Naze32 icm Multiwii GUI

Dank je. FPV is ook klaar, kraakhelder. Nu die Mobius nog voorop. Morgen raggen ;-)

y4y6umys.jpg

quva7eze.jpg

ju3amave.jpg

Ziet er goed uit Burg!

Even beetje off topic:
Zijn er hier toevallig ook Naze32 (acro) vliegers die de Naze vliegen met een FrSky ontvanger?

Ik heb zelf een FrSky Taranis liggen die ik nog moet gaan gebruiken, nu lees ik dat de Naze32 telemetrie data kan doorsturen naar een FrSky ontvanger. Ik kan er helaas niet zoveel over vinden verder. Iemand een idee wat de Naze precies doorgeeft? En welke FrSky ontvanger aan te raden is voor een mini quad?

ik vlieg naze met frsky maar ik weet niet of mijn ontvanger telemetrie ondersteunt (V8FR-II)

heb een 9xr met frsky module

@maarten
Ik heb geen idee wat voor telemetrie je van de fc zou willen weten, maar zou me niet verbazen uiteraard als dat mogelijk is met deze zeer flexibele fc.

@burg
Ziet er goed uit. Snel ff wat vida posten :)

@Garbungel,

Ja het is zeker een optie, ik heb Rev5 van de Naze32 acro besteld bij abusemark.com waar zelfs een FrSky telemetrie converter op het board ingebouwd is. Ik denk dat je dan vanaf het boardje bepaalde data (waarschijnlijk Voltage van je Lipo) kan doorsturen over FrSky telemetrie naar je zender. Kan handig zijn omdat je dan bijv. geen OSD hoeft te installeren, scheelt weer wat gewicht:)

Zal het binnenkort wel eens laten weten als ik het boardje heb wat het nou precies aan data uitspuugt:)

@Rubaaaa
Die ontvanger ondersteund geen telemetrie inderdaad (zie openrcforums ? View topic - What Receivers work with the Taranis).

Ja en ik denk bij de "volledige" naze32 ook gps coordinaten, ground speed, barometer hoogte, etc. Maar dat is allemaal toch niet nuttig op m'n toekomstige Mini:)

Ik heb ook naze32 in combinatie met taranis, ik gebruik als ontvanger een X8R, maar ben erover aan het denken om een X6R te bestellen, net iets kleiner, maar ook niet heel veel.

Ik kan nog niet heel veel vinden over hoe ik het bordje aan de ontvanger moet hangen, want voltage is in principe wel interessant.

Bestel dan de D4R-II, dan heb je meteen CPPM en een lekkere kleine ontvanger met telemetrie.

Mbt FrSky telemetry staat in de handleiding van de NAze32: [5] FrSky Telemetry output port. Connect to ‘RxD’ on any telemetry-enabled FrSky Receiver (D8R, etc).

d4r-ii-back.jpg

Dat had ik inderdaad gezien, maar aan de naze kant heb ik Tx en Ground en aan de receiver kant heb ik Ground, Plus en Signal. Dat is dus anders als op het plaatje wat hierboven staat. Daardoor wist ik niet zeker of ik Tx gewoon aan signal moest hangen of aan de +.

Dat heb ik ook nog 2 poorten 1 RSSI en 1 smart port, ik had al begrepen dat ik die smart port niet moest hebben.

Oh ja, je hebt natuurlijk de nieuwste FrSky (X-series) ontvanger. Geen id hoe telemetrie dan werkt en of dat anders is dan met de vorige versies (D-series).

Bestel dan de D4R-II, dan heb je meteen CPPM en een lekkere kleine ontvanger met telemetrie.

Mbt FrSky telemetry staat in de handleiding van de NAze32: [5] FrSky Telemetry output port. Connect to ‘RxD’ on any telemetry-enabled FrSky Receiver (D8R, etc).

Grappig, had je post niet gezien maar die heb ik gister inderdaad besteld voor mijn Mini H blackout met Naze32 (en frsky taranis zender). Lijkt me een ideale ontvanger:

- CPPM
- RSSI uit (via PWM)
- Klein & licht
- Full range
- Two way Telemetrie
- Eén externe telemetrie poort (a2) en één internet (spanning van de receiver, zal dus altijd 5V zijn omdat het via een BEC wordt gevoed)

Op a2 komt dan of een convertertje voor m'n lipo voltage (3 dollar bij hobbyking), of de telemetrie doorgifte van Naze32 (en dan op Naze32 m'n lipo voltage). Vooralsnog zie ik voor een Naze32 acro geen voordeel in telemetrie output vanuit de Naze naar FrSky, omdat dit vermoedelijk alleen Vbat is.

