Multiplex Xeno

Welke motor zou erin passen dan? :)
Ze zijn slim genoeg om te verplichten van de (veel te dure) motor de kopen.
En aanduiken zonder motor in een recht stuk... dat is niet normaal.

Piet
 
flutteren is toch dat de servo's gaan"klapperen" of denk ik nu verkeerd?

nee de roeren, zonder dat de servos dat willen ;)

en aangezien zon ding een enorm scharnier is kan ik me voorstellen dat het misgaat als hij niet geheel stijf en stug is.
 
flutteren is toch dat de servo's gaan"klapperen" of denk ik nu verkeerd?
Nee, de roeren gaan klapperen. Er zijn meerdere oorzaken denkbaar; slappe roeren, speling op roeren, zware roeren zonder contragewicht... het gebeurt doorgaans pas bij hoge snelheid, maar niet altijd.
 
De Blizzard van Multiplex heeft er ook last van flutteren met de tuningset dus een aanbevolen setup, ik vond het maar niets. zelfs na een aanpassing van multiplex(met tapeaanpassingen) nog flutteren, en sleurhut die calculators ik heb ze aan de kant gegooid want er klopte echt totaal niets van volgens de caculator moest ik bij een setup 42Amp doen maar met een Amperetang dik over de 60Amp en wat nu de exacte waarde is !! maar liever voor save gaan dan voor kritisch
 
Ben helemaal niet tevreden over de Xeno,
ik was aan 't rondvliegen met iemand van de club zijn Xeno, toen dook ik plots aan (zonder motor) en begon hij te flutteren..
Bijgevolg: Xeno is in 2 gespat in volle vlucht.

Piet

Ik zou zeggen lees de handleiding eens heeeeeeeeeel goed door.
Dit is gewoon eigenschuld en er word zelfs voor gewaarschuwd.
 
Sleurhutje; ik zie in het RCGroups-draadje dat jij HS-82 MG's gebruikt. Heb jij de kabeltjes nog moeten verlengen?
 
en sleurhut die calculators ik heb ze aan de kant gegooid want er klopte echt totaal niets van volgens de caculator moest ik bij een setup 42Amp doen maar met een Amperetang dik over de 60Amp en wat nu de exacte waarde is !! maar liever voor save gaan dan voor kritisch
Zoals gezegd moet je goed opletten of de berekening betrouwbaar is. Als de betrouwbaarheid van de prop en motor onder de 75% staan dan kun je er van uit gaan dat er niets van klopt. Sommige motoren staan er bijvoorbeeld dubbel in. Eén met de fabrieksspecs, de ander daadwerkelijk getest. Dat scheelt een halve fles op een borrel. :D Uiteindelijk natuurlijk meten met de Eagle Tree Systems eLogger v3 voor de exacte gegevens (zowel verbruik als toerental, ook tijdens de vlucht). :yes:

Sleurhutje; ik zie in het RCGroups-draadje dat jij HS-82 MG's gebruikt. Heb jij de kabeltjes nog moeten verlengen?
Nope, die zijn precies lang genoeg. Daar hebben ze kennelijk zelfs over nagedacht. 8) Alleen de connector van de rechtervleugel moet losgehaald worden als je hem dubbelvouwt. Anders een 10cm verlengsnoertje ertussen. ;)
 
Xenotje besteld met HS-82MG's.
Bij Vogel in Leipzig was ie het goedkoopst.

Motorsteun gaat op deze, briljante, manier: RC Groups - View Single Post - Multiplex Xeno
Ik ga 'm alleen niet daar bestellen, want dan had ik dus qua financieen net zo goed de motorkit kunnen bestellen. Zodra de Xeno binnen is ga ik 'm zelf in CAD uitwerken en laten frezen (de steun he?; niet de Xeno).

Motor wordt de Hyperion ZS2213-18, misschien de ZS2209-24:
Hyperion Catalog
Dat wordt dan wel een vaste prop omdat je niet zo'n mooi cnc-middenstuk op de rotor kan bouten bij de Hyperions.

