Dit is niet correct... Je bent in de war met ouderwetse contactpuntjes-ontsteking, daar werkte dat inderdaad zo, maar niet bij een CDI. Dan moet je eens goed naar het schema van zo'n ontsteking kijken. De Hall sensor schakelt helemaal niks in de voeding. Die is daar niet eens mee verbonden.
Wat er gebeurt, is dat er een oscillatorcircuit een condensator staat op te laden tot plm 400 V. Dit gebeurt met vergelijkbare techniek als waarmee je 12V omvormt naar 220, of waarmee je een 6 cellen LiPo laadt uit een 12V auto-accu. Deze laadstroom word uit de voeding van de ontsteking getrokken en is redelijk constant, want er is geen onderbreking in het laden, ook niet " tijdens de vonk". En dat is ook de reden dat die moderne ontstekingen vrijwel niet storen
via de voeding. Het is ook de reden voor de benaming " Capacitive Discharge Ignition", ofwel CDI.
De Hall sensor doet niet meer dan een trigger geven aan een thyristor waardoor de condensator ontlaadt over de primaire spoel, en die wekt weer de spanning op voor de secundaire spoel.
Uit die bobine komen redelijk heftige magnetische pulsen (daarom kun je er een strobo mee aansturen) en magnetische velden hou je niet tegen met een kooi van Faraday. Dus zit die er ook helemaal niet omheen.
Mischien bij een Roto ontsteking, maar niet bij RcExl of CH. Om de simpele reden dat zo'n kooi niet helpt.
Je moet twee dingen niet verwarren: er is inductie (van de bobine) en die hou je op geen enkele manier tegen, anders dan "afstand". 35 of 40 MHz apparatuur is daar veel gevoeliger voor dan 2.4 GHz simpelweg omdat er een heleboel lengte aan antenne is.
Verder is er RF storing, en die komt uit de vonk. Zolang die vonk uitsluitend overspringt binnen de cylinder (kooi van Faraday) of binnen de metalen bougiekap (idem) is er ook weinig aan de hand. Vonkt die ergens anders, dan krijg je storing, maar neem van mij aan, dat het dan helemaal niks uitmaakt of je gescheiden voeding hebt of niet: Ik ben er twee heli's om gecrashed destijds, en beiden hadden gescheiden voeding.
Wat dat betreft @ Student; je zat met die slechte bougiekap op de grens....
Dat DSM2 ging vibreren, dat zou maar zo kunnen. Dat was nu niet direct het beste zend-protocol. Maar mijn ontstekingen veroorzaakten ook geen storing op de goedkope 30 euro pistoolzendertjes die ik wel eens in test-opstellingen gebruikte.
Ik kan wel ergens een scoop lenen, denk ik, dus ik zal eens kijken of ik komend verlof een ontsteking op de scoop kan zetten, kijken wat er gebeurt met de voeding, maar ik ben er vrij zeker van dat er helemaal niks te zien zal zijn.
En maak je geen zorgen over die bak koffie, die drink ik graag met je... Oneens is niet het zelfde als ruzie