Mogelijk 1:10 on-road roto/trekstart wedstrijdklasse.

Als er bij de MACH (Heemstede) binnen de reguliere clubraces (ca. 4-5 per jaar) een aparte klasse wo

  • Nou, 2 races per jaar misschien vindt ik wel genoeg

    Votes: 0 0,0%
  • Leuk maar die 5,- Euro inschrijfkosten zie ik tegenop

    Votes: 0 0,0%
  • Gek, ik moet er niet aan denken, niets aan op een circuit.

    Votes: 0 0,0%
  • Iets anders nl.:

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    731
Op het forum van de MACH kwam het idee naar voren om bij de Algemene Leden Vergadering (ALV) een beginners wedstrijdklasse voor te stellen.

Dit houdt in dat er alleen roto- en trekstart motoren zijn toegestaan, verder zal het regelement veel toestaan.
Dit betekent dus dat vrijwel alle soorten 1:10 on-road modellen aan deze klasse zouden kunnen deelnemen.
Verder is het de bedoeling dat je voor deze klasse geen lid hoeft te zijn van de MACH.
En het inschrijfgeld zal niet hoog zijn, maximaal ongeveer 5 euro.

Het lijkt mij een perfecte klasse om circuit ervaring op te doen en bovendien zijn er altijd veel ervaren rijders aanwezig waar je dus een hoop van kan leren.

De vraag is of er animo is voor deze klasse, dus wie zou er mee willen doen als er een dergelijke klasse zou komen?

En zijn er vragen, opmerkingen of suggesties met betrekking tot deze klasse?


Bart van de Water.
 
Ik juich dit zeker toe, met de KWC doen we al iets dergelijks. Helaas is de Mach mij net iets te ver.

Verder denk ik wel dat er meer ristricties moeten komen. Diverse topmerken maken bijvoorbeeld hele snelle motoren met trekstarters....
 
ik zou wel een keer mee willen doen met dit soort wedstrijden, maar door sport en andere verplichtingen kan ik dit jaar niet veel tijd vrijmaken om hele dagen bezig te zijn... jammer genoeg

dus een paar vragen (ben helemaal nieuw bij dit soort dingen):

Op welke dagen worden dit soort wedstrijden verreden?
Hoelang duren wedstrijden?
van en tot wanneer duurt het seizoen?

als ik nog meer vragen kan bedenken hoor je het wel.
 
Marten zei:
Ik juich dit zeker toe, met de KWC doen we al iets dergelijks. Helaas is de Mach mij net iets te ver.

Verder denk ik wel dat er meer ristricties moeten komen. Diverse topmerken maken bijvoorbeeld hele snelle motoren met trekstarters....

Dat motoren gedeelte is inderdaad een punt van discussie, ik wil daarvan ook weten wat de eventuele deelnemers daarin voor beperking willen voorstellen. Alleen bijvoorbeeld motoren toestaan die standaard bij een chassis geleverd worden. Of gewoon alles wat een trekstarter of rotostart heeft. Of een andere maatregel.
Verder zal de maximum breedte van het chassis 200mm zijn en maximaal 16%nitro.
Ook de body's zijn nog een punt van discussie. wat mijn betreft gewoon alle body's behalve de Group C body's en Lola's.
 
j0rdi zei:
ik zou wel een keer mee willen doen met dit soort wedstrijden, maar door sport en andere verplichtingen kan ik dit jaar niet veel tijd vrijmaken om hele dagen bezig te zijn... jammer genoeg

dus een paar vragen (ben helemaal nieuw bij dit soort dingen):

Op welke dagen worden dit soort wedstrijden verreden?
Hoelang duren wedstrijden?
van en tot wanneer duurt het seizoen?

als ik nog meer vragen kan bedenken hoor je het wel.

