Ombouw Bruder CAT 320 Excavator

Arme man,

Dank voor je reactie, klopt met dat PWM. Ik heb daar in mijn geval geen extra elektronica voor nodig, in de Jeti ontvanger heb ik alles kunnen progammeren. Op elk kanaal zit een exponentieel uitsturing en de servoweg is op 45% gereduceerd. Daarmee reageren de servo's mooi lineair op de knuppelbewegingen, alsof het normale motoren aan een regelaar zijn. Ook heb ik 2 seconden vertraging geprogrammeerd waardoor de tracks mooi soepel aanlopen. Of de servo's kracht genoeg hebben zal de eerste keer in het zand uit moeten wijzen. Op 5 volt hebben ze 6,5 km/cm koppel, ik hoop daar een heel eind mee te kunnen komen ... ;)

Dank je Charlotte!

Inmiddels het interieur van de cabine wat onderhanden genomen. Met een likje vers hier en daar lijkt het al wat.

P1120341%20(Small).JPG

P1120342%20(Small).JPG

Mijn machinist (of kraandrijver?) wou natuurlijk even proefzitten

P1120345%20(Small).JPG

En na een korte ARBO-inspectie is de cabine ook wat winddicht gemaakt. Hij zou anders snel kou lijden ... Ik heb gelukkig toestemming gekregen om het achterruitje pas na het spuiten aan te mogen brengen.

P1120347%20(Small).JPG

P1120349%20(Small).JPG

Ik heb de deur bewust niet draaibaar gemaakt. Het materiaal van de cabine is één of andere redelijk flexibele nylonachtige kunststof. Daar pakt sowieso bijna geen lijm op en ik betwijfel of de deur dan nog wel strak te krijgen is. De ruiten heb ik met zacht PVC lijm erin gezet, dat houd nog het beste.

Dame en heer, mijn dank!

Inmiddels is al het zaag, schuur, vijl en aanpas werk voltooid en zit alles in de grondverf in afwachting van wat beter weer zodat het gespoten kan worden.

P1120390%20(Small).JPG

Dan volgt de bouwfase waar ik me op verheug; samenbouwen en inrichten van de techniek.

Fijne kerstdagen allemaal!

Net voor de kerst (de 24e...) was het net nog te doen in mijn outdoor spuitcabine (de tuin) en heb ik de delen kunnen spuiten.

P1120404%20(Small).JPG

Tussen de festiviteiten door is de graafarm gemonteerd en zijn de eerste delen in de machine geplaatst.

P1120408%20(Small).JPG

P1120405%20(Small).JPG

Laatst bewerkt:
ziet er goed uit lex

overigens wat mij verbaasde met het magom hydrauliek spul is dat er geen overdrukventiel of vrije doorloop gebruikt wordt. Leimbach blaast het hydrauliek weg over de overdrukventiel als de functies stil staan en de pomp aan staat.
Magom blaast kennelijk liever gewoon de zwakste schakel eruit... Overigens vrij eenvoudig nog zelf te maken zo;n overdruk ventiel mocht dat nodig zijn en ik zou het ook zeker aanraden om dat als minste optie te gebruiken. De netste optie is vrije doorloop maar dat is een stuk complexer te maken en zal achteraf niet meer lukken in bestaande ventielen.

overigens wat mij verbaasde met het magom hydrauliek spul is dat er geen overdrukventiel of vrije doorloop gebruikt wordt.

Ja, klopt. In de pomp versie 2 die nu leverbaar is zit wel een overdruk ventiel ... ik heb het net te vroeg besteld dus :mad: Na ja, is niet anders, de lage prijs moet tenslotte ook ergens vandaan komen. En continu de pomp tegen dat overdruk ventiel aan laten draaien is ook niet alles. Ik ga drie mixers gebruiken om de motor pas te laten draaien als de ventielen open gaan. Datzelfde mix-signaal gebruik ik ook om de geluidsmodule aan te sturen. Dus op het moment dat je in het filmpje daarover het geluid naar 'werken' gaat gaat ook de pomp pas draaien. Zal nog wel wat afregelen worden met de trim op de ventielservo's en de regelaar van de pomp, maar ik hoop het zo goed werkend te kunnen krijgen zonder dat er teveel en te lang overdruk opgebouwd wordt. Een vrijloop kan eventueel ook nog als algehele bypass langs het complete ventielblok, maar ik probeer het eerst even zo.

Het geheel ziet er nu trouwens zo uit:

P1120416%20(Small).JPG

P1120417%20(Small).JPG

Dat is de onderste laag met de accu's, stroomverdeler, luidspreker, ventielen, regelaar, pomp en lichtverdeelpunt. Daarboven komt nog een laag met de ontvanger, Multiswitch, geluidsmodule en verdere elektronica. Wordt een volle boel, lijkt wel een sub! ;)

Hoi Lex,

Gaat er al goed uit zien !
Maar eh, begrijp ik het goed;ga je geen overdruk ventiel plaatsen?:confused:
Dat zou niet slim zijn,je moet dit ventiel zien als een beveiliging om de druk niet hoger te laten komen als de ingestelde waarde.
Dit geld niet alleen voor als de pomp loopt zonder dat je een functie aanstuurt, maar ook als je aan het graven bent,en de bak/arm ondervindt weerstand,dan bouwt de druk zich ook op,en idd, zonder overdruk ventiel zal op het zwakste punt ( meestal de slangen) een oliebad ontstaan.
Ik zou zeker een overdruk ventiel plaatsen !

