Multiplex Xeno

Eindeloos verticaal met een duwprop kan alleen als je verticaal een hoge snelheid haalt. Omdat de stuwdruk achter (onder) het zwaartepunt aangrijpt, is de gewichtsverdeling absoluut .......
......Als je eindeloos verticaal wil kan je beter een trekprop hebben... kan je desnoods nog hoveren ook...

Mag ik het hiermee een beetje oneens zijn?

De duwprop duwt altijd in de richting van het zwaartepunt. Gaat je vliegtuig scheef, dan ook de motor.
Stel je vliegtuig gaat nog wel vertikaal, maar hangt scheef in de lucht (slippend), je kan de duw kracht dan opsplitsen in een vertikale kracht en een zijwaartse kracht.
Die zijwaartse kracht werkt de scheefstand tegen en werkt juist stabiliserend!

Een beetje snelheid en vermogen help hierbij wel. Mijn swift (3s A123=8V, 19A) gaat probleemloos vertikaal. Met het vermogen dat nu in je sportswing zit zou het ook met een trekprop omvallen.

Andersom geredeneerd zou een normale trekprop dan juist minder stabiel zijn. Inderdaad, maar door de staartvlakken direct in de luchtstroom te plaatsen wordt dat meer dan goedgemaakt.

Mag ik het hiermee een beetje oneens zijn?
Ach... :cool:
Stel je vliegtuig gaat nog wel vertikaal, maar hangt scheef in de lucht (slippend), je kan de duw kracht dan opsplitsen in een vertikale kracht en een zijwaartse kracht.
Die zijwaartse kracht werkt de scheefstand tegen en werkt juist stabiliserend!
Naw... ik ben het er niet mee eens maar om het netjes uit te werken zou je het moeten tekenen, met vectoren.

Het klopt tot op zekere hoogte wat je zegt... alleen ondertussen trekt de zwaartekracht ook nog aan het zwaartepunt, dat niet meer recht boven de aandrijving zit. De aandrijving is dus nog steeds gericht op het zwaartepunt, maar de zwaartekracht trekt die twee steeds verder uit mekaar.

Je theorie zou kloppen... als, naarmate de as van het toestel uit het lood gaat, de propeller nog vérder uit het lood zou gaan (een soort vector sturing dus...:) )Dan zou de aandrijving weer recht onder het zwaartepunt terecht kunnen komen.

Je kan een pusher model wel verticaal laten gaan, zolang dat maar met een dusdanige vliegsnelheid gaat dat de eigen koersstabiliteit het wint van de labiele situatie (CG boven propeller). Dat je niet kan hoveren lijkt logisch genoeg, maar ook bijvoorbeeld langzaam omhoog zal niet lukken.

Harold, op het gebied van electronica zal ik het niet wagen je tegen te spreken maar dit is andere koek... :cool:

Heb mij na het lezen van dit draadje ook maar een xeno gekocht, de lokale hobbywinkel had geen "dure" powerset meer binnen dus zelf maar beginnen knutselen...

img00105201007111310.jpg

eerst begonnen met een 35-30 1100kv turnigy met 8x8 prop, te zwak dan maar een 35-30 1700kv ook met 8x8 prop... super trekt iets meer dan 60a statisch, dus zeer voorzichtig met gasgeven, een paar super snelle vluchtjes en motor komt redelijk koel terug (raar)..

verder zit er een 2200 3cell 40c lipo'tje in en een 60A esc ;-)
De motorsteun is gemaakt van wat carbon latjes en kan deze krachten met gemak aan.

Wat mij betreft een super setup, belachelijk goedkoop en massa's power.

Laatst bewerkt:
lachuh nog een xeno erbij :D:D

die tuning set heb ik een paar keer op site en fora langs zien komen
en elke keer denk ik weer waarom zo duur en overal lees je dat eht redelijk fragiel is

leuk motorsteuntje werkt perfect zo te horen :D

grtz lip

Op de Sport Wing heb ik een motorsteun gemaakt van een strip aluminium, 3 cm breed 2 mm dik; het achtereinde 90º opgebogen en daar zit de motor op geschroefd. Het voorste deel kan je met epoxy op het schuim plakken (had ik bij de vorige Sport Wing gedaan) maar bij deze zit hij met twee nylon bouten vast; zo kan ik er desgewenst met een paar handgrepen een zwever van maken.

lachuh nog een xeno erbij :D:D

die tuning set heb ik een paar keer op site en fora langs zien komen
en elke keer denk ik weer waarom zo duur en overal lees je dat eht redelijk fragiel is

leuk motorsteuntje werkt perfect zo te horen :D

grtz lip
Overal lees je dat het redelijk fragiel is... Wat is er dab zo fragiel aan?
Ik heb `m erop zitten en ik vind er niets fragiels aan. Sterker nog, doordat de motor pod tussen de romphelften in geklemd zit kan het nergens naar toe. En nadat ze de carbon aandrijfas vervangen hebben door een stalen as is ook dat probleem verholpen.

Willem.

