Multiplex Xeno

Sjonge... zwaar!
Heb je enig idee hoe dat gekomen is?
Dikke brommer (78 gram zonder adapter en steun) en flinke LiPo (175 gram). Maar verder helemaal de oorspronkelijke dingen. De motor is op zich even zwaar als die in de MPX tuning set. Als accu gebruiken ze echter een 3S 950mAh maar dat zou maar 70 gram schelen. En ter compensatie in de neus 66 gram lood.

Maar mijn FunJet is ook wat zwaarder om lekkerder bij hardere wind te vliegen, De MiniMag had een tweede accu om een enorme hoeveelheid LEDs te voeden bij het nachtvliegen en de EasyStar vloog met een dikke 3S en een hele zware 28x50mm 4000kV binnenloper. Kwestie van gang erin houden. :mrgreen: Zweven is niet mijn ding. ;)

-edit-
Volgens MPX zou de elektro-versie 460 gram moeten wegen. Dat weegt de kale vleugel al. Dus die getallen deugen niet.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, netjes gemaakt met die motorsteun zo achterop en de regelaar in de deksel ben benieuwd nu naar de snelheid ikzelf had er misschien een soort funjet setup op gezet maar misschien gaat dit juist wel erg goed , het gewicht zal wel loslopen mijn Funjet is ook een stukje zwaarder komt hij lekker hard naar beneden vallen ha ha, en zweven is niet nodig, lekker raggen met zo'n ding erg leuk, en toch nog dichtklappen, perfekt, hopelijk gauw een filmpje ervan maar nu veel te koud brrrrrr

gr Andre

Tja om mee te raggen zal dit wel werken. Ik ben zelf meer van de zweef...

Ik heb trouwens destijds op mijn SportWing ook een eigenbouw motordrager gemaakt, erg simpel: een aluminium strook van een paar centimeter breed, in een haakse hoek gebogen, het ene uiteinde met epoxy op het schuim geplakt en op het opstaande deel de motor gemonteerd. Dat kan heel licht zijn. En desgewenst kan je met een beetje buigen de domping aanpassen.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, netjes gemaakt met die motorsteun zo achterop en de regelaar in de deksel ben benieuwd nu naar de snelheid ikzelf had er misschien een soort funjet setup op gezet maar misschien gaat dit juist wel erg goed , het gewicht zal wel loslopen mijn Funjet is ook een stukje zwaarder komt hij lekker hard naar beneden vallen ha ha, en zweven is niet nodig, lekker raggen met zo'n ding erg leuk, en toch nog dichtklappen, perfekt, hopelijk gauw een filmpje ervan maar nu veel te koud brrrrrr
Ik heb eerst ook zitten kijken naar een snelle setup. Iets van 3200-4000kV en een APC 6x4" erop. Maar het grootste probleem wordt dan de accu. Vanwege de beperkte ruimte kun je niet zo'n mega-accu meenemen. De langere modellen passen niet in het bakje en als de capaciteit te klein wordt dan kun je niet genoeg leveren voor een snelle motor (stromen lopen bij die snelle brommers rap op naar 25A tot 40A. :?

Verder zit er op al die forums ene Jürgen Heilig. Die heeft al heel veel geëxperimenteerd. Zijn bevindingen zijn dat de dikke vleugel niet boven de 120km/u uit komt. Daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen gezien de oplopende wingtips en de dikte van het profiel. ;)

Ik heb trouwens destijds op mijn SportWing ook een eigenbouw motordrager gemaakt, erg simpel: een aluminium strook van een paar centimeter breed, in een haakse hoek gebogen, het ene uiteinde met epoxy op het schuim geplakt en op het opstaande deel de motor gemonteerd. Dat kan heel licht zijn. En desgewenst kan je met een beetje buigen de domping aanpassen.
Ja, daar heb ik ook eerst naar gekeken. Ervaring met een beetje brommer op 800+ gram kist leerde dat alles dan los komt. In mijn EasyStar had ik een dikke M8 bout erbij gelijmd om ook wat vertikale versterking te hebben. ;)

Zagi levert hele mooie kant-en-klaar montages. Maar ook die zou in dit geval creatief aan één kant vastgezet moeten worden vanwege het dubbelvouwen voor transport.

