opbouw EttI Chaser rompje voor mono 1 klasse

Tazz555 en Indoorvlieger,

Thanxx, Hij stuurt idd heel direct, hetgeen op een kleine ruimte fijn is maar een ruime bocht nemen met dit bootje valt behoorlijk tegen.
Net ff op een iets groter watertje 6 minuten gevaren, dat haalt ie ruim maar de boel was behoorlijk op temperatuur.
Ik had het zwaartepunt iets te ver naar voren waardoor de boot wat te "nat" liep en ik kwam erachter dat de boot met deze snelheid iets moet worden tegengestuurd.......
De as zit namelijk in het midden .8-O
Heb er nog geen last van gehad maar nu de boot steeds sneller gaat varen steekt dit (bekende) probleem de kop op.
Met dat tegensturen wordt het vaargedrag er niet beter op maar wat erger is de toevoer van het koelwater lijkt ook te stoppen doordat de inlaat uit de waterstroom komt....
Dus ik heb net 6 minuten gevaren praktisch zonder koeling!
Denk dat ik dit weekend een koelwatertoevoer in de bodem van de boot ga maken met een alu-buisje.
Verder zeer tevreden, heb het bootje nu op de grens van het vaarbare en is goed onder controle te houden.
Kan nu nog steeds op volle snelheid alle bochten maken!
Deze week de koeling voor elkaar maken en dan ben ik er klaar voor.
Uiteraard is er vandaag gefilmd ,maar daarvan na volgende week zondag het filmpje:p;).

Gr. Arnold

Laatst bewerkt:
Hoi,

Omdat de waterkoeling niet(goed) werkt heb ik toch besloten om een water pick-up in de bodem van de boot te maken.

Heb gisteren al enkele tips van Jan gekregen en aan de hand daarvan het 1 en ander gemaakt.
Nu is mijn vraag of ik de inlaat op de juiste plek heb zitten voordat ik alles vast zet.
hieronder een foto van hoe het moet gaan worden dan.
Graag jullie menig hierover
gr. Arnold
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arnold,

Als je er ruimte voor hebt, de hoek kleiner maken, minder weerstand en meer water.

Dat betekent waarschijnlijk een scherpere bocht in het deel dat in de romp zit, om de step te vermijden.

Anders gewoon vastlijmen met een drup secondenlijm, wat vogelzand eromheen, fixeren met secondenlijm en gaan testen.

Als alles functioneert een beetje glasweefsel en epoxy toevoegen voor extra stevigheid.

Groeten, Jan.

Jan,

Heb een nieuw buisje gemaakt met die onder een kleinere hoek in de romp steekt, zodat de opening groter wordt.(neem aan dat je dat bedoelt).
Hoop dat de plaats van de opening wel goed is.
Zal straks ff een foto plaatsen van het (nog niet afgewerkte) resultaat.

Gr Arnold

Je kunt nog met een rond vijltje van 3mm de opening vergroten tot in de romp zodat de aanloop groter wordt en zorgt voor een betere opname.

Michiel,

Heb net a.d. binnenkant de romp voor de inlaat idd iets dikker gemaakt zodat ik een 'aanloop' naar het buisje kan maken met een vijltje.
Bedankt voor de tip.

gr. Arnold

Hier de water inlet klaar gemonteerd,
Hoop dat de foto's een beetje een duidelijk beeld weergeven...
Heb met een klein vijltje 'geprobeerd' om een spoortje naar de inlet te maken
De ronde kant (achterkant) van de inlet staat een fractie van een mm hoger dan de inloopkant.

full

full

full

Chaser is klaar voor zondag,

Bootje hangt tegen het vaarbare aan en kan ook prima in deellast varen.
Ik denk dat ik een andere as na deze zondag ga monteren en dan gaat de handel 4 mm uit het midden.
Merk goed dat nu ik het uiterste van het bootje vraag , de as in het midden zit en ondanks de kleine prop naar links gaat hellen.

Daarintegen ligt ie ,ook op wat ruwer water en met de altijd aanwezige wind hier( onder winkr. 4 komen we bijna niet) stabiel op het water en heb ik (ondanks mijn stuurkunsten) het vloedkanaal nog niet nodig gehad!

Heb nog maar 1x 6 min. gevaren , de rest was steeds ruim 5 min. maar dan had ik de lipo nog lang niet leeg dus ik hoop dat het allemaal een beetje gaat zondag.
Ben nu tig keer mee geweest en kan nu eindelijk een beetje wedstrijd ervaring opdoen.
Zal er ook nog een beetje filmen en dit later hier op het forum plaatsen, zodat iedereen een beetje kan zien hoe zo'n vaardag gaat en hoe mooi zo'n dag is.
gr. Arnold
full

Hey lucas,
Vaarklaar weegt ie 1200 gram, niet superlicht maar das ook niet altijd een voordeel;)
Haalt makkelijk de 6 minuten, ik moest 3500Mah bijladen......

Bootje ging super zondag,
Pittig windje en zeker geen glad watertje!

Wou eerst de kat ff uit de boom kijken(angst?) ,maar in heat 2 heb ik 23 ronden gevaren .
Was daar als newbee blij mee, mede dat in de boot na de heat alles lekker koel was en dat ik royaal de 6 minuten kon halen!:cool:
Bootje gedroeg zich prima op het vrij ruwe water(met een soms pittige zijwind), snelheid was ok alleen het bochtengedrag gaan we nog aan werken.

Ga nog wel het e.e.a veranderen aan het bootje maar alles ging boven verwachting.
Heb helaas niet gefilmd..........
Wel staan er hier foto's op de ESH site

Over 4 weekjes weer:thumbsup:

Bootje ging super zondag,
Pittig windje en zeker geen glad watertje!

Wou eerst de kat ff uit de boom kijken(angst?) ,maar in heat 2 heb ik 23 ronden gevaren .
Was daar als newbee blij mee, mede dat in de boot na de heat alles lekker koel was en dat ik royaal de 6 minuten kon halen!:cool:
Bootje gedroeg zich prima op het vrij ruwe water(met een soms pittige zijwind), snelheid was ok alleen het bochtengedrag gaan we nog aan werken.

Ga nog wel het e.e.a veranderen aan het bootje maar alles ging boven verwachting.
Heb helaas niet gefilmd..........
Wel staan er hier foto's op de ESH site

Over 4 weekjes weer:thumbsup:

Over 4 weken met nieuwe as (Etti) en turnvin zoals ik aangaf? :cool: Voor de heats maar even kort samen kijken anders dan?;)

Back