Het wedstrijdformat van de clubwedstrijden is nog niet helemaal duidelijk voor komend jaar.
De wedstrijden zijn sowieso in het weekend. op zaterdag training en misschien al een of 2 kwalificatie heats. En op zondag de laatste kwalifcatie heats en de finales. Voor een wedstrijd moet je aanwezig zijn van 9 uur 'sochtends tot 5 uur 's middags. Op zaterdag zal je er niet de hele dag hoeven zijn, alleen met eventuele kwalificaties aan het eind van de middag.

En het seizoen is van begin april tot oktober ongeveer.

Greetz.

Bart.
 
Dit is zeker een goed initatief, maar voor mij is MACH eigenlijk niet het circuit waar ik wil gaan rijden.
Maar toejuichen doe ik dit zeker omdat ik denk dat er veel beginende rijders zijn die zo ervaring op kunnen doen zonder dat ze gelijk helemaal weg gereden worden.
En dan qau motoren gewoon een aantal motoren aangeven die gebruikt mogen worden, of alleen standaard 2.5cc en 2.1cc motoren die op het chassis worden bijgeleverd.
dit is zeker een goed initiaftief!
 
Marten zei:
Ik juich dit zeker toe, met de KWC doen we al iets dergelijks. Helaas is de Mach mij net iets te ver.

Verder denk ik wel dat er meer ristricties moeten komen. Diverse topmerken maken bijvoorbeeld hele snelle motoren met trekstarters....

Ik denk dat je ondanks dat de restricties niet TE strak moet maken.....
Mochten er mensen zijn met dit soort motoren, dan kun je later altijd nog een opsplitsing maken in verschillende klasses, bij genoeg animo.
Ook zijn er 2.1cc(.12) , 2.5cc(.15) en 3 cc(.18 ) motoren in de omgang, dus je kunt dan wel aan de gang blijven.....
De KWC, is al een klasse met behoorlijke restricties, laten we deze klasse dan vrij open houden........

Het gaat er mijns inziens ook alleen maar om, dat je de straatrijder de kans geeft om naast zijn straatrijden zich te kunnen meten met anderen op een echt circuit, en dan maakt het ze volgens mij niets uit wat voor een motor er in de modellen zit.......
Marten, je weet als geen ander, dat het allerbelangrijkste is, die auto op het zwarte houden en niet het groen proberen te raken........ :wink:
 
RClipse zei:
Dit is zeker een goed initatief, maar voor mij is MACH eigenlijk niet het circuit waar ik wil gaan rijden.

Ook niet als je met mij mee kan in de 1/1 auto?... :wink:

Kijk, je kunt de straatrijder niet meteen maar verplichten om lid te worden van de club, dan neemt het animo meteen sterk af, het moet dus een "open" klasse zijn, waarbij iedereen welkom is, ook jij....

Nog 1 keer, het is toch prachtig om op deze baan te rijden?
http://www.m7h.nl/MACH_16-05-2005.avi
 
M7H zei:
RClipse zei:
Dit is zeker een goed initatief, maar voor mij is MACH eigenlijk niet het circuit waar ik wil gaan rijden.

Ook niet als je met mij mee kan in de 1/1 auto?... :wink:

Kijk, je kunt de straatrijder niet meteen maar verplichten om lid te worden van de club, dan neemt het animo meteen sterk af, het moet dus een "open" klasse zijn, waarbij iedereen welkom is, ook jij....

Nog 1 keer, het is toch prachtig om op deze baan te rijden?
http://www.m7h.nl/MACH_16-05-2005.avi

ahahah dat maakt het anders :wink: nee ik kan ook zelf rijden, maar ik zeg niet dat ik niet hier wil rijden maar om nou telkens er heen te gaan kost me wel wat brandstof... maar ik sluit natuurlijk niks uit...

En ik wil inderdaad nu alleen nog lid worden bij MBC omdat het dichtbij is, maar als het een open klasse is dan is het zeker leuk om mee te doen met mijn rs4-2.

En dat filmpje, die heb ik al honderden keren bekeken de afgelopen tijd...:) en is inderdaad een mooi circuit en gaat erg hard die 1:8... :D en de grip is gewoon eng zoveel als je dat hebt met die auto's...
 
