Magneten buitenloper vastplakken; waarmee?

Ik heb net mijn zoveelste Turnigy SK motor aangesloten, en helaas heeft deze een paar magneten los. De andere motoren waren goed, maar bij deze blijken, na demontage, 3 magneten los. Waarmee lijm ik die weer vast? Ik heb de gemarkeerd dus ik weer hoe-om ze er weer in moeten. Ik heb dikke en dunne secondenlijm in huis, ik zou zelf de dikke gokken. Misschien is het ook nuttig wat dunne rond de overige, nog op hun plaats zittende magneten te druppelen, voor de zekerheid. Ik heb ook 5min epoxy, en witte houtlijm, maar die laatse is denk ik niet zo nuttig voor deze klus. Moet ik de magneten nog opruwen op de lijmkant, met een stukje schuurpapier?

Dank voor info,

Hugo

Ik zou juist de dunne pakken en marginaal druppelen. Niet schuren idd, wel ontvetten. Als het goed is is het lijmvlak waar de magneet moet komen al vlak. Dan is het een kwestie van de magneet er strak opduwen en dan een marginaal druppeltje dunne CA aan de zijkanten laten vallen. Je zult zien dat het eronder gezogen wordt en gelijk vastzit.

Welke lijm je ook gebruikt, hoe minder hoe beter... want lijm heeft ook gewicht en een motor die uit balans is loopt gewoon minder..

Ik heb al meerdere motors zelf gemaakt en doordat de motorbuitenring rond is en de magneten (bijna) altijd recht zijn is de lijm oppervlakte voor de dunne CA te weinig .

Daarom laten ook vaak de magneten los bij verschillende chinesen .

Ik nam de medium CA met het jamara vulpoedertje om de kiertjes te vullen .

Ook tussen de magneten werd het half gevult zo . ;)

En het uit balans brengen met een paar drupjes CA gaat je niet lukken. :D

Onbalans krijg je als de afstand tussen de magneten niet gelijk is .

Of de buitenmantel niet in 1 keer klaar draaien op de draaibank zonder uit te spannen .

Mvg Johan

Ik heb verschillende motoren gebouwd, en verschillende lijm soorten geprobeerd. Het beste werkt: UHUplus endfest 300
LOCTITE werkt ook maar komt weer los, ca lijm werkt ook maar komt ook weer los.

Ik heb al meerdere motors zelf gemaakt en doordat de motorbuitenring rond is en de magneten (bijna) altijd recht zijn is de lijm oppervlakte voor de dunne CA te weinig .

In dit geval dus niet. Als je een lege motor hebt en er zelf de magneten in gaat lijmen, heb je gelijk. In dit geval zijn de magneten losgekomen en waren ze al verlijmd. Ik ga er dus vanuit dat er al een plat vlak is waar je de magneet oplijmt. In dat geval is dunne CA beter dan dikke.

Als er nog wel ruimtes tussen zitten, heb je gelijk, is dikke CA beter.

Een motor raakt wel uit balans met CA, het is alleen de vraag in hoeverre je dat merkt.

Dank jullie wel. Gisteren avond met dikke zap de boel aan elkaar gezet, ik zal vanmorgen eens proefdraaien. Anders maar UHU Endfest gaan halen, of een andere motor. Ik heb HC al wel gemailed, hopen dat hun klantenservice goed is...

Hugo

Ik had pas een Turnigy motor waarvan ik de as moest omdraaien. De as zat nogal vast in de bell dus moest er een beheerst tikje met de hamer aan te pas komen. Toen ik de motor weer monteerde bleek-ie niet vrij te lopen; weer gedemonteerd en toen bleek een van de magneten gebroken! Zal wel bij de tik met de hamer gebeurd zijn, maar ik heb echt niet harder geslagen dan nodig was.

Ik heb die motor teruggestuurd, met uitleg. Tot dusver is dit het tweede artikel dat ik terugstuur naar HC (ik heb behoorlijk veel bij ze gekocht); een ESC die dood bleek kreeg ik dit voorjaar zonder meer vervangen. (Je bent wel de retourporto kwijt). Ik wacht nog af hoe het nu gaat met die motor.

