Nieuw Blade 130 X

Vandaag 3 lipo's buiten rond gevlogen. Gewoon circuitjes en inverted hoover.

Vliegt heel mooi en heel stabiel.

Ik denk wel dat de alu update samen met de walkara lagers voor de staart geen overbodige luxe gaat zijn want ik vind dat de staart op dit moment niet gezond klinkt.

Alles draait soepel en heeft geen abnormale speling maar ik hoor duidelijk een vibratie die volgens mij niet gezond kan zijn.

Ik zal hier maar niet over klagen want de fora staan er vol van dus ik was gewaarschuwd.

Heb nu de travel adjustments verlaagd op de aileron en elevator naar 90-90.
Rudder laat ik op 100 staan.
De main gear en lagers met teflon geolied en het klinkt een stuk beter dan toen ik hem gisteren uit de doos ben gaan testen.
De tail met locktite gedaan en visueel alles nagelopen en zie geen gekke dingen.
Morgenochtend is buiten loslaten en dan kan ik beoordelen hoe die mij bevalt.

Mvg.Bernard

@jelleee,

Horizontale tail wag. Verticale tail wag heb ik nooit mee gemaakt.
De wag komt door de staart servo of giro of beide. De staart kan alleen
links of rechts. Dus wanneer een van beide iets mee is resulteert dit in
tail wag, maar alleen horizontaal.

Echter viel het mij op dat het alleen aanwezig was bij de blade accu en
niet bij de andere welke een hoger rate en piek vermogen hebben.

Grtz.
Olaf

Heren.
Graag jullie advies en ervaring.
Het volgende......
Heb net 10 Lipo packje op het veldje voor het huis leeggevlogen met de Blade 130.
Weerconditie was perfect.
Vrijwel windstil en lekker koel.
Maar.............bij het 6e Lipo pack ging de heli plots wobbelen bij rondvliegen ermee.
Niet echt overdreven veel maar toch duidelijk een dolfijnen wobbel.

Dacht dat het aan het Lipo packje lag, misschien wat slecht intern en heb erna een vers Lipo packje geprobeerd.
Maar die had het ook.
Dus lag niet aan de Lipo.
Toen de Main Blades iets vaster gezet.
De dolfijnen wobbel leek weg, maar kwam af en toe toch weer even terug.
Leer echt op een gevalletje random wobbel.
Dus wobbel in de zin van op en neer wobbel.
Jullie kennen het fenomeen vast wel.

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
Het is echt random, want heb 10 packjes gevlogen en daarvan was het ongeveer een 10% van de totale vliegtijd dat er af en toe een wobbel tevoorschijn kwam.
Ik heb de grommets wel op de de drie Swash linkjes gezet, maar zag net dat er ook 2 stuks op de bladhouder linkjes zouden kunnen.
Hebben jullie dat ook?
Hoop dat iemand mij kan vertellen waardoor deze random wobbel komt.
Vr Gr Erwin
Oja.......ik gebruik de stock Main Blades zonder pielekes.

Ik heb ook o-rings op de bladhouders en geen last van wobbelen.
Heb je het bij idle up wanneer je negatief pitch stuurt of als je bijv.
Gewoon rechtuit vliegt ?

Grtz.
Olaf

ik had die wobbel ook heel sporadisch tot ik de gain op zowel elevator als aileron 1à2 klikje minder (dus links aileron) liet zakken daarna was het al een stuk beter.

Hoi Olaf.
Ik had de wobbel op doorvlucht.
Met name als ik vlotte grote cirkels vloog deed het zich af en toe voor.
Ik ken de wobbel/wiebel bij negatief vlieggedrag, maar dat is in deze situatie niet zo.
Ik zal morgen eens van die grommets op de beide bladhouder linkjes zetten.
Vr Gr E

Dit werd geschreven:

ik had die wobbel ook heel sporadisch tot ik de gain op zowel elevator als aileron 1à2 klikje minder (dus links aileron) liet zakken daarna was het al een stuk beter.

Ik vlieg mijn Blade 130 met een Spektrum DX6i.
Kom misschien knullig over maar ik begrijp je uitleg niet helemaal.
Kun je uitwijden over wat jij schreef en welke waardes zou ik moeten handhaven?
Vr Gr Erwin

Bij blade website kan je een bestandje downloaden hoe je in
De program modus kan komen in je heli om de gains aan te passen.

