Bedankt voor je commentaar en het mee denken over het aandrijf-grip probleem; dat stel ik op prijs.
Daarop het volgende commentaar:
Ten eerste wilde ik de trailer 100% op schaal bouwen, en dat is ook gelukt, dus vandaar de relatief korte zwanenhals.
De trekker is in de 4x2 uitvoering niet uitvoerig getest, maar het is natuurlijk overduidelijk, dat een 4x2 meer aandrijfkracht/grip heeft dan een 6x2.
Dus waarom die 6x2 dan?
Alweer vanwege de realistische weergave; de grote broer is ook een 6x2, alleen heeft die een gesleepte stuuras, maar dat maak t voor de grip niets uit.
Zoals ik in heb begin al heb aangegeven, is de verdeling van de last over de beide achterassen exact 2/3e en 1/3e, respectievelijk over de aangedreven as en de sleepas. Dun onafhankelijk van de belading is de belasting van de aangedreven as altijd 67% van de tandem last, dat zit zo verrekend in het ontwerp, en de maten van de as schommel.
Dus als ik meer aandrijfvermogen op de trekas wil, kan ik de verhouding van de asschommel wijzigen, maar weer: dit is niet realistisch, want de draagkracht van dezelfde maat band in enkele montage is iets groter dan de helft van de draagkracht in dubbele montage, dus eigenlijk zou de aangedreven as zo rond de 60-65% van de tandem voor zijn rekening moeten nemen, dat is dus iets minder dan hij nu doet.
Waar de schotel exact staat is van
relatief weinig belang voor de totale tandem belasting, maar ik ben uitgegaan van de maten welke door Scania (zie tekening vorig blad) zijn gepubliceerd; daarbij een kleine wijziging aangebracht, waardoor de schoteldruk practisch alleen de tandem belast en in geringe mate maar de voor as. Die geringe aanpassing was nodig om te voorkomen dat de achterkant van de trekker de nek van de trailer zou raken in de bocht.
De volgende antwoorden op je suggesties:
1: Klopt, maar doet niets aan mijn trekkracht.
2: Niet helemaal mee eens, want als de schotel naar voren gaat, dan wordt mijn vooras belasting groter, en DUS mijn achteras belasting kleiner, dus minder aandrijfkracht/grip.
3: Ook niet helemaal mee eens: want ook dan blijft mijn tandem as belasting hetzelfde, en dus de trekkracht van de aangedreven as gelijk; wat natuurlijk wèl het geval is, dat de schotel dan verder naar achteren kan om dezelfde tandem belasting te houden; daar is dus wèl een winstpunt.
4: Deze optie is in feite eerder al uitgevoerd, maar daarover heb ik niets geschreven: de eerste uitvoering was volgens de afmetingen van de kortste 6x2 trekker van de Scania tekening. Dat is zelfs nog te zien op de 2e foto hierboven: daar zie je 4 tapgaatjes in een omgekeerde trapezium vorm: daar heeft in eerste instantie de schommelstoel gestaan, die later naar achteren is verzet

.
De reden daarvan was dat de cardan as dan zó kort werd, dat er in feite weinig of geen ruimte was voor een verticale as beweging; het enige alternatief was dan de motor/gearbox naar voren te plaatsen, maar ook dat kon niet in verband met de daar geplaatste stuurservo......
Bovendien was er met de korst wielbasis geen ruimte over voor de rij-accu die ik ook onder het chassis moet houden.
Tja, ergens was er toch een compromis nodig, en dat was om naar de eerst volgende langere wielbasis te gaan.
Vandaar dit resultaat; ik had de trailer ook liever wat korter op de cabine gehad, maar dat zat er dus even niet in.
Misschien dat een commercieel verkrijgbare aandrijfunit korter uitvalt, dus ik denk hierbij aan een RB35 of de welbekende Duitse unit.
Sorry voor dit hele verhaal, maar nu snap je misschien mijn beweegreden beter.
Met dezelfde banden kan ik nog wel wat verbeteren wat de aandrijfkracht betreft, namelijk het plaatsen van een gestuurde sleepas: vanwege het grote gewicht kost de nodige zijdelingse slip op de banden aardig wat vermogen, en als dat niet in slip verloren gaat, komt dat de trekkracht wel ten goede.
Maar eerst toch wat meer practijk/rijervaring ermee opdoen, al moet ik zeggen, dat ik al wel heb gekeken wat er komt kijken bij het kopiëren van een Tamiya stuuras.......

Piet nogmaals bedankt voor je commentaar en je positieve bijdrage; hopelijk kan je wat met mijn antwoorden.
Cor