Mogelijk 1:10 on-road roto/trekstart wedstrijdklasse.

Als er bij de MACH (Heemstede) binnen de reguliere clubraces (ca. 4-5 per jaar) een aparte klasse wo

• Nou, 2 races per jaar misschien vindt ik wel genoeg

Votes: 0 0,0%
  • Leuk maar die 5,- Euro inschrijfkosten zie ik tegenop

• Gek, ik moet er niet aan denken, niets aan op een circuit.

• Iets anders nl.:

• Total voters
    731
Bart_Banaan zei:
Nee, er loopt nog geen topic op RC-Junkies, omdat het een idee van de MACH is, wat verdere uitwerking behoeft. De initiatiefnemers hebben gekozen om hier te discutieren, dus lijkt het me logisch om hier verder te gaan.

Ik heb wel de crew van RC-J op de hoogte gebracht van dit interessante draadje...

Jaap, het zou fantastisch zijn als jij op RC-Junkies ook iets hierover kan plaatsen, maar alles op zijn tijd we hebben nog tijd genoeg.....
Ook wil ik je vragen nog eens langs te komen bij de MACH, want eerdere berichten van jou in dit topic dat moet even rechtgezet worden natuurlijk... :mrgreen:
Wij moeten eens afspreken, want ook ik kom ergens in het jaar weer gezellig naar het noorden.....
(nu ga ik slapen...)

Bart_Banaan zei:
Nee, er loopt nog geen topic op RC-Junkies, omdat het een idee van de MACH is, wat verdere uitwerking behoeft. De initiatiefnemers hebben gekozen om hier te discutieren, dus lijkt het me logisch om hier verder te gaan.

Prrrfff.... idee van de MACH... omdat iemand van buiten een balletje opgooide ;)
http://www.mach-heemstede.nl/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=5&TopicID=152&PagePosition=1

Maar heel toevallig vanavond een bestuursvergadering gehad bij de Baanbrekers en er zijn vanuit een ander persoon 2 dingen naar voren gekomen:
- tijdens de electro zomeravond een 1:10 brandstof streetspec klasse
- De opzet van de Radio Control racecursus als club zelf uitvoeren

Roelof zei:
- De opzet van de Radio Control racecursus als club zelf uitvoeren

Daar heb we het dus ook over gehad.
De beginnende rijder een vorm van een cursus aan te bieden......
Nu is de tendens, dat van de 10 nieuwe mensen er misschien 3 blijven hangen, die andere 7 zie je nooit meer terug......

Hoe dit komt, in de meeste gevallen omdat de mensen niet goed worden opgevangen.

Even off-topic: @ roelof. Ik ben geen buitenstaander bij de MACH. Reed in het verleden samen met Cees Beets en Ron de Jong met een BTM. Ben sinds 3 jaar weer lid na de studie.

Wil binnen de MACH kijken of er iets georganiseerd kan worden voor de startende rijder. Zo te zien is er redelijk animo om een startklasse op te zetten.

Er wordt opgemerkt dat ook op 'gewone' dagen er tijd moet zijn voor beginners. Dat is al geregeld. We werken al langer met rijtijden. Gewoon bij Hans melden dat je beginner bent en er wordt tijd gemaakt om de beginners in een losse groep te laten rijden. Dus zonder de hele snelle jongens.

Wiebe_NL zei:
Even off-topic: @ roelof. Ik ben geen buitenstaander bij de MACH. Reed in het verleden samen met Cees Beets en Ron de Jong met een BTM.

Cees Breed, en het was BMT... :wink:
Cees Beets, reed volgens mij niet met BMT......

Maar als jij er toen ook al was, dan moeten we elkaar kennen....
Mijn Zwager Ruud heeft toen ook BMT gereden, en ikzelf reed heel lang met een Quattro, die ik binnenkort weer eens wil gaan rijden gewoon voor de fun op de MACH.......

