De Wind vliegt!!!
Hoi Hans en Gregor,
Het is alweer even geleden maar na die valse start met de Turnigy motor en het vliegseizoen al min of meer begonnen was en ik ook nog niet alle “bits and pieces” had hier toch het eindresultaat.
Dit was mijn begin punt met de kist van Hans, een groot gat in het orginele motor schot.
Gelukkig was dit niet erg omdat Gregor ook al wat van het motorschot moest afhalen voor de propeller meenemer.
En na wat kijken en meten kwam alles heel mooi uit toen ik een verloop motorschot van 5mm dikte had gemaakt, eerst een dummy van hout om te passen en daarna van 5mm aluminium.
Hier het eindresultaat.
Alles past heel mooi en het lijkt allemaal wel orgineel ;-) .
Toch wilde ik de motor ophangen aan twee kanten zoals orgineel met de Hacker motor.
Met dank aan een vriendelijk clublid heb ik een nieuwe as gekregen die aan de achterkant 1cm langer is geworden.
Hier een rijtje fotos vd motor optimalisatie en alle onderdelen.
Eerst de lagers vervangen (alles voor de motor heb ik helaas 2x moeten doen i.v.m. verkeerde motor) .
Vast zetten vd wikkelingen (ook 2x mogen doen :-( ).
Vast lijmen vd magneten met dunne CA lijm.
Vast zetten vd madenschroefjes met loctite voor de as fixatie.
Hier de oude en nieuwe as voor de motor.
Motor na inbouw vd langere as en waaraan het vast moet komen te zitten.
Ook nog even de as licht opgeruwd met diamante vijltje voor de propmeenemer.
Hier nog even wat kiekjes hoe de motor in de romp zit en past.
En hier het eindresultaat 2 weken geleden net voor de maidenflight.
Zoals jullie hierboven kunnen zien zit de orginele motor ophanging ook op de orginele plek, verder heb ik nog een baffle van een doorzichtig plaatje gemaakt voor wat extra luchtgeleiding naar de regelaar.
Ook ben ik weer terug gegaan naar 4mm connectors met een anti-spark weerstandje nadat ik het had gezien bij Hans hoe het zich hield (seeing is beliefing). De 4mm connectoren gaan veel makkelijker dan de 5,5mm massieve connectoren die ik normaal gebruik.
Zo heb ik toch ook nog andere dingetjes van Hans afgekeken en toegepast, beter goed gejat dan slecht bedacht ;-) .
Tijdens het klaar maken vd kist heb ik veel “1 stap vooruit 2 stappen achteruit gehad” maargoed het resultaat is er ook naar. Ik heb weinig ( zeg geen) dingen moeten veranderen na het invliegen behalve wat lood in de staart.
Ik heb al aardig wat vluchten achter de rug en heb in het begin ook veel instellingen zitten veranderen maar het komt al aardig in de buurt.
Totaal gewicht vd kist heb ik niet gewogen maar de turnigy heeft er geen problemen mee, eerst had ik met een turnigy 18x8 propeller (volgas 58Amp op 8S) gevlogen en vlieg nu met een turnigy 18x10 (volgas 65Amp op 8S).
Ik zal nog wel wat dingentjes proberen/ veranderen, iets wat bij mij toch al snel 5 weekeindes duurt (veel kleine stapjes).
Maar de Wind vliegt nu al behoorlijk goed en ben er erg blij mee.
@Hans, dit was “money well spend” thanks!!!
Grtz,
Heino
P.S. Gregor nog bedankt voor de fotos.