Alternatief is de AXI 2212/20 (1290 rpm/V), waarbij dat wel kan. Helaas gaat de Roxxy's in deze grootte niet verder dan 930 rpm/V, dus zit ik wel aan de duurste optie vast. Hobbycity heeft geen alternatief en is dat eigenlijk ook niet.
Ik zal eens op Ebay kijken voor een Silverline-uitvoering van zo'n 2212/20 - tips zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmzzzz, die specs bekijkend denk ik dat de supergoedkope E-Max 2215/20 dezelfde specs heeft. Op eBay doen die zo'n 20-25 dollar incl. verzenden. Ik had zo'n brommertje op mijn Minimag en die ging eindeloos vertikaal (AUW 790 gram met Graupner CAM Slim 8x6" en 3S 2000mAh LiPo).
 
Hmmmzzzz, die specs bekijkend denk ik dat de supergoedkope E-Max 2215/20 dezelfde specs heeft. Op eBay doen die zo'n 20-25 dollar incl. verzenden. Ik had zo'n brommertje op mijn Minimag en die ging eindeloos vertikaal (AUW 790 gram met Graupner CAM Slim 8x6" en 3S 2000mAh LiPo).

Dank je; 1200 rpm/V als ik het goed zie.
Hoe is de kwaliteit van die motortjes? kan je op het draaiende gedeelte een propadapter bouten, zodat je ook zoiets kan maken?:
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=2981932

Edit: zo te zien gaat dat niet

De Silverline heeft trouwens een lager rpm/V:
http://cgi.ebay.nl/AXI-Silver-Line-...ccessories?hash=item45ed1f7ebe#ht_4247wt_1165
 
Laatst bewerkt:
Dank je; 1200 rpm/V als ik het goed zie.
Hoe is de kwaliteit van die motortjes? kan je op het draaiende gedeelte een propadapter bouten, zodat je ook zoiets kan maken?:
Attachment browser: 052.jpg - RC Groups

Edit: zo te zien gaat dat niet
De motortjes zijn op zich goed. Alleen de lagertjes zijn niet van de beste kwaliteit. Niet vreemd voor zo'n goedkoop brommertje. ;) Gelukkig een makkelijk te krijgen maat en vervangen is een eitje. :yes:

Die adapter kun je gewoon los kopen. Zowel de brug voor de bevestiging van de bladen als een as-adapter. Misschien iets zwaarder dan de lichtgewicht oplissing maar wel zo degelijk.


Ik denk dat ik een EDF ga proberen. 8O Ik heb een Multiplex DF-69 op het oog. Voordeel is dat je het zwaartepunt makkelijker naar voor krijgt en geen uitstekende onderdelen achterop hebt. 8) En het geluid is natuurlijk wel interessant.
 
EDF heb ik ook op het oog; montage moet supereasy zijn als je het doet zoals ik het met de propaandrijving wil gaan doen.
Die EDF die jij op het oog hebt, heb ik gehad in m'n Twister. Groot voordeel is dat er een inlaatring bij zit en die heb je nodig als je zo'n ding "ins Blaue hinein" achterop zet. De originele Himax zou ik niet gebruiken; die is ECHT veel te zwaar, want een HET-RC levert meer vermogen en weegt de helft.
 
EDF heb ik ook op het oog; montage moet supereasy zijn als je het doet zoals ik het met de propaandrijving wil gaan doen.
Die EDF die jij op het oog hebt, heb ik gehad in m'n Twister. Groot voordeel is dat er een inlaatring bij zit en die heb je nodig als je zo'n ding "ins Blaue hinein" achterop zet. De originele Himax zou ik niet gebruiken; die is ECHT veel te zwaar, want een HET-RC levert meer vermogen en weegt de helft.
Idee was om ook gebruik te gaan maken van zo'n tunnel met vernauwing aan het einde om meer stuwdruk te krijgen. Immers is dat ook wat de ADF vliegtuigen hebben en het maakt een EDF veel efficiënter. Inderdaad zijn de HiMax motoren niet de beste, op 4S gaan ze al snel in rook op. :?
 