Hier overigens nog een fantastisch handig overzicht om wat orde in de FrSky chaos te scheppen: FrSky Telemetry - EFlightWiki

Dat had ik inderdaad gezien, maar aan de naze kant heb ik Tx en Ground en aan de receiver kant heb ik Ground, Plus en Signal. Dat is dus anders als op het plaatje wat hierboven staat. Daardoor wist ik niet zeker of ik Tx gewoon aan signal moest hangen of aan de +.

Dat heb ik ook nog 2 poorten 1 RSSI en 1 smart port, ik had al begrepen dat ik die smart port niet moest hebben.

Oh ja, je hebt natuurlijk de nieuwste FrSky (X-series) ontvanger. Geen id hoe telemetrie dan werkt en of dat anders is dan met de vorige versies (D-series).

Werkt inderdaad anders, zie ook mijn bovenstaande link.

De X8R bijvoorbeeld heeft
- Geen CPPM output
- wel RSSI uit (via PWM)
- geen analoge in port meer. Alleen nog smart port waar je op multi's nog niet zoveel aan hebt en waar nog amper sensors voor zijn
- ondersteuning voor het S.Bus protocol

Als ik jou was en je wilt bijv. je Lipo spanning op je display zien en CPPM (1 draad ipv meedere) zou ik voor de https://www.hobbyking.com/hobbyking...I_4ch_2_4Ghz_ACCST_Receiver_w_telemetry_.html kiezen!

Ik kon in ieder geval geen betere bedenken...en nog cheap ook.

edit: dit (https://www.hobbyking.com/hobbyking...y_Voltage_Sensor_FrSky_Telemetry_System_.html) is de voltage sensor. Je kan ook de Naze32 gebruiken om het door te geven. Dan heb je de sensor niet nodig.

Edit: Voor de X8R heb je wel een niet-FrSky boardje die je aansluit op je smartport zodat je, ondanks gebrek aan analoge port, toch voltage via telemetrie kan versturen: http://www.alofthobbies.com/x8r2analog.html

Laatst bewerkt:
frsky telemetry doet zowiezo de rssi waarde doorgeven en een alarm afgaan als het zender signaal te zwak word, dan weet je dat tijd is om om te draaien, of achter die boom uit te komen.
met een displaytje aan je ontvanger kan je de alarm waarde ook nog aanpassen. (fld-02) als ik me niet vergis.

HD

Laatst bewerkt door een moderator:

Ik heb je tip gevolgd, en de D4R-II besteld ipv een X6R, nou weet ik alleen niet zeker of ik er andere firmware op moet flashen, er is speciale 27ms firmware voor gebruik met CPPM. Je zou eventueel ook nog ch7 en ch8 kunnen uitschakelen (Moet nog uitzoeken of dit op de Taranis kan.)

Gebruiken jullie de D4R-II al met CPPM? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik heb je tip gevolgd, en de D4R-II besteld ipv een X6R, nou weet ik alleen niet zeker of ik er andere firmware op moet flashen, er is speciale 27ms firmware voor gebruik met CPPM. Je zou eventueel ook nog ch7 en ch8 kunnen uitschakelen (Moet nog uitzoeken of dit op de Taranis kan.)

Gebruiken jullie de D4R-II al met CPPM? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Yep. Gewoon standaard gebruikt. Geen enkel probleem gehad, waarbij ik de laatste keer 7 kanalen heb gebruikt, waarbij 2 aux kanalen op max stonden.

de 27ms firmware flashen als je vaak zeer veel kanalen helemaal "hoog" hebt staan. Als je niet zoveel kanalen hebt kan je, mits je de modules van frsky hebt (en niet de taranis) ook 2 kanalen uitzetten, dan kan het probleem zich niet voordoen.

Met de Taranis zend je "helaas" altijd alle 8 de kanalen uit, als je minder kanale nodig hebt zou je kanalen die je niet gebruikt zo kunnen instellen dat deze kanalen altijd het laagste signaal uitzenden (1ms).

Ik heb maar 5 kanalen nodig op m'n toekomstige Mini H, dus kanaal 6, 7 en 8 ga ik zo programmeren dat deze altijd maximaal 1ms uitzenden. Volgens mij is het 18ms probleem vooral aan de orde als je altijd een hele zooi kanalen op "hoog" hebt staan (2ms), en dan nog kan het alleen voorkomen als je daarbij nog eens extreme stick uitslagen maakt.

Back