zgo-mount_med.jpg

Okay, het is alweer een tijdje geleden. Slecht weer, te druk met werken op kantoor (de ICT heeft als enige crisis een tekort aan personeel :(), geen zin etc. Maar vandaag een mager zonnetje, windkracht 3 à 4, een schamele 4°C en behoorlijk vochtige lucht. Knallen met dat ding dus. :yes:

Maiden geslaagd, dat voorop gesteld. De houten motorsteun verdient wat aandacht en de regelaar wordt vervangen door een Graupner Genius 40A, die kan echt de propellor blokkeren en niet zachtjes rond laten draaien zoals nu het geval blijft. :( Ook de motor is wel leuk maar haalt zo'n 60 à 65km/u. Wel eindeloos vertikaal maar dat is 3x leuk. Dus daar komt een 1400kV met 8x8" prop op te staan.

Filmpje van de maiden. Zweven doet dat ding als de beste. Ook met ruim 170 gram "overgewicht". :lol:

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk kisje sleur :yes: zeg hoe is het met je monsun vliegt die ook nog???? :mrgreen:
Een beetje na de zomervakantie was het over met de Monsun op ons veld omdat de scheuren in de klei kwamen. Hierdoor ben ik één keer met het neuswiel in zo'n scheur geraakt en dat leverde wat knutselwerk op. Sindsdien eigenlijk niet meer ermee gevlogen, helaas. :cry: :( Ondertussen ook een Phoenix Rainbow die maar 50cm nodig heeft om los te komen (handstart vertikaal lukt ook nog wel 8O). En dan het nodige kleine spul van Depron en de piepschuim FunJet. Nu deze erbij. :mrgreen: Volgende keer meer powerrrrr en kijken hoever je kunt gaan voordat je als twee helften verder vliegt. :oops: :lol:

Verder zit er op al die forums ene Jürgen Heilig. Die heeft al heel veel geëxperimenteerd. Zijn bevindingen zijn dat de dikke vleugel niet boven de 120km/u uit komt. Daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen gezien de oplopende wingtips en de dikte van het profiel. ;)

Hoe dik is die vleugel dan wel niet? Ik heb vandaag 123km/u gevlogen met een wolf K10 120cm, met een 68gram buitenlopertje.
Inc fpv apparatuur, en dus een OSD voor exacte snelheid bij horizontale vlucht.

Maakt ook niet uit, ziet er super uit!

Laatst bewerkt:
Hoe dik is die vleugel dan wel niet? Ik heb vandaag 123km/u gevlogen met een wolf K10 120cm, met een 68gram buitenlopertje.
Inc fpv apparatuur, en dus een OSD voor exacte snelheid bij horizontale vlucht.

Maakt ook niet uit, ziet er super uit!
Bijna 3cm. Probleem zit, net als bij de EasyStar, vooral bij de oplopende wingtips. En bij hogere snelheden gaan de staartvinnen resoneren (op te lossen door een strut te maken van bijv. carbon want mijn vinnen zitten toch al permanent vast). ;)

In ieder geval is een snellere motor (1400kV) onderweg en ga ik een 8x8" erop zetten. 8)

Vliegt mooi zo te zien en ja Funjet snelheden zijn het niet maar is dat wel de bedoeling en haalbaar met zoiets, indien je 8x8 gaat gebruiken zou ik toch even de amperetang erbij pakken want die gaat heeel erg veel trekken denk ik + je lipo kan het mogelijk niet aan, ik denk dat hij ongeveer rond de 60Amp uitkomt, ik had een blizzard met een 1350KV 9x5 en 43Amp dus .....

gr Andre

Ik denk (ben bang dat) het op de grond nog wel eens behoorlijk mee kan vallen met hoeveel stroom zoon 8X8 trekt. Zo erg in stal dat er maar weinig echt verplaatst word, tov bv zoon 9X5.
Ik had bij mijn Quicky's ook niet echt een logische meting zodra ik richting de 9-10" spoed ging.
Hoeft niet natuurlijk, maar toch, als je stroom gaat meten is de beste plek in de lucht. (bij gebrek aan een logger oid een paar minuten volgas te vliegen en gewoon kijken hoelang dat was en hoeveel mah je er weer terug in stopt.)