M7H zei:
Wiebe_NL zei:
Even off-topic: @ roelof. Ik ben geen buitenstaander bij de MACH. Reed in het verleden samen met Cees Beets en Ron de Jong met een BTM.

Cees Breed, en het was BMT... :wink:
Cees Beets, reed volgens mij niet met BMT......

Maar als jij er toen ook al was, dan moeten we elkaar kennen....
Mijn Zwager Ruud heeft toen ook BMT gereden, en ikzelf reed heel lang met een Quattro.......

Inderdaad Cees Breed, ff zijn naam kwijt.
Ik rij nu samen met Jan Schelling. Misschien bekend?

Maar nu gaan we te veel off-topic. (pb me anders...)

Volgens mij bedoelde Roelof niet jou maar Sinclair...

Sinclair zei:
Waarom die klasse niet wilt vlotten blijft een raadsel. Opvallender vind ik dat ieder jaar de klasse een doorgang krijgt terwijl bv. een paar jaar terug het seizoen werd afgesloten met maar 3 man op de laatste race.

Ik kan mij ooit herinneren dat zonder pardoes de quarterscale afgeschaft werd, dat kon dus wel.....

Probleem is ook dat de klasse door de jaren heen verziekt is door verschillende partijen.
- motorfabrikanten met hun dure getunde motoren
- De EFRA die veel van de motor gespecificeert heeft maar gaten voor dure getunde motoren heeft open gelaten.
- de gedwongen overstap van 235 naar 200mm
- fabrikanten van straatauto's die op 200mm autos 2.5 tot 3cc motoren plaatsen en daardoor deze mensen uitsluiten voor dergelijke wedstrijden.
- en natuurlijk clubs die niet open staan voor deze groep rijders wetend dat 2.5 tot 3cc Force motoren nog steeds geen kans maken tegen de snelle JP's, Mega's R&B's etc.

Als je kijkt wat er buiten de clubs allemaal aan 1:10 op straat rijdt moet het geen probleem zijn om de NOMAC overvol te vullen met maar 1% van deze rijders. Ik vrees dat het duidelijk een image probleem is. Sowieso tonen de rijders in de NOMAC ook geen grote interesse door met allerlij vergaderingen en huldigingsfeesten massaal niet te komen opdagen.

En na deze post kwam ik dus zeg maar met het idee voor die klasse.

En om Roelof zijn :wink: te verklaren. Dat zit zo: Roelof=Sinclair op het mach forum en dus een buitenstaander...

Greetz.

Bartje

Yep ;)

Maakt niet uit, het doel blijft hetzelfde, opvallend is wel dat ineens een aantal clubs soortgelijke gedachten hebben, eigenlijk te eng voor woorden.

Maar ja, overlast die sommige straatrijders kunnen veroorzaken kan schadelijk zijn voor de clubs en ligt ook daar een schone taak. Ook kan veel lokale jeugd als lid subsidies opleveren...

Roelof zei:
Yep ;)

Maar ja, overlast die sommige straatrijders kunnen veroorzaken kan schadelijk zijn voor de clubs en ligt ook daar een schone taak. Ook kan veel lokale jeugd als lid subsidies opleveren...

Dat heeft 1 gemeente het beste begrepen: Lelystad
Daar rjiden veel mensen binnen de gemeente op straat. De gemeente wil deze 'overlast' wegnemen door een terrein aan te wijzen bij het vliegveld Lelystad.

Naast de 1:1 oval en de 1:1 crossbaan komt dit jaar een nieuwe vereniging. On-road en Off-road. van 1:24 tot 1:6.

Zodra het weer beter wordt, wordt het asfalt gelegd. 80 x 60 meter. + een offroad baan.

Er zijn nu al 55 mensen 'tientjes lid'. Info bij VG modelbouw. Die doen nu nog de administratie van alle leden.

Wanneer ook daar een trektouwtje/rotostartklasse komt, dan de Nomac er bijna niet meer omheen...