Idee was om ook gebruik te gaan maken van zo'n tunnel met vernauwing aan het einde om meer stuwdruk te krijgen. Immers is dat ook wat de ADF vliegtuigen hebben en het maakt een EDF veel efficiënter. Inderdaad zijn de HiMax motoren niet de beste, op 4S gaan ze al snel in rook op. :?

Precies. Kijk ook eens naar een wat grotere GWS-EDF; die zijn meestal wat lichter. Bovendien heb je toch het meeste profijt van een relatief laagtoerige EDF op z'n draggy-airframe, dus hoef je niet voor high-end te gaan. Ik zie trouwens maar een geringe winst qua zwaartepunt; je gaat er wel dichter op zitten met je aandrijving, maar voegt wel meer gewicht toe.

Bedankt voor de linkjes. Ik ken die spulletjes; volgens mij is die hub niet helemaal geschikt voor een pusher-opstelling - misschien wel met wat aanpaswerk.
 
Precies. Kijk ook eens naar een wat grotere GWS-EDF; die zijn meestal wat lichter. Bovendien heb je toch het meeste profijt van een relatief laagtoerige EDF op z'n draggy-airframe, dus hoef je niet voor high-end te gaan. Ik zie trouwens maar een geringe winst qua zwaartepunt; je gaat er wel dichter op zitten met je aandrijving, maar voegt wel meer gewicht toe.

Bedankt voor de linkjes. Ik ken die spulletjes; volgens mij is die hub niet helemaal geschikt voor een pusher-opstelling - misschien wel met wat aanpaswerk.
Voordeel is niet zozeer gewichtsbesparing. Als de thrust/weight ratio goed is dan vind ik het prima. ;) Alleen dood gewicht in de vorm van lood toevoegen om in balans te komen is natuurlijk zonde. De EDF dus meer naar voor zetten heeft een voordeel. :D

De hub aanpassen had Bart al eerder in dit topic gepost. Het is wel even zoeken naar de juiste breedte van de aluminium stopplaatjes zodat de prop niet te ver vouwt (zowel uit als in) maar werkt toch uiteindelijk heel goed. Als de mist hier weg is even testen met een Aeronaut CAM Carbon 9x7" folding prop op een 38mm adapter.
 
Een EDF kan je natuurlijk leuk naar voren plaatsen, maar volgens mij blijft de stuwdruk van een EDF altijd achter bij die van een prop (uitgaande van een vergelijkbare motor + lipo).
Ook al vernauw je de uitgang - daarmee versnel je de stroming wel, maar tegelijk wordt het stuw-oppervlak kleiner, en dit ten koste van extra weerstand aan de binnenkant.

Zitten jullie niet op het verkeerde paard te wedden? De Xeno is eigenlijk bedoeld als zwever...
(ik ben zelf aan het overwegen dit te bouwen om als ragbak op vakantie mee te kunnen nemen:
internal_evo.jpg
(Mugi Evo)
 
Een EDF kan je natuurlijk leuk naar voren plaatsen, maar volgens mij blijft de stuwdruk van een EDF altijd achter bij die van een prop (uitgaande van een vergelijkbare motor + lipo).
Ook al vernauw je de uitgang - daarmee versnel je de stroming wel, maar tegelijk wordt het stuw-oppervlak kleiner, en dit ten koste van extra weerstand aan de binnenkant.

Zitten jullie niet op het verkeerde paard te wedden? De Xeno is eigenlijk bedoeld als zwever...
(ik ben zelf aan het overwegen dit te bouwen om als ragbak op vakantie mee te kunnen nemen:
internal_evo.jpg
(Mugi Evo)
Dat een EDF minder efficiënt is dan een prop, is 200% de waarheid. :yes: Maar het klinkt zoveel leuker, helemaal bij gebruik van twee waardoor je interferentie van het geluid krijgt. 8) ;) Het oog wil ook wat. Dus nee, wedden doen we niet maar deelnemen met een Zebrapaard aan een renpaardenrace... Altijd leuk dat experimenteren. :mrgreen:
 
Back
Top