Groetjes, Charlotte :bye:

Hoi Charlotte,

Dat was het plan, maar ik begin na jou opmerkingen nu te twijfelen ... Tijdens het graven bouwt zich natuurlijk ook druk op. En ook bedenk ik me nu als je druk op een cilinders houd, zij het onbedoeld, als deze in de uiterste standen staan. Goed dat jullie er zijn met tips, zoals gezegd ben ik hier een :n00b:

Heb je tips hoe dit aan te pakken? Zijn die ventielen ergens te koop, of is het ook zelf te maken. Let wel, ik heb niet zo'n machinepark als jij tot mijn beschikking.

Hoi Lex,

Ik heb mijn overdrukventielen bij Hobma Modelbouw gekocht.
zij bestellen deze in Duitsland, redelijk snelle levertijd.
097_zps82138431.jpg

hierboven links zie je het overdrukventiel, de bodem zit op de druk leiding ( P), de uitgang ( T ) ( waar hier nog niets op zit) gaat naar de tank.
Met de stelschroef kun je de gewenste druk afregelen.
O.a. Fumotec gebruikt deze ook in hun graafmachines.

Prijs weet ik niet meer precies, maar was ergens tussen de 40 en 50 euro.

Groetjes, Charlotte

overdrukventiel is ook heel goed zelf te maken, het princiepe erachter is vrij simpel.
Moet nog wel ergens tekeningen hebben.

Maar feitelijk is het een kogeltje die de boel begrenst en een veertje die je kan instellen met de schroef om de druk te regelen. Je moet alleen wel over een druk meter beschikken.

edit: even een van het net geplukt hier alleen met een pen in plaats van een kogeltje en deze lijkt niet regelbaar te zijn. maar feitelijk wil je de veer kunnen indrukken om het te regelen.
DN20-Type-A22T-Pressure-Relief-font-b-Safety-b-font-font-b-Valve-b-font-font.jpg

Heren, dank voor de info. Ik hou beide opties even open en ga eerst eens wat experimenteren met de pomp, door die op druk te laten draaien met een volledig afgesloten slang, kijken wat er gebeurt. Dit de machine en buiten in een emmer, je weet maar nooit ...

Vandaag is in ieder geval het tweede niveau in de CAT gekomen.

P1120436%20(Small).JPG

P1120438%20(Small).JPG

Hier is het 2e niveau goed te zien

P1120441%20(Small).JPG

Alles is aangesloten en werkt naar behoren. Het plaatsje boven de pompmotor is nog voor twee servo-slow modules die nog moeten komen, voor de aansturing van accessoires.

Morgen de pomp- en druk test.

hoi lex

Een overdruk ventiel is echt een must. Zoals ik het bekijk kan je inderdaad een overdruk ventiel ertussen plaatsen deze worden door ulrich meinhardt gemaakt (versie die Charlotte in haar kraan heeft) of je kan er eentje bij premacon bestellen.

De v2 van magom heeft ook een overdruk ventiel en deze is prijs technisch ook interessant en je kan dan je oude pomp proberen te verkopen.

Al met al mogelijkheden genoeg maar zonder overdruk zou ik zeker niet gaan draaien.

Succes met de verdere bouw van je kraan.
Gr
Marco

Marco, ook jij bedankt voor je info.

Ik heb er nog eens over gedacht en ga een overdrukventiel plaatsen, jullie hebben me overtuigd. Zou dom zijn om tips van ervaren mensen naast me neer te leggen .. :yes: Ik ga eerst eens kijken of ik er zelf één kan maken. Bij Magom heb ik wat extra aansluitnippels besteld. Ondertussen probeer ik dan het ventiel te maken. En de graafarm moet ook nog afgemaakt en aangesloten worden, genoeg te doen.

Voor iedereen een fijne jaarwisseling en een goed 2015 gewenst!!! :thumbsup:

Metaal op metaal, een pakking zou er zonder meer uitblazen als de druk het ventiel doet openen.
En ik zou voor een kogeltje gaan en niet een pin, omdat je dat kogeltje, dat glashard is, even kunt inslaan op de zitting voor een perfecte pasvorm ;)
Cor

................ en deze lijkt niet regelbaar te zijn. maar feitelijk wil je de veer kunnen indrukken om het te regelen.
DN20-Type-A22T-Pressure-Relief-font-b-Safety-b-font-font-b-Valve-b-font-font.jpg
Toch wel, want de veer drukt aan de onderzijde op een schotel, die op de verdikking van de pen zit; dus de veer drukt de pen harder naar beneden als je de holle stelschroef # 3 indraait.
Eventjes over het hoofd te zien denk ik, Alwin ;)
Cor

Back