Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Is dat inderdaad niet de schoot van de blinde?
Als je de foto bedoelt lijkt me dat niet. Het touw gaat naar achteren (of komt van achter) niet van voor waar de blinde zit. Iets met 'groot' is vaak grote mast.
Maar ik kan het ook helemaal fout hebben.

Naamloos 6.png

de schoot van de blinde ( zeil aan de boegspriet ) word met een soort blok ( kontwachter dacht ik genoemd) aan de schoot van de fokke gemaakten met een katrol door de huid naar binnen geleid

het lijkt wel zo piet maar dan heeft hij ze wel niet echt juist staan ze moet boven het kanons gat staan ( eigenlijk ) maar wie maakt er geen fouten

Volgens mij was de halsklamp op de zeven provinciën eenvoudig uitgevoerd, gewoon een simpel gat. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat dat ergens in het hoofdstuk van decoratie bij Dik.

Blom tekent inderdaad een eenvoudig gat met uitwendig een soort blok.
Kolderstok heeft het in ieder geval niet, dat gat dan.

Maar waar de touwen dan belegd werden? ik denk linksboven bij de korvijnagels. niet helemaal links voorbij het kanon. das onhandig.

Naamloos 8.jpg

Naamloos 8.jpg

het lijkt wel zo piet maar dan heeft hij ze wel niet echt juist staan ze moet boven het kanons gat staan ( eigenlijk ) maar wie maakt er geen fouten
Als de schoten stijf staan , dan hangt de hals altijd los Dirk, indien de hals is aangehaald komt hij vanzelf boven de kanonnen te staan. Dus ik denk toch dat dit correct is.

zou kunnen piet ik ken echt te weinig van al het touw werk , ik ga maar af op wat de boeken ons vertellen , maar wat je zegt klinkt wel logisch

Het is duidelijk, het gat en de klamp moeten er komen. In een later stadium kan ik me druk maken om waar eea aan touwwerk komt.
De laatste twee dagen druk geweest met het verdek dicht manken, 1ste helft gedaan. Uiteindelijk toch een bredere watergang genomen, al bij al komt het netjes uit nu, zeker als straks de eerste gang van de binnenwand erop zit.

20200705_113348 (Custom).jpg

20200705_131139 (Custom).jpg

20200706_191604 (Custom).jpg

Omdat ik zin had in wat anders te doen heb ik tussendoor de schoorsteen van de kombuis gemaakt en het rooster blijft afneembaar dus deze kun je dan mooi zien.

Eerst een blokje hout op maat gemaakt voor de schoorsteen.En daar tegenaan latoen koper 0,2mm gesoldeerd. Boven en onder een randje ertegen van 0,5mm
20200705_181734 (Custom).jpg

Eerst geschuurd en nu reinigen alvorens in de patina oplossing
20200705_194038 (Custom).jpg

Bij de randjes nog even drogen na zijn waterbad. Maar een mooie wat oudere verweerde look.
20200705_194605 (Custom).jpg

20200705_194747 (Custom).jpg

20200705_194838 (Custom).jpg

Morgen verder met stuurboord dekdeel dicht maken.

Back