Bij een fly bare heli met een gyro kan je alleen de gain van de gyro aanpassen.
Meestal vanuit je zender. Hiermee schakel je van rate naar hh mode.

Bij een flybareless heli zijn er drie gyros. De aileron, elevator en rudder.
Bij de 130x zit er geen optie in om dit vanuit je zender aan te passen. Ook
Niet met bijv. Pot.meters op de unit in de heli zelf.

Maar gelukkig kan je wel in de programmeer modus komen in je heli met
Je zender en toch de gains kan aanpassen.

Ik heb zelf de gain van de staart op -4 gezet, waardoor de tail wag zo goed
Als weg was/is.

Grtz.
Olaf

Hoi Olaf.
Bedankt voor je reactie.
Je bent helder maar helaas heeft datgene wat jij uitlegt geen betrekking tot het wobbel fenomeen dat mijn heli af en toe heeft.
Het wobbel probleem dat mijn heli af en toe heeft komt hoogstwaarschijnlijk uit de kop en helaas niet uit de staart.
Weet je, het wobbel dolfijnen fenomeen is mij al welbekend van vroeger toen ik met een walkera Micro FP heli vloog.
Die kreeg het na verloop van tijd ook en bij die heli kreeg ik de wobbel niet weg.
Bleek na veel uitpluizen te kunnen liggen aan te zachte/versleten dempers in de bladhouders of een te lage Headspeed.
In het geval van deze Blade 130 is de wobbel random (willekeurig) dus is de oorzaak lastiger te vinden.
Vr Gr E

Dylan that s#%ks. Hopelijk vind je snel de oorzaak.
Misschien hebben ze op helifreak.com een antwoord.
Daar staat heel veel over de 130X in verschillende threats.
Hierdoor is het makkelijker zoeken dan hier met alles in 1 threat.

Grtz.
Olaf

Filmpje gevonden Erwin hoe je de gains aanpast in de ESC;)
[URL="
130 x Gyro Gain Programming - YouTube[/URL]

Die wobbel kan uit de blades komen, sommige grips zijn wat breder dan andere. Ik draai mijn blades altijd wat aan, net genoeg dat ze niet vallen. heb ondervonden dat de heli dan iets strakker vliegt. Probeer het eens en laat weten of de wobbel weg is.

Grtz Rudi

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Olaf.
Bedankt voor je reactie.
Je bent helder maar helaas heeft datgene wat jij uitlegt geen betrekking tot het wobbel fenomeen dat mijn heli af en toe heeft.
Het wobbel probleem dat mijn heli af en toe heeft komt hoogstwaarschijnlijk uit de kop en helaas niet uit de staart.
Weet je, het wobbel dolfijnen fenomeen is mij al welbekend van vroeger toen ik met een walkera Micro FP heli vloog.
Die kreeg het na verloop van tijd ook en bij die heli kreeg ik de wobbel niet weg.
Bleek na veel uitpluizen te kunnen liggen aan te zachte/versleten dempers in de bladhouders of een te lage Headspeed.
In het geval van deze Blade 130 is de wobbel random (willekeurig) dus is de oorzaak lastiger te vinden.
Vr Gr E

T is ook nooit goed....Het spijt me dat ik zo reageer maar na maandenlang geklaag en geween en gevloek aangezien te hebben en ook hoe talloze 130x baasjes op talloze fora WEL handvaten aanreiken om elkaar en dus ook jou te helpen zou je ns wat dieper kunnen graven in de mogelijkheden die er zijn. Lullig om te zeggen maar ik moet t kwijt: als je een tiende van t geduld had opgebracht waarmee je bijvoorbeeld een rex500 FBL in mekaar zet met de eerste 130x, had je m in zn geheel niet op hoeven sturen.
Een 3 assen gyro werkt op 3 assen.. Ja, je raadt t : langsas, dwarsas en de top-as. Dat laatste is je staart, hou je nog 2 assen over waar je met de gains kan spelen, en ja, deze hebben GEEN betrekking op de staart.
Een CP heli dus OOK als ie flybarless is moet je aan werken. Geen hapklare brok dus. Behandel dit ding dan ook als een grote heli. :onweer:

Hoi MacIac.
No hard feelings hoor.Ha ha ha ha.
Je moest eens weten hoe gangbaar ik ben en mijn geschreven bericht omtrend de af en toe wobbel was toch echt geen klaagzang hoor.
Sterker nog: zelfs als zou ik het niet op kunnen lossen dan bevalt deze Blade 130 Micro CP nog meer dan goed.Vlieg er elke keer zo fijn mee rond dat het telkens een klein feestje is van 4 minuten elke vlucht weer.
Maar wellicht heb je gelijk en zal ik deze Micro eens meer kunnen behandelen net als een grotere heli.
Dat doe ik namelijk niet eerlijk gezegt.
Zal mede door het formaat komen en heb door de jaren heen gemerkt dat er zaken bij een Micro heli kunnen opspelen die niet af zelden bij een groter formaat heli voor kunnen komen.
Alhoewel die natuurlijk ook weer hun eigen issues hebben van problemen.

Rudi: ik zal eens gaan spelen met hoe de Main Blades vastzitten in sterkte.
Heb ook nog andere Bladen liggen (van Nini Eagles) en die schijnen nog beter te zijn dan de stock Blades.
Ook haal ik deze week de kop eens uit elkaar.
Ik heb er inmiddels krap 100 vluchtjes opzitten en gisteren op het veld voordat die random wobbel erin kwam behoorlijk lopen raggen met de heli.
Veel Loopings gemaakt en de heli niet gespaart met hard rondvliegen.
Mischien is er iets in de kop niet fris meer door slijtage.Dat zou ook wel eens heel goed kunnen.

Ontzettend bedankt elke keer voor jullie bijval en hulp.
Ik weet dat een Forum daarvoor bedoelt is, maar waardeer jullie input altijd ten zeerste en ben super blij met alle hulp want ook ik leer elke dag wel iets bij omtrend heli's.
Wordt vandaag weer heerlijk weer en vanmiddag maar weer eens lekker vliegen met deze kleine dame.
Jullie allen ook een hele fijne dag gewenst.
Vr Gr E

PS: Rudi: ik hou je op de hoogte.

@dylan,

Wellicht zijn na 100 vluchten je dampers in de rotorkop aan vervanging toe.
Een simpele klus om uit te sluiten of dit het wobbelen veroorzaakt.

Grtz.
Olaf

@dylan,

Wellicht zijn na 100 vluchten je dampers in de rotorkop aan vervanging toe.
Een simpele klus om uit te sluiten of dit het wobbelen veroorzaakt.

Grtz.
Olaf

Ik heb er 230 vluchten opzitten en ben aan de rotorkop zelfs niet aan geweest, die is nog perfect.
De dampers zien er op het eerste zicht nog heel goed uit, maar zeg nooit nooit. Mijn heli is al verschillende keren full speed het gras ingedoken, nooit, never last gehad aan de kop;)
Wat ik wél gedaan heb is de schroef in de hub vervangen door een langere zodat de hub ook aan de achterzijde vast zit en de main shaft vervangen door 4mm dik CF want dat hol asje wil wel eens scheuren na een crash en dan heb je ook kans op wobbel:cool:

Grtz Rudi

Hoi Rudi.
Bedankt voor de adviezen.Super!!
Daar kan ik wat mee!!
Mag ik vragen: die andere hoofdas waar haal je dat?Want dat lijkt me geen onderdeel dat HH levert in het stock assortiment.
Heb jij een adresje?
Vr Gr Erwin

zelf gemaakt van een lang stuk 4mm CF stang.;)

Inderdaad, heb samen met Tribal 69 een stang van 1meter gekocht, kost 7 euro!! Kan ik wel 10 shafts uithalen;)
Gewoon de originele shaft op het CF tapen, en zien dat de gaten recht tegenover de as staan( boortje erin steken ter controle) en boren maar ( boortje van 0,85mm) plat kantje eraan maken met een freesje en klaar,duurt hooguit 5min en is OERSTERK:cool: De main gear heb ik extra op de as geborgt met een klein zwart schroefje van de tailshaft, hoef je nooit niet meer naar om te zien;)

Grtz Rudi

Ooooohhhhhhhhhh
Dat is knap!!
Want ik zag net dat op de Main shaft een aantal van die ringen zitten ( 3 stuks dacht ik) waar een schroefje inzit om het te borgen.
Dus jullie maken dat zelf en draaien dan zomaar een schroefje erin?
Of boren jullie dat eerst voor?
Dat zou ik dan helemaal knap vinden, want een gaatje boren in een rond oppervlak lijkt me knap lastig.
Vr Gr E

Back