hobbyist
Forum veteraan
Nu wordt ik wel heel nieuwsgierig, heb je van dat door laden bewijs en tot wat voor minimal stroom kun je gaan waar het effect van het delta peak gebeuren niet meer op treed?Zoals ik schreef, met een te lage laadstroom laden geeft geen peak on negatieve delta V.
Dus de meeste laders zullen dan door blijven laden.
De meeste, zo niet alle modelbouw gerelateerde computerladers, zijn voorzien van een maximale tijdsbegrenzing.Minimaal met 0,5C laden kan dat voorkomen maar dan nog zou ik er, als dat mogelijk is, een timer inzetten die de lader na een bepaalde tijd, 2 uur of zo, uit laat slaan.
Er zijn laders waarbij het spanningsdipje van het delta peak gebeuren lager gezet kan worden dan 5mV wat normaal de afschakel spanning is bij NiMh
In het grafiekje kun je zien, dat bij de 4 cellen het afschakelen pas gebeurde, nadat de spanning 20mV is gedaald.
Hoewel afschakelen niet helemaal waar is, de lader gaat automagisch over op druppelladen.
Om het hoogste ontlaad rendement uit een NiMh accu te halen, kan zo'n accu het beste geladen worden met dezelfde stroom als waar die mee ontladen wordt.
Met de kanttekening, dat het opladen niet sneller mag dan 1C.
Of de fabrikant moet specifiek aangeven dat een hoger laadstroom dan 1C is toegestaan.
Nog even terug komen op de 2 grafiekjes.
De grafiek met de delta peak, betrof een accu van de ontsteking.
En in de andere grafiek, was het de ontvanger accu.
En eigenlijk had ik dat in moeten stellen op 450mA en 270mA laadstroom.
Maar dat doe ik een volgende keer, als de Charter weer een dag zijn rondjes heeft gedraaid.
Lekker ontspannen een uurtje sturen i.p.v. binnen 3 minuten een Lipo ff leeg trekken.