Mikado Logo 700

Ik heb zaterdag tijdens de 3DMasters met Ralf B. (nee geen broer van Ali B.) van Mikado gesproken en hij wilde niks vertellen over de nieuwe 700, behalve dat hij helemaal nieuw ontwikkeld is en pas volgend jaar op Nurenberg wordt geintroduceerd... :(

Bas

introductie op rotor live 2011 12 + 13 maart :

12:45 – 13:45 Ralf Buxnowitz Weltpremiere des Mikado LOGO 700

11:35 – 11:50 Mikado Alex Bauch, Sebastiano Gabutti, Frederic Hanisch, Patrick Magnus, Marius Müller, Nico Niewind, Florian Otzmann, Daniel Simmerin

ROTOR live – Die Verkaufs- und Präsentationsmesse zum Thema Modellhubschrauber am 12. und 13. März 2011 in Iffezheim bei Baden-Baden

ROTOR live – Die Verkaufs- und Präsentationsmesse zum Thema Modellhubschrauber am 12. und 13. März 2011 in Iffezheim bei Baden-Baden

Eindelijk!

Ik heb de complete setup al besteld, het enige wat nog mist is de heli!

Als het goed is ben ik erbij, hopelijk kan ik wat goede foto's maken.

Groeten,
Bas

mooi Bas !
ben ook wel nieuwsgierig naar je setup. Ga je de nieuwe governor regeling van v-stabi 5.1 proberen ... ? (ik wel)

Bas

Zelf ben ik ook erg benieuwd naar de V-bar govenor, ik heb de sensoren
al besteld maar met mijn huidige esc's (kontronik) schijnt het niet (goed) te werken.

Tot dusver:
- Fullsize blueline V-bar versie 5.1
- Hyperion 6s 5000mah 45C (2x in serie)
- Hyperion 2s 1100mah Rx pack
- Edge 713mm flybarless bladen
- Edge 105mm tail blades
- JR HV 8917 cyclic servo's
- Outrage 9188 HV tail servo

Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt zijn de motor en regelaar, aangezien het motor
KV deels afhankelijk is van het aantal tandjes op de main gear van de heli.

De regelaar die ik op het oog heb is de Fusion Hawk 120A, maar daar ga ik nog even
goed over nadenken. Het mooie van deze regelaar is dat hij goed schijnt te werken
icm. de V-stabi govenor.

Groeten,
Bas

maar bas moet die governer van de v-stabi zoveel beter zijn dan die van kontronic?

Daar kom je maar op één manier achter ;) . Bovendien is die functie nu beschikbaar op de V-stabi 5.1, dus waarom niet proberen? Alleen maar leuk!

De fushion hawk serie regelaars heeft helaas niet het rendement van de Kontronik regelaars. Ik ben benieuwd wat je gaat doen met de power. Zelf gebruik ik de power niet, maar heb wel ervaren dat een Kontronik toch echt meer power heeft. Zelfs een tandje minder op je motor geeft dezelfde (of zelfs nog een tikje hogere) headspeed, maar aanmerkelijk minder inzakken bij heavy tillen (of véél pitch bij heftige figuren ;) ).
Ook ben ik benieuwd hoe je de softstart gaat opvangen, want ook deze is niet denderend van de Hawk series, en dan met name de aanloop van je rotor, het vervolgens langzaam optoeren is nog mee te leven.
Ik ben niet echt Kontronik fan, maar die zaken hebben ze toch echt super in orde. Maar ben wel erg benieuwd hoe dat gaat in combi met de V-stabi en een andere regelaar!

Vriendelijke groeten,
Aldert

Mr. Mel heeft experimenten gedaan, zie hier : VBar 5.1 Governor - my list of ESC's - HeliFreak

Vergeet echter niet dat het allemaal nog in de experimentele fase zit, er zijn veel combinaties van motor/esc/sensor mogelijk en Mikado zegt geen enkele garantie te geven op de juiste werking van het geheel rondom de governor. Ook niet alle sensoren werken. Mr. Mel gebruikt met succes die van Hyperion.
Desondanks is het de moeite waard om te experimenten denk ik.

