Multiplex Xeno

Sleurhutje

Forum veteraan
Eindelijk is de Multiplex Xeno sinds een paar weken leverbaar. Dus daar maar een draadje over starten. ;)

MULTIPLEX_XENO.jpg

Zelf vind ik de Tuning Set veel te duur, drie keer de kosten van het vliegtuig zelf. De losse onderdelen als cabine en tunnel voor de elektro aangedreven versie zijn nog niet verkrijgbaar, dus maar zelf knutselen. :D

Ik ga de volgende setup uitproberen:
- Turnigy 3530-1100kV
- Folding Prop 9x5"
- Graupner 3S 2000mAh LiPo
- Graupner Genius 40A ESC
- 2x Multiplex Tiny-MG servo's

Waarom deze setup? Dit lag allemaal in een bak met overgebleven rommeltjes. 8) De spinner van de prop is natuurlijk aan de zware kant dus als we tegen een plastic versie aanlopen dan komt die er zeker op. :yes: Het gewicht van de accu compenseert het gewicht van de motor achterop, de montage wordt zoals bij de meeste vleugels en niet zoals MPX doet in het midden op het zwaartepunt en dan met een kwetsbare carbon staaf. :?

De Xeno is besteld en onderweg... :banana:

9" prop, gaat dat passen tussen de stabilos?
Ik denk ik roep het even, anders zit je straks mischien te vloeken. :lol:

9" prop, gaat dat passen tussen de stabilos?
Ik denk ik roep het even, anders zit je straks mischien te vloeken. :lol:
Hehehe, sowieso had ik die liggen dus geen ramp. Maar de officiële Tuning Set van MPX heeft ook een 9x6" klapprop. Dus ik ga er dan van uit dat een 9" past. ;)

Is een leuke vleugel voor de vakantie en makkelijk mee te nemen leuk om op de beurs te kopen in Dortmund , maar hoe zit dat met die lange as aan die prop zit die er bij of moet toch die set erbij gekocht worden???

gr Andre

Ja, de elektroaandrijving van Mutliplex heeft een 20cm lange carbon as. Hierdoor zit de motor net achter het zwaartepunt. Is op zich wat voor te zeggen maar als de prop een klap krijgt, versplintert de as. Daarnaast kost de "tuning set" 150 euro. Dat vond ik het niet waard en ga mijn motor dus net zo monteren als op de gemiddelde vleugel: achterop. ;)

Overigens is mijn Xeno vandaag al binnengekomen. Maandag besteld bij Staufenbiel in Duitsland en vandaag al afgeleverd. :thumbsup:

Je kunt de standaard as van de motor gewoon vervangen met een koolstof variant in dezelfde diameter, lijkt mij niet zoon probleem.

ik ben benieuwd of je hem zomaar ''achterop'' kunt plakken ,graag foto's hiervan en of je wel voldoende snelheid kan krijgen met de setup ik ben benieuwd
kun je hem dan trouwens ook nog dubbelklappen?? want op vakantie zou dat wel handig zijn denk ik

Mijn elebee wil niet balanceren met de motor achterop,
dus multiplex zal ook om die reden wel de motor verschoven hebben.
Vroegah, met onze loodblok NiMH packs ging het allemaal wat makkenlijker, dat balanceren. ;)

De Sportwing, vroeger van Freescale, nu van Robbe, en zeer vergelijkbaar met de Xeno, wordt ook geleverd met een verlengde as:
brushless-set.jpg
...maar ik heb zelf een Sportwing gevlogen zonder die verlengde as, met een zelfgemaakte motordrager, en een bescheiden pakje lood voorin. Vloog prima... eigenlijk wil ik nog wel eens zo'n pretvleugel hebben.

Houd er wel rekening mee dat als je een gewone klapprop gebruikt als duwer, hij zowel te ver naar voren als naar achteren kan doorslaan; naar voren hakt een stuk uit je achterlijst (makkelijk te repareren met schuim) en naar achteren (voorbij het middelpunt) veroorzaakt een geweldige onbalans. Bij sommige spinners is er wel een begrenzing te improviseren, anders is het gewoon een kwestie van rekening mee houden. Eenmaal vliegend heb je er eigenlijk geen last meer van.

Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd of je hem zomaar ''achterop'' kunt plakken ,graag foto's hiervan en of je wel voldoende snelheid kan krijgen met de setup ik ben benieuwd
kun je hem dan trouwens ook nog dubbelklappen?? want op vakantie zou dat wel handig zijn denk ik
Qua setup ontloopt het elkaar weinig. De gewone MPX setup is een 2212 1180kV motor. Van de tuning set is het een 2816 1220kV. De prop die MPX gebruikt is ook een 9x6". En ja, je kunt hem gewoon dubbelvouwen, zitten allerlei vergrendelingen op en alles wordt door de cockpitkap bij elkaar gehouden. ;)

Houd er wel rekening mee dat als je een gewone klapprop gebruikt als duwer, hij zowel te ver naar voren als naar achteren kan doorslaan; naar voren hakt een stuk uit je achterlijst (makkelijk te repareren met schuim) en naar achteren (voorbij het middelpunt) veroorzaakt een geweldige onbalans. Bij sommige spinners is er wel een begrenzing te improviseren, anders is het gewoon een kwestie van rekening mee houden. Eenmaal vliegend heb je er eigenlijk geen last meer van.
Nuttige info. Ga ik rekening mee houden/goed controleren. :thumbsup: :worship:

De foto's van de bouw. Inderdaad zit alles binnen 2 uur in elkaar. Sterker nog, binnen een uur zonder elektro-motor gaat ook wel lukken. ;)

