Nieuw E2k model is daar belangstelling voor ?

Hier nog wat foto's van mijn aileron en hoogteroer aanturing:
20181230_095808.jpg

20181230_153141.jpg

20181230_153153.jpg

20181230_162629.jpg

20181230_162640.jpg

20181230_162658.jpg

20181227_202022.jpg
 
... Dit is de reden, de windingen liggen nogal erg los. ...
Genoeg reden om terug te sturen, kan behoorlijke schade opleveren.
Mocht je niet op nieuwe/vervangende/andere motor kunnen wachten dan windingen vastzetten met (verdunde) epoxy. Uit laten harden bij hogere temperaturen, maar dan wel zonder de magneten natuurlijk. Temperatuur in stappen van 10graden opvoeren.

Outrunner demonteren
www.innov8tivedesigns.com
  • → resources
  • → video classroom

Outrunner Disassembly and Stripping - RCG
  • Disassembly
  • Removing the shaft
  • Removing the bearings
 
Laatst bewerkt:
@Ron: behalve het vervangen van lagers mag een motor niet aangepast worden volgens E2k reglement. Althans als je mee wilt racen in de klasse. Ook al is je suggestie natuurlijk top.
 
20190101_141039_resized.jpg



Vandaag eerste twee vluchten!
Om een beetje rechtuit te vliegen had ik wel 1.5mm hoogteroer up trim nodig.
Op race snelheid vliegt het model prima!
Echter voor de landing zijn de ailerons naar mijn mening (veel) te klein. En het feit dat ze aan de binnenkant van het model zitten werkt ook tegen.

Ik zou adviseren om de ailerons aan beide zijden 240mm lang te maken en geen taps toelopende delen. (zo heb ik het ook op mijn andere E2K's)
Dit is makkelijker te bouwen en het reageert veel beter vooral in de landing:)
 
Hoe breed zijn die ailerons eigenlijk Martijn? Ik maak mijn vleugel met ailerons bijna identiek en vind het perfect sturen. Ik gebruik wel dual rate bij de landing. Dual rate wordt automatisch ingeschakeld als het gas onder de 10% komt. Bij mij zijn de ailerons 32 mm breed.
 
Mijn ailerons zoals Look ze had losgesneden hadden 35mm koorde.

Nog een update met roeruitslagen:
Dual rate Hi - Low
HR- up 10 - 4 mm
HR- down 7 - 2.5 mm
Flapps up 4 - 2 mm
Flaps down 4 - 2 mm
Aileron up 8 - 5 mm
Ailerondown 10 - 8 mm

Ik vind het voor racen voldoende uitslag, maar voor fun vliegen te weinig, dan zijn grotere rolroeren beter.

Nog een plaatje voor een mogelijk servoplankje. Dat zou precies achter het spant kunnen staan. Verder naar achteren is onvoldoende plaats om een servo rechtop onder de rolroerhevels te zetten.
20190101_154423.jpg

Het gat voor de servo is extra breed met kabel uitsparing, dus rechts plaatsen, naar links schuiven en vastschroeven.
Nog een plaatje van mijn romp. Ik heb net de opening links voor vergroot om de accu beter te kunnen plaatsen.
20190101_154434.jpg

Servos meer naar voren is ook goed voor het zwaartepunt als je met lichtere accu,s vliegt dan de HK Graphene, 269.5 gram..
 
Ailerons gewoon recht is een goed voorstel Martijn, veel eenvoudiger, en meer rolrate..
Had jij lood op de neus nodig?
En wat weegt jouw Scorpion?
 
Hoe breed zijn die ailerons eigenlijk Martijn? Ik maak mijn vleugel met ailerons bijna identiek en vind het perfect sturen. Ik gebruik wel dual rate bij de landing. Dual rate wordt automatisch ingeschakeld als het gas onder de 10% komt. Bij mij zijn de ailerons 32 mm breed.
Hallo Peet,

Jouw ailerons zijn qua afmetingen misschien ongeveer even groot.
Echter zitten ze bij jou mooi aan de buitenkant van de vleugel wat veeeeeeel effectiever is!