Ik denk dat juist voor deze klasse waarbij onervaren circuitrijders aan kunnen deelnemen de motoren t/m 3cc vrij moeten zijn.

Voor dit soor jongens zal een snelle motor meer in het nadeel zijn om een auto binnen de 4 meter brede asfalt te houden. De enige 4 regels die je eraan moet verbinden:
- roto/trekstart t/m 3cc
- tourwagen body (standaard bij 99 van de 100 auto's geleverd)
- schaal 1:10 onroad
- degelijke en ongemodificeerde uitlaat

Alleen nitrowegen wordt een probleem gezien veel van dit soort gasten met meer olie rijden en dus 16% niet te wegen is, aan de andere kant zullen er niet zoveel zijn die de boel proberen te flessen met meer Nitro want voor hun moet het ook betaalbaar blijven.

Hoe een dag eruit zet:
De wedstrijden zijn meestal alleen op de zondag en vrij toegankelijk voor publiek. De kantine is op wedstrijddagen geopend voor allerlij consumpties maar kan bij regen en wind ook onderdak bieden.

De wedstrijden beginnen op de zondag om 10:00. Voor NK´s dient men uiterlijk op de woensdag voor de race middels een briefkaart, mail of online inschrijving in te schrijven. Voor clubwedstrijden kan men uiterlijk op de vrijdag voor de clubrace nog inschrijven.

De dag wordt begonnen met 3 series kwalificaties, omdat er door de telcomputer maximaal 10 man tegelijk op de baan kan zal de wedstrijdleiding een aantal heats indelen zodat iedereen aan de beurt komt. In de auto plaats je een transponder die ervoor zorgt dat je tijden geregistreerd worden die je na je rit weer dient in te leveren. De kwalificatie duurt 5 minuten, de kwalificatietijd is je hoeveelheid rondes in 5 minuten plus de tijd die je nodig hebt om de laatste ronde af te maken. Als je gereden hebt ga je langs de baan staan om bij de volgende heat van de baan afgeschoten auto´s terug de baan op te helpen.
Na de 3 sessies wordt de beste resultaat gepakt en in een rankingslijst gezet om de finales in te delen. De finales duren van 10 minuten tot een half uur afhankelijk in welke finale je zit en hoe de planning verloopt. Afhankelijk van de hoeveelheid deelnemers en problemen kan de einde van de dag om 16:30 zijn maar soms ook wel pas om 19:00

Aan het einde van de dag is er een huldiging voor de div. winnaars en zullen er bekers uitgedeeld worden.

Een verhaaltje van de Baanbrekers site
 
Niet zo zeer een ristrictie op de techniek, maar hoe hou je een stel goede rijders erbuiten die bijvoorbeeld op hun RRR een R&B met trekstarter zetten en de lol voor de beginners weghalen... De KWC heeft een beperking op de banden, deze laten gewoon niet veel toe. Helaas maakt dit de klasse duurder, maar het verschil tussen een beginner en gevorderde rijder blijft beperkt. (De Standaard ging vaak sneller dan de Expert...)

Ik denk dat je als basisregel moet stellen: "alleen de motor zoals bij de bouwdoos zat" en misschien werken met "clubbanden" (werkt bij de electro wel zeer goed)

Ik wil namelijk een soort gelijk voorstel bij de AMCA doen :lol:
 
Ik snap wel dat het lastig is om een soort van limiet te stellen aan de motoren, maar als je bijvoorbeeld mijn Rs4-2 neemt die is 4jaar oud en daar zat een 15FE motor op, die is gewoon op na een gegeven moment.
En zo nog wel meer auto's die niet meer de originele motoren hebben. en het is toch zo als je een echte wedtrijdmotor hebt dat het meestal geen trekstarter meer is. de echt snelle 2.11 motoren hebben geen trekstarter.
 
"motor zoals bouwdoos" is net haalbaar gezien veel mensen hun 1e motor slopen of door tuning hebben vervangen voor iets anders. Misschien moet je motoren van de topmerken uitbannen.