Fredrik (Mr. Mel) beweerde dat bij het vliegen van dezelfde figuren en gebruik van de v-stabi governor, de piekstromen beduidend lager waren dan bij gebruik met een standaard Governor van bv. een kontronik. Ik meen iets van 100A max tov 140A max.
Als dat zo is dan speelt rendementverlies van de Chinese regelaars geen grote rol meer.
Feit blijft wel dat bij governor van v-stabi de regelaar "keihard" aanstuurd wordt, ik denk dat dit wel lastiger kan zijn voor de eindtransistoren.

Ik heb zelf een YGE120HV en volgens Heino Jung van YGE kan deze regelaar ook ingesteld worden in een 'snelle mode' zodat hij zonder delay het PWM signaal van de v-stabi kan volgen.
Bij Kontronik kan dit (nog) niet, maar ik voorzie hier wel een software update.

Bas

Het rendementsverlies treed m.i. vooral op in deellast. Hierin speelt de Jive met een variabele timing. Tevens heeft de Jive natuurlijk top komponenten, hij blijft lekker koel, ook in deellast.
De Robbe Roxxy's (of Fusion Hawk) series heb je ook maar één frequentie (32Khz). Hij is lekker hoog, vaak geeft dat rendement voor je motor, maar ook weer veel schakelverliezen in je regelaar, zeker in deellast! De fan zit er niet zonder reden op!
Een Jive past zijn frequentie aan en is daarbij (nagenoeg) altijd het meest optimaal, zowel voor motor als voor regelaar.

Een mooie oplossing is, als je toch met de V-stabi governor wilt draaien (altijd leuk toch ;) ), dat Kontronik met een update komt. Of misschien heeft de Jive heli (nieuwtje Nürnberg) dit ook al.

Vriendelijke groeten,
Aldert

@Aaalie, softstart wordt geregeld door de Vbar.

Ik weet het, en begrijp het. Dat is ook niet direct het "probleem". Vooral het "op gang komen" van de motor, gaat met de Roxxy's met een "klap". Ook al draai je je bladen wat vaster, dan nog verdraaien ze in de bladhouders. Echt niet netjes, een schok, waarbij je staart ook nog eens een slag draait.
En dit is zeker afhankelijk van de regelaar, daar kan helaas de V-stabi niets aan doen.
Zelf gaf ik de bladen altijd een setje, met de hand even de rotor op gang brengen, en er is prima mee te leven. Maar het niet niet mooi, en ook niet altijd handig ;) .

Hopende is het iets duidelijker, voor dit Logo 700 draadje off-topic gaat ;) .

@ Bas...
Kv is nog niet bekend bij je, maar ik ben wel benieuwd welk type motor je wilt gaan gebruiken? 4035 "oude type", 4035 nieuwe model (met geribbelde magneetfluxring als Kontronik/Align), 5020, 5025, misschien de 5030?

Vriendelijke groeten,
Aldert

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het, en begrijp het. Dat is ook niet direct het "probleem". Vooral het "op gang komen" van de motor, gaat met de Roxxy's met een "klap". Ook al draai je je bladen wat vaster, dan nog verdraaien ze in de bladhouders. Echt niet netjes, een schok, waarbij je staart ook nog eens een slag draait.
En dit is zeker afhankelijk van de regelaar, daar kan helaas de V-stabi niets aan doen.
Zelf gaf ik de bladen altijd een setje, met de hand even de rotor op gang brengen, en er is prima mee te leven. Maar het niet niet mooi, en ook niet altijd handig ;) .

Meeste regelaars hebben tegenwoordig een optie genaamd Motor Start Power.
hiermee voorkom je die klap..;)

Meeste regelaars hebben tegenwoordig een optie genaamd Motor Start Power.
hiermee voorkom je die klap..;)

Leuk! Welke?

Misschien ook de Fushion Hawk?

