Ombouw Bruder CAT 320 Excavator

Dag Lex,
Wel goed dat je een dbv er tussen zet want olie is niet samendrukbaar dus als de druk niet weg kan dan heb je altijd prijs. Verder nog een goed 2015 gewenst.

Mvg, Johan
 
Ik heb de laatste dag van dit jaar eens nuttig besteed: het overdrukventiel

P1120471%20(Small).JPG


In onderdelen:

P1120466%20(Small).JPG


Het aluminium huis is met de kolomboormachine stapsgewijs opgeboord naar de benodigde diameters. De messing aansluitnippel is meteen de zitting voor het kogeltje, dat houd in 1,5mm doorlaat. Het kogeltje is het balletje van een kogellink.

P1120454a%20(Small).JPG


De bewegende delen. Het veertje kan max 450 gram kracht uitoefenen. Het eigenlijk afdichtingshuls had ik nog over van de roerafdichtingen van een sub.

P1120470a%20(Small).JPG


En gemonteerd.

P1120472%20(Small).JPG


Hij is met de stelschroef mooi in te stellen van nul tot helemaal dicht. Echt goed testen kan ik hem echter nog niet in afwachting van wat aansluitnippels e.d. die nu onderweg zijn vanuit Spanje.

Voor de grootte zij aan zij met de pomp

P1120473%20(Small).JPG
 
Laatst bewerkt:
ziet er prima uit lex ;) en zoals je gemerkt zult hebben is dit prima te bouwen.

mogelijk wel 1 opmerking voor de volgende keer maar het zal niet heel veel uitmaken (of ik lees het verkeerd en dan kan je het helemaal negeren).

Het aluminium huis is met de kolomboormachine stapsgewijs opgeboord naar de benodigde diameters
.

De binnenkant moet je zo glad mogelijk en centrisch mogelijk zien te krijgen om de afdichting niet te beschadigen met monteren / lekkage te voorkomen. Daarnaast heb je er ook rekening mee gehouden dat de o-ring iets afgekneld wordt? 0,1 - 0,2mm? deze moet altijd wat ingedrukt zijn voor een goede afdichting. Heb nog ergens een document van dacht eriks waarin dat allemaal in detail tot de 0,001 behandeld wordt.
 
Cheeta, ik negeer helemaal niets, ben juist erg blij met het meedenken!! :yes:

Je hebt gelijk met die oneffen oppervlakken, maar dit werkt al goed. Ik heb zowel in- als uitlaat met een injectiespuit op druk gezet en toen het ventiel onderwater gehouden. Nergens lekkage te zien. OK, dat is nog lang geen 15 bar, maar ik heb er vertrouwen in. De grote O-ring wordt bijna 0,5mm samengeperst, de kleine zal inderdaad die 0,1 tot 0,2 mm krijgen. Maar dat is ook een mooi gedraaide passing in die messing bus.

Het alu huis heb ik eerst met 2mm helemaal doorboord, en toen naar 2,4 (voor M3 draad- 4,5 - en uiteindelijk 7 mm voor de O-ring van de bus. Ik heb niet de materialen om inwendig te kunnen draaien, dus je moet boren met de riemen die je hebt ... ;)

Ik heb trouwens een filmpje gevonden waar die Magom pomp op volle kracht afgeknepen wordt en dan tot 16-17 bar komt. Daarbij lekt er zo te zien niets en de slangen blijven ook zitten terwijl er geen borghulsen op de nippels zitten.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lex, dat laatste is dan alleen maar een bewijs hoe inefficiënt die pomp is, want als hij zijn normale toerental blijft houden, dan is er dus een 100% lekkage binnen in die pomp.
In een industriële toepassing klapt die pomp onmiddellijk uit elkaar, tenzij hij in verregaande mate versleten is.
Maar goed, dit is modelbouw.....
Cor
 
Tja, voor die prijs kun en mag je ook geen Leimbach pomp verwachten. Daarentegen gaat dit systeem ook een 'plastic speelgoedmachine' aandrijven, daar is het ook voor ontworpen. In principe is het een tandwielpomp die zich alleen van een waterpomp onderscheid door het aluminium huis. Maar 100% lek?? Waar komt dan die 16 bar vandaan .....?? ;) :cool:

Maar goed alle waar naar z'n geld. Nog even wachten op de extra aansluitingen, dan ben ik heel benieuwd hoe het in de praktijk gaat werken!
 
