Moonraker

Hoi,
Ik heb me overlaatst een 2de hands Graupner Moonraker gekocht, deze was ik in Duitsland gaan ophalen.
Het enige wat er nog in zat was het boegmotortje.
De Moonraker is mijn 1ste varend rc projekt. Na wat info bij de hobbyshop en een grote zak vol onderdelen kon de fun beginnen ; hem terug varend maken.

zwembad drijf test

Prachtig model!
Heeft deze twee jets of drie ingebouwd zitten?
Het klopt dat als er eentje in het midden zit ingebouwd deze geen stuur en keerklep heeft.

Prachtig model!
Heeft deze twee jets of drie ingebouwd zitten?
Het klopt dat als er eentje in het midden zit ingebouwd deze geen stuur en keerklep heeft.

Hoi, 3jets zijn ingebouwd, maar de middenste jet mist de aandrijf as naar schroef. ik heb nu enkel de buitenste van motoren voorzien.

Ai, heb je de impeller nog wel? Een schroef van een jet noemen ze zo omdat deze zich binennin een pomp bevindt.

Waarom borstelmotoren? Wel origineel, maar een 3536 buitenloper ergens tussen de 1300 en 1800kv doen het uitstekend op een Kehrer KMB28 jet, waar deze Graupner's wat maat betreft in de buurt komen. Ook die zijn ontwikkeld voor speed 700 type borstelmotoren.
Voordeel is niet zozeer meer snelheid, maar bovenal veel langere vaartijden!

Volgas geprobeerd? Het origineel kan 120km/u halen (derde jet is dan wel nodig)

Tevens ni-mh accu's welke niet veel vermogen kunnen afgeven (in vergelijk met lipo's). Dat gezegd, het origineel liep op ni-cad cellen in de jaren 90, en kwam best van zijn plek!

Laatst bewerkt:
Ai, heb je de impeller nog wel? Een schroef van een jet noemen ze zo omdat deze zich binennin een pomp bevindt.

Waarom borstelmotoren? Wel origineel, maar een 3536 buitenloper ergens tussen de 1300 en 1800kv doen het uitstekend op een Kehrer KMB28 jet, waar deze Graupner's wat maat betreft in de buurt komen. Ook die zijn ontwikkeld voor speed 700 type borstelmotoren.
Voordeel is niet zozeer meer snelheid, maar bovenal veel langere vaartijden!

Volgas geprobeerd? Het origineel kan 120km/u halen (derde jet is dan wel nodig)

Tevens ni-mh accu's welke niet veel vermogen kunnen afgeven (in vergelijk met lipo's). Dat gezegd, het origineel liep op ni-cad cellen in de jaren 90, en kwam best van zijn plek!
Thanks voor de info de impeller zit er nog in. Het plan is om eerst op deze borstel motoren de yacht wat te laten varen en zelf bij te leren over rc scheepsbouw . In de winter Zou het plan zijn om er nieuwe jets/motoren in te bouwen gekoppelt aan lipo's

Helder!
Vond nog wat info "uit de oude doos" over dit model. Bron en artikel bijgevoegd!

Dus de impeller is nog aanwezig?
Mooi!
Welke andere jets heb je op het oog?
Er is niet heel veel meer te koop. Zo'n beetje alles van Graupner is niet meer :(

Kehrer modellbau heeft nog de KMB28.
En er is de Chinese TFL hobby 29mm jet.

Bijlagen

• 20220903_090235.jpg
    20220903_090235.jpg
    279,1 KB · Weergaven: 169
  • 20220903_090244.jpg
    20220903_090244.jpg
    232,7 KB · Weergaven: 147
  • Faszination_JET_POWER_1997_Bert_Elbel.jpg
    Faszination_JET_POWER_1997_Bert_Elbel.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 155
Helder!
Vond nog wat info "uit de oude doos" over dit model. Bron en artikel bijgevoegd!

Dus de impeller is nog aanwezig?
Mooi!
Welke andere jets heb je op het oog?
Er is niet heel veel meer te koop. Zo'n beetje alles van Graupner is niet meer :(

Kehrer modellbau heeft nog de KMB28.
En er is de Chinese TFL hobby 29mm jet.
thanks voor de info en de leuke bijlage
Die Kehrer jets had ik in gedachten als vervanger

Fraaie verlichting! Ik neem aan gloeilampjes?

Waarom wil je de jets vervangen? Is het ABS van de inlaten broos geworden?
KMB28 kun je idd. gebruiken als vervangers. Ook de KaMeWa stuurbuizen met keerklep zoals er nu ook al opzit zijn hiervoor te krijgen.

Indien je een 3D printer hebt kun je ook zelf het een en ander vervangen.

Hoi, de butenverlichting zijn idd nog de gloeilampjes.
afgelopen week heb ik wat binnen verlichting toegevoegd , deze word nog afgewerkt.

vervolgens de middenmotor geplaatst en 3 12v batterijen..

het verschil is er wel in stuwkracht van 2x 8.4v naar 3x 12v.. maar nu weegt hij wat meer, misschien wel iets te veel..
pluspunt ; 1u45 vaartijd

Ondanks de gloeilampen ziet het er prachtig uit.
Sowieso is de "kleurtemperatuur" van de gloeilampjes vaak mooier dan die van LED.

Het is en blijft een prachtig model!

Klopt, heb er hier ook een paar. Maar het blijft goed zoeken!
Advertenties kloppen vaak niet. Kleurtemperatuur is niet goed gestandaardiseerd.

Prachtig!
Als je maar oppast dat je de accu dan niet te zwaar belast!

Mooie foto's ook met een D-SLR geschoten vermoed ik vanwege de scherpte en mooie DOF!

Dit model is wereldberoemd om 1 eigenschap: hij haalt met de 3e jet erbij geschakeld in werkelijkheid 120km/u op het water.

Kortom, hij vaart nu al prachtig als hij water verplaatst. Volgende stap glijvaart! ;)

Back