Het zou echt een oplossing zijn, dan kunnen idd bijna alle goedkope regelaars goed volstaan i.c.m. de V-stabi 5.1.

we dwalen af, maar goed, hier staat het stukje over de softstart, lees dit hele draadje maar eens door : VBar 5.1 Governor - my list of ESC's - HeliFreak

Mr. Mel heeft er trouwens nog maar 20vluchten mee gedaan

TESTED AND CONFIRMED

HobbyWing Platinum Series
(also sold as Turnigy K-Force)
Do not mix up with older version which is called Pentium, Sentilon etc which has serious reliability issues.

External programmer required: No (all done with sticks)
Settings for optimal performance: Factory settings + Startup type: Very soft

Notes:
When using Phase sensor AND separate RX pack, common ground must be shared, run a cable with Negative lead only from RX -> Programming interface on ESC.
Overall: Very good performance, good soft start with above settings

There is a difference in Motor start power.
HobbyWing in normal mode drives the motor too fast the first 0.x seconds, spinning the heli even if you only put in the lowest throttle possible. i.e. just above start.

I found out that enable the soft setting PLUS having softstart in the Vbar = smooth as Jive, i.e. perfect startup

Leuk! Welke?

Misschien ook de Fushion Hawk?

Het zou echt een oplossing zijn, dan kunnen idd bijna alle goedkope regelaars goed volstaan i.c.m. de V-stabi 5.1.

:ontopic:
misschien hier even verder gaan : v-bar-5-1-update-3

Voor de soft start van die fusion hawk regelaar ben ik niet zo bang, in het onderstaande
filmpje ziet de soft start er best netjes uit:
Rq0tXK1-8m4[/media] - Timo Wendtland - TDR - VBar 5.1 beta / governor testing

De eerste aanloop is niet veel harder dan ik nu met m'n Jives heb bij 6seconden
spool-up tijd.

maar bas moet die governer van de v-stabi zoveel beter zijn dan die van kontronic?

Het zal geen wereld van verschil zijn, maar ik ben er van overtuigd dat de V-bar govenor
beter kan werken dan bv. een Jive omdat de V-bar govenor feedback krijgt via de V-stabi.

Normaal gesproken stuur je eerst, als gevolg van de beweging zakt de motor in en pas
nadat de motor is ingezakt geeft de regelaar extra gas bij om het toerental constant te
houden.

Bij de V-bar govenor is het zo dat als je stuurt de govenor dit al weet en dus al gas bij
kan geven voordat de motor daadwerkelijk is ingezakt waardoor het toerental veel
constanter blijft.

Ik ben nog niet 100% zeker of ik de V-stabi govenor ga gebruiken of een Jive, ik hoop
tijdens rotor live met een aantal mensen te spreken die de govenor al gebruikt hebben en
aan de hand daarvan een beslissing te nemen.

Aaalie zei:
@ Bas...
Kv is nog niet bekend bij je, maar ik ben wel benieuwd welk type motor je wilt gaan gebruiken? 4035 "oude type", 4035 nieuwe model (met geribbelde magneetfluxring als Kontronik/Align), 5020, 5025, misschien de 5030?

Ook daar ben ik nog niet echt uit, maar waarschijnlijk een Scorpion of Hyperion.

Groeten,
Bas

ik ga even afwachten op jou bevindingen want ben ook nog op zoek naar een 700:D

edit: op de site van rotorlive staat nou trouwens de logo xxtreme:S

Laatst bewerkt:
Sorry voor het afdwalen van het onderwerp maar het mooie van het filmpje vind ik het toerental. Een aanrader voor iedereen die perse 2000 en meer meent te moeten draaien bij dergelijke rotordiameter.
Opvallend is dat de regelaar in de vliegtuig mode staat en niet in de heli mode.

Iedereen noemt het dan wel een Logo "700" maar eigenlijk was dat natuurlijk
ook niet echt waar. Het is de bedoeling om hier later eventueel ook met 800mm
bladen mee te kunnen vliegen.

Veel heli's (vooral electro 90 size machines) worden zo ontworpen dat ze de hedendaagse
power systemen "net aan" aan kunnen. De Logo Xxtreme is zo ontworpen dat de
hedendaagse, maar ook de nog krachtigere systemen van de toekomst geen problemen
zullen geven. Dus als je het zo bekijkt is de naam wel past, al moet ik er nog even aan
wennen :).

Groeten,
Bas

Back