Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
flutteren is toch dat de servo's gaan"klapperen" of denk ik nu verkeerd?
flutteren is toch dat de servo's gaan"klapperen" of denk ik nu verkeerd?
Nee, de roeren gaan klapperen. Er zijn meerdere oorzaken denkbaar; slappe roeren, speling op roeren, zware roeren zonder contragewicht... het gebeurt doorgaans pas bij hoge snelheid, maar niet altijd.flutteren is toch dat de servo's gaan"klapperen" of denk ik nu verkeerd?
Ben helemaal niet tevreden over de Xeno,
ik was aan 't rondvliegen met iemand van de club zijn Xeno, toen dook ik plots aan (zonder motor) en begon hij te flutteren..
Bijgevolg: Xeno is in 2 gespat in volle vlucht.
Piet
Zoals gezegd moet je goed opletten of de berekening betrouwbaar is. Als de betrouwbaarheid van de prop en motor onder de 75% staan dan kun je er van uit gaan dat er niets van klopt. Sommige motoren staan er bijvoorbeeld dubbel in. Eén met de fabrieksspecs, de ander daadwerkelijk getest. Dat scheelt een halve fles op een borrel.en sleurhut die calculators ik heb ze aan de kant gegooid want er klopte echt totaal niets van volgens de caculator moest ik bij een setup 42Amp doen maar met een Amperetang dik over de 60Amp en wat nu de exacte waarde is !! maar liever voor save gaan dan voor kritisch
Nope, die zijn precies lang genoeg. Daar hebben ze kennelijk zelfs over nagedacht. 8) Alleen de connector van de rechtervleugel moet losgehaald worden als je hem dubbelvouwt. Anders een 10cm verlengsnoertje ertussen.Sleurhutje; ik zie in het RCGroups-draadje dat jij HS-82 MG's gebruikt. Heb jij de kabeltjes nog moeten verlengen?
Hmmmzzzz, die specs bekijkend denk ik dat de supergoedkope E-Max 2215/20 dezelfde specs heeft. Op eBay doen die zo'n 20-25 dollar incl. verzenden. Ik had zo'n brommertje op mijn Minimag en die ging eindeloos vertikaal (AUW 790 gram met Graupner CAM Slim 8x6" en 3S 2000mAh LiPo).
De motortjes zijn op zich goed. Alleen de lagertjes zijn niet van de beste kwaliteit. Niet vreemd voor zo'n goedkoop brommertje.Dank je; 1200 rpm/V als ik het goed zie.
Hoe is de kwaliteit van die motortjes? kan je op het draaiende gedeelte een propadapter bouten, zodat je ook zoiets kan maken?:
Attachment browser: 052.jpg - RC Groups
Edit: zo te zien gaat dat niet
Idee was om ook gebruik te gaan maken van zo'n tunnel met vernauwing aan het einde om meer stuwdruk te krijgen. Immers is dat ook wat de ADF vliegtuigen hebben en het maakt een EDF veel efficiënter. Inderdaad zijn de HiMax motoren niet de beste, op 4S gaan ze al snel in rook op. :?EDF heb ik ook op het oog; montage moet supereasy zijn als je het doet zoals ik het met de propaandrijving wil gaan doen.
Die EDF die jij op het oog hebt, heb ik gehad in m'n Twister. Groot voordeel is dat er een inlaatring bij zit en die heb je nodig als je zo'n ding "ins Blaue hinein" achterop zet. De originele Himax zou ik niet gebruiken; die is ECHT veel te zwaar, want een HET-RC levert meer vermogen en weegt de helft.
Idee was om ook gebruik te gaan maken van zo'n tunnel met vernauwing aan het einde om meer stuwdruk te krijgen. Immers is dat ook wat de ADF vliegtuigen hebben en het maakt een EDF veel efficiënter. Inderdaad zijn de HiMax motoren niet de beste, op 4S gaan ze al snel in rook op. :?
Voordeel is niet zozeer gewichtsbesparing. Als de thrust/weight ratio goed is dan vind ik het prima.Precies. Kijk ook eens naar een wat grotere GWS-EDF; die zijn meestal wat lichter. Bovendien heb je toch het meeste profijt van een relatief laagtoerige EDF op z'n draggy-airframe, dus hoef je niet voor high-end te gaan. Ik zie trouwens maar een geringe winst qua zwaartepunt; je gaat er wel dichter op zitten met je aandrijving, maar voegt wel meer gewicht toe.
Bedankt voor de linkjes. Ik ken die spulletjes; volgens mij is die hub niet helemaal geschikt voor een pusher-opstelling - misschien wel met wat aanpaswerk.
Dat een EDF minder efficiënt is dan een prop, is 200% de waarheid.Een EDF kan je natuurlijk leuk naar voren plaatsen, maar volgens mij blijft de stuwdruk van een EDF altijd achter bij die van een prop (uitgaande van een vergelijkbare motor + lipo).
Ook al vernauw je de uitgang - daarmee versnel je de stroming wel, maar tegelijk wordt het stuw-oppervlak kleiner, en dit ten koste van extra weerstand aan de binnenkant.
Zitten jullie niet op het verkeerde paard te wedden? De Xeno is eigenlijk bedoeld als zwever...
(ik ben zelf aan het overwegen dit te bouwen om als ragbak op vakantie mee te kunnen nemen:
(Mugi Evo)![]()