Ik denk dat een lijst van KWC deelnemers, div. clubracers en NK-rijders zo in kaart zijn te brengen en als controle item toegepast kan worden.
 
Marten zei:
Niet zo zeer een ristrictie op de techniek, maar hoe hou je een stel goede rijders erbuiten die bijvoorbeeld op hun RRR een R&B met trekstarter zetten en de lol voor de beginners weghalen...

Als er mensen zijn die dit in hun hoofd halen dan zullen ze er geen vrienden mee maken en dan houd het snel op denk ik. Dus ik denk dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn.
Als iemand komt opdagen met een 'te snelle' auto dan mag hij gewoon alleen meedoen in de gewone 1:10 klasse en bij de snelle jongens laten zien wat hij waard is.

greetz.

Bartje.
 
Marten zei:
Ik wil namelijk een soort gelijk voorstel bij de AMCA doen :lol:

Ja ja, en dan ons hier het denkwerk laten uitzoeken... :wink:

Ik denk niet dat je restricties op de motoren moet doen, zoals gezegd zijn er zat mensen die het originele motortje niet snel genoeg meer vonden en er een sneller blokje in hebben gezet.....
Nu is dus juist voor DIE mensen de volgende stap naar het circuit een uitdaging.......

En om te voorkomen dat ik ook een 1/10 trekstarter koop, tja dat ga je niet tegen denk ik.......
Maar ik ga ervan uit, dat de snellere rijder niet een langzamere auto gaat aanschaffen om hier dan wel eens iets te kunnen winnen.......
 
M7H zei:
Maar ik ga ervan uit, dat de snellere rijder niet een langzamere auto gaat aanschaffen om hier dan wel eens iets te kunnen winnen.......

Dat soort dingen hou je niet tegen, maar het zou wel een beetje zielig zijn als je naar beginners klasse gaat om wat te kunnen winnen.

Maar zoals Roelof al zei gewoon de "topmerken" gewoon niet toestaan...
ik ben wel benieuwd naar meningen van andere beginnende rijders, er spreken nu alleen maar "ervaren" rijders :wink:
 
kyoshodriver-->Bartje zei:
Als iemand komt opdagen met een 'te snelle' auto dan mag hij gewoon alleen meedoen in de gewone 1:10 klasse en bij de snelle jongens laten zien wat hij waard is.

Waar is de grens? Ik weet het, ik ben best wel een doemdenker, maar je kunt er beter op voorbereid zijn. :lol:

Als ik alleen al kijk wat voor problemen de promotie/degradatiesystemen geven... Er is altijd een groep rijders die best kunnen rijden, de materialen hebben en zich voordoen als beginner om de prijzen weg te kunnen halen.

Maar als je een systeem niet uitprobeert, weet je nooit of het zal slagen!

Andere kant moet je ook niet te strikt zijn, want anders zou de starter van dit onderwerp op het Mach forum zelf niet eens mee mogen rijden :lol: :lol: :lol:
 
M7H zei:
Ja ja, en dan ons hier het denkwerk laten uitzoeken... :wink:

YEP!!! :lol:

Ik hoop dat meer verenigingen dit initiatief oppakken. Was van ons ook de bedoeling toen we met de KWC van start gingen. Het is gewoon heel moeilijk beginners naar het circuit te krijgen en je moet ze ook in bescherming nemen.

Denk ook aan speciale trainingstijden voor die groep.
 
Misschien is het een idee om een aantal mensen van de club een soort 'jury' laten zijn... En niet meteen in motorklasses maar meer in ervaringklasses te rijden...
Ik kan me perfect inbeelden dat iemand met een 2.1cc motor iemand met een 3cc motor er zo afrijdt...

Maar dat wordt dan weer wat te complex en subjectief...
Het zal niet gemakkelijk zijn om een deftige regeling te vinden om het voor iedereen zo aangenaam mogelijk te maken.

JaZz.
 
Back
Top