Harold
PH-SAM
Eindeloos verticaal met een duwprop kan alleen als je verticaal een hoge snelheid haalt. Omdat de stuwdruk achter (onder) het zwaartepunt aangrijpt, is de gewichtsverdeling absoluut .......
......Als je eindeloos verticaal wil kan je beter een trekprop hebben... kan je desnoods nog hoveren ook...
Mag ik het hiermee een beetje oneens zijn?
De duwprop duwt altijd in de richting van het zwaartepunt. Gaat je vliegtuig scheef, dan ook de motor.
Stel je vliegtuig gaat nog wel vertikaal, maar hangt scheef in de lucht (slippend), je kan de duw kracht dan opsplitsen in een vertikale kracht en een zijwaartse kracht.
Die zijwaartse kracht werkt de scheefstand tegen en werkt juist stabiliserend!
Een beetje snelheid en vermogen help hierbij wel. Mijn swift (3s A123=8V, 19A) gaat probleemloos vertikaal. Met het vermogen dat nu in je sportswing zit zou het ook met een trekprop omvallen.
Andersom geredeneerd zou een normale trekprop dan juist minder stabiel zijn. Inderdaad, maar door de staartvlakken direct in de luchtstroom te plaatsen wordt dat meer dan goedgemaakt.