Neergestort tijdens opstijgen, en weer neergestort

Petje Af albert,

je bent een echte doorzetter. en na alles wat ik van je gelezen heb gaat ook deze kist zeker vliegen. velen houden het al snel voor gezien en klagen dan dat het materiaal rotzooi is.

ga zo door.

hallo,

heb de vleugel nu een cm verder naar voren als op de tekening aangegeven

maakt dat iets uit ?

do motor valt ook wel fors uit, samen met de accu wordt het toch wel een aardig gewichtje

en er staat dat je eerst een paar keer moet gooien met het vliegtuig....
nou zijn die vleugels nu niet direct de stevigste met dat 1mm balsa plankje erop

groet alfred

heb de vleugel nu een cm verder naar voren als op de tekening aangegeven
maakt dat iets uit ?
en er staat dat je eerst een paar keer moet gooien met het vliegtuig....
nou zijn die vleugels nu niet direct de stevigste met dat 1mm balsa plankje erop

Vleugel naar voren - maakt waarschijnlijk niet zo veel uit, als je er maar rekening mee houdt dat het CG ten opzichte van de vleugel hetzelfde blijft (dus niet t.o.v. de romp).
Als de vleugel niet sterk genoeg is om een handstart te overleven zal hij de landing na een grondstart ook niet overleven... maar daar was je X pagina's terug ook al voor gewaarschuwd... :D dus dat wist je al.
Als je toch van plan bent ermee te vliegen kan je de handstart ook overslaan...
(Eigenlijk vind ik het merkwaardig dat ze advies geven om eerst een handstart te maken. Ik denk dat er bij een grondstart minder dingen verkeerd kunnen gaan dan bij een handstart...)

hallo,

volgens het instructieboekje wel, maar das uit de vorige eeuw

het wordt de berg in pekela maar weer denk ik, verrekte wind het blijft maar stormen waait zo 500 meter weg

welke lak gebruiken jullie, ben nu met die acril (doekverf) van de action bezig maar dat glimt voor geen meter

groet alfred

Vleugel naar voren - maakt waarschijnlijk niet zo veel uit, als je er maar rekening mee houdt dat het CG ten opzichte van de vleugel hetzelfde blijft (dus niet t.o.v. de romp).
...)

dank zou er mee de mist ingaan

Een handstart moet je toch eerst even maken, zonder motor aan te doen, om te kijken of het cg goed ligt
Als je weet waar het CG volgens de fabrikant (of origineel) moet liggen, kan je net zo goed van de grond starten. Mocht het CG helemaal niet deugen dan is de klap vanaf werphoogte toch een stuk harder dan vanaf grondhoogte.

@ bdoets
Daar zit wel wat in
Bij mijn zweefvliegtuig (great planes spirit 2 meter) moest het ook, maar daarmee kan je ook niet vanaf de grond starten, vanaf een hoogstartelastiek kom je nog harder op de grond

hallo,

opstijgen van de grond maar dan

heb er een landingsgestel voor gebakken ouwe spijker enzo, kan er ook nog wel bij ergens op de helft heb ik de tekening maar gelaten voor wat ie was en me fantasie erop losgelaten
wordt mooiiii

100_7692.jpg

alleen weer even prakizeren hoe en waar ik dat vast ga zetten

groet alfred

mijn zoon heeft via MP in veendam 3mm depron gevonden voor 1,50 de vierkante meter, 100 platen voorradig sla je slag
mooi straks voor de shocky`s

groet alfred

Ik weet even niet over welk vliegtuig het nu gaat... :D
Maar als het iets is zonder neuswiel (dus wel met een staartwiel of -slof), zet de wielen dan niet te ver naar achteren. Onder de voorrand van de vleugel is meestal goed. Anders zal het toestel, op iedere ondergrond die niet heel vlak is, steeds op zijn neus gaan staan...

dank

100_7696.jpg

achter een blokje hout voor het slepen over het sfalt

nog eens schuren en aflakken mischien nog wat strepen erop

benieuwd of it nog zweeft

groet alfred

Hoi,

Lijkt al wat.

Over je landingsgestel. Hoe heb je dat vast gebakken? Zo koud op elkaar gesoldeerd/gelast gaat het niet (lang) houden ben ik bang.

