Nieuw : NAZA Gps upgrade (f450 loiter in harde wind filmpjes! post #413)

Gisteren begin gemaakt met de manual wbt gps update.... Toch weer meer werk dan ik had ingeschat...

Komt ws morgen of overmorgen online (kan ook woensdag of donderdag zijn;) ), ipv vandaag, mijn excuses daarvoor...

Wel even getest op de quad (DJI NAZA f450)vandaag, en dat voelt goed aan. Zelfs "raggen" op gps voelt natuurlijk aan.. dit was bij de prototype nog niet zo fijn. Bij de f550 was dat geen probleem.. Dus omdat de f450 de klienste is, en dus de "lastigste" , was dit natuurlijk test object voorkeur nummer 1.

Course lock (care free) functie getest, en in orde bevonden, en ook return to home, werkt prima. Moet nog even de home lock proberen, en nog wat andere kleine dingen, maar zelfs in kracht 5 hangt mijn quad lekker scheef tegen de wind in, maar blijft keurig op zijn plek...

Ook de "care free" functie geprobeer met continu yaw input, maar verbluffend hoe dat opgepakt word, de yaw rotatie word niet "gezien" door de bestuurder... Ook met wat heftigere yaw draaing, blijft alles gewoon in orde, en zeer netjes...

Petje af!

Leuk speelgoed!

Daar durf ik de grote hexa wel mee te besturen! :cool::Fade-color

Laatst bewerkt:
Vandaag ook mijn GPS binnen, nu het instellen...

De X, Y en Z zijn vrij eenvoudig te bepalen, maar hoe bepalen jullie je Center of Gravity (COG)? Misschien heb ik het antwoord gemist ergens.

Ik heb de GPS links achter met 2 schroeven van de top plate bevestigd. Dan kom ik op
y=-3,5
x=-4
z=9,5
mijn cog zit wel redelijk in het midden van de quad (F450)

Zojuist weer even gevlogen in een weiland. Heerlijk! Nu ook het 'lef' gehad om de failsafe via de knop te activeren en via zender uit. Beiden werkten top. Naar hoogte, nog vrij snel naar home punt en dan langzaam zakken. Wat me echter wel tegenviel is dat ik hem in 'via de knop failsafe' mode niet meer over kan nemen. Ik zette de failsafe uit en plaatste hem in GPS-ATTI mode. De led ging gewoon groen knipperen, maar er was geen enkele reactie op mijn stickbewegingen. Hij bleef echter vanaf dat de failsafe uit was op dezelfde hoogte hangen. Ik was blij dat dit maar een meter of 2 was, want toen ik van GPS mode naar ATTI mode switchte vielen alle motoren uit en viel hij als een baksteen uit de lucht.

Klopt het dat je hem vanuit failsafe niet meer kan overnemen? Of hebben jullie een andere ervaring? Moet ik dan wellicht iets instellen?

ikbij mij is deels hetzelfde. zodra ik failsave activeer en die weer uitschakel waardoor die terug schiet naar gps, blijft ie wel failsave doorvliegen. zodra ik dan even naar atti schakel heb ik de volledige controle weer.

Wat me echter wel tegenviel is dat ik hem in 'via de knop failsafe' mode niet meer over kan nemen. Ik zette de failsafe uit en plaatste hem in GPS-ATTI mode. De led ging gewoon groen knipperen, maar er was geen enkele reactie op mijn stickbewegingen. Hij bleef echter vanaf dat de failsafe uit was op dezelfde hoogte hangen. Ik was blij dat dit maar een meter of 2 was, want toen ik van GPS mode naar ATTI mode switchte vielen alle motoren uit en viel hij als een baksteen uit de lucht.

Klopt het dat je hem vanuit failsafe niet meer kan overnemen? Of hebben jullie een andere ervaring? Moet ik dan wellicht iets instellen?

Geluk dat je nog maar op 2m zat, ik zou het niet willen meemaken op 20m! Mijn Naza + GPS komt morgen aan en dan is een antwoord op deze vraag meer dan welkom! Na de OpenPilot, MK, Arduino en Asctec weer eens wat anders...:p

Maar als tie het doet doet doet hij het wel errgggg netjes :cool:

ikbij mij is deels hetzelfde. zodra ik failsave activeer en die weer uitschakel waardoor die terug schiet naar gps, blijft ie wel failsave doorvliegen. zodra ik dan even naar atti schakel heb ik de volledige controle weer.

Hmm dat is inderdaad bijna gelijk.. met die uitzondering dat mijne uit de lucht valt bij het overschakelen naar atti... ik kies dan voor jouw variant. :) Maar hoe krijg ik die...

Ik heb de standaard DJI props erop. Ik weet niet wat voor oplader je hebt maar dan zie je wat er nog in zit, je kunt op dealextreme ook van die metertjes kopen waarmee je het heel snel kunt zien (ook tijdens vliegen).

