Multiplex Mentor onder 300 euro?

Hallo allemaal,
Ik ben Martijn en ik ben laatst een keer gaan kijken bij een modelvliegclub en ik moet zeggen dat ik het allemaal zeer indrukwekkend vond.

Ik ben mij al enkele maanden aan het oriënteren voor modelvliegen en ik ben vooral geïnteresseerd in de Multiplex Mentor. Mijn vraag is nu of ik deze onder de 300 euro kan vinden (servo's zelf uitkiezen, LiPo, ESC enz.)
maar wel met een degelijke zender.

M.V.G
Martijn

Ik heb net een mentor aangeschaft om als watervliegtuig te gebruiken.
Met een goedkopere zender ontvanger is dit zeker haalbaar.

hier mijn rekening:
Mentor afkomstig van lindinger 114€
HobbyKing 3536 Brushless Outrunner 1000KV 18€
Turnigy S33172 servo's 16€
4S turnigy 4000mAh lipo 20€
Turnigy sentry 40A ESC 15€
12x6 master airscrew 2€

indien je kiest voor een goedkopere Tx/Rx set (turnigy 9x) kom je er wel onder de 300€ maar niet met een 2e hands futaba 7 met ontvanger (140€) zoals die van mij.

groeten

Persoonlijk zou ik nooit voor een mentor gaan als eerste toestel. Het nadeel: Je gaat een faom vliegtuig vliegen dat met een flinke wind dus aardig wat 'fladdergedrag' laat zien. Daarnaast vlieg je met een flinke brushless ontzettend veilig, up is meteen up en je kunt doorstarten wanneer je wil. Om het goed te leren zou ik voor een rolroertrainer gaan met een bescheiden nitromotor. Het voordeel daarvan is dat je leert hoe te vliegen als het allemaal niet zo gemakkelijk gaat. Je kunt de motor niet uitzetten voor de landing, je moet eerst gas geven voordat je aan je hoogte gaat trekken. Je fladdert niet zo door de lucht want het is niet gemaakt van piepschuim... en je belangrijker nog, je kunt hem vaak gewoon repareren zonder dat je een verfrommeld stuk schuim overhoudt aan het eind.

Elapor is ongeloofelijk makkelijk te repareren, en mentor gaat heus niet fladderen hoor ;) Is een zeer goede kist om mee te beginnen.

Elapor is ongeloofelijk makkelijk te repareren, en mentor gaat heus niet fladderen hoor ;) Is een zeer goede kist om mee te beginnen.

Helemaal eens en is ook daarna nog steeds heel leuk.

Van de Multiplex modellen is de easystar waarschijnlijk de meest bekende, dit toestel is zeer geschikt om mee te beginnen vanwege het goedmoedige vlieggedrag. Daarna komt de easycup, dat is al meer een vliegtuig. De Mentor is wat minder lang op de markt, maar doet het ook geweldig.

Enig nadeel van dit soort schuimodellen is dat de beginner er met veel wind niet mee kan vliegen. Aangezien de Mentor de zwaartse is van de drie is dat misschien zelfs wel de beste keus :D.

mentor doet het gewoon goed in de wind hoor dat fladderende gedrag geeft hij alleen als de vleugels niet stijf genoeg zijn.

bij mij heb ik het verholpen door de onderkant in de glastape te zetten

Hallo,
bedankt voor jullie reacties.

@bongose ik heb op hobbyking gekeken en die brushless die komt niet van het DE Warehouse dus worden al die douanekosten niet erg hoog?

m.v.g
Martijn

Kleine onderdelen gaan meestal zonder probleem langst de Douane.
Meestal zonder meerbetaling.
Het zijn meestal de bouwdozen die blijven hangen en waar extra moet op betaald worden als je pech hebt.

Alleszinds in Belgie loopt het toch zo.

Johan.

bestelde eerst altijd met een lipo erbij dan ging het via swiss post maar dat lukt ook al niet meer
laatste keer op een bedrag van 137 dollar 38 euro tax incl die verrekte 17 euro tnt kosten

voor mij niet meer daar bestel wel ergens anders

ik heb op hobbyking gekeken en die brushless die komt niet van het DE Warehouse dus worden al die douanekosten niet erg hoog?
Als het alléén om die brushless gaat dan niet. :-) Onder de 22 euro hoef je niets te betalen. Zie belastingdienst.
Je kunt daar ook meer info over buitenlandse zendingen lezen.

Ik heb overigens wel eens het idee dat ze meer naar de omvang van een pakket kijken als naar het gewicht. Da's ook de reden dat ik een aantal benodigdheden wel in meerdere zendingen laat komen. Misschien iets meer verzendkosten, maar minder kans op gez**k met de douane.

Minimaal 4 kanaals: hoogte/richting/ailerons/motor. Maar dan moet je beide ailerons met een Y-kabel op 1 kanaal zetten.
Makkelijker en handiger is 2 kanalen voor de ailerons gebruiken (links en rechts). En dan is het 5 kanalen.

Zou ik niet doe Arno.

Bouw de servos gewoon mee in de vleugel en sluit ze voorlopig niet aan.
Kan je vliegen zonder rolroeren en later alsnog deze aansluiten.

Johan.

Bij een Mentor zal dat niet werken, die moet echt wel met de rolroeren gestuurd worden (vleugel is vrijwel vlak).

Kies dan bijvoorbeeld een Robbe Cardinal, die is ontworpen als 3-kanaals.

Back