Antenne theorie is eigenlijk helemaal niet moeilijk, alleen heb je er veel RF kennis voor nodig.

Een ontwerper maakt een antenne welke als het goed is, is aangepast op het ontwerp. Dat betekent dat de antenne een bepaalde impedantie heeft op de werk frequentie. Waardoor de zender zijn geplande vermogen kwijt kan zonder defect te gaan. Dat is vaak niet zijn max vermogen. Dus een andere antenne kan het vermogen verhogen maar er is dan een grote kans dat je de zender molt. De kans dat het je lukt meer vermogen te krijgen is gelukkig nihil (en zwaar illegaal) tenzij je veel verstand van RF hebt en beschikt over een VNA.
Een ontvangst antenne verbeteren is makkelijker, maar als er bv filters op de ingang zitten zullen die reageren op de antenne impedantie en meestal wordt het daar niet beter van. De antenne pikt mogelijk meer op maar het filterverlies neemt ook toe.
Ik geloof nooit dat die zelfbouw reflector dingen werken. Ik geloof wel dat ze averechts werken. Ik heb wel VNA's en kennis van RF en antennes en zelfs dan is het moeilijk goede richt antennes op deze frequentie te maken. Ik zal jullie niet vervelen met de techniek erachter maar lees bv Rothammel eens , (een duits standaard werk over antennes) Zo'n "schotel" , mits juist geconstrueerd, speciaal voor die ontvanger geeft verbetering maar zodra je buiten zijn ultra smalle "blikveld" komt hoort je ontvanger niks meer. Zie het als een geweer met een telescoop vizier. Je ziet het doel beter maar dan moet je het eerst wel vinden.
Zo'n stukje gedeeltelijk gestript coax werkt , juist geconstrueerd als een dipool. Er zit hier echter geen commonmode choke. De antennes zijn waarschijnlijk dmv metingen zo aangepast dat ze bij deze verhouding (mantel tov gestript) de juiste impedantie voor de zender hebben. Tenminste bij een ontwerper die zijn vak verstaat, niet bij Chinese klonen. Die doen meestal maar wat. Alleen prijs is daar belangrijk. Dat verbeteren kan wel, maar als je dat kan had je deze vraag niet gesteld
Een antenne heeft vaak een gain tov een standaard antenne. Richtantennes hebben meer gain. Maar het is geen echte gain. Vergelijk het met een zaklamp. Hang het lampje zonder reflector op in een kamer. Het geeft een klein beetje licht, maar alle kanten op even sterk. (als het geen fitting had)
Nu hang je er een spiegel achter. Hij schijnt nu meer van de spiegel af. Namelijk het eigen licht en het gereflecteerde licht. Het licht lijkt daardoor sterker. Maar achter de spiegel is het veel donkerder. De totale hoeveelheid licht blijft gelijk (als we een ideale spiegel zonder verlies gebruiken) maar in een richting lijkt het sterker)
In een spectrum is de antenne niks meer dan een stukje draad in een mooi interessant uitziend huisje. Dat plastic vormt ook geen belemmering.