LED's (of diodes) "direct" parallel zetten kan erg tricky worden.
Ook al zijn ze identiek en uit dezelfde reeks, een altijd aanwezig minimaal verschil in de doorlaatkarakteristiek, zorgt ervoor
dat ze beiden een net iets ander instelpunt hebben. Daar ze beiden fyshiek dezelfde weerstand voorgeschakeld hebben, kan er niet voor
beiden een instelpunt bereikt worden! Haal je weinig uit je diode/led dan loopt het niet zo'n risico maar bij volle bak beslasting ( dus max stroom )
kan dit echt voor defecte dioden/leds gaan zorgen.
"Verder bedank ik m'n elektrischiteitsleer-docent vd MTS-Arnem 25 jaar terug, die mij dit al leerde!"
Uit de praktijk:
Ik zie dit bv veel in voedingcircuit van tv's. Staan er letterlijk 3 diodes DIRECT parallel aan de uitgang van een schakelende voeding( dus geen bruggelijkrichter zoals achter een trafo )
om een wisselspanning naar gelijkspaning te brengen.
D'r loopt een aardige stroom, verdeeld door de 3 diodes.
Ze willen elk hun eigen instelpunt maar dat gaat niet!
Staat bekend als redelijk slecht design.
Verder:
"standaard" LED heeft max stroom van 20mA.
Bij veel toepassingen is dat lang niet nodig, zoals indicatie LED's.
En de (smd)LED's tegenwoordig zijn al aardig fel!
Ik hang LED's ( 1 per uitgang ) aan m'n microcontrollers met 1kOhm ( of meer), resulteert in paar mA ipv 20mA!
Serieschakeling van de LEDs is ook een optie.
Welke LEDs: kleur, werkspanning, stroom?
Welke voedingsspanning?
Kapot gaan van LEDs lijkt me niet zo'n risico.
Meer info en calculators in openingsbericht.
Je kunt die ene weerstand R vervangen door twee weerstanden van 2R. Op elke horizontale lijn door beide schakelingen zijn en blijven de spanning hetzelfde, je mag takken uiteentrekken tot de schakeling rechts. Bij twee weerstanden moet je dus dubbele weerstandwaarde gebruiken.
Ik snap je berdenering van dat 2R, maar dan moet je er wel van uit kunenn gaan dat die R bij het linker schemaatje klopt!
Voor de zekerheid gewoon opnieuw berekenen: dus met 1 LED en 1 weerstand! Vervolgens deze combinaties herhalen, dus parallel zetten zoals op rechter schemaatje.