Laatst bewerkt:
De aansluitingen zijn inmiddels binnen en ik heb de pomp en dbv getest. De pomp blijkt inderdaad richting 17 BAR druk te geven als hij volledig afgeknepen wordt. Daarbij loopt de stroom op tot boven 20 ampere op 7,4 volt en wordt het kleine motortje heel snel heel heet. Vreemd ... ;)

Afgeregeld op 12 bar trekt hij 16 ampere, daar is mee te leven. Daarmee heb ik hier Hydraulische Cilinder Calculator Online berekend dat een cilinder (12mm zuigerdiameter, 5mm stang) rond de 12 kg kracht kan leveren. Moet voldoende zijn voor de Bruder toch?

Drukloos rondpompen blijkt nog altijd 10 ampere te kosten. Meer dan ik verwacht had... Ik ga er dan ook voor de zekerheid wel een heatsink met fan op bouwen om de temperatuur wat beter in de hand te kunnen houden. Uiteindelijk wordt de pomp met de regelaar alleen aangestuurd als er daadwerkelijk beweging nodig is, ik hoop dat het dan allemaal qua temperatuur en stroomverbruik acceptabel blijft.
 
Die 12 kg is dus voor het intrekken van de cilinder, voor het uitschuiven (dat juist nodig is voor het betere graafwerk) is dat dus ietsje meer:13,6 kg.
Lijkt mij allemaal nog een beetje erg veel, dus waarom die druk niet eerst wat lager instellen, dat voorkomt onnodig vermogen verlies (=warmte) als je de eindaanslagen bereikt; je kan het dan altijd nog opschroeven.

En idd, die 10A drukloos is wel erg veel, allemaal leiding verliezen? Kan het me niet voorstellen.
Heb je daarbij de druk op een T-stuk achter de pomp gemeten?
Cor
 
Ja, T-stuk direct op de pomp. De ene leiding naar de dbv, de andere naar de drukmeter.

Ik vermoed dat het in de leidingen en verbindingen zit. De aansluitnippels hebben allemaal 1,5mm binnendiameter, en de slangen 1,8. Ik gebruik de door Magom geadviseerde olie, geen idee wat de viscositeit is. Ik zal inderdaad rustig aan beginnen met die druk. De hele machine gaat straks slechts rond de 4 kg wegen .... ;)
 
Laatst bewerkt:
hoeveel kracht kost het om met de hand de pomp rond te draaien?
overigens zit er nu volgens mij een koolborstel motor op die veeelste veel toeren draait voor die pomp.. meeste tandwiel pompen draaien op 1500 - 3000 toeren. Die jamara 480 kan er wel eens 15.000 - 20.000 maken. Best kans dat een 1/10 vertraging minder stroom verbruik oplevert en ook nog afdoende druk vraag is alleen hoeveel je inlevert op de opbrengst en hoe erg dat is.

je kan dit eens testen door een regelaar aan te sluiten op de pomp en hem terug te regelen in toerental om te zien hoeveel invloed dit heeft.
 
Dank voor je tip Alwin, ga ik eens testen. Het motortje draait inderdaad veel toeren. Hij gaat straks toch via een regelaar aangestuurd worden, ik kan dus met het toerental spelen.