Roelof zei:
Yep ;)

Maakt niet uit, het doel blijft hetzelfde, opvallend is wel dat ineens een aantal clubs soortgelijke gedachten hebben, eigenlijk te eng voor woorden....

Blijkbaar heeft mijn geleuter van het afgelopen jaar bij de verschillende clubs, leden en bestuurleden toch de mensen aan het denken gezet... Het zal 'natuurlijk' niet zo zijn, maar één jaartje nadat ik me serieus heb bezig heb gehouden met racen en het bezoeken van verschillende clubs en aldaar over de ideëen van 'mij' en RC-Junkies gesproken heb met iedereen die dat wel wilde aanhoren, is er blijkbaar toch weer wat aan het gebeuren in het ingedutte RC-auto wereldje....

RC-Junkies RULES!!

Bij onze club kwam een dergelijke zomeravond competitie uit een winkelier vandaan, zal natuurlijk een commercieel tintje hebben.

Sommige gemeentes staan best open voor de motorsport, Rotterdam is daar ook 1 van die een eigen rallycircuit wilt hebben met daarbij ook een dragstrip. Met een beetje babbelen is een modelcircuit natuurlijk ook mogelijk.

Als meerdere gemeentes belangeloos zoiets kunnen neerleggen kan de NOMAC zeker niet om deze groep rijders heen.

ik wil als parkeerplaats rijder toch even reageren, ik vind dat jullie als circuit rijders meer gebrand zijn op prestaties dan wij parkeerplaats rijders. show is voor ons belangrijker dan tunen. een meeting is voor ons meer een sociaal gebeuren ( waarbij ik niet zeg dat dat ergens anders niet is ), maar het "wedstrijd" element is minder aanwezig. voor een aantal zal een dergelijke klasse zeker een overstap kunnen zijn maar voor de meeste toch meer een dagje buiten spelen. dus zal het onderverdelen in klasse zoals jaap voorsteld naar mijn idee niet voor problemen zorgen. ook zal de 5 euries niet het probleem zijn als daarbij gewoon lekker een dagje gereden kan worden. maar 4 uur sturen en dan 2 wedsrijdjes rijden van 5 of 10 min!!! dan liever een meeting voor een nette prijs. en ook daaruit zullen er genoeg potentiele rijders komen.

Gasdrome,

Is je volste recht om dat te zeggen en altijd zal er een groep rijders zijn die dat ook zal blijven doen.
Alleen zijn er vele straatrijders die aangeven wel te willen maar om div redenen (met name de drempel) niet die stap wagen.

En dat tunen van een auto om de auto beter/sneller te maken kan alleen echt bewezen worden door een rondetijd te meten, daar had ik al ooit een topic over gestart en is door niemand een concreet antwoord gegeven waarom ze daaraan wel veel geld kunnen uitgeven en niet die kosten willen maken om het op een circuit te bewijzen.

Een dergelijke opzet wat nu besproken wordt kan ze die drempelvrees wegnemen en ze laten proeven aan het circuit racen.

ben ik wel met je eens, alleen denk ik dat de grootste groep zich meer thuis zal voelen in een "lekker belangrijk" dagje rijden op een circuit dan een daadwerkelijk zwaar wedstrijd element. en dat het uitdragen van een zwaar regelement niet zo belangrijk is. ik denk ook dat de wedstrijd voor ons anders wordt uitgevochten dan bij jullie, voor jullie is het de ronde tijd en bij ons de show. ik zie het maar als een straat racer en een circuit wagen. let wel ik spreek ongetwijfeld niet namens iedereen.
de meeste wedstrijden worden uitgevochten in een of twee ronden of een sprint.

