Moonraker

Mooie update!
Ik denk een hele goede oplossing zo!

En geweldig die foto in het ligbad, geeft perfect aan hoe enorm dit model is!

Hoi hoi, de romp van Moonraker nr2 is bijna klaar. er kwam nog redelijk wat plamuur en schuurwerk aan te pas om hem redelijk vlak te krijgen na het inlijmen van de dekplaten. de deurtjes om het dek binnen te komen vanaf de trappen kunnen nu ook open. verder heb ik nog 1 raampje links en 2 rechs in de romp dicht gemaakt zoals bij het grote voorbeeld. fotos volgen in de loop van de week.
Gisteren nog eens met de 'oude'' moonraker naar de plaatselijke vijver geweest..

afbeeldinge n

Hoi goedemiddag, het is al weer even geleden dat ik hier een update heb gepost.
Ik heb wat spier problemen in de rechter arm gehad waardoor de bouw van Moonraker nr2 niet echt vooring ging..
Het gaat beter ondertussen .
Met het mooie weer van de laatste maand heeft de óude' Moonraker redelijk veel gevaren ;
hierbij enkele filmpjes en fotos ;

Moonraker nr2 ;

het 'gelijksvloerse' dek , links en rechts daar zijn 3 ramen in plaats van 2 gekomen, deuren kunnen open[het systeem werkt zoals bij een toeristenbus] en worden voorzien van trage servos. de 2grote ramen achteraan op het achterdek op te kunnen zijn vervangen door 2 vaste ramen en 2 die naar buiten toe schuiven.
Het bovendek is verlengd, ook hier ben ik op dit moment nog de gerwijzigde ramen en deuren van aan he afwerken.
Volgende stappen zijn de inrichting van het bovendek, verlichting inbouwen, spoiler,...

hoi hoi, een 2tal weken terug de oude Moonraker nog eens te water gelaten
er stond redelijk wat wind.. ben niet volgas gegaan, maar ging best goed
Ik zie iets heel bizars, wat ik eigenlijk nog nooit eerder gezien heb, in zowel model als echte vaart:
Jouw Moonraker rolt naar buiten in de bocht, terwijl hij in plané is...
Normaliter hangen monohulll schepen tijdens koersverandering naar buiten als ze op de waterverplaatsing varen (niet in plané zijn), maar hellen ze naar binnen zodra ze in plané een bocht draaien.
Dat lijkt mij een tikje riskant, kan me zo voorstellen dat een golf die op een ongelukkig moment de romp raakt tot doorrollen kan leiden. Wat hiervan de oorzaak is, ik zou het niet weten, ik wist eigenlijk niet eens dat dat hydrodynamisch gezien mogelijk was met een V-romp...

Ik denk dat het model een beetje topheavy is.
Dat is een intuitieve gedachte maar )volgens mij) niet een juiste redenering, want een planerende monohull is in principe altijd topheavy, en ontleent zijn stabiliteit aan de stroming rond de V-bodem. Er is geen sprake meer van waterverplaatsing en dus geldt ook dat hele spel van metacenterhoogte en verschuiving van het buoyancy-punt niet meer.
De opwaartse kracht en daarmee ook de stabiliteit komen van "stroming langs een oppervlak".

Mogelijk is er gewoon een kritisch gebied in de overgang van waterverplaatsing naar plané?

Ach, eigenlijk is het niet zo belangrijk, het was gewoon opvallend en het intrigeert me een beetje... "Hoe kan dat?".

Je redenering klopt 100%.
Voor echte schepen
Maar ook voor dit model?
Of voor modellen in het algemeen?

De verhouding motorvermogen/ gewicht klopt al van geen kanten.
De plaats van de motor en de apparatuur zeer waarschijnlijk ook niet.
Voor hetzelfde geld, ik gok hier maar wat, heb je door een gewichtsverdeling die te hoog ligt gewoon middelpunt vliedende kracht voor de bovenste helft van het schip.

Het is gewoon niet te zeggen bij een model waar het door komt.