Deze foto is van een E2K waar ik normaal mee vlieg: 240x40
20190101_205312.jpg
 
Ailerons gewoon recht is een goed voorstel Martijn, veel eenvoudiger, en meer rolrate..
Had jij lood op de neus nodig?
En wat weegt jouw Scorpion?

Ik heb tijdens de eerste vlucht het zwaartepunt op de door jou aangegeven 52mm geplaatst. (weet jij zeker dat die 52mm klopt?)
Echter had ik hier toch wel een aardig plakje lood voor nodig.

Tijdens de 2e vlucht heb ik de hoeveelheid lood gehalveerd aangezien ik het model nog lui op hoogteroer vond reageren.
Dit ging al iets beter.

Echter denk ik dat het zwaartepunt nog wel iets verder naar achter kan. (zonder lood zou het op 64mm liggen)

Eerst moet ik het servo heveltje van de ailerons aanpassen om iets meer uitslag te krijgen om fatsoenlijk te kunnen landen.
 
een rma indienen bij hobbyking heeft zijn vruchten afgeworpen. vandaag een nieuwe motor ontvangen. bij deze zitten de wikkelingen wel op hun plek. mooi gewikkeld is hij niet, dat heb ik toch beter gezien bij andere serie motoren van hobbyking. maar belangrijk, hij doet het en de wikkelingen zitten op hun plek.

vind ik een goede service van hobbyking. geen gemaar of andere moeilijkheden. gewoon een volledig rma met bewijsfoto's en alles werd geregeld door hun.
de rest van de setup heb ik ook al in huis. alleen wachten tot Look een goed bericht geeft dat de kit gereed is.
 
Maakt mij niet uit waar de ailerons moeten komen en welke maat ze zijn, nu gemaakt naar opgave Tjarko.
Vertel maar waar ze moeten komen ??
 
Graag ook een nauwkeurige tekening hoe de freesdelen eruit moeten komen te zien, liefst CAD. Of anders mm papier en mij toesturen, bedankt.
 
Ik kan ze niet bij iedere kit verschillend maken maar dat lijkt me duidelijk. Lukt een opgave op korte termijn ?
 
540.jpg


Deze heeft de ailerons 100mm naast de romp, 35mm diep en 200mm breed, zoals we bij club 20 toepasten.
 
Hoi Look,
Ik heb je net een mail gestuurd met DXF file van het servo plankje en hoogteroer hoorntje.
E2K_scorpion_servoplankje_en_hoorntje.JPG

Wat betreft de rolroer scharnieren, mijn voorstel zou zijn om een kevlar scharnierband te leggen op 35mm van de achterlijst (25 tot 45 mm b.v.) en over de hele spanwijdte.
Dan is iedereen vrij om de rolroeren te maken die hij wil.
Voor pylonracen 260 mm breed aansluitend op de romp, met binnen liggende besturing , goed voor lage weerstand, lage rolrate, en flap werking liftverdeling.
Voor fun vliegen kun je dan ook 2 conventionele ailerons maken met servo's in de vleugel.
Of full span ailerons, of zoals in het plaatje hierboven (beetje lastiger om de torsiestangen in de vleugel te bouwen?).

De mensen die de tapse stukjes willen als ik (voor mooiste liftverdeling met gebruik van de flapperons) kunnen dat stukje prima met tape of folie scharnier uitvoeren.

Groeten,
Tjarko
 
Vanochtend verschillende zwaartepunts liggingen getest op de Scorpion. Accu voorin, 2 cm terug en 4 cm terug.
Dat geeft een zw punt van 55mm, 60 mm en 66mm.
Ik vind 55 en 60 mm prima vliegen. 66 mm is te sturen, maar dan is de kist niet meer stabiel en begint zelf zijn weg te zoeken.
De eerder opgegeven 52 mm was niet precies gemeten en inderdaad te ver naar voren.
Als ik er een "normale" 2200 mAh accu in leg voorin dan is het zw punt ok en de kist echt op minimum gewicht.
Precies goed dit model!

De rolroer uitslagen ga ik wat vergroten..
 
Back
Top