Alle brokken die het vleugeltje moeten vormen:
xeno-build01.jpg

De scharnieren in de twee helften lijmen:
xeno-build02.jpg

Vanwege het spuitgietwerk hier en daar wat schuim wegsnijden:
xeno-build03.jpg

Verlijmen van het bakje, mooi vertand tegen verschuiven, erg strakke passing:
xeno-build04.jpg

In de vleugels wordt een strip gelijmd om knikken te voorkomen:
xeno-build05.jpg

De twee staartvinnen zijn verwijderbaar/opklikbaar:
xeno-build06.jpg

Op de vleugels komt een versterkt stuk voor de staartvinmontage:
xeno-build07.jpg

Met een schuif- en klikconstructie zitten de staartvinnen vast:
xeno-build08.jpg

De HS-82MG's passen uiteraard perfect en de hevels wordt afgedekt met een kapje:
xeno-build09.jpg

De stalen pen erin zodat een scharnier ontstaat:
xeno-build10.jpg

Vleugeltje klaar:
xeno-build11.jpg

Nuttige info. Ga ik rekening mee houden/goed controleren. :thumbsup: :worship:
Ziehier een modificatie om te ver naar achteren doorslaan te voorkomen; een plaatje aluminium dat op de prophouder is geschroefd. Dit is wel een wat grotere maat spinner; met een kleinere zal het lastiger zijn.
675748a1b9f2d8a7c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziehier een modificatie om te ver naar achteren doorslaan te voorkomen; een plaatje aluminium dat op de prophouder is geschroefd. Dit is wel een wat grotere maat spinner; met een kleinere zal het lastiger zijn.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/675748a1b9f2d8a7c.jpg
Okay, ik heb een HobbyCity spinner en kan zowel aan onder- als bovenkant een begrenzend plaatje fröbelen. ;) Dat het dopje van de spinner er niet meer op gaat passen, is geen ramp. :nooo: Scheelt toch weer wat gewicht. :D

Dit is ook een HobbyKing spinner... een paar millimeter wegvijlen en het dopje past er weer op (en dan heb je nog een paar millimeter gewicht bespaard...)

Zo, weer even wat verder geknutseld. Na wat discussies en overwegingen heb ik besloten af te zien van een klapprop. De reden is dat ik niet veel heb met zweven en toch liever gek en raar doe en dus nagenoeg altijd met gas erop rond zal vliegen (misschien verandert dat nog als ik eenmaal met de Xeno vlieg ;)). Dus nu een vaste prop erop. Met een APC-E 9x6" en de Turnigy 3530-1100 ging mijn 700 grams/1 meter span balsa kistje eindeloos vertikaal dus voor de Xeno lijkt me dat geen enkel probleem. Het zwaartepunt ligt nu iets te ver naar achteren als de regelaar bij de motor zit. Met de regelaar in de neus moet er 15 gram lood bij voor het aanbevolen zwaartepunt. AUW weet ik nog niet, geen nauwkeurige weegschaal thuis. :(

Zo zit het er nu op met een joekel van een propellor:
xeno-build12.jpg

Motorsteun van 3mm berken gemaakt (let niet op de draden, die moeten nog):
xeno-build13.jpg

Motorsteun zit aan één kant met 3x M3 vast door het plastic en schuim (komt nog een busje in het schuim):
xeno-build14.jpg

Uiteindelijk komt de motorsteun ook met epoxy vast op het plastic. Door maar één kant vast te zetten blijft de functionaliteit van het dubbelklappen bewaard:
xeno-build15.jpg

Morgen een laagje verf her en der aanbrengen. 8) Van de week dus vliegklaar. :thumbsup:

-edit-
Ongeduld is soms best vervelend... :? ;) :oops: Eerste laagje fluor geel zit op de onderkant van de vleugels. 8O Makkelijk terug te vinden tussen de aardbeien. :yes:

xeno-build16.jpg

Laatst bewerkt:
Zo, klaar voor de maiden...

De bovenkant, heel gewoontjes eigenlijk.
xeno-finished01.jpg

De onderkant iets opvallender (zelfs in maanlicht akelig geel/groen ;)).
xeno-finished02.jpg

De zelf gefröbelde motormount, draadjes even netjes weggewerkt.
xeno-finished03.jpg

De elektronica (stelt niet veel voor, alleen een dikke LiPo).
xeno-finished04.jpg

Ondanks de flinke LiPo toch nog lood bij moeten plakken, netjes in de neus.
xeno-finished05.jpg

De mogelijkheid om hem dubbel te vouwen is nog steeds.
xeno-finished06.jpg

De motorsteun zit aan één kant vast met 3 nylon M4 bouten.
xeno-finished07.jpg

Da's best aan het gewicht zo'n 970 gram. Richtlijn is rond de 800-810 gram voor de elektro-versie.
xeno-finished08.jpg

De huidige setup:
- Turnigy 3530 1100kV Outrunner (met bijgeleverde adapter, 86 gram totaal excl. prop)
- APC 9x6"Thin Electric prop (niet gewogen)
- Turnigy Plush 30A ESC (niet gewogen)
- Graupner 3S 2000mAh LiPo (175 gram incl. Deans steker)
- Hitec HS-82MG servo's (2x, niet gewogen)
- Spektrum AR500 ontvanger (niet gewogen)
Dit alles trekt statisch vol gas 16,8A bij 10,3V over ruim 3 minuten. Daarmee blijft-ie net tegen de hand vertikaal hangen dus no vertical limits. 8)

Nu wachten op betere weersomstandigheden voor de maiden... :(

Back