Hé Hein,
Ik heb eindelijk dit topic gevonden, lekker snel hé ..
Met Lipo's heerst er nog steeds een 'oei, oppassen, gevaarlijk' sfeertje. In den beginne was dat ook zo, maar tegenwoordig zijn die dingen zover uitgerijpt dat het reuze meevalt. Als je ze verkeerd gebruikt, ja, dan
kunnen ze gevaarlijk worden. Maar dat geld ook voor NiCd, HiMH en zelfs een loodaccu. Voor lipo's zijn er wat regeltjes, als je je daar aan houd is er niets aan de hand:
- Laden met een lader met Lipo-programma. Dat heeft elke nieuwe lader tegenwoordig.
- NOOIT boven de 4,2 volt per cel laden. Dat lipo-programma houd dat in de gaten
- Gebruik de balancer-aansluiting van de lader. Dan kan die de individuele celspanningen meten en zal ervoor zorgen dat alle cellen even vol komen én op de juiste spanning
- NOOIT onder de 3 volt per cel ontladen. Daarvoor zijn de lipo-savers of de lipo-afslag in je regelaar. Als de cellen onder de 2,5 volt komen gaan ze kapot. Als je ze dan gaat laden (Olaf...) vraag je om problemen! NOOIT doen, weggooien.
- Pas op met scherpe randen of punten. Als de lipo beschadigd of dat er zelfs iets in prikt kan dat interne kortsluiting veroorzaken. Dan is het inderdaad wachten op de fik!
- Als de lipo langere tijd niet gebruikt wordt moet hij op onderhoudslading weggelegd worden. Dat is 50-70% geladen. Bij helemaal leeg en ook helemaal vol gaan er bij langere tijd stilliggen chemische processen lopen waardoor de accu slecht wordt. ik leg zelf altijd mijn lipo's op onderhoudslading weg, maakt niet uit hoe lang ze moeten liggen.
Vooral de NOOIT punten zijn echt van belang.
Als lipo-saver kun je inderdaad gebruiken wat raf aangeeft, zo'n module die voor je regelaar geschakeld wordt. Die regelt dan het gas terug als de spanning te laag word. Dat werkt echter niet goed bij heel langzaam varen, dan detecteerd zo'n ding het te laat. Een saver die ik heb schakelt bij lage spanning een relais, en daar kun je dan mee schakeln wat je wilt. Duiktank leeg, water in de boot, periscopen omhoog, alles wat jou maar een teken geeft dat de accu bijna leeg is.
Ik ben nu zelf al een jaar of 5 over op Lipo, met alles, en dat bevalt mij uitstekend. Zou niet anders meer willen! Ik zou trouwens gewoon één accu in de boot gebruiken. Dan hoef je alleen daar maar een saver voor te hebben, en de hedendaagst lipo's hebben cappaciteit zat bij kleine afmetingen om de hele boot voor 2 uur van stroom te voorzien. Of zo, lang genoeg in ieder geval.