Hoe snel kreeg je antwoord, en je retourspullen? Ik twijfel of ik niet gewoon een nieuwe bestel. Ik heb aan deze al lopen lijmen, en de verzendkosten naar China zijn niet mals.

Hugo

Dat is gewoon het risiko dat je loopt . :D

Maar daar voor zijn ze niet duur .

Je koopt gewoon een nieuwe en bied mij de gelijmde goedkoop aan . :proost:

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
Precies, you win some, you loose some. Ik heb al meerdere motoren van ze die wel goed zijn.

OK, als die de test van zometeen niet goed doorstaat, doe me een bod. Ik vind het een goede deal. Kom je hem wel halen?

Hugo

Helaas. Korte test goed, maar 5 tellen volgas was geveel. Ik maak hem niet meer open; Johan, PM me eens een leuk bod... Ik bestel een nieuwe.

Hugo

Laatst bewerkt:
Jammer Hugo :( Misschien doordat je geplakt i.p.v. gelijmd hebt ;) Echte modelbouwers, zoals ondergetekende, spreken van lijmen en niet van plakken.
Nog een optie voor jou (of Johan), rotor twee nachtjes in aceton waarbij alle magnet loskomen. Oude CA-lijm goed verwijderen en magneten opnieuw lijmen zoals in mijn link.

Laatst bewerkt:
Ach ja, 't is hobbie: ik knip, plak, rommel en freubel, en tot nog toe vliegt alles dat ik bouw (behalve mijn zelfgebouwde gitaren...) Johan maakt het vast weer goed, en ik heb over een paar dagen een nieuwe in huis, voor weinig. Wel jammer dat ik niet de Skystar kon maidenen dit weekend. Laten we hopen dat volgend weekend weer vliegweer is.

Hugo

Hoe snel kreeg je antwoord, en je retourspullen? Ik twijfel of ik niet gewoon een nieuwe bestel. Ik heb aan deze al lopen lijmen, en de verzendkosten naar China zijn niet mals.
Ik heb hem vorige week pas verzonden, ik moet nodig eens gaan kijken op de site hoe het er voor staat (ik heb een ref.nummer).
Ik vond de verzendkosten wel meevallen; nouja, dit was niet zo'n zware motor. Ik geloof een kleine vijf euro. Wel zonder verzekering; mét verzekering vond ik niet zinvol, dat was een tientje, voor een motor van twee tientjes...

Vandaag is de motor gekomen en natuurlijk gelijk uit elkaar getrokken .
Alle magneten genummerd , dan hoef je niet te zoeken hoe ze gezeten hebben . ;)

Hugo hatte er 3 magneten van gelijmt met CA , waarvan ik er weer 1 losgemaakt heb .
Verder kon ik nog 5 magneten uithalen die niet vast zaten .

Ze zijn nu allemaal met CA weer vastgezet en ook de andere hebben nog CA gekregen .

Gedroogt heeft de magneet houder dan draaiend in de kolomboormaschine daar mee de CA overal onder kruipt waar nog plaats was .

6738496f57b022dfc.jpg

Een magneet (nr 5) is door gebroken .
6738496f57afeb8ea.jpg

Nikkellaag laat al los van de magneet , china qualiteit
6738496f57af83110.jpg

6738496f5803471d8.jpg

Motor zit weer inelkaar en draait een 14" x 10" op 3S4000 bij 22A
Zou dus goed zijn voor de Fourstar .60
Als het van het gewicht past blijft hij er op .:D

Wil ook nog een 15" prop proberen .

Kijken wat de motor op langere termijn gaat doen .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Neodymium magneten moeten een coating hebben (kunsttof, metaal) anders komt er vocht in waardoor ze 'soppig' worden. Als je die ene magneet niet gebruikt Johan, even sealen met lijm o.i.d.

Die is gesealt met CA en de motor weer in gegaan . :D

Zou het met de magneten nog een probleem gaan geven komen ze er allemaal uit en komen er nieuwe in met een betere qualiteit .

Mvg Johan

Kijk, leuk dat je er meteen mee aan de slag gaat. De nieuwe is voor mij besteld, maar wordt aldoor maar niet geshipped. Jammer. Je betaling is ook binnen, dank je wel.

Hugo

Back