Voor echte schepen
Maar ook voor dit model?
Ja... er werkt aan modellen NIKS anders qua theorie, dan aan echte schepen. De verschillen die je ziet hebben te maken met de parameters: de viscositeit van water blijft bijvoorbeeld het zelfde, en het feit dat afmetingen lineair gaan maar oppervlakken kwadratisch en inhouden tot de derde macht bijvoorbeeld.
Dus is een rompsnelheid niet gewoon "echte snelheid maal schaalfactor" en dat soort dingen, maar voor de rest is het allemaal hetzelfde.

Dank je voor de uitleg. De middenjet is eigenlijk wat "overpowerd" . Het naarbuiten rollen doet hij enkel als ik hem ook gebruik in een draai. Bij het gebruik van de 2 buiten jets in een bocht, gedraagd het yacht zich zoals het moet ;)
Normaal ga ik morgen weer varen, ik zal proberen om wat fotos te zorgen die een minder rollend vaarbeeld weergeven

Maar Brutus, als jouw verhaal waar is, waarom moet ik dan 60 gram lood onder mijn model van het vuurschip South Goodwin hangen omdat het anders omdondert terwijl de echte wel rechtop bleef?

Modellen zijn gewoon niet hetzelfde als het echte schip.
Dat kan je toch niet beweren?
De kW/ton (miliW/gram) klopt, meestal , niet.
Gewicht in het schip tov van alles bovendeks klopt niet.
Goed beschouwd klopt de dichtheid van het omringende water niet eens.

Laatst bewerkt:
Maar Brutus, als jouw verhaal waar is, waarom moet ik dan 60 gram lood onder mijn model van het vuurschip South Goodwin hangen omdat het anders omdondert terwijl de echte wel rechtop bleef?
Dat heeft te maken met (bijvoorbeeld) dat het materiaal van "alles boven de waterlijn" om het maar even cru te zeggen, in verhouding gewoon ridicuul zwaar is.
Alweer: dat is een gevolg van dat de dingen niet 1:1 naar beneden schalen, maar dat betekent NIET dat de theorie niet meer klopt.

Om je een voorbeeld te geven (ik vaar zelf als machinist op zee, ik heb voor die dingen moeten leren omdat ik ook ooit mijn stuurmanspapieren heb gehad):
Het schip waar ik op vaar heeft een ontwerp-waterverplaatsing van ruwweg 6500~7000 ton, en het lege schip weegt zo om en nabij 1500 ton.
Dat is 1500 ton ijzer en staal. De opbouw (het stuk wat flink hoogte heeft) zal alles bij elkaar mischien 100 ton wegen.
Zou je dat scheepje 1:100 nabouwen, dan kom je uit op een waterverplaatsing van ongeveer 6,5~7 kilo, en MISCHIEN kom je uit op een gewicht "leeg schip" van rond de 1,5 kilo, wie zal het zeggen? Waar je met zekerheid NIET op uit gaat komen, is dat die opbouw maar 1/15e van het totaal gaat wegen. Dat heeft gewoon te maken met de beschikbare materiaaldikte en andere zaken, die gewoon niet op schaal reproduceerbaar zijn.
Verdiep je maar eens in de originele constructietekeningen van jouw vuurschip, en weeg maar eens wat onderdelen, dan ga je zien dat in verhouding, de lichtopstand en opbouw van het model veel zwaarder zijn dan van het origineel. Ofwel, het zwaartepunt van de lege constructie ligt onevenredig hoog. En ja, dát moet je compenseren met die klont lood onderin.

MAAR: die hele theorie van "vorm onderwaterschip" en "oppervlakte/vorm waterlijn", de ligging van het opdrijfpunt en diens verschuiving bij hellingshoek (resulterend in een metacenterhoogte), die kloppen nog wel!\

Het is dus niet een kwestie van "modellen gedragen zich anders", want al die theorie die klopt gewoon. Het is een kwestie van "de parameters gedragen zich niet conform de schaalverhouding".
De viscositeit van water en lucht verschalen ook niet. Die blijven hetzelfde, maar dat betekent dat bijvoorbeeld modelschepen, en met name schaalmodellen van vrachtschepen met hun hoge masten, kranen en tuigage relatief véél meer last hebben van helling door wind. De lucht is namelijk "te dik" en heeft onevenredig veel vat op al die schaaldetails, en dat wordt ook al niet bevorderd door het bovengenoemde probleem met dat de gewichtsverdeling niet "schaal" is.