Zoals verwacht is een 1700Kv motortje met een 8x8 wel iets te vet.
Gisteren doorgebrand na een iets te stevige vlucht ... (eigen fout)

Zal voorlopig terug met een 1700Kv vliegen maar met iets kleinere prop.
Daarna schakel ik wellicht over op deze motor => HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 35-30 1400Kv / 470w
Die heeft ongeveer hetzelfde gewicht, iets lagere toeren en kan een beetje meer aan (hoop ik)

Heb mij na het lezen van dit draadje ook maar een xeno gekocht, de lokale hobbywinkel had geen "dure" powerset meer binnen dus zelf maar beginnen knutselen...

img00105201007111310.jpg

eerst begonnen met een 35-30 1100kv turnigy met 8x8 prop, te zwak dan maar een 35-30 1700kv ook met 8x8 prop... super trekt iets meer dan 60a statisch, dus zeer voorzichtig met gasgeven, een paar super snelle vluchtjes en motor komt redelijk koel terug (raar)..

verder zit er een 2200 3cell 40c lipo'tje in en een 60A esc ;-)
De motorsteun is gemaakt van wat carbon latjes en kan deze krachten met gemak aan.

Wat mij betreft een super setup, belachelijk goedkoop en massa's power.

Overal lees je dat het redelijk fragiel is... Wat is er dab zo fragiel aan?
Ik heb `m erop zitten en ik vind er niets fragiels aan. Sterker nog, doordat de motor pod tussen de romphelften in geklemd zit kan het nergens naar toe. En nadat ze de carbon aandrijfas vervangen hebben door een stalen as is ook dat probleem verholpen.

Willem.

van de as dat die vervangen is voor een stalen wist ik niet
dit was van wat ik overal las een zwak punt in de aandrijving
ivm dat de as kon splijten en/of breken na een tikkie

dat je motor mount geklemd zit heb ik ook op mijn motor steun dit is een mooi principe ja

grtz lip

@Zambezi: bevalt je Hyperion 2209/24 nog steeds? Ik heb zojuist ook een Xeno aangeschaft, en voel wel wat voor die setup.
Over je motorsteun: past de Hyperion daar zonder meer op? En waarom zoveel plaatjes voor de klapprop-houder? (ik vind nergens hoe dik de GFK plaat is).

Groeten,
Max.(ook GMVC)

Xeno

Hallo,
Heb hier nog een tuning aandrijfset liggen Himax2816-1220 met BL-30 regelaar en ook de stalen as met kogellager.
Helaas zijn de spinner en de bladhouder en props niet meer aanwezig,wel zitter er 2 lipo`s bij Robbe3S 850.
Dit alles mag weg voor een goede prijs en dan krijg je de Xeno draagtas er gratis bij.

Iemand interesse?

Egbertje

Motortje is een Suppo 2208/14 met Graupner 8x4,5 klapprop. Middenstukje a la Zambezi-ontwerp, maar met voor- en achterkant zodanig dat de bladen niet door kunnen slaan. Materiaal is 1,5 mm epoxy printplaat (freeswerk wederom RBCkits)
dsc02538z.jpg

Standstroom vanmiddag gemeten op 15 A, wel een beetje hoog, motortje mag maar 12 A voor 1 minuut hebben. Hopelijk gaat de stroom tijdens het vliegen naar beneden, maar niet te lang volle pot vliegen.

Laatst bewerkt:
:DVliegt perfekt!:D
Twee klikjes up en eentje rechts. Motortje was niet eens handwarm naderhand, maar was ook alleen kort en met tussenpozen gebruikt.

vandaag mijn 1e vlucht gemaakt met de xeno,

setup 2200 kv motortje wat ik nog had liggen met een vaste prop erop een 6x5,

trekt 20a en een 3s 2200 mah lipo erin,

de motor zit op de orginele plek ,past goed en heb geen motor mout nodig en hoef geen lood te plakken voor in de neus.

hij vloog heerlijk maar begon te flutteren en brak in 2 stukken ,,,

hier het filmpje ervan

98-XLCPrSQc[/media] Multiplex met flutter. - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
hij vloog heerlijk maar begon te flutteren en brak in 2 stukken ,,,
Dat probleem ken ik. Heb het ook eens zien gebeuren. Bij de Xeno is het heel belangrijk dat je de vleugels strak tegen de rompdelen lijmt en wel over het hele oppervlak van de romp. Anders loop je het risico dat ie bij hogere snelheid scheurt. Misschien twee reepjes carbon in de vleugel?
Kijk wel even de servo's na. Die van mij waren gestript (ach ja... zuinigheid hè... kunststof tandwieltjes doen het ook :()
Met de metal gears erin geen probleem meer gehad. Ik vlieg 'm met de tuning set van MPX. Power zat en een heerlijk geluid.

Willem.

welke motor mout gebruik jij met die set ?
De originele die bij de tuningset geleverd wordt en die je tussen de twee Ron helften klemt. Daar hoort ook een as bij die van de motor naar de prop loopt, want bij de originele motormount zit de motor aan de voorkant en de prop achter. Voordeel is dan dat je 'm ook als hel hellingzwever kunt gebruiken met de andere rompkap. De hele constructie zit dan mooi op zwaartepunt en die kun je er dan zo afhalen zonder dat je het zwaartepunt aan moet passen.
De originele motormount kan dus ook niet afbreken of zo. Werkt perfect.
De motor zelf is de motor die bij de set geleverd wordt. Een Himax 2816-1220 motor met een 9x6 prop. Loopt heel mooi en geeft een lekkere sound.

Willem.

bij mijn xeno zat maar 1 motor meenemer in de doos ,voor een 3 mm motor,
is dat bij jullie ook of moeten er 2 bij zitten een 3mm en een 4 mm ,

heeft mischien iemand een 4mm over zoja dan wil ik die graag overnemen

Fernwelle mit Mitnehmer (für Motorwelle Multiplex 733505

Back