Over de max snelheid van zoon dikke vleugel, Die 120 is natuurlijk geen absolute grens, als je maar genoeg vermogen hebt kan hij ook een heel stuk harder.
Maar met een sp400 in de juiste kist kun je ook al 120 halen. Met zoon dikke nuri heb je 8X het vermogen nodig om het zelfde te bereiken (en ben je de een kwart weer kwijt als je een beetje bocht neemt). Het zal gewoon nooit 'echt' snel gaan, en kost je veel meer moeite om behoorlijk vlot te laten vliegen dan iets dat er wel voor ontworpen is.

kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn van het voorste gedeelte van het binnenwerk waar de accu in moet?

en kan een lange, dunne lipo, bijvoorbeeld een litestorm 1800 VX 3S (33x100x23) ook over dat randje geplaatst worden, of levert dat allemaal problemen op?

Vliegt mooi zo te zien en ja Funjet snelheden zijn het niet maar is dat wel de bedoeling en haalbaar met zoiets, indien je 8x8 gaat gebruiken zou ik toch even de amperetang erbij pakken want die gaat heeel erg veel trekken denk ik + je lipo kan het mogelijk niet aan, ik denk dat hij ongeveer rond de 60Amp uitkomt, ik had een blizzard met een 1350KV 9x5 en 43Amp dus .....
Gezien de vele vliegertjes die al uitgerust zijn met setups berekend in Drive Calc heb ik daar toch aardig vertrouwen in (mits de schuifjes aangeven dat de gegevens gebaseerd zijn op werkelijk meetgegevens en geen gemiddelde schatting). ;) De huidige setup met een Turnigy 3530-1100kV en APC-E 9x6" zou volgend Drive Calc 16,5A moeten doen bij een static thrust van 874 gram en een Vopt van 65km/u. In de praktijk blijkt dat 14,9A (gemiddeld over 3 minuten vol gas) en de static thrust heb ik niet kunnen meten maar hij blijft net niet vertikaal hangen (bij een AUW van 970 gram).

De Turnigy 3530-1400kV met APC-E 8x8" moet zo'n 31,9A gaan doen bij 823 gram static thrust en een Vopt van 101km/u. Dus dat klopt ook wel aardig Zoals Nando al zegt: Kwestie van elektronen voeren. :mrgreen: Ik heb een EasyStar met Hype Alpha iL28-4004 binnenloper gehad en op 3S met APC-E 6x4" trok die slechts een schamele 71A. 8O Ook daar was dik de 100km/u mee te halen (gemiddelde over 3 runs met radar gemeten was 116km/u). 8)

kan iemand mij vertellen wat de afmetingen zijn van het voorste gedeelte van het binnenwerk waar de accu in moet?

en kan een lange, dunne lipo, bijvoorbeeld een litestorm 1800 VX 3S (33x100x23) ook over dat randje geplaatst worden, of levert dat allemaal problemen op?
Voor tot achter (schotje) is het bakje 9,5cm. Breedte is 5cm voor en ruim 7cm achter bij het schotje. Maximale hoogte is 2,2cm (voorkant) voor het cockpitje van de zweefversie (standaard cockpitkapje). Het schotje is op zich wel weg te halen, hoewel het natuurlijk wel extra stevigheid geeft. Alles hangt aan het bakje in het midden.

Bedankt!
Toch nog een vraagje: zit dat schotje dan helemaal tot aan het dak of zit er nog ruimte tussen? (vast wel; voor de kabels) Zo ja: hoeveel ruimte?

gr. Dennis

Toch nog een vraagje: zit dat schotje dan helemaal tot aan het dak of zit er nog ruimte tussen? (vast wel; voor de kabels) Zo ja: hoeveel ruimte?
Aan de meest linker kant is het schotje 1cm hoog, een beetje rond aflopend naar 5mm hoog aan de andere kant. Reden is omdat het schotje de bodemplaat stevig maakt in het geval je de Xeno dubbel vouwt. Aan de andere kant zit immers geen opstaande kant, die zit op de andere vleugelhelft. ;)

Ben helemaal niet tevreden over de Xeno,
ik was aan 't rondvliegen met iemand van de club zijn Xeno, toen dook ik plots aan (zonder motor) en begon hij te flutteren..
Bijgevolg: Xeno is in 2 gespat in volle vlucht.

Piet

Back