Het motortje zelf loopt wel licht, ik heb hem ook onderwater in laten lopen. Onbelast (bij rondpompen van lucht) trekt hij 2 amp op 7,4 volt.
 
ik vermoed dat het hoge toerental de pomp alleen maar parten speelt en je daardoor mogelijk zelfs feitelijk vacuum of lucht in je olie krijgt door het turbelente gedrag. als hoog toerental beter was geweest voor een tandwielpomp dan hadden alle fabrikanten voor de industrie de vertragingsbak wel weg gelaten. en hun pompen op hoog toerental laten bouwen. uiteindelijk bepaald de aanvoer diameter ook nog hoeveel olie er door de pomp heen kan. en de druk bouw je niet op met hoog toerental.
 
Cavitatie

Hallo Lex

De laatste reactie van Cheeta is volgens mij de juiste.De turbulentie in de pomp (door het hoge toerental) zorgt voor negatieve effecten.
Bij schepen is dit verschijnsel bekent onder de naam cavitatie. Maar dit verschijnsel kan ook optreden in gesloten systemen.
Lees dit er maar eens op na:

In leidingsystemen kan ook bij hogere druk dan in de hiervoor genoemde open systemen cavitatie ontstaan, bijvoorbeeld in pompen, kleppen en achter obstakels, bramen, etcetera. Hierbij speelt de lokale vloeistofsnelheid en de vorm van het obstakel een rol. Bij hogere temperatuur neemt de kans op cavitatie toe, bij hogere druk neemt die kans af omdat dampbellen dan worden dichtgedrukt.

Bron Wikipedia

Nog een andere bron:

Cavitatie | Pomprevisie.nl


Mvg Opa Wil
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even het olietankje aan de pomp opengemaakt ter inspectie. Het bleek namelijk bij het proefdraaien dat bij slecht een klein beetje scheef houden er al lucht aangezogen werd. Logisch, de aanzuigopening zit 1cm van de bodem ...

P1120491%20(Small).JPG


Daar heb ik een aanzuigbuisje in gemaakt dat nu halverwege de tank vlak boven de bodem hangt.

P1120493%20(Small).JPG


Ook meteen een plaatje onder de opening waar de retour-olie binnenkomt. Die spuit dat zo de olievoorraad in, naar mijn idee zou er daardoor lucht in de olie gemengd kunnen gaan worden. Daarom een plaatje dat de oliestroom afbuigt en er zo de kracht uit haalt. Of het helpt of nodig is? Baat het niet dan schaadt het ook niet.

P1120497%20(Small).JPG


Nu kan ik de pomp met tankje meer dan 45 graden scheef houden voordat er lucht meegepakt wordt. Dan kan de machine ook rustig wat scheef staan tijdens het graven.
 
Inderdaad Lex, een olie retour mag nooit boven de oppervlakte van de olie in het reservoir uitkomen, en het beste is het om die retour vanaf de zijkant , zo laag mogelijk in de tank te laten spuiten.
Zo nodig nog met baffles, om lucht niet te laten infiltreren in de olie.
Ik kan niet goed zien of de retour bij jouw set-up laag aan de onderzijde zit; anders het pijpje, als dat aan de bovenzijde zit, beter verlengen tot bijna op de bodem.
Cor
 
wat cor al aangeeft die retour punt moet verlengd worden tot onderin. wel had ik al gemerkt dat de tank relatief vol moet zijn bij die magom pomp om uberhaupt goed te laten draaien.

had je er eigenlijk al een olie filter in zitten op de retour leiding?
je wilt dat de olie altijd in omloop blijft zonder in aanraking te komen met lucht. dus de retour moet ook onder de olielijn zitten om het in boots termen te verwoorden.
 
Cor, Alwin, dank voor de opmerkingen. Die retour naar onder verlengen is wat tricky, ik kan niets opboren om een buisje in te zetten oid. Maar ik ga nog even broeden ...

En nee, er zit nog geen filter in het systeem. Wat kun je daar voor gebruiken, lukt het ook met een brandstoffilter voor een nitro motor?
 
Lex,
kan je het geheel in ondersteboven monteren, en die deflectie plaat "boven"die retour laten zitten, dan hoef je alleen je aanzuig pijpje maar om te draaien en eventueel iets verlengen.
Dan heb je hetzelfde bereikt.
Cor
 
Back
Top