NOG een Charter

Daar gaat een 9 x 6 je niet bij helpen: de spoed doet bijna niks extra's op de grond i.v.m. de weerstand van de wielen.
Je wilt trekkracht hebben als je weinig vermogen hebt, en dat krijg je eerder met een 10 x 4 dan met een 9 x 6....

Om je een idee te geven: 9 x 6 trekt vrijwel hetzelfde vermogen als een 10 x 4.
Een Charter zal op zijn allergunstigst eens een keer 60 km/u vliegen. Komt al los bij mischien 30 km/u of zo.

Bij 12500 (realistisch toerental voor jouw motor met beide props) levert een 9 x 6 ongeveer 16N statisch, een 10 x 4 tegen de 18N ofwel ruim 12% meer.

De 9 x 6 wil naar de 115 km/u (wat je Charter nooit gaat halen, dus alleen maar vermogensverlies), de 10 x 4 wil ongeveer naar de 75 km/u, wat veel realistischer is qua wat het toestel werkelijk kan.
In een duikvlucht zal de 9 x 6 absoluut een hogere snelheid opleveren, maar een duikvlucht is geen grondstart.

Ik ben er tamelijk zeker van, dat jouw Charter absoluut beter presteert met een 10 x 4 dan met een 9 x 6 (uitgaande van allebei hetzelfde merk/type propeller...).
Met name bij de grondstart, in het klimvermogen en in het snelheid minderen bij de landing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de 9 x 5 er nog even naast gelegd, en het is zelfs aannemelijk, dat de 9 x 6 minder presteert dan de 9 x 5.
Dit omdat bij hetzelfde vermogen (vol gas) de 9 x 5 meer toeren draait, en dan al meer statische trekkracht oplevert.
Dan neem ik nog niet eens mee, dat bij hogere toerentallen je motor ook meer vermogen gaat leveren, en het verhaal dus nog een haartje gunstiger uitpakt voor de 9 x 5.

Alles wijst er op dat grotere diameter en minder spoed de juiste weg lijkt te zijn....
 
Nou, donderdag gevlogen.
De 10x4 brengt wel iets lijkt t.
Niet schokkend maar prima gevlogen.
Ik heb de rolroer uitslagen best nog wat vergroot en nu durf ik ook rugvlucht, wat ie prima doet.

Hiermee is wat mij betreft een einde gekomen aan de bouw van deze Charter.

Ik ben enorm blij met 't kistje omdat ik zoals beoogd mijzelf weer even van voren af aan het vliegen bij kan brengen.

Niet overpowered dus echt vliegen. Heeft ook mooi combinatie van richting en rol nodig voor mooie bochten maar is vergevingsgezind zodat je met vertrouwen kan leren.

De kopie carl goldberg super chipmunk is bijna klaar maar ik denk dat ik die zelf nog even op stal laat.
 
De 10x4 brengt wel iets lijkt t.
Niet schokkend maar prima gevlogen.

Het zijn maar kleine beetjes, maar alle beetjes helpen....

Ik ga zelf voor mijn .30 tufje nog een 11 x 5 proberen.. zou ook nét een haartje meer trekkracht moeten geven....
Heb jij trouwens ook dat de rolroeren rond het midden een beetje "dood" aanvoelen?
 
Interessant leesvoer dit! Ik heb een vraagje; Ik heb gisteren met een Charter gevlogen die uitgerust is met een OS .46 prop 11x6. Hij had last van echt bovenmatig stijgen ondanks dat de instelhoek van de vleugel verkleind is. 10mm achter omhoog mbv "vleugelzadel". Er werd gesuggereerd de motordomping te vergroten. Maar ook om hem te verkleinen... Na wat leeswerk zou ik zeggen vergroten, ware het niet dat er al vrij veel domping op zit. Kan ik dit ook oplossen met met het verder verkleinen van de instelhoek van de vleugel. Moest gisteren 52% down trimmen op hoogte en nog ging hij bij half gas heel hard stijgen. Bij de landing geheel op stationair toerental moest ik hem echt omlaag dwingen cq down geven... Misschien hebben jullie tips?
 
Er zat een .40 op. Daarmee vloog hij strak... Motor was alleen aan vervanging toe. Deze had ik nog liggen. Ik zou een 10x6 kunnen gaan gebruiken...hmmm... De instelhoek zal ik opmeten. Ik vermoed dat die nog te groot is. Overpowered...tja misschien wel...
Dat is een discussie voor een ander draadje...;) Bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.
 
Ik heb gisteren met een Charter gevlogen die uitgerust is met een OS .46 prop 11x6. Hij had last van echt bovenmatig stijgen ondanks dat de instelhoek van de vleugel verkleind is. 10mm achter omhoog

Tsja.... Het is nu eenmaal een vliegtuig wat ontworpen is voor 3,5 cc kamzuigermotortjes....

Wat verwacht je? Er is nu eenmaal slechts "zoveel" wat je kan compenseren, op een gegeven moment is er een einde aan.
Die vleugel gaat lift geven als je er zo veel vermogen in stopt, wát je ook probeert....

Hou er rekening mee, dat je met dat soort vermogens serieus het risico loopt een chartervleugel (zelfs het oude ontwerp) doormidden te vliegen... Ik heb het twee keer zien gebeuren.

Ik zou een 10x6 kunnen gaan gebruiken...hmmm
Kun je doen, maar levert alleen maar een hoop kabaal en brandstofverbruik op.
Begrens je gas maar eens op plm 9500 toeren op de grond (met die 11 x 6), en je gaat al een heel wat vriendelijker kistje krijgen, met méér dan voldoende power...
 
Laatst bewerkt:
Nee dat gevoel heb ik alleen bij expo dus dat gebruik ik dan ook nooit.

De mijne doet dat dus wel (zonder expo), en ik denk dat ik met negatieve Expo moet gaan experimenteren.
Hij reageert wel op kleine uitslagen, maar onevenredig langzaam vergeleken met als je wat meer uitslag geeft.
 
Ik weet niet of ALLE zenders dat kunnen, maar tot nog to de meesten die ik gezien heb, wel....
 
Yup.... blijkbaar is de kier die ik tussen vleugel en rolroer heb een beetje minder gunstig voor de luchtstroming, want rond de middenstand doen de rolroeren gewoon veel minder dan ik verwachtte. Met wat grotere uitslagen beginnen ze goed te "pakken" en daarna neemt de rolsnelheid wel gewoon goed toe als je nog meer uitslag geeft.

Het voelt gewoon een beetje vreemd aan als je kleine correcties geeft en de kist nauwelijks reageert. Beetje alsof er speling op de roeren zit....
 
Het afgelopen weekend weer s gevlogen met de Charter.
de laatste 2 jaar komt er te weinig van bouwen en vliegen door overlijdensgevallen binnen de (toen nog) schoonfamilie en daarna scheiding en verhuizen etc.
Smaak wel weer te pakken. Vanavond weer.

Charter vliegt nog steeds heerlijk, bezig met oefenen van "slippen" en verder wat kunstvlucht. Cuban 8 gaat gewoon prima, mooie loops en stall turns ook.
Rollen wat minder fraai en een vrille.....no way
Doellandingen perfect.
 
Back
Top