led's parallel kan ook maar dat is niet erg efficient en als het verschillende led's zijn kan het gebeuren dat sommige led's feller licht geven dan andere en sommige zelfs helemaal geen licht geven.
    Elke led een eigen weerstand is feitelijk de beste oplossing maar ook niet erg efficient. Wanneer efficiency niet zo belangrijk is kan je voor deze oplossing kiezen.
    Dan welke weerstand heb je nodig. Wanneer je dit sub forum doorleest zal je de benodigde formules al gevonden hebben.
    Toch heel in het kort een opsomming.
    Je hebt 4 led's met een doorlaadspanning van 3 V en een maximale stroom van 20mA, dat is hetzelfde als 0,02A.
    Stel je hebt een accu van 12V waarop de led's moeten worden aangesloten.

In theorie zou je die 4 led's in serie kunnen zetten en dan op 12V aansluiten. Het probleem is dat je dan de maximale stroom niet in de hand hebt en als de accu net geladen is kan die zo hoog oplopen dat de led's de geest geven. Een tweede probleem is dat als de accu panning daalt als de accu leeg raakt de ledjes uit zullen gaan nog voordat de accu echt leeg is omdat de spanning te laag is geworden. Allemaal niet de bedoeling.
    Daarom raad ik aan om 2 led's in serie te zetten en met één weerstand op de accu aansluiten. De waarde van de weerstand bereken je als volgt: De weerstand is de spanning gedeeld door de stroom.
    Je hebt 2 led's in serie en een weerstand naar de 12V. Omdat de led's in serie staan zal de stroom die door de eerste led loopt zal ook door de tweede lopen. De spanningen van die twee led's moet je optellen, dat is dus 2 maal 3V is 6V in totaal. Er blijft dus 6V van de accuspanning over die "ergens heen moet". De weerstand zal die 6V moeten verwerken. De waarde van die weerstand wordt dan 6V delen door 0,02A is 300Ohm. Het vermogen dat die weerstand moet verwerken is de spanning maal de stroom dus 6V maal 0,02A is 0,12Watt. Weerstanden van 300Ohm 0,25Watt zijn standaard waardes en zo te koop.
    Je hebt dus twee van die weerstanden nodig om twee led's in serie en twee van die serie schakelingen parallel op 12V aan te sluiten.

Ga je de led's parallel zetten dan zal er een flinke weerstand nodig zijn. Je hebt 4 led's parallel die elk 0,02A nodig hebben. In totaal is dat dus 0,08A. De led's kunnen maar 3V verdragen maar je hebt 12V. Er blijft dus 9V over dat "ergens heen moet". De weerstand zal die 9V moeten verwerken. De waarde van die weerstand wordt dan 9V delen door 0,08A is 112,5Ohm. Deze waarde bestaat niet maar wel 120Ohm of 110Ohm. Je kan zonder problemen één van beide kiezen. In het eerste geval zal er een haartje minder stroom gaan lopen, in het tweede geval een haartje meer. Beide zal je niet merken en kan geen kwaad.
    Het probleem is wel dat je een redelijk vermogen in warmte omzet in die weerstand. Dat vermogen is de stroom maal de spanning, in dit geval 0,08A maal 9V is 0,72Watt. Je hebt dus een weerstand nodig die minimaal 1Watt moet kunnen verstoken en let op die wordt knap warm!
    Zoals al gezegd is er een kans dat de led's niet allemaal even veel licht zullen geven. Wanneer de led's van het zelfde merk en type zijn is die kans vrij klein en als er verschillen zijn zullen ze nauwelijks of heel niet zichtbaar zijn. Led's van verschillende merken en/of types zullen wel degelijk goed zichtbare verschillen kunnen laten zien.

Elke led een eigen weerstand kan ook maar dan heb je meer draden en meer weerstanden nodig.
    Over de led mag maar 3V komen te staan dus zal de overige 9V over de weerstand moeten blijven staan. De waarde van die weerstand wordt dan 9V delen door 0,02A is 450Ohm.
    Deze waarde bestaat niet maar wel 470Ohm of 430Ohm. Je kan zonder problemen één van beide waardes kiezen. In het eerste geval zal er een haartje minder stroom gaan lopen, in het tweede geval een haartje meer. Beide zal je niet merken en kan geen kwaad.
    Het vermogen dat de weerstand moet verwerken is 9V maal 0,02A is 0,18Watt. De meeste standaard weerstanden kunnen 0,25Watt verwerken dus geen enkel probleem.

Persoonlijk zou in voor de eerste oplossing kiezen, twee led's in serie en twee van die serieschakelingen parallel op de accu aansluiten. Zo heb je maar drie draden en twee weerstanden nodig.

Nog een heel belangrijke opmerking: Led's zijn diodes, ze laten de stroom maar in één richting door. Je moet dus de + op de + van de accu aansluiten en de - op de -. Draai je dat om dan geven de led's geen licht. De kans is bestaat zelfs dat wanneer je een led verkeerdom op 12V aansluit hij kapot zal gaan. Dat is omdat de meeste led's niet meer dan 5V in de tegengestelde richting kunnen verwerken.
    Succes.

Ronaldp vindt dit leuk.
  8. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Even ter aanvulling op Ernst zijn verhaal. Kijk eerst even d.m.v. een test hoeveel licht er uit de leds komt. Mijn ervaring is dat teveel licht onnatuurlijk is. Bij mijn avatar met 7,2 Volt accu staan de 3 mm leds per 2 in serie en zijn er 2.200 Ohms weerstanden gebruikt. Hieronder een schema (van mijn sleepboot). De verlichting is opgedeeld in 4 groepen, die worden geschakeld met een CTI Ps4a. Gr. Klaas.

9. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat is een goede opmerking Klaas. Bij 20mA door de led's geven ze inderdaad een heleboel licht. Het kan totaal geen kwaad om die stroom te verlagen door de weerstand te verhogen. De berekeningen blijven hetzelfde alleen moet je die lagere stroom invullen in plaats van 20mA (0,02A).

Deel Deze Pagina