Of zijn het 2 poten gekoppeld met een buisje. Dan heb je al wat meer stevigheid.

En draai de wieltjes een graadje naar binnen (Toe-in). Dan spoort ie wat beter. Blijft hij wat beter op koers.

En je hoogteroerkabeltje is wat lang buiten de romp. Als hij dik is geen probleem.
Hoe dan ook is Up - Trekken dus die functie heb je altijd. Alleen down kan dan wat minder zijn bij hogere snelheid.
[edit] volgens mij is het je rudder [/edit]

Nu maar weer wachten op mooi weer. Zondag lijkt het wat te worden. Zaterdag nog wat veel wind.

hallo

gelast met mig, onontbeerlijk met een oldtimer en kart

erafvallen zal het niet zo gauw

100_7702.jpg

of hij moet weer is als een stuka naar beneden komen

@ zie je morgen ernst

groet alfred

Ik heb ook een MIG (metal inert gas) lasapparaat, maar voor het lassen van staal bouw ik hem om naar een MAG apparaat met 85% argon en 15% CO2 gas.
Verenstaal heb ik nog nooit met MIG, MAG of TIG gelast omdat verenstaal veel koolstof bevat.
MIG lassen geeft veel warmte in het werkstuk, als het te snel afkoelt wordt het verenstaal bros, koelt het te langzaam af dan wordt het verenstaal te zacht.
Maar ik zou eerst kijken hoe het gaat met dit landingsgestel, een nieuwe is zo gemaakt.
Voor simpele toestellen buig ik de LG uit 1 stuk verenstaal, met onder de romp een U bocht naar achteren.
En dam vastzetten met 3 zadels.
(heb er even geen foto van)

Succes Willem

ben er wel content mee

100_7712.jpg

100_7706.jpg

twijfel nog over een blanke laklaag, weet niet hoe dat uit gaat vallen

groet alfred

@ rood stoken direct afkoelen en nogmaals heet (niet rood) stoken en dan langzaam afkoelen
las trouwens geheel met co2

Ik denk dat die hoge wielpoten gaan verbuigen bij een iets minder dan perfekte landing.

buig ze wel weer recht, eerst maar eens zien hoelang die het uithoud ;)

De ervaring leert mij, dat dat landingsgestel het niet gaat houden, en dat "dat buig ik wel weer recht" ook ERG tegen gaat vallen: 99.9% kans dat er niets meer recht te buigen valt, danwel, dat het halverwege het rechtbuigen "al niet meer hoeft"... (afgebroken, dus).

Het vervelende van een landingsgestel, is dat wanneer het niet stevig genoeg is, het meer schade aanricht dan voorkomt, en ik zou je dan ook HEEL dringend willen aanraden, om een nieuw landingsgestel te buigen uit EEN stuk verenstaal.....

Maar goed, het dingetje ziet er wel heel leuk uit, en zelfs "uiterst luchtwaardig". Ik hoop van harte dat je hier langer vliegplezier en minder "plakplezier" mee hebt.

Hou er rekening mee, dat een Jadelsky vleugel een behoorlijk "primitief" thermiekprofiel is, wat een behoorlijke hekel aan hoge snelheden heeft: de stelling "als het fout gaat, dan GAAAS!" is met vrij grote waarschijnlijkheid op dit toestelletje niet heel erg goed bruikbaar: dan gaan de vleugels waarschijnlijk klapperen en uberhaupt vliegt zo'n Jedelsky-profiel niet graag snel.

Groet, Bert

Hou er rekening mee, dat een Jadelsky vleugel een behoorlijk "primitief" thermiekprofiel is, wat een behoorlijke hekel aan hoge snelheden heeft: de stelling "als het fout gaat, dan GAAAS!" is met vrij grote waarschijnlijkheid op dit toestelletje niet heel erg goed bruikbaar: dan gaan de vleugels waarschijnlijk klapperen en uberhaupt vliegt zo'n Jedelsky-profiel niet graag snel.

Groet, Bert

das spijtig want hij is nu een stuk zwaarder dan orgineel met me upgrade`s

zaterdag weet ik it

groet alfred

Back