Modellen zijn gewoon niet hetzelfde als het echte schip.
Dat kan je toch niet beweren?
Dat beweer ik ook niet. Goed lezen. Ik beweer dat de NATUURKUNDE erachter hetzelfde is. Dat model en schip EXACT dezelfde regeltjes volgen.
De kW/ton (miliW/gram) klopt, meestal , niet.
Neuh, maar het klopt juist weer WEL als je meerekent dat de viscositeit van het water niet verschaalt, en de rompweerstand enorm toeneemt vanwege de veel lagere rompsnelheid, en meerekent dat een schip wat twee keer zo zwaar is, maar wortel twee keer zoveel nat oppervlak heeft. Ofwel een schip van 7000 ton heeft per kilo gewicht véél minder nat oppervlak dan het schaalmodel van datzelfde schip van 7 kilo (schaal 1:100. Honderd keer zo groot, 1 miljoen keer zo zwaar maar slechts tienduizend keer zoveel nat oppervlak).

Dus ja... je kunt WEL zeggen dat modellen gewoon hetzelfde zijn als het echte schip. Zolang je maar weet hoe je de parameters moet verschalen.

Laatst bewerkt:
Dank je voor de uitleg. De middenjet is eigenlijk wat "overpowerd" . Het naarbuiten rollen doet hij enkel als ik hem ook gebruik in een draai.

Ah... Dat wijst op een interferentie tussen de stralen van de jets. Goed kans dat een meesturende middelste nozzle het probleem volledig oplost. Alternatief kan het zijn dat je de hinges van de sturende jets precies verticaal hebt staan.
Een beetje helling naar binnen doet hier wonderen.

Vraag: zitten alle drie de jets op gelijke hoogte? Of zitten de buitenste jets hoger dan de centerjet?

Want: de binnenste jet stuurt min of meer "tegen" bij het draaien van een bocht (het feit dat de boot een draaisnelheid heeft leert een massatraagheidsreactie op in de straalpijp tegen de draaiing in) en als de sturende jets hoger zitten, levert dat een naar buiten rollend moment op, wat NIET aanwezig is als de centerjet niet meedoet in een bocht.
De jets op één lijn zetten zou het probleem verminderen maar is practisch niet uitvoerbaar, ook niet bij de nieuwbouw, vanwege dat je dan een andere jet-unit zou moeten gebruiken met meer afstand tussen vlak en nozzle.
De hinges van de sturende jets een helling geven naar binnen toe, levert een naar binnen rollend moment op. Je zult dan nog steeds een verschil zien tussen een bocht met, of een bocht zonder de centerjet, maar het naar buiten rollen kun je er mee compenseren.

Nu weet ik niet of je er wat aan wilt doen, en ik weet ook niet of de centerjet geregeld is of alleen maar aan/uit schakelt, maar je zou bijvoorbeeld, als je zender daartoe de mogelijkheid biedt, en desnoods gewoon via een mechanische schakelaar op de stuurservo, de centerjet afschakelen bij bijvoorbeeld meer dan 5 of 10% stuuruitslag. Ben je er ook vanaf.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Brutus gelijk heeft!
Bij het origineel gaat de booster jet, de middelste zonder stuurbuis, alleen aan wanneer de 120km/u gehaald moet worden. Bij "normale" glijvaart en vaarsnelheden (kruissnelheid) doet de middelste jet niet mee.
Met zeer hoge snelheden maak je ook geen krappe bochten, hetgeen met het model wel kan zonder brokken.

Probeer eens een lange ruime bocht met de booster geactiveerd, kijken of dat helpt?

Back