Het lag aan de LiPo's. Heb ze gebalanceerd een daarna opgeladen. Er ging 5682 in. Daar heb ik daarna 18:43 mee gevlogen.

Is het normaal dat de standaard lader de 4S LiPo tot 16,71V oplaad?

Het lag aan de LiPo's. Heb ze gebalanceerd een daarna opgeladen. Er ging 5682 in. Daar heb ik daarna 18:43 mee gevlogen.

Is het normaal dat de standaard lader de 4S LiPo tot 16,71V oplaad?

zou eigenlijk 16,8 moeten zijn

zal mischein aan je lader liggen dat hij afkapt bij 95% of als een cell 4.20 heeft bereikt

Gisteren met mijn Naza gevlogen met de GPS.
Valt mij op dat hij de ene keer loei strak blijft hangen in GPS-hold en ook met failsave strak terug komt en netje blijft hangen en de andere keer komt hij netjes terug met failsave maar komt al rondjes draaiend naar beneden?? Hebben er meer hier last van en wat kan ik eraan doen??
Voorlopig ben ik wel ff uitgeschakeld:-( Ik heb FPV op mijn Quad en zat er mee te raggen op een metertje of 100 hoogte (loopings en rolls) Ik dacht: ''laat ik hem eens lekker vlot naar beneden komen'' Hij kwam zeer snel naar beneden en op 50m hoogte gaf ik denk ik zo weinig gas dat de Naza hem niet meer stabiel kon houden. Hij kwam in een rol terecht en 2 sec later was het afgelopen. Ik heb mijn naza op een Gaui 500x frame en motors. Zo'n beetje alles is kapot. Zit over de 200 euro aan schade. Alle poten, props, 2 motoren, kapje, frame, alle motor mounts (door de klap zijn alle motors gewoon door de bodem gegaan)de poten en zelf mijn led verlichting is er niet ongeschonden afgekomen. Nu alleen hopen dat de naza en overige apparatuur nog heel is.

Gr,

Rob

Zit over de 200 euro aan schade. Alle poten, props, 2 motoren, kapje, frame, alle motor mounts (door de klap zijn alle motors gewoon door de bodem gegaan)de poten en zelf mijn led verlichting is er niet ongeschonden afgekomen. Nu alleen hopen dat de naza en overige apparatuur nog heel is.

Gr,

Rob

Je kan ook een compleet frame kopen zonder electronica voor 125 euro, dan heb je dus geen 200 euro schade meer:

Linkje!

Vanavond weer even gevlogen voor het huis op het grasveld. Was opgestegen in de tuin, over het huis hen en toen de failsafe aan. Prima, binnen 50cm van de home landde hij mooi.
Toen weer naar voor, nieuwe accu en dus nieuwe home locatie. Nu was het tijd om te kijken of ik hem inderdaad vanuit failsafe weer over kon nemen. Ging perfect!! Inderdaad in ATTI mode zetten en belangrijk is dat de gasknuppel voldoende heeft. Dus overnemen en weer veder vliegen. Toppie!

De Aeroxcraft GoPro gimbal is bijna klaar en kan dan getest worden. Ik zal een filmpje plaatsen zodra ik iets heb.

Heb nog wel 1 ander dingetje. Als hij stil hangt in de lucht in GPS-ATTI mode dan heeft hij wat last van auto-yaw. Hij draait dus een stukje naar links weg met zijn 'voorkant'. Heeft dit iets te maken met gain instellingen?

Vanavond weer even gevlogen voor het huis op het grasveld. Was opgestegen in de tuin, over het huis hen en toen de failsafe aan. Prima, binnen 50cm van de home landde hij mooi.
Toen weer naar voor, nieuwe accu en dus nieuwe home locatie. Nu was het tijd om te kijken of ik hem inderdaad vanuit failsafe weer over kon nemen. Ging perfect!! Inderdaad in ATTI mode zetten en belangrijk is dat de gasknuppel voldoende heeft. Dus overnemen en weer veder vliegen. Toppie!

De Aeroxcraft GoPro gimbal is bijna klaar en kan dan getest worden. Ik zal een filmpje plaatsen zodra ik iets heb.

Heb nog wel 1 ander dingetje. Als hij stil hangt in de lucht in GPS-ATTI mode dan heeft hij wat last van auto-yaw. Hij draait dus een stukje naar links weg met zijn 'voorkant'. Heeft dit iets te maken met gain instellingen?

denk eerder een "lui" motortje ruil die motor eens met zijn buurman

denk eerder een "lui" motortje ruil die motor eens met zijn buurman

Dat kan wel kloppen... er zit op de linker voorpoot (rode) een motortje die een stuk 'zwaarder' draaid dan de rest. Ik zal het eens proberen. Heb al geprobeerd motortje losser te laten lopen zonder noemenswaardig resultaat. Kan hem ook terugsturen wellicht. Thnx

@rogier
Bedankt voor de failsafe uitleg, gelukkig geen bug, je moet gewoon goed opletten hoe je gas stick staat voordat je de fail-safe onderbreekt

Back