Daarom ook mijn reactie ergens aan het begin om niet met lange finales bezig te gaan maar gewoon in 5 minuten heats en finales te werken omdat (volgens Bart-B) die 5 minuten al genoeg concentratie vergt en het op 1 tankje te doen is en zo geen pitsstops nodig zijn.

als ik vervoer kan regelen kom ik ook wel een paar wedstrijden rjiden.

mvg jarno

gasdrome zei:
ik wil als parkeerplaats rijder toch even reageren, ik vind dat jullie als circuit rijders meer gebrand zijn op prestaties dan wij parkeerplaats rijders. show is voor ons belangrijker dan tunen. een meeting is voor ons meer een sociaal gebeuren ( waarbij ik niet zeg dat dat ergens anders niet is ), maar het "wedstrijd" element is minder aanwezig. voor een aantal zal een dergelijke klasse zeker een overstap kunnen zijn maar voor de meeste toch meer een dagje buiten spelen. dus zal het onderverdelen in klasse zoals jaap voorsteld naar mijn idee niet voor problemen zorgen. ook zal de 5 euries niet het probleem zijn als daarbij gewoon lekker een dagje gereden kan worden. maar 4 uur sturen en dan 2 wedsrijdjes rijden van 5 of 10 min!!! dan liever een meeting voor een nette prijs. en ook daaruit zullen er genoeg potentiele rijders komen.

Het is goed om meningen te horen.
Er is in de poll gestemd op: "iets anders, nl.:" maar dan zonder opgaven van reden en dat is dan weer jammer.

Goed, MIJN ervaring (en die is gebaseerd op iets van 20 jaar ervaring in deze hobby, waarbij ook ik op de parkeerplaats heb gestaan) is dat de meeste parkeerplaats rijders wanneer ze eenmaal op een circuit hebben gereden niets anders meer willen......
ik vind dat jullie als circuit rijders meer gebrand zijn op prestaties dan wij parkeerplaats rijders.
Dat er op een parkeerplaats weinig tot geen competitie element aanwezig is, is logisch want dat kan helemaal niet.
Op een parkeerplaats gaat het er vaak ongeorganiseerd aan toe, iedereen rijdt gewoon dwars door elkaar zijn rondjes.......
Het neerleggen van autobanden en balken, zoals wij dat vroeger deden, is de eerste stap richting het circuit......
maar 4 uur sturen en dan 2 wedsrijdjes rijden van 5 of 10 min!!! dan liever een meeting voor een nette prijs
Dat begrijp ik, het is te hopen dat andere circuits dit initiatief ook gaan nemen (de AMCA luistert mee zoals bekend :wink: )
Voorlopig willen we bij de MACH proberen rijders (uit de omgeving) naar het circuit te krijgen om ze te laten proeven wat het nu is op een echt circuit te rijden.......

ik vind het ook jammer dat nederland zo weinig circuits heeft waardoor je jongeren in de buurt vam denhaag en rotterdam als ze brandstof willen rijden 40 km verder in gouda moeten zijn. terwijl er hier een mooie schaats(rollerskate)baan met asfalt licht waar eigenlijk nooit iets meegedaan word als ze die nou ombouwen naar een circuit.

mvg jarno

Maar waar ligt die skatebaan?, vast in de buurt van een woonwijk....
Dan is dat niet een goede plek voor een circuit.....

Rij je echter electro, dan heeft Den Haag een pracht circuit genaamd HFCC......

Je kunt natuurlijk niet op elke hoek een circuit verwachten, en eerlijk gezegd hebben we er in Nederland iets van 7 (Rucphen, Heemstede, Groningen, Apeldoorn, Gouda, Velp, Utrecht) die geschikt zijn voor brandstof, en dat is een hoop meer dan dat er bijvoorbeeld in Belgie zijn......

Vervoer voor iemand die nog geen auto heeft is en zal altijd een probleem zijn, carpoolen is een optie, maar ook dit zal niet altijd makkelijk zijn......
Ik woonde vroeger in Warmond, en ging geregeld met de modelauto in een sporttas op de brommer naar Heemstede, een rit van 45 minuten....

nee het ligt in een recreatie gebied en niet tegen een woonwijk aan ofzo plaats nootdorp daar bij die molen. maarja opzich zou ik er best werk van willen maken maar ik heb het geld en de ervaring niet voor dit soort dingen.

mvg jarno

Back